روايات

رواية الهروب إلى المجهول الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أروى عادل

موقع كتابك في سطور

رواية الهروب إلى المجهول الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أروى عادل

رواية الهروب إلى المجهول الجزء الرابع والثلاثون

رواية الهروب إلى المجهول البارت الرابع والثلاثون

الهروب إلى المجهول
الهروب إلى المجهول

رواية الهروب إلى المجهول الحلقة الرابعة والثلاثون

هنا تذكر عمار عندما أعطى جلال تذكرة الهير،وين ثم تركه فى عالم تانى عالم كله أوهام بعيد كل البعد عن أرض الواقع
هنا اقتربت كوثر من إيلا و نفين وقالت
كوثر ٠٠٠ هههه أوعى تتأملى ان جلال ممكن يجى أو يشهد فى صفك هو اساسآ مش عايز يشوف و شك ولا وش امك ٠٠٠ طول عمرك فرحانه بجمالك ياترى هتبقى جميله بردوا بلبس السجن ههههه
ثم ضحكت كوثر بصوت عالى لكن فجأة قطع ضحكاتها رؤيت جلال برفقت عمر أمامها
لذلك اتسعت عين كوثر بلعت ريقها بصعوبه
بينما عمار كان ينظر لهم كأنه صاعقة كهربائيه قويه أصابة جسده بالكامل .عندما رأى . جلال برفقت عمر
بينما ركضت كوثر إليه و قالت
كوثر ٠٠٠ جلال انت بتعمل ايه هنا
لم يرد عليها جلال فقد قال للعسكرى
جلال٠٠٠ انا جلال محمود الصاوى
العسكرى ٠٠٠ طيب أدخل دورك
بعد ما دخل جلال قالت إيلا
إيلا ٠٠٠ هو ايه إللى. بيحصل .. و انت و بابا ازاى مع بعض
عمر ٠٠٠ هقولك امبارح انا قولتلك ان فى واحد مكلفه انه يراقب الولاد
إيلا ٠٠٠ أيوه ده علاقته ايه بوجودك مع بابا
عمر ٠٠٠ افهمك الرجل إللى مكلفه يراقب الولاد اتصل عليا وقالى
~~~~~~~~~~
فلاش باك
~~~~~~~~~~
الرجل ٠٠٠ الوو عمر بيه
عمر٠٠٠ خير فى جديد الولاد كويسين
الرجل ٠٠٠كويسين بس انا اتصلت بخصوص حاجة تانى
عمر ٠٠٠ قلقتنى فى ايه
الرجل ٠٠٠ النهارده جه إستدعاء من النيابه لست إللى اسمها كوثر و جوزها جلال . بس الست اخدت الاستدعاء و قالت ان جوزها مش موجود رغم انه كان ساعتها موجود فى البيت .. بعدين خبت الاستدعاء منه..
عمر ٠٠٠ وانت عرفت الكلام ده منين
الرجل ٠٠٠ من الست إللى بتنضف ليهم البيت هى إللى قالتلى.
عمر ٠٠٠ تمام أديها ٥٠٠٠ جنيه . بس عايزك تجيبلى منها رقم جلال
الرجل ٠٠٠ تمام خلال نص ساعة هيكون الرقم عندك .. تأمر بحاجة تانى
عمر ٠٠٠ لاء بس خلى عينك على الولاد
الرجل ٠٠٠ حاضر .يا عمر بيه .
( إنتهت المكالمة )
================
بعد أقل من نصف ساعة بعت الرجل رقم جلال ل عمر فى رسالة . وقالو ايضآ انه لوحده فى المنزل
لذلك قامه عمر بالاتصال بجلال وقال
( بداية المكالمة )
عمر ٠٠٠ ألووو باشمهندس جلال
جلال ٠٠٠ باشمهندس يااااه بقالى كتير مسمعتش حد بيقولى باشمهندس. انت مين
عمر ٠٠٠ انت الاول فايق ولا زى عادتك
جلال ٠٠٠ هو فى ايه ما تنجز انت مين
عمر ٠٠٠ أنا من طرف بنتك إيلا
جلال ٠٠٠( بفرحه قال) إيلا هى معاك دلوقتى عايزه اكلمها
عمر ٠٠٠ ممكن تكلمها و تشوفها. كمان لو قابلتنى بعد نص ساعة من دلوقتى على أول شارعكم
جلال ٠٠٠ حاضر أقابلك و ماله
عمر ٠٠٠ تمام يبقى بعد نص ساعة
( إنتهت المكالمة)
بالفعل قابل جلال عمر بعد نص ساعة
كان جلال فى حاله مزرية ذقنه طويل و هدومه مش متناسقة و وجه شاحب
ثم ركب جلال السيارة مع عمر هنا قال جلال
جلال ٠٠٠ آمال فين إيلا
عمر ٠٠٠ هنقعد فى مكان عن هنا و بعد كده هقولك إيلا فين
بالفعل ذهبوا إلى أحدى الكافيهات
هنا قال عمر
عمر ٠٠٠ الاول اعرفك عن نفسى بعد كده نتكلم انا عمر القاضى جوز بنتك إيلا .و أبوه ابنها أدم
جلال بدهشه و استغراب قال
جلال ٠٠٠ هى إيلا متجوزه .كمان مخلفة. ازاى انا شوفتها من فتره قريبه كان عمار عايز يتجوزها هى ما قالتش انه……..
سكت جلال فجأة عندما تذكر انه تخلى عنها و خذلها عندما طلبت منه مساعدتها و أنقذها من عمار لذلك قال
جلال ٠٠٠ لاء خلاص انا مش عايز اشوفها.. كفايه إللى عملته فيها واللى حصلها بسببى
عمر ٠٠٠ اسمعنى انت فى أيدك تعوضها و لو حتى بجزء بسيط من إللى انت عملته فيها
و تنقذ بنتك من السجن
جلال ٠٠٠ ( بحزن قال) إيلا هتسجن ليه عملت ايه
عمر ٠٠٠ مراتك رافعه عليها قضية سرقه بمبلغ ١٥٠٠٠٠ ألف جنيه
ثم حكى عمر له عن كل شئ بخصوص القضية لذلك قال جلال
جلال٠٠٠ كوثر عملت كده ..يعنى بعد ما ضيعتنى و عايزه تضيع البنت إللى فاضله ليا
عمر ٠٠٠ انت إللى فى أيدك تنقذ بنتك و تنتقم من كوثر على إللى عملتو فيك
جلال ٠٠٠ قولى انت عايزنى اعمل ايه و آنا هعملو على. طول
عمر ٠٠٠ هتيجى بكره فى التحقيق و هتقول إللى انا هقولك عليه
ثم قال عمر ل جلال ماذا سيقول فى التحقيق بالظبط
جلال ٠٠٠ انا هعمل كل إللى تقول عليه بس ليا عندك طلب انا عايز اروح مصحه عايز اتعالج من الإدمان. نفسى ارجع بنى ادم تانى عشان أشرف بنتها
عمر ٠٠٠ تمام بكره بعد التحقيق هاخدك مصحة .
جلال ٠٠٠ جميلك ده هيبقى فوق رأسى طول عمرى
عمر ٠٠٠ ولا جميل ولا حاجة انا بعمل كده عشان خاطر إيلا … بس أوعى تفكر تاخد بكره اي حاجة من القرفة إللى بتشربه ده. لازم تكون فايق بكره فى التحقيق
جلال ٠٠٠ لأ هكون فايق متخافش
عمر ٠٠٠ يبقى هقابلك بكره الصبح
~~~~~~~~~~~~~~~
العوده من الفلاش باك
~~~~~~~~~~~~~~~~
عمر ٠٠٠ ده كل إللى حصل
إيلا ٠٠٠ ( بفرحة قالت) يعنى بابا جه عشان يشهد فى صالحى
عمر ٠٠٠ أه يا إيلا مش انا قولتلك اطمنى
عزت ٠٠٠ طيب لما هو كده اتأخرت ليه
عمر ٠٠٠ ماكنش ينفع أجيب جلال التحقيق بالمنظر إللى كان عليه كان لازم اغير من شكله
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
داخل مكتب التحقيق
الظابط٠٠٠ يعنى الفلوس كانت بتاعتك
جلال ٠٠٠ أيوه يا فندم . انا قررت ابعت إيلا عند أمها فى اسكندرية عشان كده أدتها ١٥٠٠٠ ألف تخليهم معاها
الظابط ٠٠٠ طيب ليه كنت عايز توديها عند أمها
جلال ٠٠٠ لان عمار كان عايز يتجوزها هى رافضت . ساعتها ماكنش ينفع اخلى بنتى فى بيت واحد مع عمار إللى كان عينه منها
الظابط ٠٠٠ يعنى إيلا ماهربتش ولا قامت بتخديركم
جلال ٠٠٠ لاء يافندم محصلش الكلام ده انا إللى بعت إيلا عند أمها فى اسكندرية
الظابط ٠٠٠ طيب تفسر بأيه اتهام مراتك
ل بنتك بسر،قتها مبلغ ١٥٠٠٠٠ الف جنيه
جلال ٠٠٠. ١٥٠٠٠٠ ألف جنيه مره واحدة طيب هى كوثر هيكون عندها مبلغ زى ده منين دى حتى مش بتشتغل . .
الظابط ٠٠٠ طيب ليه مسألتش مراتك ليه اتهمت بنتك بالسر،قه
جلال ٠٠٠ للأسف انا لسه عارف موضوع القضيه دى امبارح كوثر خدعتنى و خبت عليا.. انا لولا شوفت الاستدعاء بالصدفه ماكنتش اعرفت ان فيه تحقيق النهاردة. انا عارف انا كوثر مابتحبش ايلا .. بس ماكنتش متخيل أنها بتكر،ها لدرجة انها تتبله عليها و تلبسها قضية سر،قة وهمية
الظابط٠٠٠ تمام أمضى على أقوالك و اتفضل
بره احتمال نحتاجك تانى
هز رأسه بنعم ثم خرج
أمام مكتب التحقيق
~~~~~~~~~~~•
أول ما خرج جلال تطلع فى نفين يندم . هو أول مره يراها منذه اكثر من ٧ سنوات
بينما ركضت اليه كوثر و قالت
كوثر ٠٠٠ أنت قولت ايه جوه … ساكت ليه ماتنطق
و بدون مقدمات و هدوء قال
جلال ٠٠٠ أنتى طالق يا كوثر ..طالق بتلاته
قال جملته و هو ينظر ل نفين و إيلا
بينما صرخت كوثر بصدمة و كأن كيانها كله بيهتز امامها و عالمها كله بينهار . لقد طلاقها جلال الذى فعلت كل شئ لتحصل عليه
و دمرت عأئله بأكملها من أجله .
من جهة الأخرى السجن أمامها ..
هذا انتقا،م القدر بمشيئة الله. هل هذا العقاب عادل أما كان يجب أن تستحق عقاب أقو،ى
بينما عمار كان ينظر ل جلال بحقد و غصب
هو يتوعد له بالعقا،ب على ما فعله بأمه
هنا خرج العسكرى وقال
العسكرى ٠٠٠ كوثر رشاد عبدالعاطي
. كوثر رشاد عبدالعاطي .كوثر رشاد عبدالعاطي
و كأن الصدمه قد افقدتها النطق لذلك قال عمار
وهى بيشاور على كوثر
عمار ٠٠٠ موجوده اهى
العسكرى ٠٠٠ ماتردي ياختى ولا القطه اكلت لسانك
دخلت كوثر و المحامى و الخو،ف التوتر واضح على ملامحها
داخل مكتب التحقيق
~~~~~~~~~~~~~
أول ما دخلت المكتب قالت لظابط من غير تفكير و بدون مقدمات كان صدمه افقدتها عقلها
كوثر ٠٠٠و اللهى جلال كداب . انا معملتش حاجة
الظابط ٠٠٠ طيب وانتى عارفه هو قال ايه عشان تعرفى كداب ولا لاء
المحامى ٠٠٠ موكلتى متقصدش حاجة هى بس متوتر شويه ياريت …….
قطع الظابط جملته وقال
الظابط ٠٠٠ ياريت يا استاذ تخلى المدام هى إللى ترد بعد أذنك . اتفضلى يا مدام ردى
كوثر ٠٠٠( بأرتباك قالت) ماهو اكيد قال انهم كانوا ١٥٠٠٠ ألف و انهم كانوا فلوسه هو
الظابط ٠٠٠ ايه ده ده انتى عارفه هو قال ايه بالظبط ..طيب مش دى هى الحقيقة
كوثر ٠٠٠( بأرتباك أكثر قالت) لا مش الحقيقة
ال ١٥٠٠٠ ألف كانوا معايا انا و فى دولابى انا
الظابط٠٠٠ ايه ده يعنى كانوا ١٥٠٠٠ مش ١٥٠٠٠٠ ألف
المحامى ٠٠٠ أنا اعترض .. انت بتضغط على موكلتى بكلامك
الظابط ٠٠٠ هو احنا هنا فى محكمة عشان تعترض . ياريت تخلى المدام ترد يا استاذ
ابتدأت كوثر تنهار و تتلخبط فى كلام . وتقول .اقوال متضاربة مع بعضها و بعد ضغط الظابط عليها بالاأسئلة ..
اعترفت هى لا تدرى ماذا تفعل و كأنه الصدمة أثرت على عقلها و جعلتها لا تحسن التفكير
كوثر ٠٠٠ هو الفلوس صح كانت بتاعت جلال كان بايع بيها خاتم بتاع طالقته..بس هو ادانى الفلوس ليا
الظابط ٠٠٠ و الخاتم ده كان بكام
كوثر ٠٠٠. ٢٥٠٠٠ ألف صرفنا ١٠٠٠٠ و إيلا سرقت ١٥٠٠٠
الظابط ٠٠٠ لسه بتقولى سر،قت … اكتب يابنى إمرنا نحن اكتب الاسم بحبس المتهمه كوثر رشاد عبدالعاطي ١٥ يوم مع الاستمرار لعرضها على المحكمه بتهمة البلاغ الكيدى و الافتراء و التشوية سمعة فتاه و ابتزازها
ثم أمر الظابط . العسكر ى بان يقوم بالقبض عليها ..
أمام مكتب التحقيق ~~~~~~~~~~~~~~~~
خرجت كوثر و يديها مكبله بالاصفاد هى تصرخ و تستنجد بعمار لكى ينقذها
كوثر ٠٠٠ عمار الحقنى هيحبسونى. هيحبسوا أمك . عمار اعمل حاجة طلعنى من هنا .عمار انا لو اتحبست هنا انا همو،ت .
