روايات

رواية الممرضه الفصل الأول 1 بقلم حمادة هيكل

موقع كتابك في سطور

رواية الممرضه الفصل الأول 1 بقلم حمادة هيكل

رواية الممرضه البارت الأول

رواية الممرضه الجزء الأول

الممرضه
الممرضه

رواية الممرضه الحلقة الأولى

أنا اسمي ياسمين 25 سنه بشتغل ممرضة
من أسرة متوسطة عايشه مع أمي وأبويا في حي شعبي
في البداية أستلمت وكنت مبسوطه اوي رغم أن المشوار كان بعيد لكن انا بحب شغلي ..كان في دكتور أسمه مراد عزيز
نظراته ليا مش لطيفه ..بيحاول يتقرب لي
بس انا ببعد عنه ومش مداياه فرصه
في يوم قالي أن المريض في الغرفة 65 محتاج
يغير المحلول ..دخلت الغرفة معاه
كان شاب عامل حادثة وفي حالة غيبوبة
الدكتور كان بيشوف النبض للمريض
وانا ببدل المحلول
وفجأة حسيت بأيد الدكتور أتلفت على وسطي
مخدتش بالي انه لف ووقف ورايا
ايه اللي انت بتعمله دا ؟
بعمل ايه..مالك
لو سمحت يا دكتور ما يصحش كدا
بعد اذنك ..لسه هخرج وقف قدام الباب
وحاول يحضني ..ذقيته وصرخت ..راح كتم نفسي
وقالي طب خلاص خلاص إهدي
اوعى بقولك !
بعد عني ورفع ايديه وقال
انا اسف جدا انا مش عارف عملت كدا ازاي
ارجوكي تقبلي اعتذاري ..انا
بصيت له بأحتقار وخرجت معيطه وقررت أحكي
للحكيمه اللي حصل
ايه ! دكتور مراد عمل كدا ؟
ايوه دا اللي حصل
طيب خلاص سيبي الموضوع دا دلوقتي وانا هتصرف
بعد يومين لقيت صدر قرار من إدارة المستشفى
بنقلي للعمل في مستشفى تانيه ..كنت هتجنن
طب ازاي وليه ؟
دخلت للمدير أعرف منه سبب القرار دا
قالي أن الدكتور مراد اتقدم بشكوى ضدك
انك حاولتي تقربي منه وتصرفاتك معاه كانت غير لائقة
ايه اللي حضرتك بتقوله دا ؟
دا هو اللي حاول يتحرش بيا وانا اللي صديته
وليه متقدمتيش بشكوى وقتها
انا كلمت الحكيمه وقالت انها هتتصرف
هو اللي اتقدم بشكوى وكمان الحكيمه هي اللي شهدت
معاه على الواقعه دي لما سمعته بيذعق فيكي
وبيطلب منك أن تحترمي شغلك والمكان اللي انتي فيه
كمان !! بس دا ظلم وانا اللي معتدى عليا
انا منعا لحدوث شوشرة ممكن تؤثر على سمعة المستشفى
والعاملين فيها أكتفيت بس بنقلك
خرجت وانا منهارة من كتر العياط والأحساس بالقهر
ووحده صاحبتي كلمتني وقالت اني انا الغلطانه
كان لازم أدخل للمدير مباشرة وأن الدكتور مراد والحكيمه.
في بينهم مصالح كتير وهما ستر وغطا على بعض
في بلاوي كتير بتحصل في المستشفى
هو بيفوت لها تهريب أدوية ومستلزمات طبية
في مقابل انها تسيبه يغازل الممرضات
رجعت البيت وانا حزينه حاولت أخبي
عليهم أن في حاجه ..بس أمي حست بيا
وليلتها نمت في حضنها وقالت متزعليش المهم
انك حافظتي على نفسك وعلى تربيتنا ليكي انا فخورة بيكي
بعد يومين كنت روحت للمستشفى التانيه عشان استلم شغلي الجديد ..واضح انه الدكتور الزفت دا كان موصي عليا
بسبب المعاملة الصعبة اللي لقيتها هناك من الجميع
الكل فاكر أن أخلاقي مش كويسه وبيتجنبوا التعامل
معايا إلا في حدود الشغل وبس
حتى وقت الراحه وساعة الأكل بكون قاعدة لوحدي
ومفيش حد جنبي
كنت مدايقه ومخنوقه جدا بسبب الوضع دا
بس كنت بصبر نفسي واقول معلش بكره
يعرفوا أخلاقي كويس ويتأكدوا اني لا يمكن أعمل كدا
بعد اسبوعين وصلت المستشفى ست في منتصف العمر
عندها حالة تسمم ..أتعمل لها غسيل معدة
واتحجزت كام يوم تحت الملاحظة
كنت انا ووحده تانية متناوبين على رعاية الحالة دي
واللي كان في توصية عليها جامد ..واكتشفت بعدين
انها زوجة الدكتور مراد اللي كان سبب في نقلي وتشويه سمعتي ..حسيت اني عايزه انتقم منه في مراته
بس قولت حرام هي أيه ذنبها ..هو اللي عمل كدا
واكيد هو بيخونها ومتعرفش حاجه عن سفالته
قابلني وانا عندها وشكرني على أهتمامي ومعاملتي
الكويسه مع مراته اللي كانت بتقوله أن ياسمين
طول الوقت جنبي ومش مقصره معايا في حاجه
مفيش داعي الشكر يا دكتور دا شغلي
وكمان جمايلك عليا ..وربنا يقدرني وأردهالك
هو انت تعرفها يا مراد ؟
اه دي كانت شغالة في المستشفى معانا قبل ما تتنقل هنا
طب انا هخرج أمتى بقى
متقلقيش يا روحي كلها يومين تلاته بالكتير
وهترجعي البيت وياريت نبطل الأكل التيك واي دا
هو سبب اللي احنا فيه
معلش بقى يا حبيبي ..بس انا كنت مستعجله
ساعتها وكمان المطعم دا نضيف جدا وانا متعوده اكل منه
يلا الحمدلله ربنا ستر
تاني يوم انا كنت ماسكه وردية الليل من عشرة مساء
لتاني يوم الصبح كل شوية بمر على الحالات
واشوف محتاجين أيه واقدمه ليهم ..وبعد نص الليل
والدنيا هدوء وانا قاعدة في أوضتي
سمعت صوت خطوات بره …خرجت بسرعه
ولقيت حد لابس قناع وفتح باب غرفة مرات الدكتور مراد دخل وقفل الباب بسرعه
جريت بسرعه عليه وقفت من ورا شباك الأوضة وانا
بحاول اشوف مين دا وبيعمل هنا أيه
واتصدمت لما شوفته وهو ..
ضع عشرة ملصقات فضلا وتابعني ليصلك باقي القصة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (روايةالممرضه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى