روايات

رواية الم الرحيق الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم سمية عبدالسلام

موقع كتابك في سطور

رواية الم الرحيق الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم سمية عبدالسلام

رواية الم الرحيق البارت التاسع والعشرون

رواية الم الرحيق الجزء التاسع والعشرون

رواية الم الرحيق
رواية الم الرحيق

رواية الم الرحيق الحلقة التاسعة والعشرون

الجد ببتسامة_حبيت اول يوم رمضان نتجمع ونفطر سوا
مصطفي_ربنا يبارك في عمرك ياحج.
الكل كان مبسوط وفرحان وحصل حاجة محدش متوقعها.
ندى بصوت عالي_اااه
عمر_مالك
ندى بصراخ_بوللللد
عمر_بس انتي لسه في السابع.
ندى_اعمل ايه؟ طالع غتت لابوه
عمر_اسم الله علي خفة دمك.
ندى مسكت دراعه وعضته
عمر وندى في نفس الوقت_ااااااه
عمر_يابنت العضاضة، لمؤخذة ياحماتي، وبعدين كمل_دنا لو متجوز كل*ب مش هيعضني كل شوية ذيك كده.
الكل ضحك عليهم.
نعمة بخوف_شكلها بتولد بجد ياعمر.
عمر شالها وخدها المستشفي، وشرف تاني مولود في العيلة: ياسين عمر المهدي
__________________~______________~
بعد اسبوع
رحيق برجاء=بالله عليك يا آدم.
آدم =لأ يعني لأ
رحيق=طب كده مااشي.
وراحت عند الباب وفتحته.
آدم =انتي رايحة فين؟
رحيق=نازلة تحت هنام مع دادة فاطمة.
آدم وهوا بيحاول يسيطر على غضبه =ادخلي يارحيق وخلي لليلتك تعدي.
رحيق بعند=مش انا كل مقلك على حاجة تقلي لأ، انا كمان برضو لأ ومش هنفذ كلامك.
آدم =رحيق انتي لحد دلوقت مشفتيش مني غير الحلو بس، بلاش اوريك الوش التاني.
رحيق=وانا مبخفش، انا عايزة اعرف فيها ايه لما اروح مع اية وايمان عشان ننزل نشتري شوية حاجات لسبوع ابن ندى.
آدم =قولي الحاجات اللي محتجينها وهيا تيجي لحد عندك وده ال عندي.
وسابها ودخل اوضة الرياضة يطلع غضبه فيها
بعد شوية آدم خرج من الاوضة ملقهاش اتعصب اكتر ونزل تحت.
آدم بغضب=دادة فين رحيق؟
فاطمة حست ان فيه حاجة _يابني استهدى بالله براحة عليها.
آدم =بعد اذنك يادادة هيا فين؟
فاطمة_شفتها من شوية دخلت عند جدك.
آدم في نفسه=بقا رايحة تشتكيني لجدي.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
آدم راح عند جده وخبط على الباب
الجد من الداخل_ادخل.
آدم فتح الباب وشاف جده قاعد على الكرسي وباين عليه التعب ورحيق جمبه.
آدم بقلق=مالك ياجدي؟
الجد=متقلقش يا ولدي انا الحمدلله بقيت زين، لما ربنا ستر ورحيق جت في الوقت المناسب كنت رحت فيها.
آدم بخوف على جده=بعد الشر عليك، ايه اللي حصل؟
الجد وهوا بيتعدل على الكرسي_رحيق ديما بتيجي عشان تديني العلاج وجت النهاردة عشان علاج قبل العشا كان عمك فوزي عايزيني في موضوع مهم قلتلها روحي انتي وانا هاخده ونسيت اخد العلاج
وتقلت في العشا وانت عارف ان السكر مبيحبش الاكل الكتير بس رحيق مرضيتش تنام الا لما تطمن برضو اني خدت العلاج زي ما يكون ربنا بعتها ليا، لما كده كان زماني دخلت في غيبوبة او مت.
(الجد عنده السكر بسبب موت صفا لو فاكرين)
رحيق بخوف وسرعة=بعد الشر عليك ياجدي، وبعد كده مش هسيبك الا لما تاخد العلاج، وكملت بهزار=امال مين ال هيربي سيف؟
وقالت بصوت منخفض=مش كفاية ابوه مش متربي.
الجد ضحك اوي_هههههه كح هههه اوعى يكون الواد ده (قصده آدم) مزعلك في حاجة؟ قليلي وانا اربهولك.
رحيق فكرت في حاجة وبعدين قالت=لأ ياجدي بالعكس دنا اللي بزعله مني.
آدم ابتسم وحمد ربنا انه عنده زوجة زي رحيق.
آدم راح عند جده =انت كويس، اجبلك الدكتور؟
الجد _لأ خلاص ملوش لزوم خد مرتك واطلع فوق لوني متأكد انك مزعلها.
آدم بخبث=متقلقش ياجدي هصالحها، وغمزله.
رحيق اتكسفت وطلعت فوق
الجد ببتسامة_ربنا يصلح حالكم رحيق قلبها ابيض وطيبة متزعلهاش يا آدم.
آدم باس ايد جده=وانا مقدرش على زعلها، هيا بس لوتبطل تعاند فيا.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في الجناح عند آدم
رحيق قاعدة على الكنبة وعاملة انها زعلانة.
آدم دخل وقال=تعرفي اني فكرت انك نزلتي تشتكيني لجدي.
رحيق=ده اللي فارق معاك؟
آدم=اه يارحيق،لأن مشاكلنا احنا نحلها محدش تالت يدخل بينا حتى لو جدي.
رحيق وعنيها اتملت دموع=هوا كان في مشكلة اصلا؟انا طلبت منك حاجة وانت رفضت خلاص الموضوع خلص.
آدم راح عندها ووقفها ومسك وشها بين ايديه=وانا مقدرش اخلي العيون الجميلة دي تعيط بسببي،وكمل ببتسامة=انا موافق انك تروحي مع اية وايمان بس بشرط.
رحيق بفرحة=موافقة من غير ما تقول.
آدم=الحراسة هتكون معاكم وتخلي بالك من نفسك ومنهم،وهاتي كل ال نفسك فيه.
رحيق بفرحة حضنت آدم=بحبك يادومي.
شوية وطلعت من حضنه وقالت بأحراج=احم…انا بس من الفرحة اا…
آدم=يعني معاك طفل عنده 6 شهور ولسه بتتكسفي مني،رحيق لو مش مصدقة اني جوزك انا ممكن اوريك القسيمة عادي.
رحيق بضحك=لأ مصدقاك.
آدم=طب اماب ايه بقا؟
رحيق=ايه هوا؟
آدم=مش سيف نايم؟
رحيق=نايم من زمان نومه تقيل اوي.
آدم=وهوا يعني هيجيبه من برا.
رحيق=قصدك ايه؟
آدم بخبث=قصدي ان سيف نايم ومش هيصحى دلوقت يبقا ايه؟
رحيق بغباء=يبقا ايه؟
آدم وهوا بشيلها=لأ منا مش هقضي الليل كله في اه و ايه.
رحيق=علي فكرة انا بنت ناس وانت قليل الادب.
آدم ببتسامة=معاك انتي بس،وبعدين كمل=مش نفسك في اخ لسيف؟
رحيق بسرعة=طبعاً
آدم حطها علي السرير و…..
رحيق=انت هتعمل ايه؟
آدم=هلعب بليه،هكون هعمل ايه؟هنجيب اخو سيف.
_______________~_________________~

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الم الرحيق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى