رواية الممرضة والمعاق الفصل الرابع 4 بقلم رحمة سامي
رواية الممرضة والمعاق الجزء الرابع
رواية الممرضة والمعاق البارت الرابع
رواية الممرضة والمعاق الحلقة الرابعة
حمزة بغض*ب: بطل الغاز يا نادر واتكلم اي الحكاية.
نادر: هو انت ازاي معرفتهاش يا حمزة ازاي متعرفتش علي البنت اللي كانت السبب في العجز اللي انت فيه دا.
حمزة: انت بتقول اي يا نادر مش معقول…. روح تعالي هنا واتكلمي نادر قصده اي باللي بيقوله دا.
نادر: هي اكيد مش هتقولك حاجه بس انا هقولك يوم الحادثة وانت سايق العربية ساعتها كنت هتخبط بنت وعشان تنقذها العربية اتقلبت بيك ودا اللي سبب ليك الاعاقة دي.
حمزة: قصدك ان روح هي البنت دي طب ازاي وانت عرفت منين.
نادر بتوتر: عرفت لاني كنت معاك في المستشفي وشوفتها هناك.
حمزة بغض*ب: امشي اطلع بره يا نادر وانتي تدخلي الفيلا ومتخلنيش اشوف وشك انتي فاهمه ولا لا.
روح جريت علي اوضتها ونادر قرب من اخوه: حمزة انت كويس تحب اخدها ارميها في الشارع.
حمزة: قولتلك امشي يا نادر لو سمحت انا عايز اكون لوحدي.
نادر: حاضر بس هجيلك تاني اكيد.
مشي نادر وفضل حمزة قاعد في الجنينه لحد ما الليل جه وخلاص مبقاش قادر يصبر دخل الفيلا وطلع عند روح بصعوبة وفتح الباب اتخضت روح.
روح: انت بتعمل اي هنا عايز مني اي يا حمزة.
حمزة بتريقة: متخفيش انا اعمي زي ما انتي شايفه واكيد مش شايف حاجه انا جايه لهدف واحد بس.
روح: عايز تعرف كلام اخوك صح ولا غلط مش كدا.
حمزة: كويس انك عارفه.
روح بحزن: للاسف اخوك مكنش بيكدب بس اديني فرصة اشرحلك اللي حصل بالظبط ارجزك.
حمزة: يعني كل دا كنتي بتستعميني وامي كمان عارفه مش كدا.
روح: امك كانت بتحاول تصلح غلط غيرك اللي حصل يا حمزة هقولهولك وانت حر تصدق ولا لا.
F. B
يوم الحادثة من خمس شهور كانت روح معزومه علي عيد ميلاد صحبتها وبعد الحفلة نزلت عشان تروح ومكنش في مواصلات وقررت تتمشي لحد ما يجي تاكسي بدل وقفتها في الشارع كدا وفي الطريق وقفت عربية قدامها واللي كان فيها نادر.
نادر: اي يا حلوة ماشية لوحدك في وقت زي دا ليه هو وعدك ومجاش ولا اي.
روح: احترم نفسك يا جدع انت.
نادر: يا بت اركبي وصدقيني مش هتندمي وهديكي اللي انتي عايزاه.
روح: انت معندكش اخوات بنات يا عم متسبني في حالي.
نادر نزل من العربية وقرب من روح: وهو انا لو ليا اخت كنت هسيبها تنزل في وقت زي دا لوحدها فكك بقي من الكلام الفاضي دا وتعالي معايا.
روح بخو*ف: ابعد عني يا حيوا*ن انت… الحقوني الحقوني.
روح بقيت تصو*ت وهي بتجري ونادر بيجري وراها وفجاه وقعت روح ونادر ضحك وقرب عليها وقط*ع البلوزة بتاعتك روح بقيت تعيط من الخوف وهي بتحاول تبعده عنها بي اي شكل لحد ما مسكت صخره وضربت نادر بيها وقامت تجري وهو مفرقش معه وجري وراها تاني لحد ما فجاه ظهرت عربية حمزة وحصلت الحادثة.
B.
روح: ساعتها روحنا المستشفي وانا اللي اتصلت بالاسعاف وهناك اتعرفوا عليكي وجت ولدتك وحكيتلها اللي حصل بس مكنتش اعرف ان الشخص دا هو اخوك يا حمزة.
حمزة: انتي كداب*ة انا مستحيل اصدقك.
روح: ربنا يعلم اني مكدبتش في حرف واسال ولدتك لان هي كانت شايفه حالتي ساعتها.
حمزة: بس انتي قولتي انها حاولت تصلح غلطت غيري قصدك اي.
روح بحزن: يومها روحت البيت وولدتك صممت توصلني وهناك اتصدمت بوفاة ولدتي وانهارت وهي وقفت جانبي لحد ما قدرت افوق من اللي حصلي واشتغلت ممرضة بفضلها عند الدكتور اللي بيعالجك ولما طلبت مني اجي اساعدك حسيت ان هي دي فرصتي عشان اردلك الجميل لما انقذتني علي حساب نفسك.
حمزة: اه شفقة يعني احساسك بالذنب هو اللي جابك هنا يا انسة روح.
روح: مش هنكر انك صح بس انا دلوقتي بعمل دا من قلبي يا حمزة انا حابه اساعدك واخليك ترجع تشوف من تاني.
حمزة: اسكتي مش عايز اسمع صوتك ومن بكره هتسيبي الفيلا وتمشي انتي فاهمه.
روح: بس انا.
حمزة: مش عايزة اسمع منك حاجه انا مش عابز شفقة من حد.
نزل حمزة قبل ما روح تتكلم تاني وهي جريت علي سريرها وفضلت تعيط وهي بتقول: امتا هتحس بيا يا حمزة بقالي سنين في العذاب دا وانت ولا هنا يارب خليك معايا…. فضلت تعيط بوجع لحد ما نامت.
*في نايت كاب كان نادر قاعد بيشرب زي المجنون قربت سالي عليه بحب/
سالي: مالك يا نادر بتشرب بالطريقة دي كدا ليه.
نادر: وانتي مالك عايزة مني انتي مش هتحلي عني بقي.
سالي: انا بحبك يا نادر انت ليه بتعمل فيا كدا انت ليه مش حاسس بيا.
نادر: زي ما هي مش حاسه بيا من يوم ما شوفتها وهي مسيطره عليا وفي الاخر تروح للاعمي.
سالي: انت اي اللي بتقوله دا يا نادر انت سكر*ان.
نادر: ابعدي عني انا مش هسيبها لغيري ولو هياخدها لازم تكون ليا الاول وهو ياخد البواقي مش هسمحله زي كل مره يكون هو الاول.
سالي: اعقل يا نادر انت كدا هتخسر كل حاجه اانت بتتكلم عن اخوك مش كدا.
نادر: متقوليش اخويا انتي فاهمه دا مش اخويا ومش هياخدها مني فاهمه.
قام نادر وزقه*ا وجري وهو مش شايف قدامه..
*عند حمزة كان سهران بيفكر في كلام روح بس فجاه حس بحركه غريبة في الفيلا خرج وهو فاكرها روح بس فجاه……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الممرضة والمعاق)