رواية المصير المحتوم الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم مي أحمد
رواية المصير المحتوم البارت الحادي والعشرون
رواية المصير المحتوم الجزء الحادي والعشرون
رواية المصير المحتوم الحلقة الحادية والعشرون
#البارت_الحادي_والعشرون.🍂🍂
#روايه_المصير_المحتوم🍂🍂🍂
#الكاتبه_مي_احمد🍂🍂
لمار…يارتني ما جيت…كنت فاكره اني هرتاح لما اشوفها مكنتش اعرف اني هتوجع اوي كده. وانا شيفاها ادامي كأنها ميته…وسامعه صوتها مكسور مفيهوش روح…
دياب…اللي حصل حصل خلاص…اهدي بقي عشان خاطري…ويلا من هنا بسرعه..
لمار…حاضر..
علي فيييييييين
لف دياب ولمار عالصوت 😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳
اتفاجأ دياب….بأربع شباب وراهم…باين عليهم انهم سوابق…وشهم مش باين من التقطيع اللي فيه…وكان باين عليهم انهم شاربين مخدرات…..
اول ما لمار…شافتهم اترعبت..ومسكت في دراعه..
مسكها..دياب رجعها ورا ضهره….فضلت لمار ماسكه في ايده…
شاب1….علي فين يا حيلتها….
شاب2….مش عيب يا صاحبي تاخد الموزه لوحدك..
شاب3….البت جامده اوي…
شاب4….اللي ياكل لواحده ياصاحبي…
دياب…كان واقف ادامهم يسمعهم ببرود قاتل …
شاب1….البت دي تلزمنا ياصاحبي….
شاب2….اه تلزمنا وياتخلع بالذوق يا أما تخليك واهو ينوبك من الحب جانب..
شاب1….أه هنبقي كتير علي الاموره بس هنبسطها…
شاب3….قولت ايه ياصاحبي هتفضل ساكت كده اخلص ولا نتعامل…وفضل يدور المطوه اللي في ايده بين صوابعه….
لمار…بصوت واطي….دياب انا خايفه…اتصل بأنس…
دياب…..خلصت ياشاطر انت وهو…
شاب4….شاطر…ااااه شكل كده الكلام مش عاجبك وطمعان فالبت لوحدك و هتعصلج معانا…
شاب3…..يبقي نتعامل ..
دياب…..اللي فيكم خايف علي عمره يقرب ويلمسها…
شاب1…..الله الله ده انت قلبك ميت بقي تعجبني يازميلي…بس انت غشيم…مسمعتس علي المثل اللي بيقولك الكتره تغلب الشجاعه…ونزل الشاب ده ووراه صحابه رايحين عشان ياخدو لمار..
دياب….لا سمعت ياروح امك…ومسك اول واحد من ايده كسرهاله…صرخ الشاب في ايده من الوجع….
صرخت لمار…
وقربو الشباب..من دياب..فضلو يضربو فيه ودياب بيتفادي الضربات بمهاره..
وفوسط ماهو اعد بيضرب فالتلاته سمع صوت لمار..بتصرخ.
لمار…دياااااااااب
بص دياب…عليها…لقي الشاب اللي دراعه اتكسر…ماسكها ومثبتها بالمطوه علي رقبتها …
شاب فيهم…ضرب دياب في بطنه جامد…لف دياب…ومسكه…ضربه برجله بكل قوته تحت الحزام صرخ الشاب ده ووقع فالارض يتألم…
ومسك…التاني….كسرله دراعه هو كمان..
ومسك…التالت ولسه هيضربه…
شاب1….سبهم بدل ما اخليك تاخد عزاها النهارده…
لمار….كانت واقفه. بتترعش في ايد..الشاب….
دياب….ابعد عنها احسنلك..
شاب1…لو خايف علي عمرك ادامك ثواني وتبعد وهنسيبك غير كده هنقتلك وبردو هناخد اللي عايزينه منها ونخليها تحصلك…
دياب…..قولتلك ابعد عنها وبص للمار وكأنه بيقولها حاجه بعينه…
هزت لمار راسها براحه….وفأقل من ثانيه ضربته بأيدها في بطنه…اتألم الشاب وسابها بتلقائيه لفت لمار بسرعه وبركبتها ضربتها تحت الحزام…..صرخ من الوجع وساب المطوه من ايده وقعت عالارض واول ما سابها…مسكتها لمار بسرعه….ووجهتها في وشه..
ابتسم..دياب…للمار…وثواني
وسمعت…لمار..صوت دياب…وبيتألم…لفت تشوفه..
لقت…شاب..منهم ضربه بمطوه. في دراعه…
صرخت…لمار..وجريت عليه بسرعه…
طلعت…دياب…فاللخظه دي المسدس…وضرب طلقه فالجو….قامو الشباب بألم…وبقو يجرو بسرعه من ادامهم.
لمار….بتعيط دياب..انت كويس..
دياب….متخافيش…فيكي حاجه..
هزت..لمار..راسها انا كويسه انت اللي مش كويس…دراعك بينزف..
دياب…متخافيش…انا كويس…ده جرح سطحي بسيط…يلا بينا من هنا بسرعه…
مسكها دياب في ايده…وخرج بيها…من البحر…ووصلو للعربيه….ركبو وطار دياب بيها..
لمار….بصاله وبتعيط….انت كويس..
دياب…بألم…متخافيش انا كويس والله…
لمار….انا اسفه…كل ده بسببي…
دياب…حبيبي بطلي عياط…وبعدين بسببك ايه انتي مالك بس. انتي اللي قولتلهم يجو
لمار…لا. بس انا اللي قولتلك نيجي هنا…بس مكنتش اعرف ان كل ده هيحصل والله انا اسفه..
دياب…مسك ايدها…قربها من شفايفه…وباسها….اهدي بقي احنا في امان وبعدين كنتي عيزاني يعني اقف اشوفهم وهما بيقربو منك..
لمار…طيب ممكن نروح اي مستشفي بسرعه…دراعك بينزف جامد..
دياب….صدقيني ده جرح سطحي…وانا هعرف اوقف النزيف ده لما نوصل..
لمار…هتوقفه ازاي بس ده محتاج دكتور..
دياب…لا متخافيش احنا متعودين علي كده….وبعدين اوقات كتير مبيبقاش معانا دكاتره….هكوي الجرح عادي
لمار…😳😳🥺🥺🥺🥺تكوي ايه…لا طبعا استحاله تعمل كده….
دياب…مينفعش اروح اي مستشفي. ياحبيبي لو بس اتعرف اننا روحنا هتبقي مصيبه..والدنيا هتقوم وانا مش هامنني انها تقوم ولا تأعد بس انا واثق ساعتها لو بس سياده اللواء شم ريحه اننا طلعنا هيبعدني عنك…وعن القضيه كلها حتي السفر مش هكون معاكي وانا استحاله اسيبك تسافري لوحدك..واستحاله اخلي حد يأعد معاكي غيري…
لمار…بدموع طيب حتي نروح اي صيدليه عشان خاطري..
دياب…حاضر ياستي ولو ان واثق مش هيعرفو يعملوا حاجه…
وقف دياب…ادام صيدليه…قبل ما يبعدو عن العمار….نزل هو وهي
دخل دياب للصيدلي…
دياب…صباح الخير
الصيدلي.. صباح النور.تحت امرك يا افندم.
دياب…كنت محتاج بس تبصلي عالجرح ده..
قلع دياب السويت شيرت ووراله دراعه…
الصيدلي….ده محتاج كام غرزه…حضرتك..من ايه الجرح ده.
دياب….ابدا شباب شكلهم شاربين…ودي ضربه مطوه…
الصيدلي….لازم تروح المستشفي…
دياب….مفيش حل مؤقت
الصيدلي…هو جرح سطحي ممكن يلم لوحده…بس الخوف تكون المطوه مسممه لازم الجرح يتطهر وبعدين في نزيف. ممكن تكون جت في عرق لا قدر الله…
دياب….طيب انا مبدئيا كده انا في ظروف تمنعني اني اروح مستشفي وهكوي الجرح….ومحتاج مسكن قوي ومطهر ..
الصيدلي فهم ان في ظروف تمنعه وشكلهم هربانين من حاجه…
طيب مبدئيا هو الكوي كويس بس لو محدش هيقدر يكوي الجرح….صح يبقي الافضل تروح المستشفي…
دياب…متقلقش
الصيدلي…طيب لحظه واحده اجبلك العلاج….
بعد وقت بسيط…خرج دياب ولمار ومعاهم شنطه العلاج….ركبو العربيه ومشيو علي الموقع….
…………………………………
اما عند أنس…وكارمن…وصلو وطلع انس…يوصلها…
طلع انس فتح الباب..ودخلو…
انس…انتي كويسه.
كارمن….الحمد لله..
انس…انا اسف يا كارمن. مكنتش عارف اني بدل ما افرحك هضايقك بالشكل ده.
كارمن….انا مش مضايقه والله صدقني…بس انا لسه مش مستوعبه مش اكتر…
انس…..طيب فكي بقي عشان خاطري ..وبعدين انا انهارده محضرلك سهره هتعجبك بجد…
ابتسمت كارمن ابتسامه بسيطه….تعبتك معايا اوي يا انس
أنس…مش قولنا بقي كفايه الكلام ده…وياستي لو اللي بعمله ده تعب يبقي احلي تعب فالدنيا..
كارمن…مش اوي كده..
انس…لا اوي كده بقي انتي غاليه عندي اوي يا كارمن..وانا ببقي مبسوط وانا بعملك اي حاجه…يعني مفيش داعي للشكر خالص…يلا روحي ريحي شويه…وهكون عندك الساعه 8كويس..
كارمن….اه كويس..
أنس..تمام مش عايزه اي حاجه.
كارمن…شكرا يا انس.
انس…يلا اقفلي ورايا..سلام.
كارمن…سلام
……………………………….
نزل انس من عند كارمن مشي راح لواحد صاحبه من ايام الدراسه في نفس عمره هو ودياب.. شغال في اكبر شركات الاتصالات.. وصل أنس الشركه…ووصل ادام المكتب بتاعه…
انس..للسكرتيره…صباح الخير
السكرتيره…صباح النور..
انس…لو سمحت عايز اقابل مستر حمزه
السكرتيره..في معاد
أنس…للاسف لا بس ممكن تبلغيه..
السكرتيره…تمام اقوله مين حضرتك..
أنس…قوليله أنس الجوهري.
السكرتيره…تمام اتفضل ارتاح وانا هبلغه..
اعد انس ودخلت السكرتيره تبلغه..
حمزه…ادخل…
السكرتيره…مستر حمزه في واحد بره عايز يقابل حضرتك..
حمزه…مين..؟؟
السكرتيره…بيقول انس الجوهري..
حمزه…انس دخليه فورا…
السكرتيره….اتفضل يا افندم…
دخل انس….حمزاوي
حمزه…انس باشا يا خبر ابيض
حضنو بعض وبتد السلام.
حمزه..فينك يا واطي انت ودياب.
انس…موجودين يا اخويا انت بتسأل اوي
حمزه…والله غصب عني الشغل واخد كل وقتي وبعدين انا لسه راجع من امريكا من اسبوع كان بقالي 3 شهور تقريبا مسافر.
انس…واحشني والله ياحمزه…اوي.
حمزه…لو واحشك كنت سألت.
انس…والله نفس النظام الشغل واخد كل وقتنا.
حمزه…دياب عامل ايه واحشني اوي بقالي اكتر من 6 شهور مسمعتش صوته
انس…دياب مشغول بردو والفتره اللي فاتت كان في شغل كتير وبلاوي زرقه.
حمزه…ربنا يكون في عونكم…امال هو فين.
انس…لا ده مسافر في مأموريه سريه كده..
حمزه….انا عارف بس ايه اللي دخلكم الهباب اللي انت فيه ده..خطر وبهدله…ما كنا اتشاركنا زي ما قولنا زمان..
انس…هنعمل ايه طيب نصيبنا…وحشني يالا يا خربيتك حاسس اني بقالي زمن مشوفتكش..هيرجع امته دياب عايزين نسهر مع بعض..
انس…والله ما اعرف هو اكيد قرب يخلص واول ما يرجع لازم نسهر مع بعض…قولي اخبار شمس ايه..
حمزه…طلقتها.
انس…😳يا خربيتك ليه يا ابني انتو حتي متجوزين عن حب بقالكم كتير.
حمزه…مشاكل كتير وزن. وزي ما انت عارف موضوع الخلفه اتأخر..لفيت بيها كتير وسفرتها اكتر وكل ما اروح عند دكتور يقول انتو الاتنين كويسين…طبعا هي مش ساكته وخناق ونكد علي طول وفالاخر طلبت الطلاق.
انس…طيب اكيد هي اعصابها تعبانه كنت استحملت شويه يا حمزه.
حمزه…انا محدش استحمل ادي يا انس…احنا بقالنا سنتين فالقصه دي وكل شويه خناق واحايل فيها واراضيها مفيش فايده…وانا اللي فأيدي عملته يا انس…وودتها عند اكبر دكاتره فالعالم اعمل ايه تاني واخر ما تعبت قولتلها انا مش عايز عيال ومش مستعجل اصلا عادي.بس هي مش ساكته وحياتنا باظت خالص فقررت اوافق علي طلبها…وبيني وبينك انا تعبت خلاص مفيش حيل للمناهده…
انس….معلش اكيد ربنا ليه حكمه في كده..وانت تستاهل كل خير..
حمزه…وانت مفيش حاجه مزهقتش من الوحده ولا ايه..
انس…والله انا لحد من فتره بسيطه مكنتش زهقت بس الوقت زهقت
حمزه…يبقي في حاجه حركت انس باشا.😉😉ووقعت
انس….يعن تقريبا كده وقعت..
حمزه…الله طب ايه هنفرح امته…
انس…يعني شويه كده زي ما قولتلك الدنيا ملغبطه الفتره دي والشغل متكربس مستني شويه.
حمزه…ربنا يسعدك ويوفقك يارب وافرح فيك قريب انت ودياب..
انس…ان شاء الله ونفرح بيك انت كمان..
حمزه….لا يا عم انا واخد هدنه شويه هو اللي يجربها مره يجربها تاني…
انس….ان شاء الله المرادي ربنا يوفقك.
حمزه…يارب…قولي الزياره دي اكيد مش عشان وحشتك ايه الحكايه…
انس…وانا سمعتي وحشه اوي كده وشكلي واطي 🤣🤣
حمزه…طول عمرك يا قلبي 🤣🤣🤣🤣👊
انس…بعيدا عن اللي جايلك عشانه فانت والله وحشتني…بس فعلا انا حايلك عشان حاجه مهمه..
حمزه…خير…
انس….في رقم هنا فالشركه…محتاج اجيب المكالمات اللي بيعملها عالاقل من شهر .
حمزه…بس انت عارف ان ده صعب يا انس.
انس…بس مش صعب عليك.
حمزه…طب قولي الاول الرقم ده يخص مين وهل ده في إطار الشغل عندك ولا حاجه شخصيه..
انس…بص هي ملهاش علاقه بالشغل بس تقدر تقول انها حاجه شخصيه بس بردو متخصنيش انا…
حمزه…امال تخص مين..
انس…عادل الدالي…عم دياب..
حمزه….عادل باشا الدالي…خير.
انس…هقولك. بس الكلام ده ميطلعش اتفقنا.
حمزه…عيب عليك من امته واللي بينا بيطلع يا انس…
انس…عارف بس الموضوع حساس شويه ..
وابتدا انس يحكيله كل حاجه..
حمزه….يا نهار اسود…
انس…قولت ايه..
حمزه…هساعدك طبعا…عادل باشا غالي عندي ومن الناس المحترمين اللي اعرفهم واكيد طبعا احب اخدمه.
انس…طيب الحوار ده ياخد منك اد ايه
حمزه…مش هياخد كتير ممكن علي بليل اكون مخلص. بس نقول بكره..
انس…خلاص بكره ان شاء الله طيب سؤال تاني…المكالمات دي هتكون بالارقام صح.
دياب..اه طبعا كل المكالمات هتكون بالارقام..والرقم اللي انتو عايزينه هعرفكم تفاصيله
انس…تمام يبقي بكره هستني مكالمتك ونشوف هنتقابل ازاي..
حمزه…خلاص تمام..
انس…هقوم انا بقي عشان مش قادر.
حمزه…تقوم ايه استني انت مشربتش حاجه وملحقتش اعد معاك .
انس…مش قادر والله ياحمزه مخلص نبطشيه من شويه..وعايز انام.وقام وقف وبعدين انت لسه فاكر يا واطي تشربني حاجه..
حمزه…بضحك والله ابدا انا اتلهيت معاك عشان واحشني…
انس…خلاص بكره اعمل حسابي في حاجه اشربها..
حمزه…ماشي ياعم…
سلمو علي بعض…ومشي انس…
وبلغ عادل بكل حاجه فالموبايل…وعرفه ان بكره رقم الراجل هيكون معاه..
………………………………
اما في ڤيلا الدالي…..
تحديدا في غرفه عادل….بعد ما خلص مكالمه مع انس…دخل الاوضه..
كانت حنان اعده بتحط مانيكير في ايدها…ولابسه عشان تخرج..
عادل …..انتي خارجه.
حنان…ايوه.
عادل…بس النهارده اجازه علي فكره..
حنان…مش هتأخر يا عادل وبعدين هو انا يعني لو اعدت هتكون مبسوط مثلا
عادل…علي رأيك…المهم فين الفلوس
حنان….هو انت بتتكلم بجد يا عادل عايز من مراتك المبلغ التافه ده.
عادل….اه بتكلم بجد…ولو انتي شيفاه مبلغ تافه فانا بالنسبالي مش شايف كده عشان المبلغ التافه ده انا تعبت فيه..ومظنش انه ينفع تاخدي مبلغ زي ده وتصرفيه علي شويه لبس وسفر..
حنان….انت اتغيرت اوي علي فكره…
عادل…معلش مفيش حاجه بقي بتفضل علي حالها…المهم فين الفلوس.
حنان…حاضر يا عادل هسحبلك النهارده 150 الف وهجبهملك وانا راجعه.
عادل….بس انتي ساحبه 250 فاضل 100
حنان…ال100 صرفت منهم مبلغ هجبلك دول مؤقتا لحد ما السهم بتاعي فالشركه يطلع فلوس وابقي خدهم يا عادل..
عادل….تمام يا حنان
عادل في سره…نهايتك معايا قربت يا حنان وقريب اوي هعرف كل حاجه بتعمليها من ورايا واعرف كنتي عايزه تقتلي مين…وياعالم هعرف ايه تاني ما انتي بلاويكي كتير…
………………………………….
في مكان اخر. تحديدا الجهاز الدولي للمخابرات….
في غرفه الاجتماعات….
علي طاوله تجمع اعلي رتب البلد…من لواءات وظباط.ووزير الداخليه…
الوزير….طبعا…النهارده احنا مجتمعين…عشان خلاص دقت ساعه الصفر…ولازم نبتدي الشغل الكبير…
وصلنا اخبار..النهارده…انهم ابتدو الشغل لمهمتهم…وجه الوقت اللي نبتدي نبادلهم اللعب…حاتم قولي ايه اخر اخبار لمار…ودياب وصل معاها لايه.
حاتم…..كل حاجه ماشيه تمام سعادتك
دياب…جهزها علي اعلي مستوي.وانا شوفت ده بنفسي…
اللياقه البدنيه…والدفاع عن النفس وكل التدريبات تمت باعلي مستوي والحقيقه ان البنت بذلت مجهود كبير لدرجه انا نفسي مكنتش متخيلها وطبعا ان ده يحصل في وقت بسيط فا ده وقت قياسي جدا وواضح المجهود اللي بذله دياب…اما بالنسبه للغه فا هي خلاص جاهزه تماما…وكل المعلومات قدرت تدرسها كويس…حتي السفر هي جاهزه ليه…
الوزير….بلغني ان دياب زرع المايك بنفسه والخطه اتغيرت…وده مش صح..انت عارف يا حاتم اني مبحبش القرارات المفاجأه…ولا بحب اتحط ادام الامر الواقع..
حاتم…عارف يا افندم بس يمكن حصل قرار مفاجأ بس واضح انه كان قرار صح…الرجاله اللي طلعو مع دياب…قالو ان الدلايه اللي كانت فالسلسه كان صعب فتحها جدا واستحاله لمار كانت هتقدر تفتحها…ولو كان حصل مكنتش هتقدر تقفلها بنفس الطريقه تاني وكان سهل جدا انها تتفتح والمايك يقع او هو يكشفه. دياب قدر يحط المايك بطريقه حرفيه..جدا
الوزير…..تمام…انا عارف يا حاتم انك متحمس جدا للنقيب دياب…وعارف ان دياب عندك اكتر من مجرد ظابط مباحث وانه غالي عندك وعارف كمان ان في سبب اكبر وهو ان دياب اتعلق بالبنت انا مش نايم علي ودني ياحاتم…عموما بعيدا عن ان البنت اصلا محكوم عليها بالاعدام دي مش قصتي بس انا مش هسمح تاني باي غلطه ولا هسمح بتغيير اي حاجه تاني..
حاتم…عارف يا افندم بس عايز حضرتك تتأكد ان دياب بيحب شغله جدا ومعروف عنه اخلاصه فالعمل.
وزير…عارف يا حاتم وعارف كمان انه من اهم ظباط المباحث مش بس في اسكندريه في مصر كلها….وعارف كمان انه حابب الشغلانه وبيحاول يعرف كل حاجه في كل قسم وبيدرس كتير وعنده مهاره بمكن تكون مش موجوده عند ظباط كتير وعارف كمان انه بيفهم في كل حاجه واننا نقدر نعتمد عليه في حجات كتير …بس ده مش معناه اننا ننفذ كل اللي هو عايزه عموما انا بفكر اصدر قرار بان شغله فالقضيه دي انتهي لحد كده والباقي ده اختصاص الجهاز حتي السفر مفيش داعي لسفره..خصوصا انه ادام دخل في علاقه بقي خطر يا حاتم وانت اكتر حد عارف اننا في شغلنا مينفعش ندخل المشاعر فالشغل وادام دخلو يبقي هيحصل كوارث خصوصا ان دي مش قضيه سهله دي قضيه دوليه وتمس مصر واي غلطه فيها انت عارف ايه اللي هيترتب عليها..
حاتم….عارف يا افندم بس بعد اذن حضرتك انا شايف ان دياب لازم يكمل معانا وشايف كمان انه بقي ضلع مهم جدا
الوزير…حاتم دياب ظابط شاطر بس ده ميمنعش اننا خلاص مش محتاجينه وكمان معانا ناس مجتهده وهتقدر تكمل المسيره..بتاعته…ايه بقي اللي يخلي دياب ضلع مهم..
حاتم….حضرتك ناسي ان مايا اتقتلت. وان دياب كان شغال فالقضيه اصلا من قبل ظهور لمار.
الوزير… لا مش ناسي بس ده ايه علاقته باللي بقوله.
حاتم…علاقته انه. اكيد لما مايا تظهر من تاني…هيظهر معاها القاتل….
الوزير…حتي لو ظهر مش شغلنا الوقت نعرف مين هو خصوصا بعد ما عرفنا انه موصلش اي حاجه وده معناه انه مكنش شغال معاهم. يعني مش معطلنا واكيد قتلها لسبب شخصي.
حاتم…حتي لو زي ما حضرتك بتقول قتلها لسبب شخصي…فا ده في حد ذاته خطر ..
الوزير…..مش فاهم..
حاتم….هقول لحضرتك…اولا ظهور مايا هيعمل للقاتل برجله وهيحصل شوشره. وده هيعمل شك كبير…خصوصا ان اللي قتلها واثق انها ماتت لانه باختصار قاتلها بطلقه في دماغها
ثانيا….حتي لو محصلش شوشره مش بعيد يحاول يقتلها تاني..وكل حاجه بنرتبها هتضيع .والتعب اللي تعبناه هيروح في اقل من ثانيه وحضرتك عارف كويس جدا احنا اد ايه محتاجين لمار…
الوزير…بس دياب كده بقي خطر انا واثق انه هو ممكن يبوظ المهمه كلها واثناء السفر انت عارف اننا هنكون حوالين لمار بس من بعيد هيقدر يكون معاها من بعيد مظنش يا حاتم وساعتها هو اللي هيبوظ كل حاجه مش القاتل…
حاتم….وليه حضرتك متقولش انه علاقته وتعلقه بيها هيخلي عينه عليها ويقدر يحافظ عليها لحد ما المهمه تخلص…صدقني يا باشا. دياب هيقدر يفرق بين شغله ومشاعره…وفنفس الوقت هيقدر يخلي عينه علي لمار..
الوزير….تمام يا حاتم وانا خليني معاك للاخر وهوافق بس عايزك تبلغه انه بره القضيه دي خلاص….واننا حابين نبعده عشان ممكن يأثر في شغله ويبقي خطر عليها. ولما يتعلم الدرس بلغه انك اقنعتنا واننا وافقنا.
حاتم….حاضر يا باشا.
الوزير…وعايزك تفتكر ديما يا حاتم اني وافقت عشان خاطرك وعشان تحمسك لدياب…بس لو حصل اي خطر انت اللي هتكون في وش المدفع..
حاتم…اطمن حضرتك ان شاء الله مفيش اي حاجه هتحصل ودياب هيقدر يتفهم الموقف اللي احنا فيه..
الوزير….كده تمام…كل واحد فيكم عارف مهمته….واحنا لحد الوقت مستنين الراجل يفوق. ويبتدي يتكلم عشان نقدر نسمع كل حاجه…
وعايزك يا حاتم تبلغ دياب…ان بكره…اخر يوم فالموقع…هيرجع وطبعا لمار…هتروح علي مكان تاني
حاتم….المكان موجود يا افندم بس هي المفروض هتتعامل ازاي مع اهل مايا.
حاتم….هتروح تزورهم بس مش هتأعد بحجه انها جايه يومين ووراها شغل عشان هتسافر…وخطيبها هتقابله عادي وعايز مراقبه كامله للظابط ده. عشان نتأكد منه. اكتر…
حاتم تمام ياا افندم..
الوزير….وبلغ دياب ان السفر هيكون بعد خروجهم من الموقع في خلال اسبوع…
وطبعا لمار. او مايا هتبلغهم بره انها راجعه وانها قدرت تجيب كل المعلومات اللي طلبوها منها…
حاتم…تمام يا افندم اعتبر كل حاجه جاهزه
الوزير….متتساش تقرص ودن دياب قبل ما تبلغه انه يجهز وياريت تروح بنفسك يا حاتم…
حاتم…اكيد يا افندم انا كنت هعمل كده…
الوزير….كده احنا خلصنا….وكل حاجه محتاجينها اظن انكم عرفتوها اي سؤال يا رجاله….
الجميع…تمام يا افندم..
الوزير…بالتوفيق ان شاء الله
………………………………………
وصل دياب ولمار الموقع..
وكان واضح علي دياب التعب نتيجه للدم اللي فقده..
طلع دياب ولمار فوق..
لمار….دياب انت شكلك تعبان اوي…كلم انس طيب يجيلك ويجبلك دكتور من غير ما اي حد يعرف…
دياب…مش هينفع يالمار..
لمار….طيب انت ازاي هتقدر تكوي الجرح ده لوحدك…
دياب … انتي هتساعديني..
لمار…😳😳نعممم استحاله طبعا مش هقدر..
دياب.. خلاص انا هعرف اتعامل لوحدي..
لمار…مش هتعرف..
دياب….لمار…مفيش وقت انا لو نزفت اكتر من كده ممكن افقد الوعي وانتي مش هتقدري تتصرفي وممكن المكوه زي ما قال الصيدلي تكون ملوثه وممكن يحصلي تسمم لازم اخلص بسرعه…
دخل دياب الاوضه….وجاب سكينه كبيره وحطها علي النار تسخن…
وقفت…لمار تراقب كل اللي بيعمله بخوف…
قلع دياب السويت شيرت وقلع كل حاجه وكشف صدره…
طلع العلاج من الشنطه…وابتدا يطهر حوالين الجرح…
وهي بصاله وحاسه انه هيغم عليها….
دياب كان بيحاول يتماسك ادامها عشان متخافش اكتر ما هي واضح انها مرعوبه….
رن. فاللحظه دي موبايل مايا….😳
لمار….دياب…الحق موبايل مايا بيرن😳
دياب….ايه….بص دياب فالموبايل….ده چاك اكيد فاق وعايز يعرف مروحتيش ليه….ردي عليه وقوليله الاتفقنا عليه…واعملي حسابك تكوني هاديه وبلاش تكوني متوتره…واعرفي ان المكالمه دي الجهاز كله هيسمعها ..
فالوقت ده…جهاز المخابرات كان في حركه وتوتر كبير…
سياده الوزير…في مكالمه من چاك لمايا
خرج الوزير بسرعه ومعاه حاتم وبعض الرتب عشان يسمعو….
اما عند لمار…
حست لمار بقلق رهيب..
دياب…اهدي متخافيش خدي نفس واتكلمي….
خدت لمار نفس كبير
………………….
لمار…..مرحبا چاك.
چاك…..مرحبا صغيرتي. هل نسيتي اننا كنا علي موعد أمس..
لمار…لا لم انسي وحضرت إليك ولاكن يظهر أنك كنت شربت كثيرا ونمت…
چاك…أسف يظهر انني شربت كثيرا ولكن لا بأس سأكون في انتظارك اليوم.
لمار…أسفه چاك لا أستطيع لقد بدأت الشغل الذي حضرت لأجله ولا يوجد لدي وقت.
چاك… انتي غاضبه مني…لذا ترفضين الحضور.
لمار…حقيقه انا غاضبه ولكن ليس هذا سبب رفضي للحضور ولكن انا حقيقه مشغوله.
چاك…حسنا صغيرتي كنت اتمني مقابلتك ولكن لا بأس دعينا نتركها لوقت أخر الان اريد ان اخبرك بالمعلومات المطلوبه منك.وهي جمع ادق المعلومات عن سيناء الجيش المصري واهم الرموز والشخصيات الكبيره الموجوده فيه اتمني ان تنجزي كل هذا في وقت قياسي واحب ان اخبرك ان عودتك الي فرنسا ستكون خلال اسبوع
لمار…ماذا اسبوع؟؟
چاك…نعم هذا طلب الموساد
لمار… حسنا چاك. وانا جاهزه.
چاك..ألي اللقاء صغيرتي.
لمار الي اللقاء چاك
الحوار بالفرنسيه…..
Lamar … bonjour Jack. Ak ….. Bonjour bébé. Avez-vous oublié que nous étions en rendez-vous hier … Lamar … Non, je n’ai pas oublié et je suis venu vers vous, mais il semble que vous ayez beaucoup bu et dormi … Ak … Désolé, il semble que j’ai trop bu, mais ça va, je t’attends aujourd’hui. Lamar … Désolé, Jack, je ne peux pas, j’ai commencé le travail auquel j’ai assisté et je n’ai pas le temps. Jack … tu es en colère contre moi … alors tu refuses d’y assister. Lamar … Je suis vraiment en colère, mais ce n’est pas la raison de mon refus d’être présent, mais je suis vraiment occupé.
Ak … eh bien, ma petite fille, j’espérais vous rencontrer, mais ça va. Laissons-le pour une autre fois maintenant. Je veux vous informer des informations qui vous sont demandées. Il recueille les informations les plus précises sur le Sinaï, l’armée égyptienne et les symboles les plus importants et les grandes personnalités. Votre retour en France se fera dans une semaine Lamar … quelle semaine ?? Pak … Oui, c’est la demande du Mossad Lamar … eh bien, Jack. Et je suis prêt. Ak..i pour rencontrer ma petite fille. Pour aller à ta rencontre
لمار…..بصت لدياب بخوف….ايه 😳
دياب…براڤو عليكي كنتي هايله مالك خايفه ليه.
لمار…انا كنت هموت حاسه اني مقدرتش اقنعه.
دياب…بالعكس انتي قدرتي تقنعيه ولو مكانش اقتنع مكانش وصلك طلباتهم.
لمار…طيب كنت بتكلم كويس.
دياب…جدااااا انا تلميذتي مفيش زيها…
انا لازم اكلمه سياده اللواء…
لمار…افتكرت…دياب ودراعك ؟؟
دياب…هكلمه الاول…مسك دياب التليفون
دياب..سياده اللواء….چاك كلم مايا.
حاتم….ادام قولت مايا يبقي انت شايف شغلك كويس يا حضرت الظابط.
دياب…تربيتك يا افندم..المهم سمعت
حاتم…اه سمعت
دياب…طيب والمعلومات.
حاتم…عرفك كل حاجه لما اجيلك…انا جايلك النهارده هتلاقيني ادامك علي الساعه 9.
دياب…تمام يا افندم في انتظار حضرتك.
حاتم ..سلام يادياب.
دياب…سلام يا افندم..
………دياب…سياده اللواء جاي بليل
لمار…😳😳😳طب وايدك هتقوله ايه
دياب…متقلقيش هلبس كويس ومش هتبان…
لمار…طيب ممكن يلا عشان كمان ترتاح قبل ما يجي وميبنش عليك التعب..
دياب…حاضر…راح دياب مسك السكينه..اللي اتحول لونها للون البرتقالي🔥🔥🔥🔪🔪
دياب…اعد عالسرير وقرب السكينه علي ايده..وهو بياخد نفس طويل..
لمار اخرجي بره واقفلي الباب وراكي.
لمار…لا خليني معاك.
دياب…اسمعي الكلام.
لمار….انا مش هخرج…
دياب….بعصبيه بسيطه…لمار بقولك اخرجي واقفلي الباب…
خرجت لمار بسرعه وقفلت الباب ووقفت وراه…وهي قلبها بيوجعها عشانه..
حط دياب…حرف السويت شيرت في بوئه…وقرب السكينه عالجرح مره واحده….واتألم بوجع وصوت مسموع…
فتحت لمار الباب بسرعه..وجريت عليه..
كان مغمض عينه وكل عروق جسمه بارزه والعرق بيجري في كل جسمه.
لمار…دياب..انتي كويس..
دياب…بياخد نفسه بسرعه ومش قادر يتكلم من الوجع..
قربت منه. وسندت راسه علي صدرها وخدته في حضنها…انا اسفه والله مكنت اقصد يحصلك كده..
دياب…بصوت ضعيف…متخافيش انا كويس…
لمار….انت مش كويس خالص..انا السبب.
دياب…حبيبي صدقيني انا بخير. بس لو اغم عليا متخافيش ده طبيعي متكلميش حد انا هبقي كويس متخافيش انا بس محتاج انام…
لمار…طيب نام..ارجع يلا نام…هلبسك الاول عشان متبردش وهسيبك تنام..
دياب…لا خليكي معايا عشان خاطري..
لمار…انا مش هخرج هفضل معاك طبعا..
دياب….لا خليكي جمبي.
لمار…بتوتر…حااضر هفضل جمبك..
ساعدته لمار فاللبس…ورجع دياب براحه عالسرير..فضلت واقفه ادامه مش عارفه تعمل ايه..
مسكها دياب من ايدها…واعده جمبه عالسرير..ومن غير ولا كلمه فتح ايدها ونام في حضنها…
لمار…فاللحظه دي بصت بزهول 😳ومش عارفه تعترض…وثواني ونام دياب…
لمار…دياب….دياب…انت نمت…
دياب فاللحظه دي كان استسلم وشبه اغم عليه وراح في دنيا تانيه………………
فضلت لمار تمسحله العرق اللي علي وشه…وثواني واستسلمت لنومه في حضنها ضمته ليها اكتر وحضنت وشه بايدها…واستسلمت هي كمان للنوم…
……………
عدي. الوقت. ومرت الساعات بسرعه..وهما الاتنين في دنيا تانيه..
صحي دياب بتعب كانت الساعه 7 ونص..حاسس ان دراعه واقف ومش مستحمل الوجع…..فتح عينه…لقي نفسه في حضن لمار وهي اعده بس راحه فالنوم وحاضنه وشه بايدها…
مسك. دياب ايدها اللي علي وشها قربها من شفايفه. وباسها…
حست لمار بيه فتحت عينها لقته باصصلها وساكت.
لمار….انت صحيت…انت كويس..
دياب….يعني اصحي علي احلي وش فالدنيا واحلي حضن ومبقاش كويس ..
ابتسمت لمار…دراعك عامل ايه.
دياب…كويس بس واجعني شويه هاخد مسكن وهيبقي احسن..
لمار…طيب هقوم اجبلك المسكن واحضرلك حاجه تاكلها
دياب….لا متقوميش خليكي.
لمار..بصتله عشان اجبلك المسكن.
دياب….يعني يبقي في حضني اقوي مسكن وتروحي تجبيلي مسكن..
رفعت لمار حواجبها وهي مبتسمه. وانا اللي فكرتك تعبان..
دياب….طب ما انا تعبان والله ولو قومتي زنبي هيبقي في رقبتك.
لمار…بلاش دلع وقوم
دياب…لا مش هقوم انا مرتاح كده.
ضحكت لمار غصب عنها.. علي فكره انت رخم وبتوترني…
دياب…ابتسم انا باوترك
لمار…اه..انت
دياب…انا عملت ايه بس انا نايم وتعبان..
ابتسمت لمار بحب..
دياب…رجع نام علي صدرها تاني ولف ايده علي وسطها..
عدي حوالي خمس دقايق وهو نايم وساكت ولمار ساكته وحرجه ومش عارفه تتكلم بس الابتسامه مكانتش مفارقه وشها……مش ناوي تقوم بقي..
دياب…أمممممم لا..
لمار…هو ايه اللي لا يلا قوم..
دياب….وراكي حاجه..
لمار…بضحك هو ابه اللي وراكي حاجه انت استحليتها ولا ايه انا سكتالك عشان بس تعبان…بس انا ممكن اقوم واخليك تقع وانت تعبان ومش هتقدر تقاوم ..
رفع دياب وشه ليها وهو رافع حواجبه..
هو مين ده اللي تعبان ومش هيقدر يقاوم..🤨
لمار…انت..
دياب…طب اتكلمي علي ادك..
لمار….مانا بتكلم علي ادي. وهتشوف…جت لمار تقوم
مسكها دياب ورفع نفسه وبقي فوقيها محاوطها بدراعه..
لمار😳😳😳😳😳
دياب….ايه شايك سكتي يعني.
لمار….انت بتعمل ايه ابعد انا كنت بهزر.
دياب….الوقت بتهزري..
لمار…اه والله يلا ابعد..
دياب…لا مش هبعد مرتاح كده.
لمار…دياب خليك مؤدب وابعد🥺
دياب… طيب قولي سوري.
لمار…وهي بتضحك…سوري.
دياب…من غير ضحك🤨🤨
لمار🙈🙈🙈خلاص قولت يلا ابعد.
دياب…قولي الاول ومش عايز ضحك.
لمار…وهي مبتسمه حاضر سوري..
دياب…وهتنيميني في حضنك.
لمار…لا يلا قوم.
دياب…هو ايه اللي لا🤨
لمار…اقصد يعني سياده اللواء زمانه جاي قوم خد شاور وعشان تلحق تاكل بس. وهبقي اخدك في حضني بعدين.
دياب…انت بتاخديني علي اد عقلي 🤨
لمار…انا لا خالص انا اقدر…
دياب…خلاص النهارده مش هنام غير في حضنك وانتي اللي قولتي..
لمار…لا مقولتش وابعد وخليك مؤدب..
دياب..طب مش هبعد.
لمار…طب خلاص لما تيجي تنام هنيمك.
دياب…في حضنك.
لمار…ضحكت…حاضر.
دياب…بس اسمعي لو رجعتي في كلامك او حاولتي تزوغي هجيبك ومتزعليش من اللي هعمله
لمار…هتعمل ايه🙄
دياب…جربي تزوغي وهتشوفي.
لمار…انت رخم علي فكره.
دياب…بس بحبك…انتي مش فاهمه انتي عامله فيا ايه.
لمار…طيب يلا قوم…
دياب…حاضر هقوم.
قام دياب…وهي قامت اتعدلت…
لمار…اساعدك في حاجه قبل ما اروح اوضتي..
دياب……ايه تيجي تديني شاور والله ما قادر.
لمار…والله انت قليل الادب وانا غلطانه اني سألتك…
شدها دياب.. لحضنه وهو بيضحك…
وباسها من راسها…يلا روحي ظبطي نفسك قبل ما سياده اللواء يجي
لمار…خرجت من حضنه…حاضر. هخلص واجي عشان احضر الاكل..
دياب…ماشي ياحبيبي..
خرجت…لمار….علي اوضتها وهي مبسوطه…ودخل دياب ياخد شاور وحاسس انا طاير من السعاده..
…….عدي الوقت بسرعه وبعد ما كلو جه اللواء
واعد معاهم وبلغ لمار باللي المفروض تعمله وتوصلهلهم وبلغهم ان خلاص ده اخر يوم ليهم ومن بكره دياب هيرجع الڤيلا ويرجع لشغله…ولمار هتأعد في شقه مفروشه مؤقتا لحد معاد السفر. وبلغها انها هتزور اهل مايا و عرفها تعمل ايه. واخيرا بلغ دياب ان مهمته خلصت..
فاللحظه دي لمار ودياب كانو في حاله لا يحسدو عليها…
اتعصب دياب وكان بيتكلم بغضب..
حاتم….متنساش نفسك يا حضرت النقيب ووطي صوتك…هما شايفين انك خطر علي البلد وعلي لمار وعلي المهمه كلها.
دياب…انا خطر بتقول ايه حضرتك.
حاتم….بقول اللي فهمته يا دياب…
دياب…وانا اكتر حد هقدر احمي لمار ولو هما شايفين اني هأثر لحاجه في دماغهم فا حضرتك تبلغهم ان مش دياب الدالي اللي ممكن يأثر في شغله..
حاتم…سكت شويه…تمام يادياب…عموما انت معانا مكمل…بس حبيت اعرفك انهم حقيقي كانو رافضين وانا اللي اقنعتهم وحبيت اوصلك رسالتهم الاول…
سكت.دياب وهو باصصله وفهم اللي يقصده…..تمام يا افندم وشكرا لحضرتك وصدقني انا مش هخذلك ابدا. ولا ههز ثقت حضرتك فيا..
حاتم…للاسف عارف ده…
ابتسم.دياب بحب لحاتم..
حاتم…بكره هتروح علي شقه احنا مجهزنهالك يا لمار…هتأعدي فيها الفتره دي لحد ما تسافرو
لمار…تمام يا افندم..
حاتم…وهتروحي بكره لاهل مايا هتأعدي معاهم شويه وتمشي وطبعا فهمتي هتقولي
😉😉تعالي وانا اقولك
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المصير المحتوم)