روايات

رواية الهروب إلى المجهول الفصل السابع عشر 17 بقلم أروى عادل

موقع كتابك في سطور

رواية الهروب إلى المجهول الفصل السابع عشر 17 بقلم أروى عادل

رواية الهروب إلى المجهول الجزء السابع عشر

رواية الهروب إلى المجهول البارت السابع عشر

الهروب إلى المجهول
الهروب إلى المجهول

رواية الهروب إلى المجهول الحلقة السابعة عشر

. فى منزل الفتيات
=============
أول ما دخلت إيلا المنزل ذهبت للحمام فورآ
و عملت الأختبار و عندما ظهرت النتيجة
اسودت الدنيا امامها وعندما كانت خارج من الحمام و هى ماسكه الاختبار فى يديها و تقول و تردد برعب مما سيفعل عمر معاها عندما يعلم بحملها
إيلا ٠٠٠ يا نهار أسود مهبب.. يا نهار أسود و مهبب
يا نهار أسود و مهبب
لبنى ٠٠٠ ( بخوف قالت ) فى ايه . إيلا فى ايه
هنا مسكت منها الاختبار .. و رأت الخطين الحمر واضحين هنا قالت إيلا ببكاء وهى على وشك الانهيار
إيلا ٠٠٠ عمل ايه… لبنى قوليلى أعمل .. انا يادوب قادره أربى الاتنين إللى معايا بالعافيه . أقوم أروح أجيب التالت كمان …
و عمر لو عرف مش هيرحمنى
لبنى ٠٠٠ استهدى بالله كده يا أيلا ان شاء هتتحل
إيلا ٠٠٠ مالهاش حل غير الحمل ده لازم ينزل
لبنى ٠٠٠ أيه انتى عايزه تغضبى ربنا عشان خايفه من عمر . اهدى و استغفرى ربنا
إيلا ٠٠٠ استغفر الله العظيم. لبنى انا مش عايزه حد يعرف انى حامل لحد ما اشوف هعمل ايه
لبنى ٠٠٠ حاضر .
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□
فى منزل عمر
===========
استيقظ عمر النوم . و أستغرب من الهدوء الذى بالمنزل لم يسمع صوت لعب كريم و كارما كعادة
لذلك بحث عنهم أو عن إيلا لكنه لم يجدهم لذلك قال
عمر ٠٠٠ ماشى يا إيلا بتعندينى و تخرجى من غير أذنى . . لما اشوفها راحت فين دى
اتصل عمر على إيلا .. لكنه سمع صوت رنين هاتفها الذى كانه فى غرفة النوم وهنا قال
عمر ٠٠٠ خرجت من غير تليفونها معقوله نسيته
ظل عمر ينتظرها إلى أن حله الظلام.
وهنا بدء يقلق عليها لذلك قرر أن يذهب يبحث عنها
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□
أمام العمارة
=========
عندما كان سيركب سيارته أستغرب عندما رأه سيارة إيلا مازالت ركنه مكانها .
هنا قال لشعبان البواب
عمر ٠٠٠ شعبان
شعبان ٠٠٠ خدامك.يا عمر بيه
عمر ٠٠٠ هى الهانم رجعت بالعربية امتى
شعبان ٠٠٠ لاء هى الهانم مخرحتش بالعربية أصلآ
عمر ٠٠٠ ( بأستغراب قال) ازاى هى خرجت من غير عربية..طيب هى خرجت امتى النهاردة
شعبان٠٠٠ الهانم خرجت من امبارح و مرجعتش لحد النهاردة
عمر ٠٠٠ انت بتقول ايه . يعنى هى خرجت من امبارح
شعبان ٠٠٠ أيوه انا بنفسى وقفتلها تاكسى امبارح
عمر ٠٠٠ الكلام ده كان امتى بالظبط
شعبان ٠٠٠ امبارح تقريبآ الساعة ١٢. …
هو فى حاجة يا بيه
عمر ٠٠٠ لاء . . . روح انت
ثم صاعد سيارتة و الغضب كان واضح على ملامحه و هو يتوعد لإيلا بأسوء عقاب
هنا رن هاتف عمر
( بداية المكالمة )
عمر ٠٠٠ عايز أيه يا مروان دلوقتى
مروان ٠٠٠ مالك متعصب ليه
عمر ٠٠٠ اقفل دلوقتى يا مروان انا مش فايقلك
مروان ٠٠٠ فى ايه يا عمر .اتخنقت تانى مع إيلا
عمر ٠٠٠ الهانم سايبه البيت من امبارح . وانا آخر من يعلم
مروان ٠٠٠ بصراحه يا عمر من حقها
عمر ٠٠٠ بقولك انت كمان ماتعصبنيش
مروان ٠٠٠ إللى حصل امبارح أكيد جرحها . وانت كمان ذوتها معاها لم ضربتها
عمر ٠٠٠ يعنى عايزنى أسمعها و وهى بتقول انها هتروح تحضن و تبوس صحابى و آنا اكون عادي مش كده
مروان ٠٠٠انت عارف ومتأكد انها عمرها ما هتعمل كده . هى بس كانت بتستفزك
عمر ٠٠٠ هو انت معايا ولا معاها
مروان ٠٠٠ أنا مع الحق
عمر ٠٠٠ تصدق انا غلطان انى حكيتلك..يلا سلام
مروان ٠٠٠ استنا بس . قولى هتعمل ايه
عمر ٠٠٠ هروح أجيبها من شعرها
مروان ٠٠٠ ماينفعش كده يا عمر .. بعدين انت عارف هى فين
عمر ٠٠٠ أكيد عند صحابها. فى الشقه إللى كانت عايشه فيها معندهاش مكان تانى تروح فيه
مروان ٠٠٠ طيب اهدى متعملش حاجة و آنا جايلك
عمر ٠٠٠ لاء خليك عندك مالكش دعوة انت
مروان ٠٠٠ عمر . انا عارفك لما تكون متعصب البنت مش حملك
عمر ٠٠٠ أقفل يا مروان انا وصلت
مروان ٠٠٠ بس اسمع
(إنتهت المكالمه).
قفل عمر الخط عندما وصل أمام عمارة منزل الفتيات
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□
منزل الفتيات
==========
أميرة ٠٠٠ طيب تعالى نتمشى شويه اهو نغير جوه
لبنى ٠٠٠ واللهى من الصبح و آنا اتحايل عليها وهى مش راضيه
إيلا ٠٠٠ واللهى يا بنات انا كويسه
لبنى ٠٠٠ كويسه أزاى انتى مأكلتيش حاجة من أمبارح ده حتى غلط على إللى فى بطنك
هنا انتبهت انها قالت عن حمل إيلا من غير قصد
أميرة ٠٠٠ بطن ايه دى آيلا انتى حامل
لبنى ٠٠٠ أنا اسفه يا آيلا واللهى ماكنتش اقصد
إيلا ٠٠٠ ولا يهمك انا كده كده كنت هقول لأميرة
أميرة ٠٠٠ طيب و الاتفاق إللى بينك و بين عمر هتعملى فيه ايه
كانت إيلا باللامبالاة وهى تقول
إيلا ٠٠٠ ولا حاجة مش هقول لعمر انى حامل
انا كده كده .قررت انى أطلق.
لبنى ٠٠٠ طيب و إللى فى بطنك
إيلا ٠٠٠ أنا ربيت طفلين قبل كده لوحدى مافيش مشكلة انى اربى طفل كمان
أميرة ٠٠٠ وهو هيسيبك بسهوله كده
إيلا ٠٠٠( بقهر قالت) ما خلاص هو اخد منى إللى عايزو. دلوقتى هو راجل داخل على جواز . ده غير علاقاته التانية .. يعنى انا بالنسباله معدش ليا لازمة
لبنى ٠٠٠ مش ممكن يكون بيحبك
إيلا ٠٠٠ حب ايه بس أنتى طيبه أوى يا لبنى .
