روايات

رواية الم الرحيق الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سمية عبدالسلام

رواية الم الرحيق الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سمية عبدالسلام

رواية الم الرحيق البارت الحادي والعشرون

رواية الم الرحيق الجزء الحادي والعشرون

رواية الم الرحيق
رواية الم الرحيق

رواية الم الرحيق الحلقة الحادية والعشرون

في العربية
إبراهيم _اي ده انت شغال في الكلية ال فيها ندى ورحيق؟!
عمر_ايوة
أبراهيم _طب هطلب منك طلب ياعمر يابني.
عمر_دنتا تؤمر ياعمي.
ابراهيم _الامر لله وحده، فيه دكتور في كلية ندى دكتور رخم باين عليه حاطط ندى في دماغه وهيشليها المادة، ومن كلام ندى باين عليه دكتور غلس اوي.
عمر كان لسه هيرد بس..
ندى قالت بسرعة_هوا اي يا جماعة الفرق بين الموس والاسبوع و الصحرا؟
محدش رد عليها وهيا قالت_الموس فيه حدين والاسبوع فيه حد واحد والصحرا مفهاش ولا حد.
عمر حاول يكتم ضحكه وعم مصطفي قاعد جمبه وابتسم، وعم ابراهيم قال في نفسه_ربنا يحميك ياندى يابنتي من الهبل ال انتي فيه.
عمر _متقلقش ياعمي، انا هشوف الموضوع ده بنفسي، وكمل بخبث وهوا بيبص علي ندى في المرايا _هوا اسمه ايه الدكتور ده؟
ابراهيم بص لندى وقال_انتي قلتيلي اسمه ايه ياندى؟
ندى بتوتر_ها… مش فاكرة
عمر _علي العموم انا موجود في الكلية، اول ما الانسة ندى تفتكر الاسم تقلي عليه وانا هربيها قصدي هربيه.
ابراهيم_تسلم يابني.
ندى في سرها_يكش ياكلك قطر يا بعيد لأ وبابا بيشتمه ويشتكيله منه وعايزه يشوف الموضوع ده، يالهوي عليا.
________________~________________~
في القصر
آدم دخل القصر واية جريت حضنته.
فاطمة وايمان _حمدلله على سلامتك.
آدم ببتسامة=الله يسلمك يادادة، الله يسلمك يا ايمان.
الجد_اطلع فوج ياولدي عشان ترتاح، وانتي ياحجة فاطمة خلي الخدامين يعملو وكل (اكل) زين عشان يرم عضمه.
فاطمة ببتسامة _دنا هعمله بنفسي انا عندي اغلى من آدم.
آدم بهزار=بس في ناس تانية هتزعل.
يوسف_لأ متقلقش انا عارف انهم لقيوني علي باب جامع.
حسن بتريقة_لأ لقيناك علي باب كنيسة ياخفيف.
رحيق ضحكت بصوت عالي، و آدم تقريباً اتحول.
رحيق=احم…. هاجي معاك يادادة عشان اساعدك.
فاطمة_ماشي ياحبيبي.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد شوية
في جناح آدم
فاطمة_احلى اكل لاحلى آدم.
آدم وهوا علي السرير=تسلمي يادادة الاكل طعمه حلو.
فاطمة_رحيق هيا ال عملته مخلتنيش امد ايدي في اي حاجة.
آدم ببتسامة=تسلم اديكم انتو الاتنين.
فاطمة بخبث_طالما عرفت مين ال طبخ يبقا هيا ال توكلك بأديها.
رحيق برقت=لأ عادي يادادة وكليه انتي
فاطمة وهيا بتتكلم صعيدي_انتي بتستحي من جوزك، معندناش حريم تستحي من اجوازهم عاد.
رحيق اتكسفت اكتر ووشها احمر وطبعاً آدم عاجبه ال بيحصل.
فاطمة_يلا يا اية عشان آدم يرتاح.
اية_لأ سبيني مع ابيه شوية، انا كنت خايفة عليه اوي.
فاطمة وهيا بتقرصها _ابقي اقعدى معاه بعدين سبيه يرتاح دلوقتي.
اية بضيق_ماااشي ماااشي.
آدم =استني يا اية.
اية بفرحة_شفتي ميقدرش يستغنى عني.
آدم بجدية =مقلتلش رأيك في يوسف؟
اية اتكسفت وقالت_ال تشوفه يا ابيه.
آدم بخبث=لأ منا ال اشوفه ممكن ميعجبكيش.
اية بخضة_ليه؟ انت رفضته؟ بس انا موافقة.
رحيق وفاطمة ضحكو.
اية اتكسفت وقالت_بتضحكو على ايه؟
فاطمة_يلا ياهبلة وقعك في الكلام.
آدم =طب يوسف عايز يعمل كتب كتاب وانا بصراحة متفق معاه عشان عايز الكل يفرح، والفرح هيبقا بعد امتحاناتك ، وده لو هيعترض مع مذكرتك بلاش، ولو لقيت الموضوع هيأثر علي مذكرتك هفركش الجوازة.
اية بسرعة_لأ مش هيأثر… احم…. وانا كمان موافقة علي كتب الكتاب بس خليها بعد 10 ايام عشان ميكونش ورايا امتحانات ولا مذاكرة.
آدم =تمام وباليل هتكلم مع جدك واشوف رايه برضو.
فاطمة واية خرجو
آدم =طب ايه؟
رحيق بتوتر=ايه؟
آدم =عايز اكل، جعان.
رحيق=ااه معلش نسيت.
آدم =دماغك متروحش بعيد، دراعي يخف بس وانا…
كان هيكمل ورحيق قالت=عارف الاسم الحقيقي للاخطبوط ايه؟
آدم ابتسم وقال=ايه؟
رحيق=اسمه طبوط بس السمك سماه الاخ.. طبوط من باب الاحترام ههههه.
آدم كح وقال=كح… انا بقول تأكليني احسن.
رحيق بدأت تأكله وكانت بتتجنب تبص في عنيه.
آدم =علي فكرة انتي بتأكليني بس، مش لازم تبقا عاملة زي الطماطم كده، ده الطلقة دي رحمتك مني.
رحيق شرقت وفضلت تحك جامد
آدم بسرعة وخوف عليها=خلاص يابنتي بهزر.
رحيق=والله انك انسان بارد.
آدم =بارد بس،، وواد حليوة ومسمسم كمان.
رحيق ضحكت بصوتها كله.
آدم بغيظ=اضحكي ياختي اضحكي.
________________~________________~
بعد اسبوع
آدم كان بيلبس عشان يروح الشركة.
رحيق=آدم
آدم =عيون آدم
رحيق بدلع=ممكن اطلب طلب.
آدم بجدية=طلبك مرفوض
رحيق بعصبية=انت عارف انا عايزة ايه الاول.
آدم بهدوء=رحيق صوتك ميعلاش.
رحيق خدت نفسها واتكلمت=انا كنت هطلب منك اني اروح الكلية ده كان حلم امي الله يرحمها اني ابقا بشمهندسة اد الدنيا
آدم =عارف وعارف كمان لما كنتي بتاخدي الكتب وتذاكري من ورايا
رحيق =عندي امتحان النهاردة مهم. وكملت برجاء=آدم انا لازم اروح الكلية واكمل تعليمي.
آدم لفلها وقال بحب=رحيق انا خايف عليك
رحيق بصوت عالي=خايف عليا من اييه؟ ما اية وايمان بيخرجو ويروحو الدروس براحتهم اشمعنا انا؟!
آدم اتعصب وقال=رحيق قلتلك صوتك ميعلاش وبعدين دول معاهم الحراسة واياك تقارني نفسك مع حد تاني.
آدم كان هيمشي بس رحيق مسكت ايده وقالت=انا اسفة هوطي صوتي، وبعدين كملت=خلاص خلي معايا انا كمان حراسة.
آدم =انتي ليه مش قادرة تفهمي اني مش هقدر اعيش لو حصلك حاجة.
رحيق=قل لن يصيبنا إلا ما كتبه الله لنا، وكملت بهزار=سيبها علي الله ياشيخ آدم.
آدم =ونعم بالله، حاضر بس اياك تحاولي تهربي من الحراسة.
رحيق=طب هعدي علي ندى الاول واسلم علي اختي شهد عشان وحشتني واسلم علي خالتي سنية.
آدم ابتسم علي طيبة قلبها لانه عارف انهم مش بيحبوها اصلا وخصوصا سنيية
آدم =شايفك بقيتي تتطلبي كتير.
رحيق قربت منه وقالت بدلع=مش بطلب من جوزي حبيبي.
آدم ابتسم وسابه ومشي لانه مش عايز يعمل حاجة الا لما يكون برضاها.
________________~________________~

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الم الرحيق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى