روايات

رواية الهروب إلى المجهول الفصل العاشر 10 بقلم أروى عادل

رواية الهروب إلى المجهول الفصل العاشر 10 بقلم أروى عادل

رواية الهروب إلى المجهول الجزء العاشر

رواية الهروب إلى المجهول البارت العاشر

الهروب إلى المجهول
الهروب إلى المجهول

رواية الهروب إلى المجهول الحلقة العاشرة

حمزة ٠٠٠ مافيش خروج من هنا
إيلا ٠٠٠ حمزة ياريت تسيبنى امشى
حمزة٠٠٠ ( بصراخ قال) قولتلك مافيش خروج من هنا غير لما أعرف ليه عملتى معايا كده
إيلا ٠٠٠ هو انا عملت ليك ايه بس
حمزة ٠٠٠ يعنى مش عارفه عملتى ايه.. ٣ سنين و آنا
مش شايف غيرك.. ٣ سنين كل يوم بحلم بيكى و آنا صاحى و آنا نايم.. ٣ سنين و آنا بدعى ربنا كل يوم انك تكونى من نصيبى.. كم مرة طلبت نتجوز و انتى ترفضى عشان خاطر الولاد.. فهمينى ايه إللى اتغير دلوقتى.. ايه لقيتى إللى معاه فلوس إللى يقدر جيبلك كل إللى انتى بتحلمى بيه ..هو ده إللى كنتى بتدورى عليا .مش كده
لان إيلا اتأخرت اتصل عليها عمر .. نظرت ايلا لهاتفها . قالت
إيلا ٠٠٠٠ خلصت كلامك ممكن تفتحلى الباب بقى
حمزة ٠٠٠ مش قبل ما تجاوبينى
إيلا ٠٠٠ بلاش نتكلم و انت متعصب .و خلينى امشى
حمزة ٠٠٠ لأ مش هتمشى غير لما أعرف ليه عملتى معايا كده
إيلا ٠٠٠ أنا عملت معاك ايه مش عارفة انا عمرى وعدتك بحاجة
حمزة ٠٠٠ بس انا كنت حاسس انك معجبه بيا
إيلا ٠٠٠ أحساسك دى حاجة خاصه بيك ..انا ماليش علاقه به . حمزة انا كنت صريحه معاك من الأول لما رفضت اتجوزك
حمزة ٠٠٠ أنتى رافضى قولتى مش عايزه أتجوز خالص . ساعتها كان عندى أمل انك فى يوم توافقى بيا
لم تنتبه إيلا لكلام حمزة لانها كانت تنظر فى الهاتف و هو يرن
هنا مسك حمزة هاتف إيلا عندما رأى عمر هو المتصل عندها كسر الهاتف عندما القى به على الأرض بقوة وقال
حمزة ٠٠٠ لما أكلمك تبصلى.. ايه وحشتى أوى عشان كده كل شويه يرن
صعقت إيلا من ما فعلو حمزة لذلك قالت بتوتر
إيلا ٠٠٠ حمزة افتح الباب خلينى اخرج عمر مستنينى تحت
حمزة ٠٠٠ خلى يستنا ما انا استنيت ٣ سنين و فى الاخر هو اخدك منى .. بس لأ يا إيلا انتى بتاعتى انا
مافيش حد هياخدك منى
ثم أقتربه و حاول يضمها له . لكن صرخت إيلا و هى بتبعد عنه
======
عند عمر. اتصل بإيلا أكثر من مره فى الأول لم تجيب ثم أصبح الهاتف غير متاحة لذلك صاعدة للمنزل
و عندما طرق الباب فتحت رقية و هنا قالت
رقية ٠٠٠ عمر بيه أهلآ و سهلآ اتفضل . ايه هو حضرتك مش عارفنى
عمر ٠٠٠ أه انتى إللى بتشتغلى فى البار الفندق
رقية ٠٠٠ أه صح . حضرتك لسه واقف اتفضل
عمر ٠٠٠ لاء بس نادى على ايلا
رقية ٠٠٠ إيلا راحت تسلم على طنط سميرة
عمر ٠٠٠ بس انا مشوفتهاش نزلت من العمارة
رقية ٠٠٠لاء طنط سميرة فى الشقه إللى قصادنا دى اتفضل انا هوديك
ذهب عمر مع رقية للمنزل و قبل أن يطرقوا الباب سمع صراخ إيلا لذلك طرق عمر على الباب بقوة لكن عندما زاد صوت صراخ إيلا
كسر الباب
هنا اتسعت عينه و الدماء غلت فى عروقه
عندما رأى حمزة أمامه و هو بيحاول يحضن إيلا بالقوة بينما كانت إيلا تمنعه وهى تصرخ
هجم عمر على حمزة و ظل يضربه دون توقف
بدء فم و أنف حمزة ينزفان بينما تغطى باقى وجهه وبعض من جسده بالكدمات نتيجة ضرب عمر المبرح له
عندما رأت حالة حمزة حاولت تتدخل لكن عمر دافعها . لذلك قالت بصراخ
إيلا ٠٠٠ كفايه يا عمر هيموت فى أيدك
أما رقية كانت تنظر لما يحدث من بعيد بخوف لم تحاول أن تتدخل فى الأمر
هنا وصل كامل و سميرة و فادى
صعقوا عندما شاهدوا عمر وهو ينهال بالضرب على حمزة لذلك ركض فادى و لكمه عمر على وجهة لكن لم يتأثر عمر بضربه بل رد له لكمه بقوة ليسقط فادى أرضآ .
هنا صرخت سميرة وهى تركض أتجاه أولادها
هنا تدخل كامل ليمنع عمر من أذاء أبنائه أكثر
لكن الغضب كان أفقد عمر عقله عندما دفع كامل وكان على وشك يلكمه
لكن إيلا وقفت أمامه وهى تصرخ فيه لكى يتوقف
هنا نظر عمر لسميرة و هى حضنه حمزة و هى تبكى على حالة حمزة وهى لا تعلم ما سبب شجارهم ولماذا يعتدى عمر حمزة بهذه الطريقة الوحشية
هنا قال عمر بغضب هو بيشير لحمزة
عمر ٠٠٠ احمد ربنا لولا دموع أمك انا كنت قتلتك على انت عملتو.
كامل ٠٠٠ أنا هبلغ البوليس انت ازاى تتهجم على بيتى و تضرب ابنى بوحشية دى. ايه انت فاكر الدنيا سايبه
عمر ٠٠٠ قول أبنك الكلام ده .
سميرة ٠٠٠ هو ابنى عملك ايه و انت مين أصلآ
عمر ٠٠٠ أنا مش لازم أبرر لأي حد انا عملت كده ليه كفايه هو عارف
إيلا ٠٠٠ ( إيلا ببكاء ) انا أسفه يا طنط سميرة كل ده حصل بسببى .
عمر ٠٠٠ ( بعصبيه قال) انتى كمان بتتأسفى لناس زى دول ..
إيلا ٠٠٠ عمر الناس دول فضلهم خيرهم عليا .
عمر ٠٠٠ أه عشان كده ابنهم النهارده كان عايز ياخد تمن فضلهم و خيرهم منك. مش كده
كامل ٠٠٠ انتى قصدك ايه بكلامك . هو حمزه عمر ايه
عمر ٠٠٠ لم يفوق ابقى أسأله.( نظر لإيلا قال) و انتى يلا امشى قدامى من هنا و أوعى تفكرى تيجى المكان ده تانى فاهمه
إيلا ٠٠٠ طيب استنا اتكلم مع طنط…….
قطع عمر عبارتها و هو يصرخ فيها بعصبية و قول
عمر ٠٠٠ قولت امشى يلا
ثم مسكها عمر من معصمها ليغادر المكان بينما كانت إيلا تنظر لسميرة بنظرة أعتذار
بعد ما انصرف عمر قال كامل
كامل ٠٠٠ يقصد ايه بأن حمزة كان عايز ياخد التمن من إيلا
رقية ٠٠٠ حمزة حاول يعتدى على ايلا
سميرة ٠٠٠ لأ مش ممكن ابنى يعمل كده ٠٠مستحيل
فادى ٠٠٠ لاء انتى بتقولى إيه
رقية ٠٠٠ أنا كنت مع عمر بيه لما سمعنا صرخ إيلا
لما عمر بيه كسر الباب كان حمزة بيحاول يعتدى عليها
هنا حمزة نظر للأرض بخجل من نفسه من اهله على ما فعله
أقتربه كامل من حمزة و شدة قميصه ثم صفعة على وجهه وقال
كامل ٠٠٠ أول مره أعرف انى ماعرفتش أربى
أما سميرة تركتهم و ذهبت لغرفتها و هى تشعر بقهر من ما فعله ابنها
◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□◇◇◇◇◇◇
أما إيلا أخذت الطفلين و أغراضهم و وانصرفت
فى سيارة عمر
==========
كان عمر سائق بسرعة جنونية لم يهتم بالطفلين الذين كانوا مرعوبين هنا قالت إيلا
إيلا ٠٠٠ عمر براحه . عمر الولاد خايفين . عمر
هنا عمر قال بعصبيه و بصوت قوى
عمر ٠٠٠ اخرسى .مش عايز اسمع صوتك فاهمه
أتنفضت إيلا و الطفلين من صوت عمر
كريم ٠٠٠ انت بتزعق لماما ليه
كارما ٠٠٠ ماما انا خايفه من الراجل ده
إيلا ٠٠٠ لا يا حبيبتى متخافيش ده عمو عمر هو بس مدايقه شويه
أخيرآ انتبه عمر من وجود الطفلين لذلك خفف من السرعة السيارة .. و حاول يهدى من نفسه شويه لكنه فشل هو يتذكر حمزة وهو بيحاول يعتدى على إيلا
هنا وصلوا للمنزل
◇◇◇◇◇◇◇●●●●●◇◇◇◇◇◇◇
منزل عمر
======
أول ما دخلوا المنزل قال عمر لإيلا
عمر ٠٠٠ ابقى حصلينى على أوضة
ثم دخل الغرفة هنا قال كريم
كريم ٠٠٠ مين ده يا ماما
إيلا ٠٠٠ ده عمو عمر جوزى
كريم ٠٠٠ بس انا مش بحبه.
إيلا ٠٠٠ عيب يا كريم متقولش كده عمو عمر كويس بس هو النهاردة كان مدايق شويه
كارما ٠٠٠ هو البيت ده بتاع مين
إيلا ٠٠٠ ده بيتنا .. احنا هنعيش هنا على طول
كارما ٠٠٠ يعنى مش هنروح عند تيته سميرة تانى ولا لبنى . ولا أميرة.
إيلا ٠٠٠ لاء اكيد هنبقى هنروح نزورهم. بس ده هيكون بيتنا من هنا ورايح
كريم ٠٠٠ هو عمر ده هيعيش معانا هنا
إيلا ٠٠٠ كريم طريقتك فى الكلام مش عجبانى
كريم ٠٠٠ أنا مابحبش حد يزعقلك وهو
قطعت عبارته وهى بتحاول تغير الموضوع
إيلا ٠٠٠ تعالوا أوريكم أوضتكم هتعجبكم أوى
عندما شاهدوا الطفلين الغرفة كانوا فى قمة السعادة
من جمال الغرفة ثم قالت
إيلا ٠٠٠ يلا بقى عايزه اشوف شاطرتكم و انتم بترتبوا هدمكم فى الدولاب
ثم. تركتهم و انصرفت لغرفة النوم
غرفة النوم
========
عندما دخلت الغرفه كان عمر يجلس على الأريكة يدخن سيجاره بغضب
هنا قالت إيلا
إيلا ٠٠٠ أنت إيه عملته قدام الولاد ده أسمع
يا عمر ولادى خط أحمر فاهم . إلا ولادى
هنا وقف عمر امامها و عيونه بلون الدم وقال بغضب
عمر٠٠٠ ايه إللى بينك و بينه يخلى يتجرئ
و يحاول يلمسك
إيلا ٠٠٠ و انت كان فيه حاجة بينى و بينك لما حاول تلمسنى قبل ما نتجوز
عمر ٠٠٠ أنتى بتقارنى بينى و بين الحيوان ده
إيلا ٠٠٠ الصح صح و الغلط غلط مايفرقش بين غنى و فقير .
عمر ٠٠٠ بلاش مواعظ و جاوبنى من غير لف ودوران كان فى حاجة بينكم
إيلا ٠٠٠ حمزة كان عايز يتجوزنى. بس انا ماكنتش موافقه . قولتلو انى حياتى كلها لولاد . عشان كده لما عرف انى اتجوزت أتجنن عمل إللى انت شوفتو
عمر ٠٠٠و أيه إللى خلاكى تدخولى الشقة وانتى عارفه انه لوحده فى الشقة
إيلا ٠٠٠ انت شكك فيا ولا ايه
عمر ٠٠٠( قال بعصبيه) أنا لو كنت شكك فيكى كنت قتلتك فى ساعتها.. و دلوقتى ردى دخلتى ليه
إيلا ٠٠٠ طيب اهدى و بعدين نتكلم
صرخ فيها عمر وقال
عمر ٠٠٠ مش عايز زفت .
إيلا ٠٠٠ واطى صوت الولاد هيسمعوا .
و هيخافوا منك اكتر
عمر ٠٠٠ يبقى تردى عليا على طول
إيلا ٠٠٠ طيب. انا كنت رايحه اسلم على طنط سميرة ماكنتش اعرف انه موجود اساسآ. لما فتحلى الباب سألته عن طنط سميرة كدب عليا قالى انها موجوده عشان كده دخلت
عمر ٠٠٠ طيب مردتيش على اتصالى ليه
إيلا ٠٠٠ كان كل همى انى اخرج بعد كده ارد عليك..بس بعد كده هو اخد منى التليفون
و كسره
كانت الغيره مثل النار تأكله من الداخل وهو يقول بضيق
عمر ٠٠٠ حصل حاجة قبل ما اجى…يعنى لمسك
إيلا ٠٠٠ لاء والله محصلش اي حاجة مقدرش يقربلى اصلآ
هنا تنهد عمر و قال
عمر ٠٠٠ انا مصدقك.. بس انا عايزك من النهاردة تقطعى اي علاقه ليكى بالعايله دى
إيلا ٠٠٠ أنت بتقول أيه العايلة دى عملت معايا إللى ابوي و أمى معملهوش معايا
عمر ٠٠٠ الموضوع ده مافهوش نقاش ..
إيلا ٠٠٠ بس…….
قطع عمر عبارتها و قال
عمر ٠٠٠ الموضوع إنتهى. متكلميش فى تانى
ثم تركها و انصرف
بعد ساعتين من انصراف عمر
××××××××××××××××××××
كان جرس الباب بيرن
عندها ركضوا كريم و كارما ليفتحوا الباب .. هنا أوقفتهم إيلا وقالت
إيلا ٠٠٠ بتعملوا ايه
كريم ٠٠٠ هنفتح الباب
إيلا ٠٠٠ لازم تعرفوا مين إللى بيرن الجرس الأول قبل ما تفتحوا الباب مش يمكن يكون
حد وحش يأذينا
رجع كريم و كارما خلف إيلا بخوف
هنا قالت إيلا مين
جاء صوت من خلف الباب يقول
شعبان٠٠٠ أنا شعبان البواب يا ست هانم
فتحت إيلا الباب
كان شعبان يحمل أكياس كثير وقال
شعبان ٠٠٠ احط الطلبات دى فين
إيلا ٠٠٠ ايه ده كله
شعبان ٠٠٠ دى طلبات للبيت عمر بيه طلب منى أجيب طلبات البيت كلها
إيلا ٠٠٠ طيب دخلهم المطبخ
هنا جاءت زوجة شعبان بثينه وهى ايضآ تحمل أكياس هنا قالت
بثينه٠٠٠ مساء الخير يا ستى هانم
إيلا ٠٠٠ مساء الخير
شعبان ٠٠٠ حطى إللى فى ايدك فى المطبخ … و أنا هنزل اجيب بقيت الحاجة من تحت
بعد ما جاب شعبان بقيت الطلبات قال
شعبان ٠٠٠ اي خدمة تانى يا ست هانم
إيلا ٠٠٠ لأ متشكره
شعبان ٠٠٠ أسيبلك بثينة مراتى تساعدك
إيلا ٠٠٠ لاء كتر خيرك على كده
ثم انصرف شعبان و مراته وهنا قالت إيلا لطفلين
إيلا ٠٠٠ يلا نشوف الكياس دى فيها ايه
بعد ما رتبت إيلا بمساعدة الطفلين كل حاجة مكانها قالت
إيلا ٠٠٠ قولولى بقى أطبخ ايه
كريم ٠٠٠ محشى
كارما ٠٠٠ لاء مكرونه بالبشامل
إيلا ٠٠٠ خلاص هطبخ الاتنين
بدأت إيلا فى إعداد الطعام
■■■■■■■■◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
فى كافيتريا الفندق
===========
حكى عمر لمروان ما حدث
عمر ٠٠٠ أنت ماقولتش ليه ان البنت بتاعت البار كانت ساكنه مع إيلا فى نفس الشقه
مروان٠٠٠ تقصد مين
عمر٠٠٠ البنت إللى كنت مصاحبها من فترة
مروان٠٠٠ اه رقية.. لانى معرفتش غير من قريب
ماهى دى لبنت إللى انا عرفت منها أن الصحاب إيلا بيجمعوا من بعض فلوس العمليه لابنها
عمر … كويس انا عايز اتكلم مع البنت دى
مروان ٠٠٠ تمام هى هتبقى موجوده فى البار بعد ساعة ..بس دلوقتي ممكن كفايه شرب
عمر ٠٠٠سيبنى يمكن الشرب يخلينى انسى إللى حصل
مروان ٠٠٠ ما خلاص ما أنت أخدة حقك منه و ضربته .
عمر ٠٠٠ كل ما أفكر ان الحيوان ده فكر يلمسها دمى بيغلى
مروان ٠٠٠ كل ده عشان فكر يلمسها .. آمال لو لمسها كنت عملت ايه
عمر ٠٠٠ كنت قتلتو من غير تفكير
مروان ٠٠٠ أد كده بتغير عليها
عمر ٠٠٠ لاء غيرة ايه دى .. الحكاية كلها ان مابحبش حد يقرب على حاجة ملكى.
مروان ٠٠٠ أنت بضحك على نفسك يا صاحبى..
عمر ٠٠٠ بقولك ايه ما توجعش دماغى انت كمان أحسن أقوم أمشى
مروان ٠٠٠ انت هتحجج بيا عشان تروح لإيلا هانم
ولا تروح للأولاد . قولى همآ بيقولولك يا بابا ولا عمو
عمر ٠٠٠ مروان ماتخلنيش اندم انى بتكلم معاك .
مروان ٠٠٠ أيه يا صاحبى بهزر معاك انتى بقيت جد اوى كده ليه
عمر ٠٠٠ ياريت بلاش هزار فى اى حاجه تخص إيلا
مروان ٠٠٠ تمام يا صاحبى .. بس قولى أيه شعورك بعد ما عرفت انها ماكنتش متجوزه قبلك
هنا لمعت عين عمر و أبتسم وقال
عمر ٠٠٠ أنا كنت فاكر ان الموضوع مش فارق معايا بس طلعت زى أى راجل شرقى فى الموضوع ده
و بجد احساسى انى أول راجل فى حياتها . حاجة مختلفه خالص
مروان ٠٠٠ تعرف دى أول مره أشوف عينك بتلمع وانت بتتكلم على بنت
هنا جاءت ميار من الخلف و قبلت عمر من خده وقالت
ميار٠٠٠ وحشتنى .. بقالك يومين مختفى ..ممكن اعرف مختفى فين
عمر ٠٠٠ كانت مشغول فى الشغل
ميار ٠٠٠ تمام . بس أسمع النهاردة انت بتاعى انا فاهم
عمر ٠٠٠ لأ خليها بكرة النهارده انا تعبان و عايز ارتاح
يلا سلام. مروان على اتفقنا بعد ساعة
مروان ٠٠٠ تمام
بعد ما انصرف عمر قالت ميار
ميار٠٠٠ صاحبك ماله
مروان ٠٠٠ ماله ماهو حلو اهو
ميار ٠٠٠ أنت هتستهبل .. انت عارف قصدى فى حاجة فى عمر متغيره .. و اكيد انتى عارف عمر مش بيخبى عليك حاجة
مروان ٠٠٠ بقولك ايه عمر عندك ابقى روحى أسأليه انا معرفش حاجة
قال جملته ثم تركها وانصرف لذلك قالت
ميار ٠٠٠ تمام يا مروان..باللى انت قولته ده بيأكدى ان انت مخبى عليا حاجة .لما اشوف اخرتها معاك ايه يا عمر . وحبك هيوصلنى لفين . وانا وانت و زمن طوييييييل . انت بتاعى انا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الهروب إلى المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى