رواية المعلمه صباح الفصل الأول 1 بقلم يارا عبدالسلام
رواية المعلمه صباح البارت الأول
رواية المعلمه صباح الجزء الأول
رواية المعلمه صباح الحلقة الأولى
_انا اتجوز جز*ارة انتى اتجننتي يا اسماء
قربت منه بهدوء واتكلمت:وفيها اي يعنى يا عامر لما تتجوزها هى مش ست زي باقى الستات …
عامر اتنهد واتكلم بهدوء وهو بيلبس هدومه قدام المرايا:هى اه ست بس مش زي باقى الستات وانتى اكتر واحده عارفه مشيها وطريقتها وكلامها عاملين ازاي ثم إن ازاي انتى تقبلي اتجوز واحده زي دي ولا هى شكلى ولا دماغى دي معلمه عندها جز*اره وكل تعاملتها بالسكي*نه والسط*ور وانا مش بشوفهم الا في الافلام واحده زي دي عوزا معلم زيها يفهموا لغة بعض إنما أنا زي مانتى شايفه ميهمنيش الا شغلى وبس وانتى كمان ولو شغلى كدكتور بيطري اللى يخلينى اتعامل معاها يعمل كدا ابطل شغل خالص …
اسماء اتنهدت بيأس:بس يا عامر اسمعنى مش يمكن بتحبك وعوزاك
_هى الدنيا حالها انقلب ولا اي يا اسماء هى الست دلوقتي اللى بقت تطلب من الراجل تتجوزه بقولك اي انتى شكلك قعادك مع الست دي هيلحسلك دماغك فأنا لو شوفتك معاها تاني يا اسماء مش هيحصل كويس فاهمه..
اسماء هزت راسها بخوف ..
_يلا روحى البسي علشان اوصلك جامعتك وفكك من الحوارات دي وركزي في دراستك..
سابها ودخل اوضه في البيت
_سامر اصحى سامر
“سامر يكون توأم لعامر بس عنده صعوبه في النطق وعنده كهربا زياده في المخ”
سامر صحى:صصباح الخير يا ععععامر
_صباح الفل يا قلبه
ابتسم وقال بطفوليه:أنا جعان
_احلى فطار لاحلى. سامر بس قوم بقى
_ححاضر
اسماء خلصت لبس وخرجت لعامر كان سامر خلص اكل وعامر قاله يفضل هنا عقبال ما يرجعوا وسامر هز رأسه لانه برغم كل اللى فيه إلا أنه عارف الصح والغلط وهكذا..
وسابوه ونزلوا…
لما نزل كانت المعلمه واقفه بتدى أوامر للصبيان بتوعها ولما شافت عامر ابتسمت وسرحت شويه وعامر معطلهاش اي اهتمام ..
اتكلمت وهى بتمضغ اللبانه في بقها:ازيك يا سوسو
اسماء بصتلها بابتسامه:الحمد لله يا معلمه..
_ابقى عدي عليا علشان وحشتنى القاعده معاكى.
اسماء بصت لعامر اللى كان سابقها بخطوه ثابته فاسماء هزت راسها ومشيت وراه بهدوء .
عامر بثبات:لو سمعت انك روحتلها مش هيحصل كويس..
_حاضر حاضر يا اخويا..
بعد شويه وصلها كليتها ومشي راح شغله
دخل الوحده اللي شغال فيها تبع المركز وبص على مكان معين ملقهاش لسه جت..
قعد وبدأ يشتغل وبعد شويه حس بوجودها فبص ناحية الباب وابتسم بتلقائيه ونسي كل حاجه لما شافها ..
رحمه بابتسامه:صباح الخير
عامر:صباح النور عامله اي
رحمه بهدوء: الحمد لله
طلع سندوتشات وعطاهالها:خدى فطارك ..
_مش عارفه من غير الطعميه بتاعتك دي هعمل اي حقيقي بتعدل مزاجى
ابتسم بهدوء:دا كله علشان خاطرك وبعدين دي حاجه بسيطه كدا ..
_طيب أنا حابه اردلك العزومات دى على حسابي واعزمك على الغدا..
ابتسم بسعاده وحب :وانا موافق..
خلصوا شغل وراحوا يتغدوا
عامر بابتسامه:شكرا يا رحمه على العزومه دي
_على اي يا عامر احنا اصحاب..
عامر بجرأه:احنا مش صحاب يا رحمه
رحمه أنا أنا بحبك ..
رحمه اتصدمت وبصت في الارض بخجل
_انا عارف انك انتى كمان بتبادليني نفس الشعور بس انا مش عاوز اسمعها منك دلوقتي…
ابتسم وقال:رحمه تتجوزيني..
رحمه بصتله بابتسامه وهزت راسها بخجل بمعنى موافقه ..
روح البيت …
لما وصل لقى سامر واقف وحواليه عيال صغيره:العب*يط اهو هو العب*يط اهو هو العبيط اهو هو..
وسامر واقف بيعيط وخايف منهم ولما شاف عامر جري عليه وحضنه وبدأ يعيط ..
عامر بحزن طبطب عليه وخده وطلع ..
وسامر لسه بيعيط …
_بس بس أهدى ..
_عععامر أنا مششش عبيييط
_انت اي اللي نزلك بس ..
_كككنت واقف في الببلكوونه والمعلمة صصباح قالتلى انزل شويه ولما نزلت العيال دى اتلمت عليا أنا أنا عاوز امشي من هنا ..
بصله بشرود هوا اصلا مشافش المعلمه صباح واقفه ..
_طيب أهدى وادخل ارتاح ونبقى نتكلم في الموضوع دا بعدين ..
سامر هز رأسه ودخل
عامر نزل الحارة وراح للمعلمه صباح
عامر بغضب:انتى عوزا اي منى ومن اخواتى حطانا في دماغك لي
المعلمه صباح:أنا لا خالص يا دكترة هكون عوزا اي يعنى..
_احسنلك يا صباح تبعدي عن اختى واخويا والا قسما بالله هتزعلى منى وجامد اووي
_وان مبعدتش
_انتى عوزا اي
_عوزاك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المعلمه صباح)