رواية الملك ام الحب الفصل الخامس عشر 15 بقلم روان خالد
رواية الملك ام الحب الجزء الخامس عشر
رواية الملك ام الحب البارت الخامس عشر
رواية الملك ام الحب الحلقة الخامسة عشر
حاروت: أميرة اتقتلت فاوضتك يا حور و على سريرك يعنى اللى كان مقصود هو انتى لكن هى اتقتلت بدالك
حور: صح صح انا محدش كان يعرف انى برا غير سمرائيل كله كان بيحسب اميرة نايمة فاوضتها بس ايه مصلحتهم ف انهم يقتلوني
حاروت و هو يضمها بشدة: عشان انتى نقطة ضعفي الوحيدة يا حور
بادلته حور العناق قائلة بصوت حنون: و انا هفضل جمبك و هساعدك و مش هسيبك ابدا
عند سانثير فغرفتها
سانثير و هى تتحدث بالهاتف: با شوية اغبية انا قولتلكم تقتلوا حور مش أميرة.
هما: سموك احنا كنا بنحسبها حور مكناش نعرف ان أميرة نايمة مكانها
سانثير: الخطة فشلت بسبب غباءكم
هما: بنعتذر لسموك يا سمو الملكة هنفتح عنينا المرة الجاية
سانثير: حور فاوضة حاروت و كمان شهر ولا حاجة هتصل بيكم بعد ما اتأكد انها وقعت فالمصيدة و هتخلصوا عليها و لو غلطتم المرادى صدقونى هتحصلوا أميرة
و قفلت الخط
سانثير لنفسها: و الله يا شامل لهحرقلك قلبك انت و حبيبة القلب هعرفك انت و هى يعنى ايه تشوف ابنك بيموت قودام عينك هعيشكم اسود.ايام حياتكم هخليكم تموتوا فاليوم الف مرة و انتوا بتتحسروا عليه سنين و انا عايشة فظلم و قهر معاك يلى اسمك شامل انت فارد حناجاتك و فاكر نفسك جامد و انت اصلا ولا شئ وجعتنى بحبك ليها ووجعتنى لما خلتني انزل ابنى اللى فبطني عشان انت مكنتش عايزه لازم اوجعكم
و بعد مرور اول اسبوع
فالجيش عند سمرائيل
كان سمرائيل واقف على الحدود يصلى الفجر قبل انا يستلم مناوبته بعد صديقه
أنهى صلاته و دعى لاميرة بالرحمة و تنهد تنهيدة كلها ألم قائلا: اللهم لا اعتراض على قضاءك و لكن أسألك اللطف فيه
سامح: ايه يا سمرائيل مش يلا بقى ولا ايه
سمرائيل: يا اخى طب قول حرما الاول ايه داخل على يهود
سامح:😂😂😂انا مسيحي ياعم حرما ايه بس
سمرائيل: ياعم مشيها الناس لبعضيها بقولك ايه
سامح: ايه
سمرائيل بضحك: ما تصلى عالنبي
سامح: ياعم احلى و أفضل صلاة عليه😂😂😂😂
سمرائيل و هو يذغده فبطنه: هى دى الروح الوطنية
و بينما هم يمزحون إذ بصوت انثوى حاد من خلفهم
عليا: جرا ايه يا حضرة الظابط انت و هو سايبين الحدود و قاعدين تضحكوا
سمرائيل: اهى شرفت بوذ البومة
عليا: سمرائيل لم لسانك بدل و الله اديك جزا و اقعدك هنا تلات سنين ضابط احتياط
سمرائيل: انتى عبيطة فدماغك يابت انتى انا أمير المملكة جزا ايه يا عبيطة اللى تدهولى
عليا بجدية: سمو الأمير دة فبيتكم يا حبيبي انت هنا عسكرى زى اي عسكرى من عمة الشعب
سمرائيل: طب براحة بس ليطقلك عرق
بدت العصبية على وجه عليا و قالت: سامح روح استلم حدود شرق من الضابط احمد انا انهاردة بقا قاعدة مع الاستاذ سمو الأمير خلينا نشوف عيلعب ازاى
سمرائيل: تقعدى مع مين انتى عبيطة ولا ايه بت بقولك ايه انا لا بطيقك ولا بطيق سيرتك اساسا ابعدى عنى السعادى بدل ما ارتكب فيكى جريمة
عليا: سمرائيييل احترم ذاتك
سمرائيل: يا شيخة روحى جتك البلا جلست عليا مع سمرائيل طوال الليل يحرسون الحدود
عليا : هو انا ممكن اسالك سؤال
سمرائيل بقرف: لا مش عايز اسمع منك حاجة
عليا: علفكرة انا مراتك قانونا و المملكة كلها عارفة و من حقى اتكلم معاك
سمرائيل بضحكة سخرية: مراتى قانونا اه لكن شرعا لا انا لو انطبقت السما عالارض يا عليا مش هتجوزك اعتبرينى مت
عليا؛ دة على اساس انى هموت عليك مثلا
سمرائيل: اه هتموتى عليا و كبه عارف انك هتموتى عليا
عليا : ال انت متعرفوش انى بحب حد تانى و هو بيحبنى و هنتجوز بعد طلاقنا رسمي اخوك بس يستلم العرش و هنتطلق متاخدش فنفسك قلم اوى كدة
اعتدل سمرائيل فجلسته ثم قال بنبرة حادة؛ نعم يعنى ايه بتحبى حد تانى و هتتجوزيه ازاى و انتى على زمتى
عليا و هى تنظر للسماء: انت حبيت أميرة الله يرحمها و كنت هتتجوزها و نسيت اصلا انك عندك زوجة بحسب قانون المملكة ولا راعيت مشاعرى و انا لما عرفت انك بتحب صرفت نظر عنك و قولت هحب انا كمان و هعيش حياتى
سمرائيل بغيرة: و الاستاذ دة بقى مين و جاتلو جراءة ازاى انه يحب مرات الأمير
عليا بضحك: سمرائيل الدنيا كلها عارفة ان ولا انت ولا انا بنطيق بعض و كل واحد فينا قاعد فجناح لوحده دة غير اننا زى الأخوات اصلا
سمرائيل: ايا كان دة ميسمحش لحضرتك انك تحبى حد و انتى متجوزة
عليا: اشمعنا انت
سمرائيل: انا راجل من حقى اتجوز أربعة لو عايز لكن انتى لا
عليا: بقولك ايه انا قررت اساسا احنا مش نافعين مع بعض اخوك بس يستلم و احنا نتطلق علطول
سمرائيل بغيظ: ياريت و الله دة يوم المنى
عليا: بردو مسالتكش السؤال
سمرائيل: اتنيلى قولى
عليا: قبل ما اقول ممكن نبقى صحاب يعنى بطل طريقتك الصعبة دى احنا كدة كدة هنتطلق و مبنحبش بعض طب ليه نعامل بعض وحش
سمرائيل: لا انا عايز اعاملك وحش انا رخم.
عليا: طب يارخم السؤال هو ممكن تحب تانى
سمرائيل: ايه السؤال دة
عليا: عادى بما انك واد حبيب و رومانسي ناخد منك خبرة يعنى ممكن الشخص يحب تانى
سمرائيل بدموع: مظنش انى هحب بعد أميرة
عليا بحنان و هى تمسح دموع: طب ليه الدموع دى دلوقتى هى اكيد فمكان احسن
سمرائيل: اوعى ايدك يا معفنة يا مسترجلة انتى
عليا و هى تقذه بالتراب: انا غلطانة يا معفن غور و فجاءة رن هاتف عليا
عليا : الو ايوا يا حبيبي اخبارك ايه
هو: وحشتينى يا لولو ايه الدنيا عندك
عليا بضحكة: زى الفل يا برنس انت عامل ايه يا روحى
سمرائيل بعصبيو قد سحب الهاتف و قذه خارج الحدود: ايه شايفانى بقرون
عليا: منت بقرون فعلا😂😂😂
سمرائيل و هو يمسك قرنيه: ايه دة صح ما علينا عايزة تكلميه كلميه بعيد عنى طول منتى مراتى متكليمهوش مفهوم
عليا: اوك دى حجتك يعنى حاضر مش هكلم
و فجاءة سمعوا صوت ضرب نيران
عليا: أجرى يا سمرائيل
سمرائيل و هو يقف اماما عليا و يجرى بخط جانبى: خليكى ورايا
وجدوا جبل فاستخبوا خلفه
سمرائيل: متخرجيش من مكانك مهما حصل انتى فاهمة
عليا و هى تربط شعرها: انت بتكلم حد عادى ولا ايه انا ظابط زي زيك اوعى خلينى اخرج اشوف فيه ايه
جرت عليا و اختباات خلف الجدار و ظلت تضرب بالرصاص و سمرائيل يضرب من جانب اخر
أخرت عليا اللاسلكي و هى تقول: محتاجين دعم بسرعة دعم عند الحدود الشرقية
و بينما سمرائيل منهمك فالحرب لمح احد الرماه على الجبل حاول التصويب نحوه و لكن كان نفذ الرصاص
سمرائيل بصوت عالى: علياااااا خلى بالك
عليا و هى تدير وجهها أصيبت بسهم فكتفها من الامام اخذ سمرائيل مسدسها و صوبه نحو ذلك الفتى
احد الاعداء: القائد عليا بتاعتهم اتصابت يلا بينا نتراجع
احدب من خلف السياج : دى البداية يا عليا الجى سواد على دماغك
اخرج سمرائيل يده من السياج و امسك باحدب من رقبته قائلا بغيظ: فكر تيجى جمبها و انا هوريك هيحصلك ايه
عليا و قد قامت بلا توازن و هى ممسكة بكتفها: الجى سواد عليك انت يا احدب ااه
سمرائيل بعدما أفلت احدب: مالك دى فكتفك عادى
عليا: السهم فى مادة غريبةة: مش ضربة سهم عادية دى يا سمرائيل
و بينما هى تتكلم وقعت ارضا
حملها سمرائيل و توجه لخيمة الطبيب
جرى الجنود نحوه
سامح: عليا مالها ماتت؟!
سمرائيل : لالا قلبها بينبض
وضعها سمرائيل فخيمة الطبيب
و بعد بضع ساعات خرج الطبيب قائلا ******
*******************************
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الملك ام الحب)