روايات

رواية الهروب إلى المجهول الفصل الخامس عشر 15 بقلم أروى عادل

موقع كتابك في سطور

رواية الهروب إلى المجهول الفصل الخامس عشر 15 بقلم أروى عادل

رواية الهروب إلى المجهول الجزء الخامس عشر

رواية الهروب إلى المجهول البارت الخامس عشر

الهروب إلى المجهول
الهروب إلى المجهول

رواية الهروب إلى المجهول الحلقة الخامسة عشر

رقية ٠٠٠ أنا مش عارفه انتم مخبين عنها ليه ما كده كده هتعرف الخبر منشور على كل مواقع التواصل الاجتماعي
إيلا ٠٠٠ ماتنطقوا بقى فى أيه
هنا قالت رقية بشماتة
رقية ٠٠٠ عمر خطب
قالت كأنه لم تستوعب كلام رقية
إيلا ٠٠٠ عمر مين
رقية ٠٠٠ عمر جوزك
إيلا ٠٠٠ خطب ازاى يعنى
رقية ٠٠٠ استنى هوريكى الخبر و صور الخطوبة كمان
أميرة ٠٠٠ كفاية بقى يا رقية
تجاهلت رقية كلام أميرة .و هى تبحث فى الهاتف عن الخبر ثم قالت
رقية ٠٠٠ أهو اتفضلى شوفى الخبر بنفسك
مسكت إيلا الهاتف بصدمه و ذهول من ما ترى
لبنى ٠٠٠ياريت تكونى ارتحتى كده يا رقية
رقية ٠٠٠ فى ايه كلهم بتبصلى كده ليه . كان لازم تعرف
و احنا معاها عشان نواسيها و نقف جانبها فى ازمتها ..احسن ماتعرف و هى لوحده و تتصدمه
هنا بلعت أيلا ريقها بصعوبة و حاولت تكون هاديه
و طبيعيه عكس ما تشعر به .و بالفعل نجحت فى ذلك و هى تقول
إيلا ٠٠٠ كتر خيرك يا رقية . ده العشم بردوا . بس الموضوع مش محتاج القلق ده كله
رقية٠٠٠ يعنى ايه مش محتاج مش المفروض ده جوزك و تكونى زعلانه ٠٠٠٠
قطعت إيلا عبارتها وقالت
إيلا ٠٠٠ زعل ايه ربنا مايجبش زعل .. الحوار كله اتفاق بينى و بين عمر هو يعمل إللى عايزه . وانا اخد منها الفلوس إللى انا عايزها .. أديكى شايفه معايا فلوس ماكنتش احلم بيها . عندى شقة بأسمى فى أرقى مكان فى الغردقة. و عربية من أحدث موديل يبقى ازعل ليه .
رقية ٠٠٠(بضيق قالت) ماكنتش أعرف أنك ماديه أوى كده
إيلا ٠٠٠ و أديكى عرفتى .يا حبيبتى الحياه كلها مصالح . نفع و استنفع .. دلوقتى أروح اجيب الولاد من لعبة بيت الاطفال
انصرفت إيلا لتأتى للطفلين من لعبة بيت الأطفال الموجود فى المطعم.. بعد ما غادرت إيلا قال لبنى
لبنى ٠٠٠( بغضب قالت ) ياريت تكونى اقتنعتى بردها يا رقية
رقية ٠٠٠ فى ايه يا لبنى مالك بتكلمينى كده
لبنى ٠٠٠ مش عجبك طريقة كلامى و عجبك القرف إللى انتى عملتيه
رقية ٠٠٠( بعصبية قالت) قصدك ايه بكلامك ده
لبنى٠٠٠اقصد انك كنتى مكشوفه أوى .انا عارفه انك بتغيرى من آيلا . بس إللى عملتيه دلوقتى معناه
انك بتكرهيها
رقية ٠٠٠ لبنى احترمى نفسك .و انا هغير منها على ايه انشا الله . فيها ايه احسن منى
أميرة ٠٠٠ قلبها الطيب..و انها لحاد دلوقتى مفهمتش نيتك السوده
رقية ٠٠٠ اميرة انتى كمان هتعومى على عومها
أميرة ٠٠٠ أنا قبل ما نطلع من البيت نبهت عليك انتى بالذات متقوليش حاجه لإيلا .لكن تقولى الطبع غلاب
ياسمين٠٠٠ ايه يا بنات انتم هتتخنقوا.
رقية ٠٠٠ لاء ولا خناق ولا حاجة أنا ماشية
لبنى ٠٠٠ فى داهية
رقية ٠٠٠ تمام يا لبنى حسابى معاكى بعدين
أميرة ٠٠٠ طيب ما تدفعى حساب الاكل إللى انتى اكلتى الأول
هنا غادرت رقية بغضب من غير ما ترد
ياسمين ٠٠٠ وانا كمان ماشيه . ميعاد الشفت بتاعى
أميرة ٠٠٠مع السلامه
ثم انصرفت ياسمين ايضآ
رجعت إيلا بالولاد قالت
إيلا ٠٠٠ ايه ده البنات راحوا فين
أميرة ٠٠٠ الشغل
إيلا ٠٠٠ طيب تعالوا أوصلكم.
لبنى ٠٠٠ أقعدى شويه يا إيلا لسه بدرى
إيلا ٠٠٠ ( بقهر قالت) لاء معلش عايزه أروح
أميرة ٠٠٠ أنا حاسه بيكى . عشان كده ماكنتش عايزه حد يقولك
إيلا٠٠٠ ما انا أكيد كنت هعرف . بعدين عادى .ماهو كده كده كان هيجى الوقت
و نسيب بعض
لبنى ٠٠٠ بس مش معنى انه خطب انه هيسيبك
إيلا ٠٠٠ ليه هو انا هفضل تحت رحمته طول عمرى هو من حقه يتجوز و يخلف و يشوف حياته .و انا أوقف اتفرج عليه
لبنى ٠٠٠ أنتى إللى اختارتى و وافقتى على شروطه الصعبه من الاول
أميرة ٠٠٠ إيلا انا عايزاكى تفكرى كويس
و بعد كده قررى انتى هتعملى ايه
إيلا ٠٠٠ ( بتنهيدة طويله قالت) هحاول .. هحاول
—————————–
عندما كانت على وشك تركب سيارتها أمام المطعم شعرت بتقل برأسها لذلك سندت على السيارة
أميرة ٠٠٠ مالك يا إيلا
إيلا ٠٠٠ دوخت فجأة
لبنى ٠٠٠ اكيد ضغطك وطى لما زعلتى
إيلا ٠٠٠ لأ هى الدوخه دى معايا بقالها كام يوم
أميرة ٠٠٠ أكيد رجعتلك الأنيميا تانى
لبنى ٠٠٠ لازم تروحى تعمل تحليل الانيميا
إيلا ٠٠٠ خلاص ياجماعة الموضوع مش مستاهل
أميرة ٠٠٠ يعنى هتقدرى تسوقى العربية
إيلا ٠٠٠ آه عادى انا كويسه
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□
منزل عمر
=======
بعد ما ناموا الطفلين ذهبت إيلا لغرفتها
هنا لم تعد قادرة على كبت ما تشعر به لذلك أغمضت عينيها و أطلقت العنان لدموعها لكى تعبر على ما بداخلها
مره ساعتين و هى على هذا الوضع لم تكف عن البكاء
لم يهدء الوجع الذى تشعر به
ثم توجهت للمرأه. و نظرت إلى نفسها و شكلها الذى كان فى حاله لا يرثى لها . ذلك سألت نفسها وهى تنظر فى المرأه بصوت عالى وهى تصرخ
إيلا ٠٠٠ أنا ليه عامله فى نفسى كده .. انا كنت عارفه انه هيجى يوم و هيمشى. …. لا لا لا أوعى يا إيلا تكونى حبتى ….لاء أكيد لا انا محبتهوش..
لا مستحيل احب .الحب ده مش للناس إللى زيه … طيب زعلانه ليه انه خطب .. مايخطب ولا يتجوز هيفرق معاك فى ايه …. فوقى لنفسك عشان خاطر ولادك. انتى أقوى من اى مشاعر واحاسيس كدابه
برغم كلامها لنفسها لتخرج من الحالة التى هى بها إللى انها أصبحت متأكده انها وقعت ضحية للحب هذا العمر
هنا توجهت للفراش و حاولت تنام لكنها فشلت
هنا سمعت صوت فتح باب الغرفة
برغم ما تشعر به من قهر و خيانه إلا أن قلبها ارتجف اول ما شعرت به قريب منها.. لكنها حاولت تتماسك
و طصنعت النوم
عندما أقتربه منها قبلها من جبهتها وقال
عمر ٠٠٠ وحشتينى.. ما كنتش اعرف انى هكون مشتاق ليكى أوى كده.. إيلا. إيلا اصحى
عندما فشل عمر فى ان يجعلها تستيقظ أستلقى بجوارها. و حضنها من ظهرها
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى صباح اليوم التالى
أستيقظ عمر من النوم . لم يجد إيلا بجواره. استغرب لانه لأول مرة لم يشعر بها و هى تغادر الفراش … لذلك نهض يبحث عنها فى الغرفة لكنه لم يجدها ثم بحث عنها فى أركان المنزل لكنه ايضآ لم يجدها ثم قامه بالاتصال بها
لكنها لم تجيب بدء يقلق عليها
ظل ساعتين عمر ينتظر رجوعها للمنزل
هنا سمع صوت فتح الباب
و تدخلت إيلا و الاولاد هنا قال عمر
عمر ٠٠٠ كنتى فين
كريم ٠٠٠ عمر انت جيت امتى
كارما ٠٠٠ عمر شوفت ماما اشترت ليا ايه
عمر ٠٠٠ أه حلوه اوى .. كريم كارما ممكن تدخلوا أوضتكم دلوقتى عايز اتكلم مع ماما
كريم ٠٠٠ حاضر ..يلا كارما
بعد ما انصرفوا الطفلين قال عمر
عمر ٠٠٠ كنتى فين
إيلا ٠٠٠ كنت بشترى هدوم للولاد
عمر ٠٠٠و خرجتى من غير ماتقوليلى
كانت أيلا تعلم ان موجهت عمر أو الاصطدام معه ليس فى صالحها . لذلك جربت معه أسلوب التجاهل أو لامبالاة
إيلا ٠٠٠ عادى يا عمر
عمر ٠٠٠ عادى . ياتره دى أول مره تخرجى من غير ما اعرف . ولا حصل قبل كده
إيلا ٠٠٠ لاء حصل قبل كده . أكيد يعنى الفترة إللى كنت مسافر فيها مش هكون محبوسه فى البيت انا و الولاد
عمر ٠٠٠( بأستغراب قال) أنتى ايه إللى جرالك ايه البرود إللى بتتكلمى بيه ده
إيلا ٠٠٠ سيبك بس من الكلام ده تعالى شوف انا جبتلك ايه
كانت جايبه ليه برفان و ساعة هديه ثم قالت
إيلا ٠٠٠ اتفضل مبروك .. انا قولت ماينفعش تكون خطوبتك. و مراتك ماتجيبش ليك هدية
عمر ٠٠٠ أه كده فهمت . إيلا احنا اتفقنا من الأول …
قطعت عبارته وقالت
إيلا ٠٠٠ طبعآ طبعآ الاتفاق انا عارفه .من غير
ما تفكرنى. بس حبيت اقول مبروك وبس
عمر ٠٠٠ إيلا … بلاش الاسلوب ده معايا . و قولى إللى عندك على طول
ابتسمت إيلا وقالت
إيلا ٠٠٠ أنا مش عندى حاجة . عن أذنك أروح اغير هدومى
ثم ذهبت لغرفة النوم وهى بدخلها غضب تحاول السيطرة عليه
دخل عمر خلفها ثم حضنها من ظهرها و قال
عمر ٠٠٠ دى بنت عمى و آنا هتجوزها عشان خاطر بابا
أديكى عرفتى ياريت تقفلى على الموضوع ده خالص متتكلميش فيه تانى . بلاش الهبل إللى عملتى بره ده
إيلا ٠٠٠ على فكره أنا مسألتكش انت حر فى حياتك . ده كان اتفقنا من الأول .بس انا كنت عايزه اعرف ميعاد الجواز .يعنى عشان ارتب حياتى من غيرك.. لأنى اكيد هيبقى ماليش لازمة فى حياتك بعد ماتتجوز
عمر ٠٠٠( قال بتحذير) أنتى مصممه انك تعصبينى مش كده ..
إيلا ٠٠٠ ( قالت ببراءه) هو انا قولت حاجة غلط. و انا مش أخده بالى ..
عمر ٠٠٠ بقولك ايه بلاش شغل الخبث ده معايا أحسنلك .. و بعدين مين قالك ان جوازى هيأثر على حياتك معايا
إيلا ٠٠٠ اه صح ده على اساس انى جماد ماعنديش إحساس مش كده
عمر ٠٠٠ فى يا آيلا انتى مكبره الموضوع ليه
إيلا ٠٠٠ أنت روحت خطبت واحده و آنا على ذمتك
و نشرت الخبر …و آنا ولا فارقه معاك و كأنى هوا مش موجوده . أد كده انا ماليش اي قيمة فى نظرك
عمر ٠٠٠ إيلا ياريت تقفلى كلام فى الموضوع عشان بجد بدأت أفقد أعصابى
إيلا ٠٠٠ حاضر يا عمر هخرس خالص .. و انت العب بيا زى ما انت عايز
ثم تركته و دخلت الحمام
هنا ألقى بالبرفان و الساعة هدية إيلا على الارض بغضب
بعد خرجت إيلا من الحمام قال عمر بغضب
عمر ٠٠٠ إيلا دى أخر مره اكون بكلم و تسيبنى
و تمشى فاهمه
إيلا ٠٠٠( باللامبالاة قالت) حاضر
اتعصب عمر أكثر من ردها وقال
عمر ٠٠٠ أنتى شكلك عايزانى أرجع أعاملك زى الاول
إيلا ٠٠٠ مش هتفرق عادى
عمر ٠٠٠ طيب طالما مش هتفرق استحملى بقى
هنا اقتربه منها و التقط شفتيها بقبله قويه و عنيف
حاولت إيلا تبعد عنه . ثم قالت بعد أن تركها لتتنفس
إيلا ٠٠٠ ( بخوف قالت) عمر بلاش
عندما رأه عمر خوفها رق قلبه و بدء يقبلها بحب و اشتياق. حاولت إيلا تطصنع الجمود لكنها لم تستطيع
لقد خانها جسدها و أستسلم لمساته التى أصبحت مدمنه عليها
◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□
فى الفندق فى غرفة ميار
==================
ميار ٠٠٠ انت متأكد يا فطين
فطين ٠٠٠ طبعآ انا عملت زى ما انتى قولتى بعت واحد يراقب البنت .. وهو لسه متصل و قالى انا عمر موجود فى الشقة دلوقتى كمان هو عندها من أمبارح
ميار ٠٠٠ ماشى يا عمر . لما اشوف اخرتها معاك
فطين ٠٠٠ هتعملى ايه
ميار ٠٠٠ ولا حاجة..بس كلنا النهاردة هنروح نسهر عند عمر فى شقته .
فطين ٠٠٠ بس احنا بقالنا فتره طويله مروحناش الشقة دى .
ميار ٠٠٠ و ايه يعنى عادى . ما احنا ياما سهرنا فى الشقة دى لا انت نسيت
فطين ٠٠٠ طيب وعمر مش هيتعصب علينا لما يلاقينا طبين عليه فجأه ..و خصوصآ .ان البنت دى معاه
ميار ٠٠٠ لاء بالعكس عمر طول عمره بيتباهى بعلاقاته مع البنات
فطين ٠٠٠ خلاص يبقى السهره النهاردة عند عمر
فى الشقه
ميار٠٠٠ بس أوعى تقول لمروان لانه ساعتها هيتصل بعمر و يقولو اننا ناوين نسهر عنده
فطين ٠٠٠ تمام .. يلا باااى اشوفك بالليل
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□
فى المساء
=======
عمر ٠٠٠ خالص بقى يا إيلا .. احنا هنفضل فى النكد ده كتير
إيلا ٠٠٠ و آنا عملت ايه ما انا قاعدة ساكته اهو
عمر ٠٠٠ لأ كده كتير… إنا مش عارف انا ليه صابر عليكى لحاد دلوقتى.. انا أول عمرى ما عملتها مع حد
إيلا ٠٠٠ أنا مش حد انا مراتك
عمر٠٠٠ تصدقى انتى مافيش فايدة فى الكلام معاكى انا اساسآ غلطان انى بحاول اتكلم معاكى بالذوق شكلك اتعودتى ….
قطع عبارته صوت جرس الباب
ثم ذهبت لفتح الباب . أول ما فتحت الباب أتصدمت عندما رأت أمامها ٣ فتيات و شابين يصرخون فى وجهها و يقولون
اصدقاء عمر ٠٠٠ سربرايز عمر
نظرت لهم إيلا بأستغراب لذلك.
إيلا ٠٠٠ انتم مين..
ميار٠٠٠ ( قالت بخبث) انتى اللى مين و بتعملى ايه هنا فى بيت عمر.. اه اكيد انتى الخدامه مش كده
كانت إيلا واقفه وهى ماسكه باب الشقة مش فاهمه ماذا يحدث هنا قال فطين
فطين ٠٠٠ أيه احنا هنفضل وافقين كده ولا ايه
ميار ٠٠٠ أه صح .. انتى وافقه فى وشنا كده ليه وسعى كده
دفعت ميار إيلا و دخلت الشقة وقالت
ميار ٠٠٠ اكيد عمر فى أوضته انا داخل له
توجهت ميار لغرفة النوم أمام إيلا
هنا قالت رودى لإيلا
رودى ٠٠٠ روحى يا شاطره هاتلى أشرب
لم ترد عليها إيلا. بل توجهت لغرفة النوم خلف ميار
غرفة النوم
عمر كان واقف يدخن سيجاره عندما حضنته ميار من الخلف ..ابتسم هو يظن انها إيلا عمر وقال
عمر٠٠٠ أخيرآ عقلتى
ميار ٠٠٠ ليه هو انا كنت مجنونه
عندما سمع عمر صوت ميار لف بسرعة وجهه لها و قال
عمر ٠٠٠ ميار انتى بتعملى ايه هنا
حضنته ميار وهى تقول
ميار ٠٠٠ وحشتنى يا حبيبى
ثم قبلته ميار من خده بحب و عندما كانت على وشك تقبل شفايفه
هنا لمح عمر إيلا التى كانت واقفه مصدومة مما ترى
لذلك بعد عمر ميار عن حضنه . وهو ينظر لإيلا
التى كانت مثل الجثة بوجه شاحب كأن الدماء هربت من جسدها .هى ترى زوجها فى احضان أمرأه غيرها أمام عينها و دون أى خجل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الهروب إلى المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى