رواية الم الرحيق الفصل الثالث عشر 13 بقلم سمية عبدالسلام
رواية الم الرحيق البارت الثالث عشر
رواية الم الرحيق الجزء الثالث عشر
رواية الم الرحيق الحلقة الثالثة عشر
رحيق خبطت علي الباب
صوت من الداخل_ادخل.
رحيق فتحت الباب و اتفاجأت من ال شافته
_انسة رحيق؟!
رحيق=بشمهندس عمر!!
عمر _اتفضلي ادخلي.
رحيق دخلت وسابت الباب مفتوح.
عمر ابتسم علي حركتها دي وقال_اي جابك هنا؟
رحيق بتوتر=كنت جيا عشان الوظيفة.
عمر_خلاص انتي اتقبلتي.
رحيق=بس انا مش معايا cv
عمر_مش مهم.
رحيق بفضول=هوا ممكن اسأل حضرتك سؤال؟
عمر_اتفضلي.
رحيق=حضرتك بتعمل ايه هنا؟ قصدي يعني…
عمر_فاهم فاهم، مهي الشركة دي تبقا شركة آدم برضو.
رحيق ضمت حواجبها بمعني مش فاهمة.
عمر_افهمك، اكيد قرأتي اسم الشركة صح؟
رحيق=ايوة، الصفا للهندسة والمعمار.
عمر_صفا دي تبقا اخت آدم، تؤام اية بس اتوفت من سنة تقريباً.
رحيق بحزن =ربنا يرحمها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في الخارج
ندى بتبص لسكرتيرة وعايزة تاكلها والسكرتيرة بتبص لندى بقرف، ندى قامت سألت علي الحمام ومشيت عشان تظبط الخمار.
السكرتيرة بخوف_يالهوي آدم باشا بنفسه هنا، اكيد في مصيبة.
آدم عدا من قصادها ولا كأنه شايفها ودخل المكتب.
عمر_آدم؟!
رحيق=بصت نحية الباب وقالت=بشمهندس آدم!!
آدم بعصبية بيحاول يداريها بس مش عارف، كل ما يفتكر عمر ورحيق كانو قاعدين مع بعض وبيتكلمو =عمر لو سمحت اخرج انت برا عشان عايز استاذة رحيق.
عمر خرج و آدم قعد علي الكرسي قصاد رحيق.
رحيق كان قلبها بيدق بسرعة وكانت مبسوطة انها شافتها، بس باين عليها التوتر.
رحيق=احم….. خير حضرتك؟
آدم بجدية=ليك عندي عرض لو وافقتي عليه كل مشاكلك هتتحل.
رحيق=عرض ايه؟!
آدم =نتجوز.
رحيق بعصبية=نعم!! لأ طبعاً مش موافقة.
آدم ببرود=علي العموم براحتك، بس انتي لو وافقتي هعمل العملية لوالدك، هوا محتاج عملية قلب مفتوح في اسرع وقت، وانا اقدر علي ده مقابل انك تيجي وتعيشي معانا في القصر.
رحيق وهيا حاسة بالعجز =وليه تعمل كده؟ ليه تتجوز واحدة مبتحبهاش؟ طب المرة ال فاتت كان عشان جدك، طب والمرة دي عشان مين؟
آدم =عشان ده قدرك.
رحيق=بس مش ده الرد علي سؤالي.
آدم =عشان اية، لانها رافضة الكلام نهائي من بعد ما مشيتي، وانا ممكن اعمل المستحيل عشان خاطر عيلتي، وعلي فكرة انا مش مطلوب مني افسرلك انا بعمل ده ليه؟
رحيق وقفت وقالت بعصبية=وانا مش موافقة.
آدم وقف=الكارت بتاعي اهوا كلميني لما توافقي، وحاولي توافقي بدري لأن الوقت مش في صالحك.
رحيق ماسكة نفسها من العياط مش عايزة تبان ضعيفة ولا تعيط قدامه.
“” “” “” “” “” “” “” ““” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” ”
عندما يكون لديك الاختيار للاختيار فلا تختار لأن الاختيار اجبار ”
“” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “”
في الخارج
ندى خرجت من الحمام وبتحط الدبوس في الخمار ومخدتش بالها وخبطت في حد.
ندى_يالهوي هوا انا خبطت في حيطة، وبعدين قالت بصوت عالي_متفتح يااعمى البصر والبصيرة.
_انا برضو؟، وبعدين قال_هوا انتي!!!
ندى بنفس الصدمة_انت يعني احمد ربنا انك مجتش الكلية ومشفتكش، تقوم تيجي ورايا لحد هنا؟
عمر_اجاي ورا مين يامعفنة انتي؟
ندى بصوت عالي_لأ بقولك ايه؟ مش عشان دكتور في الجامعة هخاف منك، احترم نفسك و إلا……….
فجأة شدها عمر ولزقها في الحيطة وسند دراعه علي الحيطة قصاد راسها والايد التانية في جيبه، كان قريب اوي من وشها.
عمر ببتسامة_و إلا ايه؟
ندى بتوهان _ها..
عمر بضحك_ها ايه بس؟
ندى فاقت من سرحانها ولسه هتمشي عمر حط ايده التانية علي الحيطة وبقا محصارها
عمر_دنا هعلمك الادب علي طولة لسانك دي عشان تعرفي مين هوا عمر المهدي.
وقرب عشان يبوسها.
ندى ببتسامة خبيثة_وانا بقا هديك تذكار مني عشان متنسنيش.
عمر بعدم فهم وفجأة_ااااااااه
كانت ندى عضدته في دراعه وجريت اول ما شافت رحيق خارجة من المكتب.
عمر بعصبية_يابنت العضادة، وربنا لاقتلك يابنت الجز………مة
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في المكتب
آدم =ايه ياعم مالك قالب وشك؟
عمر وهوا ماسك دراعه_اصل عضنى كل مصعور
آدم بضحك=بتتكلم بجد.
عمر بعصبية_دي واحدة مجنونة وانا بقا ال هرجعلها عقلها.
آدم =ندى صحبة رحيق صح؟
عمر _انت تعرفها؟
آدم =انا عارف كل حاجة عن رحيق وعن الناس ال تعرفهم، ومخلي الحرس عنيهم عليها من لما مشيت من القصر.
عمر_عشان كده اول معرفت انها هنا جيت بسرعة.
عمر وهوا بيقعد علي الكرسي بأريحية _قولي بقا اتكلمت في ايه مع رحيق؟
آدم بصلها بنظرة مخيفة.
عمر وهوا بيعدل نفسه في الكرسي _احم قصدي انسة رحيق.
آدم بخبث=لأ مدام آدم البنهاوي
عمر_لأ بقا دانت تحكيلي ال حصل.
_______________~_________________~
باليل في بيت عم مصطفي
رحيق=يخربيتك ياندى عضدتيه؟
ندى_اعمله ايه واحد قليل الادب وبعدين انتي بتاخديني في الكلام ليه؟ اصل انا مش همشي من هنا إلا لما تحكيلي ال حصل معاك بالتفصيل وخلينا قاعدين للفجر معنديش مانع
رحيق=خلااص يخربيت زنك ياشيخة.
وبدأت رحيق تحكي لندى ال حصل.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في بيت عم إبراهيم
إبراهيم _ندى فين ياوردة؟
وردة بسرحان_عند رحيق من وقت ما رجعو وهيا هناك.
ابراهيم بقلق_مالك ياوردة
وردة_حلمت نفس الحلم تاني
ابراهيم_ان في حد بياخد ندى منك وانتي بتفضلي تصرخي لحد ما تقومي من النوم صح؟
وردة_انا خايفة ياابراهيم.
ابراهيم_ال عملناه كان غلط ولازم نقول لندى الحقيقة اكيد الكوابيس دي اشارة من عند ربنا، انا حاسس ان السر قرب يتكشف.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عند رحيق وندى
ندى_والله يابت يارحيق انتي مرزقة
رحيق=يعني بقلك يا اما اوافق علي الجوازة يا اما بابا بعد الشر يحصله حاجة وانتي بتقولي مرزقة؟!!!
ندى_يابت انتي لو وافقتي عليه انتي الكسبانة وبعدين آدم البنهاوي بنات مصر كلها تحلم بس بنظرة واحدة منه مش تتجوزه
رحيق=معاك في دي بس انا كنت عايزة اتجوزه عشان هوا عايز ده عشان بيحبني مش عشان اتفاق بيني وبينه.
ندى_انا هقلك ال ديما بتقلهولي لما اكون محتارة في حاجة، عليك وعلي صلاة الاستخارة صلي وشوفي وبعديها قرري هتعملي ايه؟
_______________~_________________~
تاني يوم في الشركة
تلفون آدم رن
آدم =السلام عليكم
الجد_ازيك ياولدي؟
آدم ببتسامة=بخير الحمدلله ياجدي حضرتك عامل ايه؟
الجد_بخير ياولدي، صوح ال سمعته ده يا آدم؟
آدم =سمعت ايه ياجدي؟
الجد_هتتجوز نسرين جصدي رحيق؟
آدم =ايوة ياجدي.
الجد_هتتجوزها غصب عنها اياك؟
آدم =ما سبق وخلتنا نتجوز بعض وكنا مش موافقين.
الجد_انا عارف انا بعمل ايه.
آدم =وانا كمان عارف انا بعمل ايه.
الجد بعصبية_يعني ايه؟
آدم =يعني كتب كتابي عليها بعد 10 ايام ياريت تيجي ياجدي.
الجد_انا مش هسمحلك تظلم البنية (البنت) معاك.
آدم =طب اذا كان هيا ال موافقة
الجد _ازاي هيا موافقة؟ وعمر قلي انك جبرها تتجوزك
آدم =عمر اممممم ماشي ياجدي سلام دلوقت.
آدم قفل مع جده وكلم نورا
آدم =نورا عمر جه؟
نورا_لسه
آدم =اول ما يوصل خليه ييجي علي مكتبي
نورا_حاضر يافندم بس في واحدة برا اسمها رحيق مصطفي عايزة تقابل حضرتك.
آدم =دخليها
رحيق دخلت وسابت الباب مفتوح
آدم بجدية=اتفضلي
رحيق=انا موافقة علي الجوازة بس بشرط.
آدم =ال هوا؟
رحيق=الجواز يكون علي الورق بس
آدم =موافق بس انا كمان عندي شرط
رحيق =ايه
آدم =الكل يبقا عارف انك موافقة علي الجوازة دي بمزاجك وقدام كل الناس هنبان متجوزين عادي.
رحيق والدموع في عنيها=حاضر
آدم =تمام، استني مني تلفون عشان اعرفك ميعاد العملية.
_______________~_________________~
في الكلية
ندى ماشية بتكلم نفسها_معرفش ليه رحيق مخلتنيش اروح معاها، مش عايزة اجاي المخروبة دي واشوف بوز الاخص(عمر)، وبعدين بصت لاقت عمر بيركن عربيته.
ندي_اعوذ بالله يارتني افتكرت كبس زبالة ولا افتكرتك، اما ادخل المدرج قبل ما يدخل ويتحجج ويطردني.
عمر دخل المدرج وبدأ شرح كان بيبص في كل حتة عشان يشوفها ملقهاش.
ندى كانت نايمة ورا بنت طويلة مختفية وراها وفجأة تلفونها رن.
عمر _مين ال تلفونه بيرن، انا مش منبه قبل كده التليفون يتقفل وقت المحاضرة
البنت ال جمب ندى كانت بتخبطها علي دراعها عشان تصحيها وهيا ولا هنا.
ندى بنوم_ياماما سبيني انام شوية مش عايزة اشوف الارجوز ال اسمه عمر.
عمر بعصبية_……….
…. لسه الحكاية مخلصتش…..
صفا هتكون ليها حكاية احنا لسه منعرفهاش؟
ايمان هتعمل ايه المرة دي لما تعرف بجوازة آدم؟
ايه السر ال اهل ندى مخبينه عليها؟
عمر هيعمل ايه المرة دي مع ندى؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الم الرحيق)