ظلت كوثر تصرخ الى ان اختفت عن الجميع
بينما كانت إيلا و نفين يتطلعون إليها بأشمئزاز كل واحده فيهم تتذكر ماذا فعلت كوثر بهم
أما عمار كان ينظر إلى كوثر بغضب عارم و الشر يتطاير من عينه ..ثم نظر اتجاه عمر
هنا أقتربه عمر من عمار و قال بأبتسامه ساخره
عمر ٠٠٠ أنا مش قولتلك هسجنلك أمك
عمار ٠٠٠ (بغضب حاد قال) هق،تلك اقسم بالله هق،تلك يا ابن القاضى
ع
مر ٠٠٠ هههه اتكلم على أدك يا أبن كوثر
اسمع نصيحتى..رحم الله أمرأه عرف قدر نفسه …يعنى يوم ما تحب تلعب ألعب مع إللى على أدك
عمار ٠٠٠ من حقك تفرحه بأنتصارك دلوقتى الأقل ..بس انا و حيات امى ما هسيبك
عمر ٠٠٠ اعلى ما فى خيلك أركبه
هنا قال العسكرى
العسكرى ٠٠٠ إيلا جلال محمود الصاوى
إيلا ٠٠٠ أيوه انا
العسكرى ٠٠٠ أدخلى دورك
دخلت إيلا مكتب التحقيق معاها مروان
ثم خرجت بعد نصف ساعة و كان واضح الفرحه على ملامحها .لذلك أول ما خرجت من المكتب ركضت لحضن عمر ثم نفين
مروان ٠٠٠ الحمدالله براءة
عمر ٠٠٠ مبروك يا حبيبتى
نفين ٠٠٠ أخيرآ هم و اتزاح
جلال٠٠٠( بأرتباك قال) مبروك يا إيلا
إيلا ٠٠٠ متشكره
هنا نظره جلال ل نفين و كمل كلامه وقال
جلال ٠٠٠ نفين ممكن اتكلم معاكى لوحدنا
هنا نظره عزت له بضيق هو كان يأمل أن ترفض نفين ان تتحدث معه لكنها وافقت
لذلك شعره عزت بخيبة الأمل
وقف جلال مع نفين بعيد عنهم
جلال ٠٠٠ نفين متغيرتيش و كأنى سايبك امبارح
نفين ٠٠٠ يمكن شكلى زى ماهو بس انا جوايا حاجات كتير اوى اتغيرت
جلال ٠٠٠ سامحينى يا نفين . انا كنت معمى…
قطعت نفين عبارته وقالت
نفين ٠٠٠ يااااه لسه فاكر .. انسى . زى ما انا نسيت
جلال ٠٠٠ بس انا مقدرش انساكى يا نفين .
نفين ٠٠٠ مالهوش لازمه الكلام دلوقتى .
وقت الكلام ده انتهى
جلال ٠٠٠ لاء يا نفين مافيش حاجة إنتهت طول ما احنا لسه عايشين
نفين ٠٠٠ هو انت كده اسمك عايش . شوف الإدمان عمل منك ايه
جلال٠٠٠ انا خلاص رايح المصحة النهاردة
و هتعالج عشانك و هرجعلك
نفين ٠٠٠ اتعالج عشان نفسك و عشان بنتك
يمكن تقدر تعوضها على إللى عملتو فيها . انما انا انسانى نهائى
قالت جملتها ثم تركته ذهبت لتقف بجوار إيلا
هنا خرج العسكرى وقال لهم يمكنكم جميعكم الانصراف لقد انتهى التحقيق
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
أمام قسم الشرطه
الكل كان على وشك الانصراف
هنا قال عمر
عمر ٠٠٠ ايه رايكم نروح نتغدا فى ايه مكان
نفين ٠٠٠ خد مراتك و روحوا انتو..
انا ماليش مزاج
عزت ٠٠٠ وانا كمان تعالى يا مدام نفين نروح سوا
غادر عزت و نفين
بينما كانت إيلا تنظر اتجاه جلال الذى كان يتطلع إليها بألم و ندم
هنا اقترب عمار من جلال امسكه من قميصه
كان عمر يتحدث مع مروان لم ينتبه لما يحدث
هنا عمار قال ل جلال
عمار ٠٠٠ رايح فين انت فاكر انى هسيبك
جلال ٠٠٠ شيل ايدك دى عنى.. انت عايز منى ايه
عمار ٠٠٠ انا هقل منك و هدفنك مكانك . انت ياللى مالكش اي لازمه تعمل فى أمى كده
رغم ما حدث مع إيلا سبب أبوها إلا أنها لم تستطيع ترى عمار بيهين والدها
لذلك ركضت إيلا إليه و دفعت عمار بعيد عن جلال وقالت بتحذير
إيلا ٠٠٠ لو فكرت تحط ايدك على بابا تانى انا هكسرهالك فاهم
عمار ٠٠٠ ايه ده البرنسيسة طلع ليها صوت
شكلى نسيتى نفسك يا برنسيسة
هنا تذكرت إيلا ذكريات مؤلمه عندما كان بيحاول بيعتدى عليها وهو يلقبها بالبرنسيسة يوم مو،ت إلين
لذلك لم تشعر بنفسها إلا وهى ترفع يدها و تصفعة بقوة على وجهه
هنا قال عمار بصراخ مخيف
عمار ٠٠٠ أنتى بتضر،بنى يا بنت …..
قطعت جملته وقالت
إيلا ٠٠٠ أخرس القلم ده كان لازم تاخده من زمان .
هنا رفع عمار يده كان على وشك ضر،ب إيلا لكنه عمر أمسك معصمه بيده و اليد الأخرى لكمته بقو،ة
ثم سحب إيلا من يدها بغضب و ركبها بالسيارته و أغلق الباب وقال
عمر ٠٠٠ أستنى هنا اوعى تطلعى من العربيه
ثم رجع ل عمار مره أخرى لذلك صرخت إيلا وقالت
إيلا ٠٠٠ مروان الحقه قبل ما يعمل مصيبه
بالفعل قدر مروان و جلال يمنعوا عمر من انه يوصل ل عمار لذلك غادر عمر بالسيارة
أما مروان ذهب مع جلال ليسلمه للمصحة
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى سيارة عمار
كان عمر يقود السيارة بغضب هو يقول بعصبيه
عمر ٠٠٠ أيه حضرتك فتوه رايح تمسكى فيه و تضر،بيه قدامى خلاص متجوز بلطجية انا
إيلا ٠٠٠ يعنى انت كنت عايزنى اشوفه بيهين بابا و اسكت
عمر ٠٠٠ و آنا ايه ماليش لازم مقولتليش ليا ليه
إيلا ٠٠٠ لانه أبويا وانا … وانا إللى لازم اخد حقه
عمر ٠٠٠( بغضب قال) واللهى لو كان مد أيده عليك كان هيبقى الوضع ايه دلوقتى . كنت قت،لته و ساعتها كنتى خلصتى مننا احنا الاتنين واحد يمو،ت واحد يدخل السجن عشان ترتاحى بقى انتى
إيلا٠٠٠ انت بتزعقلى ليه .. وهو حصل ايه لده كله
عمر ٠٠٠ ( بصراخ قال) إيلا بلاش برود و متعصبنيش اكتر من كده . تانى مره متتصرفيش من دماغك
كانت تتطلع امامها لم ترد عليه لذلك قال
عمر ٠٠٠ أنا مش بكلمك مابترديش ليه
مازالت إيلا تتجاهل كلام عمر هى تنتظر امامها بصمت
عمر ٠٠٠ إيلا انتى بتستفزينى بسكوتك ده
إيلا نطقى ولا انتى عايزه تجننى
إيلا ٠٠٠ وانا مش هرد عليك غير ما تهدى و تبطل عصبيه و تكلمنى براحه
عمر ٠٠٠ أيه شغل العيال ده . . ممكن تردى عليا
هزت رأسها بالنفى . وقف على جانب بالسيارة و حاول السيطرة على غضبه
لكنه تذكر عندما كان عمار على وشك ضر،بها
لذلك قال
عمر ٠٠٠ انتى عايزانى اهدى ازاى انا كل ما افتكر ان الحيو،ان ده كان هيمد أيده عليكى ابقى عايز…….
قطعت جملته وهى تقترب منه و تحضن وجه بيديها و تطبق على. شفتيه بقبله قويه و طويله .. لم تتركها إلا عندما شعرت انه هدئه تمامآ .لذلك ابتعدت عنه بأحراج
لكنه عمر جذبها إليه و تحدث و هو يتأمل شفتيها
عمر ٠٠٠ سكتى ليه كملى . مش بتلعبى بالنا،ر لازم تنحر،قى بيها ثم التقط شفتيها وظل يقبلها بلا هوادة و كأنه وجد ضالته بعد عناء
هنا قالت إيلا بصعوبه و صوت ضعيف
ما هو الانتقام الذى توعد بيه عمار لعمر
هل سترجع نفين لجلال أو جلال أصبح مجرد ماضى و انتهى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الهروب إلى المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى