رواية المصير المحتوم الفصل السادس والعشرون 26 بقلم مي أحمد
رواية المصير المحتوم البارت السادس والعشرون
رواية المصير المحتوم الجزء السادس والعشرون
رواية المصير المحتوم الحلقة السادسة والعشرون
#البارت_السادس_والعشرون….🍂🍂
#روايه_المصير_المحتوم🍂🍂🍂
#الكاتبه_مي_احمد🍂🍂
مر كذا يوم من غير اي احداث وسافر دياب ولمار مع ميناش…وصلو علي البلاد العربيه وكل بلد كانو بيأعدو فيها يوم او اتنين لحد ما وصلو اخيرااااااا إسرائيل….
وجه وقت الضربه الاولي من الموساد
وتم اختطاف 3 من رموز الدوله….
مساعد رئيس الوزرا…
ووزيره البيئه.
ولواء اركان حرب…من اهم رموز البلد….
وده عشان يوتر الاجواء في مصر و يقدرو يقتحمو سيناء من غير اي قيود….
دياب…..يا افندم متقلقش انا والرجاله هنا هنعمل كل حاجه في جهدنا عشان نقدر نوصل لمكانهم ونخرجهم بأمان..
حاتم….دياب مش عايز غلطه ارجوك الدنيا هنا مقلوبه.
دياب…اطمن يا ياباشا ان شاء الله ربنا معانا..اعم حاجه سيناء.
حاتم. احنا مأمنين كله يادياب …
اما عند لمار….كانت في اجتماع. وعرفت المعاد اللي هيتم فيه الاقتحام…كانت بتحاول تعرف مكان المحتجزين بس محدش قال اي حاجه ومرضيتش تسأل عشان متثيرش شكهم لاكن الصدمه بالنسبالها لما دخل شخص باين عليه الهيبه
وشكله باين انه مصري…
ميناش….احب ان اعرفكم علي اهم عضو معنا. لواء اركان حرب المتقاعد.
عز الدين الوالي….والذي تم الاستغناء عنه لاصابته وقرر ان ينضم لنا بسبب الظلم والقهر الذي تعرض له..
السيد عز الدين هو اهم ضلع لنا فقد اثبت ولائه لنا في كثير من العمليات. وهو من ساعدنا في خطف اهم الرموز المصريه وهو الذي مدنا بكثير من المعلومات….واكيد دوره كان لا يقل عن دور مايا….رحب بيه الجميع وعبرو له عن سعادتهم بوجوده…لمار كان باين عليها انها متاخده كانت بتحاول تداري شعورها لاكن كان حاله من الخوف والخنقه وقبضه القلب مسيطره عليها حاسه انها في مكان مش بتاعها كانت من جواها مرعوبه…
ميناش….مايا هل انتي بخير
مايا…هااا نعم سيد ميناش انا بخير
ميناش….لا اظن ذلك
مايا….لا تقلق فقط صداع وتفكير ليس إلا.
ميناش….اتمني ذلك
ابتسمت مايا ابتسامه بسيطه…
خلص الاجتماع ومشيت لمار.
واول ما وصلت …
دياب…ايه يا حبيبي اتاخرتي كده ليه في جديد
لمار….اتصل حالا يادياب بحاتم باشا…انا عرفت المعاد…
دياب…عرفتيه😳 امته
لمار….بكره بعد العصر
دياب…قدرتي تعرفي مكان الناس اللي اتخطفت
لمار…لا مقالوش اي حاجه
بس كمان عرفت الشخص اللي بيساعدهم …
دياب….مين….
لمار…..ميناش قال اسمه اللواء اركان حرب المتقاعد عز الدين الوالي..
دياب….😳😳😳😳😳نعم
لمار….انت تعرفه؟؟؟؟
سكت دياب ومردش وبسرعه مسك موبايله واتصل يبلغ حاتم
حاتم….الوووو ايوه يادياب.
دياب…حاتم باشا المعاد بكره بعد العصر
حاتم….متأكد يا دياب.
دياب….لمار لسه جايه حالا من الاجتماع..
حاتم…طب والناس اللي اتخطفت
دياب….مقدرتش تعرف يا افندم بس قدرت تعرف مين هو الشخص اللي بيساعدهم
حاتم….مين؟؟؟؟
دياب…..عز الدين الوالي
حاتم….انت بتقول ايه مستحيل..
دياب….لمار لسه مبلغاني وبتقول ان ميناش عرفهم عليه وكشفه ليهم…
حاتم….دي مصيبه عز الدين الوالي اكتر حد بعيد عن الشك..
دياب….للاسف يا افندم لعبها صح…
حاتم….عز الدين منبع اسرار دي كارثه…
دياب….ربنا يستر يا افندم..
حاتم… ماشي يادياب خلو بالكم من نفسكم
دياب…حاضر يا افندم. سلام.
حاتم سلام
………..
دياب….كان واضح عليه التوتر جدا وكان مرتبك. وجود لمار معاه كان اكتر حاجه مخوفاه وقلقاه..
لمار….دياب مالك.
مالك….مفيش ياحبيبي.
لمار…لا فيه.
دياب…قلقان بس شويه.
لمار….بقي لنت اللي كنت بتقويني وتحمسني وتشجعني انت اللي قلقان.
دياب…انا قلقان عشان وجودك معايا يالمار….ياريت القضيه دي مكنتيش اتدخلتي فيها. ياريتك مكان فيكي شبه منها…
لمار….ده نصيب يادياب…ومفيش حاجه اسمها ياريت…ارجوك بلاش تتوتر وتورني معاك انت لو شايفني جامده وقادره اتعامل فا ده بسبب وجودك معايا وبسبب اني حاسه بالامان معاك…بلاش تخوفني ارجوك.
دياب…خدها في حضنه اسف ياحبيبتي والله مقصدش اخوفك غصب عني…اول مره ادخل اي قضيه واكون قلقان كده يمكن لو كنت هنا لوحدي من غيرك كان الموضوع اختلف صعب اوي احساس انك تكون موجود في مكان خطر ومعاك حته من روحك
لمار….حضنته اوي بايدها…متقلقش يا حبيبي اكيد كل حاجه هتخلص من غير اي حاجه وحشه…بس خليك معايا وطمني ارجوك محتاجه احس بالامان اكتر محتاجه انك تقويني انت مش متخيل يادياب انا لما بكون معاهم في مكان واحد لوحدي ببقي حاسه بايه انا كل مره بروح بتشاهد ببقي حاسه اني مش راجعه .
دياب …حضنها بايده اوي..قولتهالك قبل كده وهقولهالك تاني مفيش حاجه هتاخدك مني ولا حتي الموت انتي فاهمه..
لمار….فاهمه
دياب….خرجها من حضنه….انتي عندك معاد معاهم انهرده..
لمار….لاالوقت اتأخر خلاص المفروض بكره بعد العمليه في اجتماع…
دياب…لمار السلسه دي..متتقلعش منك لاي سبب من الاسباب انتي فاهمه السلسله دي لو اي حاجه حصلت هقدر اوصلك بيها انتي فاهمه.
لمار…حاضر اطمن مش هقلعها ابدا..
دياب….يلا ياحبيبي تعالي كلي ونامي شويه انتي من الصبح بره..
لمار….كانت حاسه ان قلبها مقبوض مش عايزه اكل…
دياب مسمها من ايدها ومشي بيها عالمطبخ…مفيش حاجه اسمها مش عايزه اكل تعالي معايا..
دخل بيها المطبخ واول ما دخل شالها واعدها علي رخامه المطبخ..
دياب…اعدي هنا هحضرلك العشا وبعدين نطلع ننام..
لمار…طيب😔
حضر دياب العشا بسرعه كان بيحاول يكون عادي عشان متخفش .
دياب….حط الاكل عالتربيزه وراح نزلها. وخدها اعدها عالكرسي عشان تاكل.. يلا ياحبيبي كلي كويس
لمار….فين اكلك😒
دياب…بضحك 🙈مش جعان.
لمار….مش واكله وقامت عشان تمشي..مسك ايدها استني بس ورجعها اعدها عالكرسي..حبيبي صدقيني مش جعان خالص دماغي فيها مليون حاجه ومعنديش نفس خالص للاكل.
لمار….طيب خلاص يلا ننام عشان اكيد انت عارف اني مش هاكل…
دياب….يوووووه متتعبنيش بقي
لمار…..انا مش بتعبك هتاكل هاكل مش هتاكل يلا عشان ننام.. خصوصا اني اصلا بتلكك زهقت من الاكل ده😔😔
دياب…امري لله حاضر هاكل..قام دياب جاب لنفسه اكل ورجع اعد معاها..
دياب…قوليلي بقي ايه اللي زهقك من الاكل..
لمار….كله معلبات وجبن زهقت😔
دياب….طيب قوليلي نفسك في ايه وبكره يكون عندك.
لمار….نفسي في كل الاكل 😢ونفسي فالشاورما
دياب….بابتسامه….بس كده اجبلك يا ستي احلي شاورما..
لمار…ابتسمت بحبك..
دياب…وانا بموت فيكي يلا يابت كلي🤨🤨
لمار…🙈حاضر..
كلت لمار مع دياب وهي مبسوطه. وحاسه ان خوفها قل عن الاول اما دياب نجح انه يبعد الخوف عنها حتي لو شويه. لاكن من جواه كان مرعوب عليها مش علي نفسه..
لمار…سابت لمار الاكل وعينها بتقفل خلاص وببتاوب..زي الاطفال..
دياب….كلي يلا.
لمار….خلاص مش قادره بجد هموت وانام.
دياب…طيب استني اشيل الاكل ونطلع
قام دياب يشيل كل حاجه زي ما كانت ربعت لمار ايدها ونامت عليهم علي التربيزه وهي مستنياه يخلص…
خلص دياب ولف..
دياب…يلا🙄
دياب…راح عليها حط ايده علي شعرها حبيبي يلا نطلع انتي نمتي علي نفسك.
لمار…اممممم
دياب….يلا.
لمار….حاضر الوقت اطلع.سبني شويه والنبي
ابتسم دياب علي الطفله اللي بتساعد البلد. وشالها.
لمار…فتحت عينها وابتسمتله ولفت ايدها علي رقبته وبصوت نايم….بحبك اوي..
حط دياب خده علي وشها بحب. وطلع بيها عالاوضه حطها عالسرير…
دياب…حبيبي يلا غيري هدومك وتعالي نامي..
لمار…لا مش قادره بكره انا محتاجه انام..
دياب…مش هتعرفي تنامي بلبسك ده يلا حبيبي.
لمار…مش قادره اقوم يادياب والله هقلع الشوز بس
دياب…طيب اساعدك.
لمار..وهي مغمضه عينها اتلم.
دياب…بضحك والله مقصد حاجه وحشه يا ام دماغ بايظه…قومي يابت يلا غيري عشان لو مقومتيش هغيرلك🤨🤨
لمار…يووووه انت مش هتسكت قامت لمار وهي بتتطوح مسكت هدومها اتفضل اطلع برا عشان اغير واخلص من زنك..
دياب…تخلصي من زني 😒تصدقي انا الحق عليا…وبعدين ما تغيري هو انا ماسكك
لمار…ياسلام اغير وانت معايا.وتشوفني
دياب…علي اساس اني مشوفتش قبل كده😉😉
لمار…دياب اتلم وبعدين انت مش شوفتني النور كان مطفي وبعدين افضل ارغي والله هنام ومش هغير
دياب….بضحك…طب خلاص هخرج متبقيش عصبيه لما تخلصي نادي عليا.
خرج دياب وقف بره وهو مبتسم عالمجنونه اللي وقع في حبها
عدي دقايق بسيطه وفتحت الباب…
لمار…انا خلصت..
دخل دياب لقاها راميه هدمها في الارض.
دياب…🤕حسبي الله يا بنتي انا بتوتر من المنظر ده..
لمار….قولتلك مغيرش انت مصمم انا عايزه انااام😡
دياب…خلاص اسكتي😡
راح دياب شال اللبس ووقف يروق الاوضه…
وراح اخيرا جمبها عالسرير كانت هي في سابع نومه..
اعد دياب علي حرف السرير وحط راسها علي رجلها وولع سيجار وفضل يلعب في شعرها…
دياب….يارب رجعنا بالسلامه وقدرني احميها .بحبك يا احلي واجمل بنوته شافتها عيني…
خلص دياب السيجاره…وعدل لمار…وخدها في حضنه وراح في سابع نومه……
…………..😴😴
في صباح يوم جديد…
صحيت كارمن لبست وجهزت واستعدت للجامعه وصل انس ووصلها للجامعه…وودعها واتفق معاها متخرجش غير لما يجيلها..
دخلت كارمن وحضرت محاضرتها وعدي الوقت بسرعه واتصل بيها انس عرفها انه فالطريق..
وقفت كارمن بره مع صحابها وصحاب لمار.. وكان من ضمنهم شاب اسمه مصطفي ..وقفو يتكلمو عن المواد اللي عليهم ويهزرو ويضحكو كانو بيحاولو ميجيبوش سيره لمار عشان كارمن متضايقش…هما مصدقو انها رجعت .
فضلو حوالي نص ساعه مع بعض.
كارمن….يا ابني اسكت بقي تعبتني والله بقالي كتير مضحكتش كده..
مصطفي….يا بنتي انا بحمد ربنا ان اليوم ده مكنتيش معانا كان زمانك فضحانا بضحكك انتي مبتستريش.
سالي…والله ياكارمن…الدكتور لحد الوقت مش ساكت وبيحاول يعرف مين اللي حط التعبان البلاستيك علي الكرسي.
مصطفي ….هو لسه شاف حاجه ده لسه هو شاف حاجه طب ده انا جايبله فار بلاستيك وكام صرصار ايه يستاهلوه.
كارمن….بضحك…حرام عليك يا شيخ اسكت بقي بقولك ايه اليوم اللي هتعمل فيه كده عرفني عشان ماجيش…
مصطفي…لا والله مايحصل يا صاحبي لازم تكوني موجوده…
كارمن….هفضحك ولو معرفش مين اول مره من ضحكي هيعرفك..
مصطفي….ضحك وهو بيضربها بالكف..
كان وصل انس…بقاله خمس دقايق وشايفها وهي بتضحك وتهزر مع الكل خصوصا مع الشاب ده كان هيولع…
اتصل..انس بيها..
كارمن…الووو.
انس….انا وصلت.
كارمن…طيب حاضر جايه حالا.
انس كان بيقف بعيد شويه عن الباب عشان محدش يضايقها بالكلام…لكن كان نفسه فالوقت ده بالذات يروح يشدها من ايدها..
سلمت كارمن عليهم واستأذنت منهم ومشيت…وصلت لعربيه انس…
كارمن….بابتسامه…اتأخرت عليك..
انس…وشه مكانش يبشر بخير…مين اللي كنتي واقفه معاه وبتضحكي ومبسوطه اوي كده..
كارمن…بخوف من شكله…ده ده مصطفي.
انس…ايوه تشرفنا مين مصطفي ده مش فاهم وكمل بصوت عالي نسبيا هو انا بسأل علي اسمه😡
كارمن….خافت من صوته وشكله ولاول مره تشوفه قالب كده..
كارمن….ده زميلي يا انس…وبعدين كنا واقفين كلنا مع بعض عادي يعني..
انس…لا مش عادي يا كارمن اولا انا قولت متخرجيش من باب الجامعه غير لما اكون وصلت واكلمك تخرجي ثانيا لما تقفي معاهم يكون جوه الجامعه مش بره اما بقي عن الضحك وكفك في كفه ده مش مقبول بالمره …
كارمن….انس في ايه لكل ده.
انس….نعم بعد كل اللي قولته ده وبتسألي
كارمن…طيب ممكن توطي صوتك شويه
انس….قسما بالله يا كارمن لو المنظر ده اتكرر تاني لا هتشوفي مني وش متحبيش انك مش تشوفيه لا تلمحيه….وهزارك يكون من بعيد لبعيد انتي مش واحد صاحبه عشان يضربك بالكف.
كارمن…انس انت ليه عامل كده مصطفي ده مجرد اخ مش اكتر.
انس…انا قولت اللي عندي ومتطوليش معايا فالكلام كتير…وإلا قسما بالله ياكارمن ما هخليكي حتي تبصي ناحيته مش بس متكلميهوش..
كارمن….بغضب…ماشي يا انس…
سكت…انس شويه يحاول يهدي نفسه…
انس….تحبي تروحي مكان معين ولا اوديكي انا..
كارمن…وهي مش بصاله….انا عايزه اروح.
انس….تروحي؟؟؟
كارمن….ايوه مش عايزه اخرج..
فضل انس باصصلها شويه بغضب….وداس بنزين وطار
بعد مده بسيطه وصل انس تحت البيت.. وقف العربيه..
انس….انزلي
بصتله كارمن بحزن وفتحت الباب بغضب ونزلت…
انس….اقفلي علي نفسك كويس…مشيت كارمن من غير ما ترد عليه…
انس…كان شايط وفنفس الوقت كان مضايق انه ضايقها وهما كان. متفقين انهم يخرجو يتغدو بره….كارمن كانت مبسوطه جدا….بس كل حاجه اتغيرت والاتنين زعلو من بعض…
ورده….اذيك يا انس باشا تحب اساعدك في حاجه.
انس…لا ياورده شكرا انا كنت بوصل انسه كارمن امال فين عبدو..
ورده…ده نايم جوه عنده دور برد جامد وانا كل شويه ادخل واخرج بقف بداله.
انس…ربنا يعينك ويديكي الصحه. خدي دول يا ورده
ورده…ليه كده يا باشا خيرك مغرقنا..
انس…متقوليش كده ده عشان لو عبده احتاج حاجه.
ورده…ربنا يخليك لينا يا انس باشا…
انس….سلام ياورده.
ورده…سلام ياباشا..
…………
مشي انس…ومشافش العيون اللي كانت بتراقبه وماشيه وراه من اول ما طلع من الجامعه…
…………
دياب…..الحمد لله يا باشا…عدت علي خير
حاتم…متقلقش يا بطل وقفناهم من قبل ما يدخلو فاكرينا عيال صغيره ميعرفوش انهم بيتعاملو مع المصريين.
دياب….انا مبسوط جدا بس مكدب عليك انا قلقان جدا.
حاتم…اجمد يا بطل مينفعش تقلق خالص يا دياب ولا ينفع تقلق معاك لمار…الغلطه بفوره يادياب افتكر كده ديما..
دياب…متقلقش ان شاء الله كله هيبقي تمام.
حاتم…امال لمار فين. عايز اكلمها لولاعدها مكناش عرفنا المعاد.
دياب ..راحت الاجتماع ميناش طلبهم كلهم وكان شايط من صوته…
حاتم…خليه يشيط عقبال ما يولع …هو والكلب الخاين اللي معاه …صحيح…الرجاله..بتحاول تحدد مكان المخطوفين
دياب…فعلا ياباشا مش ساكتين وبس نوصل لمكانهم هنتحرك ..
حاتم…خليهم هما يتحركو بلاش انت خليك مع لمار وخليك بعيد عشان ميتشكش فيك
دياب…حاضر ياباشا…
حاتم…لما لمار ترجع بلغني باي جديد..
دياب…تمام يلا سلام….
مر وقت طويل ولسه لمار مرجعتش…ودياب رايح جاي موبايل مايا مقفول كان هيتجنن وده كان حالا في كل مره تخرج فيها….
…………….
صرخه هزت ارجاء المكان
ميناش….حقيره…تخيلتم ان هذه الحيله ممكن ان اصدقها غبيه وهما اغبياء ايضااا..
لمار….ارجوك اتركني.
ميناش….سأتركك ولكن ليس قبل ان يأتي العاشق المتيم لكي يودع الحياه امام عينك…
لمار….لااا ارجوك افعل بي ماتريد لكن دعه يرحل في سلام…
مسك…موبايل مايا فتحه….
دياب…..انتي فين كل ده قلقتيني عليكي…
ميناش…مرحبا سيد دياب..
دياب….قلبه اتقبض من قبل ما يعرف سبب مكالمته….وسكت😳
لمار….بصوت صريخ من بعيدددد ديااااااااب ارهب بسرعه من مكانك.
ميناش….اذا كنت تريدها فنحن في انتظارك.
دياب….انا هاجي حالا بس قسما بآيات الله لو حد فيكم لمس منها شعره لاهتقوم عليكم حرب انتو مش قدها.
ميناش…لا داعي للتهديد وحاول ان تستغل الموقف بطريقه صحيحه…
لمار……اوعي تيجي يادياب ارجوك امشي من مكانك وكملت بصريخ…دياب انا كده كده همووووت ارجوك امشي
دياب…..سيد ميناش انا سأحضر فالفور ولكن احذر مني اذا أذيتها.
ميناش…في انتظارك.
………………….
انس…..الوووووو ابوه ياورده..
ورده…الحقنا يا انس ياباشا…ست كارمن اتخطفت…
انس….ايييييه
………..
احيانا القهر والاسي والظلم….ينقسم علي روحين كانو لبعضهم السند والضهر….
تقاسمو الفرح وتقاسمو الحزن …
فعل من الممكن ان تتعلق الارواح ببعضها وتتقاسم الموت💔
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المصير المحتوم)