رواية النصيب الفصل الأول 1 بقلم نادية محمود
رواية النصيب البارت الأول
رواية النصيب الجزء الأول
رواية النصيب الحلقة الأولى
بصوت واحد
_أنا بحبك يـ ليث
… أنا بحب ميساء
“نزلت عليها كالصاعقه التي ألجمتها عن الكلام”
ليث… أنتي قولتي ايه
_قالت بضحك.. بحبك مش أنت ابن عمي وزي جاسر أخويا ولا ايه
ليث… خضتيني يـ وليه كنت بحسبك قصدك يعني..
_ابتسمت بحزن.. تفكيرك شمال زيك 😅
ليث… أنا تفكيري شمال يـ بت
_اه
ليث… طب تعالي هنا
“وفضل يجري وراها وهي تجري ويضحكوا وأخيرا عرف يمسكها وفضل يقولها أنا هوريكي مين اللي تفكيره شمال وفضل يزغزغ فيها”
_بضحك.. خلاص خلاص هههههه همو”ت كفاية ههههه
ليث… بعد الشـ ـر عليكي يـ بت “وضربها علي رأسها بخفه”
وشدي حيلك كده عشان تظبطيلي البت
_بصرامه وهي ترفع سبابتها في وجهه.. أنت سامع يأستاذ أنت بتقول اي عايزني أشقـ ـطلك صحبتي صحبتي
ليث… وفيها أي يـ بنتي
_ و لو و لو
ليث… طب عشان خاطري يـ تونة
_بلاش الإسم المنيل علي عينه ده اسمي فتون مش تونة
ليث وهو يمسكها من قفاها… بقولك أي هتظبطيها ولا اي
_أنا قولت حاجة طيب دا بقولك اللي تشوفه يـ كبير
_________
في الجامعة
ميساء… ااااااي ده كله تأخير المحاضره بدأت من عشر دقايق
_الله كنت بفطر مش أفطر يعني ولا مش أفطر
ليث… الساعة معاكم كام
ميساء… بنعتذر يادكتور ليث
ليث بحب… اتفضلوا وتاني مره بلاش تأخير
… بسبس
_بتنادي علي قطة
… أحلي قطة والله
_بجد وأي كمان يـ واد يـ عسل أنت
… أي رأيك نشرب قهوة سوا بعد المحاضره
_وما… قطعها وهو بيبصلهم
ليث… بجد لا واللهي أجيبلكم اتنين لمون وشجرة بالمره
بهيام… ياريت يـ دكتور والله
ليث… وحيات أمك
أطلع برااا
ليث… وأنتي ي أنسة فتون أقعدي هنا
“وبصلها بتحذير وكمل المحاضره… أنتهت المحاضره وليث طلب من فتون تستناه في مكتبة”
_لو طولت جوا ومش طلعت أبقي بلغي البوليس أو أترحمي عليا أحسن لما البوليس يجي هيكون خلص عليا أبن الورمه اعاااا…. هتوحشيني يـ ميسو اعاااا
ميساء… أدخلي ي أختي
_ندله بترميني كده علي طول
_احم احم.. نعم يـ ليث عايزني في اي
ليث بغضب… أي اللي حصل جواااا دااا
_الله وأنا مالي يـ لمبي كنت أنا اللي عاكسته ولا أنا اللي عاكسته
ليث… متعصبنيش ليكي… كلمك بتردي عليه ليه أصلا
_وأنت مالك يـ حشري الله ناس حشاريه بصحيح
ليث… أنا مالي؟! أنتي شايفه كده!!
_ببرود.. أيون
ليث… تمام
________
” عدي اسبوع وفتون قالت لـ ميساء علي حب ليث ليها وميساء وافقت لأنها كانت معجبه بيه وبشخصيته القوية وهيبته… بعدها بشهر تمت خطوبة ليث وميساء”
في الجامعة
ليث… ازيكم يـ بنات
_أحسن منك
ليث… هزعلك
_متقدرش
ليث… ماشي يـ تونة
فتون اتعصبت واضيقت منه لأنها مش بتحب الاسم ده
ميساء بضحك… هههههه عاملين زي القط والفار
ليث… أي رأيك نتغدا برا بعد م تخلصي
ميساء… فكرة حلوه والله هنخلص وهنستناك أنا وفتون برا
ليث في سره… بقولها نتغدا برا تقولي هستناك أنا فتون
في المطعم
ليث… أنتي هتقعدي معانا كمان
_عندك شوق في حاجه
ليث… اجري اقعدي علي الطربيزه دي
_ماشي
ليث بإستغراب… اي دا قالت ماشي كدا عادي أكيد بتخطط لحاجه
ميساء بضحك… سيبها بقا دي غلبانه
ليث… والله أنتي اللي غلبانه
“راحت قعدت علي الطربيزه لوحدها وطلعت مذاكرتها وبدأت تكتب فيها زي كل يوم قاطع تفكيرها الجرسون ف ابتسمت بخبـ” ـث”
بعد وقت فون ليث رن
ليث… ايوا يـ عمي
ليث… حاضر هجبها واجي اهوا
ليث… لوسمحت الحساب
بيشوف الفاتوره لقاها ألفين جنية ونص
ليث… اي دا أحنا مش طلبنا غير اتنين عصير واتنين تشيز كيك
الجرسون… يـ فندم الانسة (فتون) دي قالت إن الطلباتها علي حساب حضرتك
ليث… أنا كنت عارف إنك مش هتجبيها لـ بر
_______
محمد(ابو فتون)… بصوا في عريس متقدم لـ فتون وأنا حبيت أخد رأيكم بما إنكوا أخواتها
_لتدخل عليهم فتون… يس يس يس عريس يـ ولاه يـ حلاوه المولد
ليث بصدمه… عريس لاااا طبعا !!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية النصيب)