هنا سمعوا صوت طرق الباب لذلك قالت
أميرة ٠٠٠ أنا قايمه افتح
أرتبكت أميرة أول ما فتحت الباب وهى ترى عمر امامها بملامح غاضبه
عمر ٠٠٠ هى فين
أميرة ٠٠٠ عمر بيه لو سمحت ممكن تتكلم معاها بهدوء
عمر ٠٠٠ ( قال بعصبيه) روحى ناديها بسرعة
أميرة ٠٠٠ بس ….
قطع عبارتها وقال
عمر ٠٠٠ هتناديها ولا أتدخل أجيبها بنفسى
هنا اتسعت عين إيلا عندما سمعت صوت عمر لذلك قال بذعر
إيلا ٠٠٠ لبنى ده عمر
لبنى ٠٠٠ أهدى متخافيش
إيلا ٠٠٠ تفتكرى عرف حاجة
لبنى ٠٠٠ وهو هيعرف من فين بس
أمير ة ٠٠٠ إيلا عمر عايزك بره …بس شكله متعصب
أغلقت إيلا عينيها وهى تأخذ نفس طويل فى محاوله منها لتسيطر على انفعالها و خوفها منه ثم قالت
إيلا ٠٠٠ أنا هروح اشوفو عايز أيه
خرجت إيلا لعمر و قبل أن تنطق بكلمه قال عمر بتحذير
عمر ٠٠٠ من غير ولا نفس تجيبى الولاد و تمشى قدامى دلوقتى
إيلا ٠٠٠(بتوتر قالت) مش هينفع انا مش هرجع البيت ده تانى
عمر ٠٠٠( بغضب قال ) مش بمزاجك هترجعى
و غصب عنك ..
آيلا ٠٠٠ عمر طلقنى.
مسكها عمر من شعرها و قال بصوت مخيف جعلها ترتجف من شدة الخوف
عمر ٠٠٠ أنا متقاليش الكلمه دى فاهمه .
و انتى هترجعى البيت و هتتحسبى انك خرجتى من البيت من غير أذنى . ده غير انك كسرتى كلمتى لم قولتلك تقطعى علاقتك بالمكان ده
صرخت إيلا بوجع
إيلا ٠٠٠ أيييييى سيب شعرى يا مجنون….عمر
هنا خرجت أميرة و لبنى و حاولوا بيعدوا عمر عن إيلا لكن عمر كان مثل الصخر لما يتزحزح من مكانه
هنا خرج كريم و كارما من الغرفة وعندما رأهم عمر ترك إيلا
كريم ٠٠٠ فى إيه
كارما ٠٠ مين بيصوت
أميرة ٠٠٠لاء مافيش حاجة
عمر ٠٠٠ كريم .كارما يلا هنمشى من هنا
كارما ٠٠٠ هنروح بنتنا
عمر ٠٠٠ أه هنروح بيتنا .. يلا بينا عشان نمشى .إيلا يلا حصلينا
ثم أخذ الطفلين و كان على وشك الانصراف هنا سمع صوت ارتطام قوى بأرض هنا صرخت أمير
و لبنى عندما شاهدوا إيلا مستلقيه على الأرض مغشى عليها
أسرع عمر إليها و حملها بخوف و وضعها على الأريكة
و بدء الطفلين يصرخون ببكاء على إيلا
وهنا جاءت سميرة و حمزة على صوت صراخهم قالت سميرة
سميرة ٠٠٠( بخوف قالت ) مالها آيلا . حصلها ايه
عمر ٠٠٠ إيلا . إيلا فوقى آيلا ردى عليا إيلا
ثم صرخ و يقول
عمر ٠٠٠ هاتوا دكتور بسرعة
كانت أميرة و لبنى ينظرون لبعض و يفكروا .اذا جاءه الطبيب وقال انها حامل ماذا سيفعلون
هنا صرخ عمر فيهم
عمر ٠٠٠ أنتى واقفين تتفرجوا عليها بقولكم . دكتور بسرعة
هنا ذهبت أميرة لغرفتها
ثم رجعت و معاها برفان بدأت ترش برقان على إيلا
بدأت إيلا تفتح عينيها ببطئ شديد
حمزة ٠٠٠ أنا هروح اجيب دكتور
أميرة ٠٠٠ لاء هى بدأت تفوق
عندما رأه عمر إيلا بتفتح عينيها تنفس أريحية و قال
عمر ٠٠٠ إيلا انتى سامعنى
أميرة٠٠٠ انتى كويسه
قالت بصوت واطى يكاد يكون مسموع
آيلا ٠٠٠ هو حصل ايه
لبنى ٠٠٠ أنتى وقعتى فجأة و اغمى عليكى
هنا ركضوا الطفلين على إيلا قالوا بدموع
كريم٠٠٠ ماما انتى عيانه
إيلا ٠٠٠ لأ يا كريم انا كويسه
كارما ٠٠٠ بس انتى كنتى نايمه على الأرض مش بتردى على حد
سميرة٠٠٠ خلاص يا كارما ماما بقيت كويسه
حمزة ٠٠٠ بس لازم نجيب دكتور عشان نعرف
الإغماء ده حصل ليه
هنا أنتبه عمر لوجود حمزة لذلك شعر بالغضب
أميرة ٠٠٠ أكيد هى اغمى عليك عشان
ما أكلتيش اى حاجة من أمبارح
لبنى ٠٠٠ أه صح عندك حق
كان كل هم أميرة و لبنى ..ان لا يأتى طبيب حتى
لا يكشف لهم حمل ايلا
حمزة ٠٠٠ بس انا شايف….
قبل أن يكمل عبارته قال عمر بعصبية
عمر ٠٠٠ ياريت تبطل تشوف و تخليك فى نفسك
سميرة ٠٠٠ حمزة كان عايز يساعد بس
عمر ٠٠٠ واحنا متشكرين مش محتاجين لمساعدته
هنا نظره حمزة لإيلا و ابتسم وقال
حمزة ٠٠ سلامتك يا إيلا
هنا كاد عمر بفقد أعصابه و يضرب حمزة لكن إيلا مسكت يده بقوه هنا قال عمر لإيلا بصوت غاضب
عمر٠٠٠ يلا نمشى من هنا بدل ما ارتكب جريمة دلوقتى حالآ
سميرة ٠٠٠ انا هروح أعملك حاجة تكليها
عمر ٠٠٠ لاء احنا هنروح
قبل ما تنطق إيلا حملها عمر أمام الجميع و خرج من المنزل ..
عمر ٠٠٠ كريم كارما يلا ورايا
ثم غادر المكان
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□
فى منزل عمر
=========
عندما وصلوا للمنزل قال عمر لإيلا بغضب
عمر ٠٠٠ انا مش نبهت عليكى متروحيش البيت ده تانى. ايه وحشك أوى رايح تشوفيه
إيلا ٠٠٠ ( بأستغراب قالت) انت تقصد مين
عمر ٠٠٠ حمزة حبيب القلب
إيلا ٠٠٠ لاء انتى اكيد اتجننت رسمى
عمر ٠٠٠ هتنكرى انك كنتم بتحبوا بعض و كنت متفقين على الجواز
إيلا ٠٠٠ أنت بتجيب الكلام ده منين
عمر ٠٠٠ صاحبتك هى إللى قالتى بعد ما قبضت التمن
كانت إيلا ليست فى حاجة لتسأل من هى الصديقة الخاينه الكاذبة لانها كانت متأكده انها رقية
لكنها كانت مصدومه لماذا تقول عليها شئ لم يحدث
عمر ٠٠٠ سكتى ليه . ولا عارفه انى عندى حق
إيلا ٠٠٠ طالما انت متاكد أوى انى بحب حمزة خلاص سيبنى
هنا اتعصب مسكها من معصمها .
عمر ٠٠٠ أسيبك عشان تروحي له مش كده .
ده نجوم السما اقربلك من انى أسيبك انتى هتفضلى على ذمتى طول ما انا عايش فاهمة .. ويكون فى علمك لو فكرتى تانى سيبى البيت . اقسم بالله
ما هرحمك ..
إيلا ٠٠٠ أنا مش عارفه انت بتعمل معايا كده ليه..
عمر ٠٠٠ تقدرى تقولى مزاجى كده .. و اعملى حسابك كمان مافيش خروج نهائي من البيت
من هنا و رايح
إيلا ٠٠٠ ( بغضب قالت) يعنى ايه انت هتحبسنى هنا
عمر ٠٠٠ اه اعتبريه سجن وانتى محبوسه فيه
إيلا ٠٠٠ ( بقهر قالت ) يعنى انتى تعيش حياتك زى ما انت عايز تخطب تتجوز . ترافق بنات. و آنا محبوسه هنا تحت رحمتك . فى شرع مين ده
عمر ٠٠٠ ( بصراخ قال) فى شرع عمر القاضى
إيلا ٠٠٠ أنت مش ممكن تكون بنى أدم طبيعى
انت. مجنون
عمر ٠٠٠ طيب طالما انا مجنون خلينى أوريكى الجنان بيكون ازاى
ثم هجم عليها مثل الوحش الذى لا يرحم و هو يقوم بتمزيق ثيابها من عليها .. و يلتهم كل جزء من جسدها بعنف و قوة حاولت تبعده عنها لكنها فشلت لذلك صرخت بألم بالغ من أثر لمساته المؤلمه لها
لذلك قالت بصرخ مؤلم
إيلا ٠٠٠ عمر كفايه مش قادره هموت فى ايدك
هنا نظر لها نظرة تحذيريه غاضبه. أرعبت إيلا
ثم كمل ما كان يفعلو و أنتهك جسدها وطبع ملكيته عليها بقسوة .. عندما انتهى منها رمقها بنظره غاضبة
ثم ارتدى ملابسه و خرج من المنزل و اغلق باب بالمفتاح . ترك إيلا خلفه فى حالة لا يرثى لها
كانت مثل الجثة الهامدة التى لا حياه بها
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
بعد مرور شهرين
==============
الوضع بين عمر و إيلا كما هو
عمر يعتقد أن أيلا تحب حمزة لذلك تريد أن تتركه لذلك لم يستطيع عمر تقبل رافض إيلا
له وحبها لراجل آخر غيره
و ذلك كان يكسر كبريائه و غروره كرجل
لذلك كان يأذيها جسديآ و نفسيآ ليرضى غروره
إما إيلا كانت تعتقد أن عمر يكرها و يريد فقط التحكم بها و فرض سيطرته عليها… ليكسرها
و يحطم كرامتها.و ينتقم منها ليرضى غروره
و حبه للتملك .
٠٠ وبرغم حبهم لبعض الإ وكل منهم كان يظن أنه رأيه هو الصح
٠٠ مازال عمر لا يعلم بشأن حمل إيلا
٠٠ كما أنه مازال لا يسمح لها بمغادرة المنزل الا للضرورة القصوى
٠٠ كان عمر بيسافر كل فترة بيغيب يومين أو اكثر بحكم شغله
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى منزل عمر
==========
كان عمر غايب عن المنزل منذه اسبوع
لذلك أردت إيلا ان تتصل على عمر لتأخذ رأيه فى أمر مدرسة الولاد لكنها متردده
هنا استجمعت شجعتها و رنت عليه
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□
فى مكتب فى الفندق
=============
كان فى مكتبه فى الفندق بيراجع بعض الحسابات
مع مروان عندما رن هاتفه لذلك قال
عمر ٠٠٠ غريبه بتتصل ليه
مروان٠٠٠ مين دى
عمر ٠٠٠ دى إيلا . استنا ارد عليها
( بداية المكالمة )
عمر ٠٠٠ مش بعاده يعنى ..خير فى حاجة
آيلا ٠٠٠ أه بكرة أول يوم دراسه. والمفروض الولاد يروحوا المدرسه..
عمر ٠٠٠ و المطلوب
إيلا ٠٠٠ ولا حاجة.. انا بس بعرفك انى هروح أوديهم بكرة المدرسه
عمر ٠٠٠ لاء انتى مش هتروحى لمكان.. انا هبعت لهم عربية بالسواق يوديهم و يجيبهم كل يوم
إيلا ٠٠٠ بس ده أول يوم دراسه ليهم لازم اكون معاهم .
عمر ٠٠٠ تمام .. بس اعملى حسابك المرة دي وبس وبعد كده السواق هو إللى هيوديهم
إيلا ٠٠٠ حاضر
عمر ٠٠٠ فى حاجة عايز تقوليها تانى
إيلا ٠٠٠ لاء
هنا قفل الخط
( إنتهت المكالمة )
مروان ٠٠٠ لسه بردوا يا عمر
عمر ٠٠٠ لسه ايه
مروان ٠٠٠ انت عارف انا اقصد ايه
عمر ٠٠٠ مروان ياريت ماتدخلش فى الحوار ده
مروان ٠٠٠ تعرف يا عمر انت صعبان عليا
عمر٠٠٠ لا يا خويا ميصعبش عليك غالى
مروان ٠٠٠ عمر انت بتحبها
عمر ٠٠٠ شكلك انهبلت انا احب واحده زى دى
مروان ٠٠٠ متكبرش يا عمر . انا اكتر واحد فهمك فى الدنيا دى
عمر ٠٠٠ مروان ياريت بلاش نتكلم فى الموضوع ده تانى .. لانه بيعصبنى
مروان ٠٠٠ مش ده الحل يا صاحبى.. لازم تعرف
و تفهم انت عايز ايه . عايز إيلا ولا لاء بتحبها ولا لاء
قال عمر بغضب دون تفكير
عمر٠٠٠ انت عايزنى احب واحد بتحب راجل غيرى
مروان ٠٠٠ و ايه إللى مخليك متأكد انها بتحب حمزة
عمر ٠٠٠ لانى لما سألتها هى بتحب حمزة ولا لاء ساعتها وقفت ساكته دى حتى مانكرتش
مروان ٠٠٠ و كمان ماقالتش انها بحبه .. هى بس سكتت . ده مش معناه انها بتحب حمزة
عمر ٠٠٠انت ناسى انها فكرت تسيبنى لما سابت البيت و راحت عنده
مروان ٠٠٠ده كان رد فعل طبيعى بعد أهانات ميار ليها ..سكوتك على إللى حصل .. بعدين هى راحت عند صحابها مش عند حمزة .. وانت بنفسك قولتلى هى ماعندهاش مكان تانى تروح فيه
عمر ٠٠٠ يعنى فى رأيك انا إللى غلطان .مش كده
مروان ٠٠٠ فى رأى انكم لازم تتكلموا مع بعض
و تبطلوا عناد بقى
عمر ٠٠٠ أنت عايزنى انا إللى اتنازل و أروح اتكلم معاها ..لاء المفروض هى إللى إللى تيجى تتكلم معايا
مروان ٠٠٠ تعرف يا عمر المشكله فى ايه . انك متعودتش ان واحده تقولك لاء . أو تقف قصادك
عمر ٠٠٠( بعصبيه قال) دى مش اي واحده دى مراتى و البنت الوحيده اللى٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
سكت عمر فجأه عند شعر بما كان سيقول
وهنا قال مروان
مروان٠٠٠ كمل الوحيده إللى ايه مش قادر تنطقها
ولا غرورك و كبريائك أكبر من حبك
عمر ٠٠٠ أيوه يا مروان الوحيده إللى حبتها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الهروب إلى المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى