روايات

رواية الموتى ينتقمون الفصل الثاني 2 بقلم محمد طه

موقع كتابك في سطور

رواية الموتى ينتقمون الفصل الثاني 2 بقلم محمد طه

رواية الموتى ينتقمون الجزء الثاني

رواية الموتى ينتقمون البارت الثاني

الموتى ينتقمون
الموتى ينتقمون

رواية الموتى ينتقمون الحلقة الثانية

_(داخل القبر)_
#الموتى_ينتقمون
_سيف بذهول وصدمه_
أنا متكفن وف القبر..مستحيل..أنا أكيد بحلم..
لأ حلم إيه دا أكيد كابوس..
هوا أنا ليه مش حاسس بجسمي..أنا خايف أوي..
يا مامااااااااااااااااااااااااااااا
_(وفجأه يسمع صوت برا على باب القبر)_
_هاله بدموع من أمام القبر_
أنته وحشتني أوي يا سيف..أنته وحشتني أوي
_سيف يصرخ بأعلي صوت_
هااااااااااااااااااله أنا عايش يا هاله..أنا عايش يا هاله..
خرجيني من هنا بسرعه..خرجيني من هناااااااااااا
_هاله بدموع_
أنا عمري ما هنساك
_(وتبدأ تتحرك عشان تمشي)_
أنا هبقي أجيلك تاني..مع السلامه يا حبيبي
_سيف يصرخ_
لأ يا هاله ما تمشيش..أنا عايش يا هاله..
أنا سامعك إنتي ليه مش سمعاني..هااااااااااااااااااله
______________________
__(في بيت سيف)__
_هاله_
فطرتي يا أمه ولا لسه
_أم سيف_
أنا مش أمك..أنا ماليش عيال غير سيف الله يرحمه
_هاله_
إنتي أم جوزي.. تبقي أمي
_أم سيف_
وإبني ما أتجوزكش ولا قرى فاتحتك حتى
_هاله_
لو كان عايش كان هيقرا فاتحتي وكان هيتجوزني
_أم سيف_
بس هوا ما،ت..سيف ما،ت يا هاله..
ما توجعيش قلبك وتوجعي قلبي معاكي..
فوقي يا هاله..إصحي من الكابوس اللي إنتي
عايشه فيه ده..فوقي يا هاله
_وفجأه هاله تفتح عنيها تلاقي نفسها..
متكفنه وداخل القبر..
وعلى يمينها وعلى شمالها جث،ث
_هاله بدقات قلب سريعه وخوف ورعب_
إيه ده..إيه ده..أنا فين..لأ والنبي..
والنبي دا أنا بخاف من خيالي
_(وتغمض عنيها عشان ما تشوفش حاجه)_
والنبي يا رب أكون بحلم
_(وفجأه تسمع صوت سيف)_
_سيف من أمام القبر_
وحشتيني أوي يا هاله..
أنا عمري ما نسيتك لحظه واحده..
وعمري ما هنساكي يا حب قلبي الوحيد
_هاله تصرخ بدموع_
سيييييييييييييييييف..يا سييييييييييييييييف..
خرجني من هنااااااااا..طلعني من هنا يا سيف..
أنا خايفه أوي..أنا خايفه
_سيف بدموع_
الدنيا من غيرك ملهاش أي معني
_هاله تصرخ_
دنيا إيه خرجني من هنااااااااااااااااااااا..
أفتح الباب وخرجني..أنته ما بتردش عليا ليييييييييه
_سيف يتهيأ للمغادره_
مع السلامه يا أغلي حاجه ف حياتي
_هاله تصرخ بأعلي صوت_
لأاااااااااااااااااااااا..متمشيييييييييييييش..
طلعني من هنا وخدني معاك..
أنا سمعاك أنته ليه مش سامعني..
والنبي ما تمشي أنا خايفه..
حد يخرجني من هناااااااااااااااااااااا
_______________________
__(خلف الطبيعه)__
_جمجوم بغضب_
أنا نازل بنفسي قريه الأعور الليله..
ولعنتي هتصيب الكل..الليله هتبقي لليله المو،ت للكل
_هيكل باستغراب_
هوا إيه اللي حصل يا كبير..
وخلاك تغضب على قريه الأعور..
ومن أمتي وأنته بتخرج من القبر..
وبتنفذ عمليات بنفسك..
هوا إحنا قصرنا ف حاجه
_جمجوم بتجاهل لكلام هيكل_
عضمه..حضر الأمو،ات..
القريه دي الليله لازم تبات تحت التراب
_هيكل بغضب_
أنا بكلمك يا كبير
_جمجوم غاضبا_
بتكلمني بصفتك إيه..
هيكل العاشق..ولا هيكل إبن جمجوم..
إسمع يا هيكل أنته مفيش ليك خروج من القبر تاني..
أنته من الليله مفيش ليك تعامل مع البشر الأحياء..
وده كلام نهائي
_هيكل_
هوا إيه اللي حصل لكل دا يا جمجوم..
وبعدين إيه حكايه هيكل العاشق دي..
هوا أنته مش واخد بالك إن إحنا أمو،ات..
وعباره عن شويه عضم..فوق يا جمجوم..
إحنا مش جن وعفاريت..إحنا أمو،ات..
وإحنا مفيش بينا عداوه مع قريه الأعور
_جمجوم بشر_
الليله مش هيبقي فيه قريه إسمها قريه الأعور..
هيبقي فيه قريه إسمها قريه الأمو،ات
_بقلم…محمد طه عبد المجيد
_هيكل بنظره تحدي_
إيه اللي أنته عايزه قصاد قريه الأعور يا جمجوم
_جمجوم بشر وتحدي_
أمك..تسيبني مني لأمك..ومتدخلش بيني وبينها..
لحد ما أتأكد إنها ملهاش يد ف مو،تنا
_هيكل_
للمره المليون بأكدلك إنها ملهاش يد
_جمجوم_
أتأكد بنفسي
_هيكل بتحذير_
موافق يا جمجوم..بس أنا بحذرك..
لو أذ،يتها..هقلبها جحيم ع الكل
_(جمجوم بنظره شر لهيكل وينادي على عضمه)_
_جمجوم_
عضمه..قريه الأعور خرجت مؤقتا من خطه الإنتقام
وأجهز أنته وأختك..عشان هنعمل زياره لأمكم
__(عند عضمه وسلسله)__
_سلسله بفرحه_
أخيرا هشوف أمي..دي وحشتني أوي
_عضمه بجحود_
أنا بقي ما وحشتنيش..عشان هيا السبب ف مو،تنا
_سلسله_
حرام عليك ما تظلمهاش..مفيش أم بتق،تل ولادها
_عضمه_
لأ فيه..أمك قت،لت جوزها وأولادها
_سلسله بقلق_
عضمه..هوا إحنا هنروح لأمنا ليه
_عضمه بجبروت_
عشان نتأكد إن كان ليها يد ف مو،تنا ولا لأ..
عشان لو ليها يد هنحاسبها حساب عسير
_سلسله بخوف_
وهيكل موافق على اللي هيحصل ده
_عضمه_
هيكل باع أمه قصاد قريه الأعور
_سلسله_
هيكل يبيع نفسه ويبيع الدنيا كلها..ولا يبيع أمه
_عضمه بخبث_
هوه إنتي قلقانه ليه..
هوه إنتي شايفه إنها ليها يد ف مو،تنا
_سلسله_
أنا شايفه إن اللي حصل حصل..
وسواء ليها يد أو ملهاش..
مش هنستفاد حاجه من أذ،يتها..
ولا هنقدر نرجع الزمن
_عضمه يشك ف إنها تعرف حاجه_
الكلام دا بقي تقوليه لجمجوم..
وبنصحك تحضري رد مناسب..
وتقنعيه إنك ما تعرفيش حاجه..
عشان أنا متأكد إنك تعرفي حاجه
_(ويخرج عضمه يروح عند جمجوم..
وسلسله تروح عند هيكل)_
_سلسله_
هيكل أنته قولت لجمجوم على اللي حصل ل أمنا
______________________
__(من داخل قبر هاله)__
_هاله فضلت تصرخ على حد يطلعها..
ومفيش حد سامعها..
غمضت عنيها عشان ما تخافش من الجث،ث..
اللي حواليها وفضلت تبكي من الرعب والخوف..
وبدأت تكلم نفسها
_هاله بخوف ودموع_
هوه اللي أنا فيه ده حقيقه ولا حلم..ولا كابوس..
اللي أنا فيه ده مستحيل يكون حقيقه..
والنبي يارب..دا أنا بخاف من خيالي
_وبدأت تحس وهيا مغمضه..
إن فيه حد بيجردها من كفنها
_فتحت عنيها بسرعه تلاقي شخص مخيف جدا..
وبدأت هاله سنانها تخبط ف بعضها..
بطريقه سريعه جدا من شده الرعب والخوف..
وبتحاول تتكلم بالعافيه..ويدوب صوتها طالع
_هاله بخوف_
أ. أ.أ.أ.أ.أ.أنت م.م.م.م.م.مين
=ما يردش عليها ويباشر تجريدها من كفنها
_هاله بخوف شديد_
أ.أ.أ.أ.أ.أ.أ.أنت م.م.م.م.م.م.مين
=مش مهم أنا مين..إهدي عشان أشوف شغلي
_هاله بخوف_
ش.ش.ش.ش.شغلك ..أ.أ.أ.أ.أ.أ.أنت هتعمل إيه
=هسلخك…………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الموتى ينتقمون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى