رواية المصير المحتوم الفصل الثاني 2 بقلم مي أحمد
رواية المصير المحتوم الجزء الثاني
رواية المصير المحتوم البارت الثاني
رواية المصير المحتوم الحلقة الثانية
كارمن…ارجوك… متسبهاش صدقني لمار مستحيل تعمل كده خليني اشوفها من فضلك..
دياب… خد نفس طويل.
هخليكي تشوفيها…واتمني انها تتكلم قبل ما يتحددلها جلسه للنطق بالحكم.
كارمن…هي ممكن تتسجن.
دياب…بابتسامه سخريه…..قصدك تتعدم…ده قتل عمد..
كارمن… تتعدم😳😳😳😳
انس….بعد سكوت دام طول شهاده كارمن…امال انتي فاكره ايه…دي قضيه قتل ومش قضيه عاديه دي بنت قاتله ابوها…
كارمن….والله ما قتلته اكيد في حاجه غلط. يمكن حد تاني قتله وهددها مثلا…او يمكن……..وسكتت كارمن ثواني بزهول ودموعها نازله. فضلت تهز دماغها شمال ويمين بنفي…لا لا استحاله..
دياب…بانتباه… هو في ايه ايه اللي مستحيل..
سكتت…كارمن وهي بصاله..
دياب….اتكلمي ياكارمن يمكن تقولي حاجه تفيدها لو لمار تهمك اوي كده زي ماهو واضح حاولي تقولي كل اللي عندك.
كارمن…انا معنديش حاجه والله بس يعني تخيلت سبب ممكن يخليها تكون عملت كده…انا مش لاقيه غيره للاسف مع انه مستحيل.
دياب…ايه هو مفيش حاجه اسمها مستحيل.يمكن سببك يكون صح..
كارمن….يعني ممكن يكون يعني حاول انه يعتدي عليها…
دياب….جايز جدااااا بس هو انتي شاكه في سلوكه او يعني شوفتي منه حاجه…
كارمن…بدموع. لا خالص والله عمو خالد حد محترم جدا بس غصب عني اصلي مش لاقيه سبب سامحني ياعمو خالد…انا والله طول حياتي معاهم مشوفتش منه غير كل خير انا مهما حكيت لحضرتك عن الراجل ده مش هوفيه حقه… دي لمار كانت روحه وهو بالنسبه للمار كان كل حاجه… كانت ديما تقولي كان نفسي في اخ او اخت بس بابا عوضني كانت بتقولي بابا مش مجرد اب بالنسبالي بابا ده كل حاجه ليا فالدنيا هو وماما… هما كانو عيله جميله بجد… استحاله يكون عمل كده انا عارفه بس مش لاقيه سبب يخليها تعمل كده ده لو هي اللي عملت كده اصلا…
دياب…يبقي حاولي تقنعيها تتكلم عشان السكوت مش هيفيدها خصوصا ان الادله كلها ضددها بصماتها عالسكينه..اعترافها شهاده الشهود اللي شافوها..
مفيش حاجه مش ضدها…وبعدين لازم تقومولها محامي.ويكون شاطر كمان..القضيه مش سهله.
كارمن… بس انا معرفش حد
انس…متقلقيش المحكمه لو مفيش حد معاها هتجبلها محامي…بس لازم الاول هي تتكلم لان للاسف موقفها ضعيف…وللاسف هي عدت 18 يعني لو قبل كده كان كبيرها كام سنه سجن فالاحداث لكن هي ادام القانون بلغت والأسف هتتحاسب…
كارمن…طيب ممكن اشوفها لو سمحت..
دياب… نادي عالعسكري.
العسكري…تمام يا افندم…
دياب….انزل هات المتهمه من الزنزانه.
العسكري وهو بيأدي التحيه العسكريه…تمام يا افندم…
دياب….. انا هجبها هديكي وقتك تتكلمي معاها ولو ان ده ممنوع.. بس هخليكي تأعدي معاها وياريت تحاولي تخليها تتكلم وحتي لو هي اللي عملت كده. حاولي تعرفي منها السبب لان اكيد في سبب..ويمكن ده يخفف عنها العقوبه..
كارمن…حاضر ان شاء الله هتتكلم…
ثواني…وخبط العسكري ودخل وفأيده لمار… كأنها انسان آلي بتتحرك مع اي حد من غير ما تنطق…
العسكري…تمام يا افندم المتهمه..
شاورله دياب..وخرج العسكري..
جريت عليها كارمن…خدتها في حضنها وهي منهاره…
تابع دياب وانس تصرف لمار… كانت عامله زي الاموات مبتديش اي رد فعل…
حتي بعد ما حضنتها كارمن…مبدلتهاش الحضن وقفت ثابته وسرحانه في دنيا تاني…
قام دياب..وقف… هو وانس…
دياب…لكارمن…هسيبك معاها شويه… عشان تكونو براحتكم.
هزت كارمن راسها …شكرا لحضرتك..
دياب…العفو..
خرج دياب مع انس…عشان يسيبوها براحتها يمكن تتكلم…
راح دياب علي مكتب انس..
انس…ايه رأيك…لسه عند كلامك.شايفك يعني متعاطف معاها…
دياب… لا عند كلامي يمكن اكون متعاطف بس بنسبه بسيطه… شغلنا يا انس مش هكلمك عليه انت عارفه كويس بيمر علينا اشكال كتير وبيمر علينا قضايا غريبه لايمكن عقل يستوعبها. وبنتعاطف معاها بس بعد التحقيقات بنتفاجئ بالحقيقه…
يعني باختصار مش كل اللي قلبك يتعاطف معاه تصدقه لان القلب بطبيعته مابيخونش يا انس… ديما شايف نص الحقيقه..
انس… بس مينفعش نلغيه ياصاحبي.
دياب…مين قال نلغيه بس فالقضايا اللي من النوع ده لازم
نحكم عقلنا شويه.. ومنمشيش ورا احساسنا وعواطفنا.. احنا هنا عشان نعرف الحقيقه يا انس…ايآ كانت ايه هي..وطبعا لو طلعت بريئه ساعتها يبقي احساسنا كان صح وهنقدر نساعدها لاكن لو طلعت مزنبه يبقي لازم تتحاسب..وساعتها هنبقي صح ومشاعرنا مضحكتش علينا.
انس….بتعلم منك ديما ياصاحبي.
دياب…كلنا بنتعلم من بعض يا انس.
انس…بس حسيت انك متعاطف معاها.وكلام صاحبتها هزك.
دياب…مش هنكر ده خصوصا انها قضيه معقده بالنسبالي.
صاحبتها بتشكر فالاب والبنت لدرجه انها شكت في سلوكه لانها مش لاقيه سبب.
انس…طيب مش يمكن ده يكون سبب. خصوصا يعني ان مراته اعده علي كرسي متحرك وكده..شيطان يعني
دياب…جايز جدااا الشيطان يعمل اوسخ من كده.. بس حاسس ان الحوار اكبر من كده… ياريتها تتكلم…لان للاسف موقفها ضعيف…ومفيش حد عنده الحقيقه كامله غيرها هي وابوها وامها…
ابوها مات… وهي رافضه تتكلم…وامها زي مانت شايف.
انس…بقولك ايه…بعيدآ غن المحاضره اللي انت لسه مديهاني عن العواطف دي بس برده البنت صعبانه عليا.
دياب…بردو مفيش فايده…عموما هنشوف..
……………..
كارمن…خدت لمار واعدت بيها عالكنبه…وهي لسه علي حالتها باصه في الفراغ…
كارمن…دموعها نازله وحزينه علي حال صحبتها وحاسه انها في حلم ازاي كانو مع بعض من كام ساعه كانت بتضحك وتهزر وكلها حيويه. وفجأه تنطفي بالمنظر وكل الموارث دي تتحط فوق راسها…
كارمن… لمار.. لمار حبيبتي ردي عليا طمنيني عليكي…
لمار……….🤐
كارمن…ردي عليا ارجوكي. انتي علب طول بتتكلمي مينفعش تيجي الوقت وتسكتي..لمار… لازم تتكلمي ياحبيبتي قولي انك معملتيش كده قولي مين اللي عملها وحتي لو انتي لازم تقولي عملتي كده ليه لان اكيد في سبب قوي يخليكي تعملي كده..
لمار عشان خاطري بلاش الاستسلام ده انا عمري ما شوفتك بالحاله دي ابدا… ارجوكي يا لمار متستسلميش
ارجوكي اتكلمي انتي عارفه ايه اللي مستنيكي الاعدام يالمار…طيب قوليلي هتسيبي امك لمين انتي عارفه انها محتجاكي اكتر من اي حد فالدنيا طيب هتسبيني انا لمين يا لمار انا مليش غيرك…انتي صحبتي واختي وامي وكل حاجه ليا فالدنيا لمار انا بقوي بيكي. وانتي بسهوله عايزه تسبيني طب هتسبيني لمين..لمار عشان خاطري قولي اي حاجه قولي عملتي كده ليه…انا مش قادره اصلا استوعب انك تكوني عملتي كده….عمو خالد ده كان روحك..وانتي روحه طيب قوليلي حصل ايه فالنص ساعه اللي سبتك فيها يخليكي تعملي كده…قوليلي ايه السبب اللي ممكن يوصلك لكده لمار. انا مش قادره انطقها بس صدقيني معنديش بديل…عمو خالد حاول يقرب منك .حاول يعتدي عليكي…كارمن وهي دموعها نازله وسرحانه في وش لمار
اللي مفيش فيه اي رد فعل..
كارمن…انا مش لاقيه اي حاجه اقولها او تيجي في بالي غير دي… يعني يمكن عشان طنط ناريمان تعبانه بقالها فتره الشيطان ضحك عليه…وكملت بعياط انا اسفه انا عارفه انه استحاله يعمل كده بس غصب عني دماغي واقفه مش لاقيه اي حاجه غير دي مش لاقيه حد اتكلم معاه غيرك…بس لو ده صح لازم تتكلمي يالمار لازم صدقيني هيبقي دفاع عن النفس وهتخرجي منها..ارجوكي يالمار قولي اي حاجه…ولو خايفه علي زعل طنط ناريمان هي كده كده كانت معاكي واكيد شافت كل حاجه حصلت وصدقيني هتموتيها بايدك لو متكلمتيش…هي محتجاكي اوي…وانا محتجاكي اوي..متضيعيش نفسك ومستقبلك وتدمري حياتك فكري عشان خاطري مهما كان السبب اللي مخليكي ساكته..لازم تتكلمي مينفعش تسكتي..
لمار………….
كارمن…بانهيار… وهي بتهزها بقوه عشان تتكلم. اتكلمي قولي اي حاجه..
خبط الباب..فاللحظه دي ودخل دياب وانس…
حست… كارمن ان خلاص مفيش امل… بقت تصرخ بانهيار وتهز لمار اتكلمي قولي حاجه ارجوكي وفضلت تضرب فيها علي وشها… عشان تخليها تفوق من الصدمه اللي هي فيها…لاكن لمار كانت واقفه ثابته ومفيش اي رد فعل. مفيش غير جسمها اللي بيتحرك من ضرب
اول ما دياب وانس شافوها… جريو عليها مسكوها بسرعه.
كارمن…سيبوني لمار لازم تتكلم لازم تقول اللي حصل مش هسيبها تروح مني…لازم تقول السبب مينفعش تموتي وتسبيني ارجوكي قولي اي حاجه…
دياب…يا عسكريييي
دخل العسكري بسرعه…
دياب…خدها نزلها الحجز…
كارمن ماسكه في ايدها وبتصرخ…لا متنزلوهاش ارجوكم متخدوهاش ارجوكم لمار بريئه لمار مقتلتش.
لمار ارجوكي اتكلمي متسبينيش.
شدها انس بالعافيه..وخدها العسكري وخرج بيها..
كارمن اعدت عالكرسي وهي منهاره…حرام عليكم متخدوهاش لمار بريئه والله…
دياب…اهدي شويه
كارمن…اهدي ايه. لمار رافضه تتكلم لمار بتضيع نفسها..ومفيش وقت
انس…هتتكلم اكيد متقلقيش يمكن هي لسه الصدمه مأثره عليها هي لازم تفوق من صدمتها دي.
كارمن…طيب ازاي ازاي.
دياب…كارمن… صدقيني لو لمار بريئه انا بنفسي هقف معاها وهتطلع منها..الوقت انتي لازم تمشي…اهلك بره..مستنينك والوقت اتأخر
كارمن…امشي واسيبها لمين لمار ملهاش غيري انا ومامتها.ومامتها مرميه فالمستشفي..
مقدرش اسيبها ووطيت علي ايد دياب..ابوس ايدك نزلني معاها لحد الصبح بس وانا هحاول اخليها تتكلم.
دياب…مينفعش يا كارمن ده ممنوع كويس اني سبتك الوقت ده معاها…
كارمن…ارجوك.
انس….مش هينفع طبعا انتي الوقت روحي واي وقت توصلي لاي حاجه تعالي فورا قوليلنا..
دياب…يلا يا كارمن…ومتقلقيش زي ماقولتلك لو فعلا لمار بريئه مش هسيبها…
كارمن…مسحت دموعها براحه… ومشيت ناحيه الباب بحزن وخيبه امل وكسره…
فتحت الباب…ورجعت تاني لدياب..
كارمن…بدموع…ممكن اطلب من حضرتك طلب.
دياب طبعا….
كارمن…لما رجعت انا ولمار الصبح مكنتش كلت اي حاجه وكانت راجعه عشان تتغدا فالبيت…وملحقتش
لمار لحد الوقت مكلتش..وللاسف انا لو خرجت الوقت ادام بابا مش هيرضي يخليني اجبلها اكل وهياخدني بالعافيه ونروح…ممكن بعد اذنك تجبلها اكل عشان متتعبش…وحاجه تلبسها الجو برد اوي عليها..انا ممكن انا اجبلها لبس من عندي او من شقتها
ابتسم…انس ودياب.
دياب…هز دماغه…حاضر يا كارمن.. هنزلها اكل..وهجبلها لبس عشان مينفعش تروحي الشقه لسه المباحث شغاله هناك.
كارمن…بحزن…شكرا لحضرتك
دياب…العفو ياكارمن…
خرجت كارمن وهي حزن الدنيا علي كتافها.
انس…واضح انهم صحاب اوي.
دياب…يمكن تكون كارمن اللي مخلياني اصدق انها بريئه فعلا …شكلها بتحبها جدا وتعرف عنها كتير.
انس….بقولك ايه…انا رايح…عالمكتب بتاعي.
دياب….تمام…ابعتلي العسكري…عشان يجيب اكل للبنت اللي تحت دي.
ابتسم..انس… ماشي ياعم
خرج وبعتله العسكري…..وطلب دياب منه يجيب اكل للمار…
وقت بسيط..ورجع العسكري…بالاكل…
دياب….تنزل توديلها الاكل ده تحت..ومش عايز حد من المحبوسيين معاها دول يضايقها او يتعرضلها…بلغ العساكر تحت يخلوبالهم…..
العسكري…..تمام يا افندم..
نزل العسكري… تحت.. ودخلها الاكل..
العسكري….دياب باشا باعتلك الاكل ده كلي يلا.
لمار……………
العسكري….انتي سمعاني.
لمار…………
العسكري….عموما الاكل اهو وخرج وسابها…..
فضلت لمار…اعده مش دريانه بحد ولا حاسه بأي حد من اللي حواليها..واعدين يتكلمو ويهمسو عليها….
سرحت لمار….بتفكيرها….
فلاش…باك….
ناريمان….لمار. لمار انتي يابنتي..ايه انتي من اهل الكهف..
لمار…بنوم..في ايه يا ماما عايزه..انام شويه..
ناريمان…يابنتي الساعه 8 انهرده اول يوم ليكي فالجامعه
لمار…وهي بتقوم بفزع..ايه 8 يا خبر ابيض وسيباني نايمه يا ماما.
ناريمان…يابت انتي اتهبلتي امال انا بعمل ايه الوقت…عوض عليا عوض الصابرين يارب…انا راحه احضر الفطار علي بال ما تجهزي
لمار….كارمن متكلمتش…
ناريمان لا متكلمتش خلصي وكلميها يلا..
قامت جريت..خدت شاور بسرعه ولبست سرحت شعرها حطت ميكب خفيف…يادوب يظهر جمال ملامحها..
وخرجت.عالمطبخ..وقفت مرقباهم من ورا الباب
خالد….اساعدك في حاجه ياحبيبتي..
ناريمان…تسلم ايدك انا خلصت خلاص هفضي الشاي..
خالد….طيب اودي معاكي ايه.
ناريمان…بصاله ولا اي حاجه يا سيدي شكرا لخدماتك جاي تساعدني بعد ما خلصت الفطار.
خالد…مش كنت بغير هدومي وبصلي.. ومسك ايدها. ربنا يديكي الصحه ويخليكي لينا ياحبيبتي…
لمار…وهي حاطه ايدها في وسطها..الله الله يا سي بابا ده ايه الدلع ده كله ان شاء الله حضرتك ناسي اني لسه منزلتش ولا ايه…
خالد…بحب صباح الفل علي احلي بشمهندسه فالدنيا..
لمار….لا والله اضحك عليا ياسي بابا بكلمتين وبتدين بشمهندسه ايه القصه هتكمل ف بس انا لسه اول يوم ليا انهرده فالجامعه.
خالد….وهتبقي احلي واكبر واشهر مهندسه ان شاء الله.وبعدين مالك زعلانه ليه اهم كلمتين بنطيب بيهم هاطرها وغمزلها بضحك.
ناريمان…لا والله بقي كده كلمتين يعني بتضحك عليا بيهم.
لمار…وهي بتغيظها كفايه عليكي كلمتين ياست ماما…ده كويس اوي اني سمحتله يقولك كلمتين…مفيش حد بيتعاكس فالبيت ده غيري انا.
ناريمان…عجبك كده يا سي خالد..والله بحس البت دي درتي مش بنتي..
لمار….لو عاجبك يا ست ماما بابا خط احمر
ناريمان بغيظ…شايف.
خالد…بضحك…هتعملي عقلك بعقلها
لمار…قصدك ايه🤨
خالد…انا اقدر..انتي روحي..وبعدين تعالي هنا ايه القمر ده…
لمار…ايه رأيك فالطقم الجديد.
خالد…سيبك من الطقم الوقت… اوعي حد يضايقك ولا يعاكسك…لو حد بس فكر يضايقك تيجي تقوليلي علي طول…وانا اجي اقفل الجامعه دي خالص..
لمار…بصحك…لا وعلي ايه قلبك ابيض يا حاج..يلا بقي نفطر بسرعه… كلمت كارمن وزمانها جايه…
خبط الباب فاللحظه دي….
لمار…فتحت …اهو جبنا في سيره القط جه ينط…
كارمن…صباح الفل عليكم..
ناريمان…صباح الخير يا كوكي..ابه الحلاوه دي
لمار…والله يا ست ماما هي كوكي وايه الحلاوه دي وانا لمار وان حتب ما قولتيلي شكلك حلو😔
ناربمان…يابت انتي مش هتبطلي…تغيري علب ابوكي مني..وتغيري عليا من كارمن ارحميني بقي.
لمار…انا قولت محدش يتعاكس فالبيت ده غيري😒
ناريمان…حاضر ياست لولي حلو كده.
لمار….كده قمر😍
كارمن…لا بقول ايه انا مفطرتش يادوب لبست واتسحبت خرجت بسرعه ملحقتش افطر.
خالد…اهي المفجوعه مش هترحمكم.
كارمن…بقي كده يالودي… انا مفجوعه.
لمار…لودي مين يابت ده لودي بتاعي.
ناريمان…ياخرااااابي مش هنخلص..
خالد…اتلمي انتي وهي عالصبح بدل ما تاكلنا..
ضحكت لمار وكارمن وناريمان..وراحو فطرو مع بعض.. في جو كله ضحك وهزار…
لمار…الحمد لله يلا يا كوكي.
كارمن…..يلا يا لولي…
ناريمان…خلو بالكم من بعض… واوعو حد يضايقكم
لمار…حاضر يا ماما لا إله إلا الله.
ناريمان…محمد رسول الله..
راحت..لمار علي ودن خالد…تنزل بسرعه ورانا مش عايزه شقاوه يالودي… احسن انت عارف زعلي وحش.
خالد…بضحك…هتلاقيني في ديلك علي طول..
لمار…باااااااي.
خالد…سلام يا حبيبتي خلو بالكم من نفسكم…
باااااااك…
اتنفضت جسم لمار… اول ما افتكرت ودمعه نزلت من عينها…وفاقت من ذكرياتها علي صوت بنتين جمبها..باين عليهم من شكلهم انهم مشبوهيين
واحده من البنات….اسمك ايه يابت.
لمار….ضمت رجلها لصدرها اكتر….وفضلت زي ما هي مبتردش.
البنت…التانيه…دي باينها.. كده يا سوسو مبتسمعش.
البنت..لو مبتسمعش اسمعها..انطقي يابت اسمك ايه.
وجايه في ايه… شكلك جايه كده اداب الحال من بعضه يعني…
البنت…التانيه… بس بقولك ايه ياسوسو البت دي شكلها جامده…بتشتغلي مع مين يابت… ايه رأيك تشتغلي معانا الشغل معانا هيعجبك اوي..
وواحده منهم…مش مظبوطه..مدت ايدها علي جسم لمار.
ماتقومي ياحلوه كده وفكي..
لمار…بكل قوتها…نطرت..ايدها..من علي جسمها وهي مبرقه وبتاخد نفسها بسرعه…
البنت… ايه ده انتي بتزقي ايدي… هتعملي عليا شريفه يابت ولا ايه.. ما قولنا الحال من بعضه..اللي دور وراكي يلاقيكي مقضياها مع كل رجاله مصر…
البنت…التانيه….وشكلها مقضياها مع دياب باشا..كمان مشوفتيش يابت الاهتمام بيها بطانيه واكل. ده احنا محدش عبرنا..
البنت…صح ياسوسو مش بقولك شكلها مش سهله ومدوراها مع رجاله مصر كلها
فاللحظه دي لمار… مقدرتش تستحمل اكتر من كده
ومحستش بنفسها.. غير وهي بتمسك كوبايه من جمبها وضربت بنت فيهم علي رسها.. ومسكت التانيه بأيدها انقضت عليها فضلت تضرب فيها شدتها البنت من التيشرت اللي لبساه قطعتهولها لبس لمار الداخلي اتكشف ومحستش بنفسها غير وهي ماسكه رقبتها تخنقها…
فضلو باقي البنات فالزنزانه يصوتو بصوت عاللي ويخبطو عالباب
صوتهم وصل لدياب وانس في مكاتبهم نزلو جري علي الزنزانه تحت وفاللحظه دي جريوا العساكر ع
فتحو باب الزنزانه بسرعه. فضلو يشدو في لمار اللي رغم صغر جسمها لاكن مكنش حد قادر عليها لدرجه البنت وشها ازرق وكانت خلاص بتلفظ انفاسها الاخيره والتانيه واقعه سايحه في دمها..
شدوها من عليها بالعافيه..
وبصوت يرعب….. دياب… ايه اللي بيحصل هنا بالظبط.
البنات…الحقنا ياباشا..البت هتموتنا.
لمار…واقفه في ايد العساكر شعرها متبهدل. هدومها مقطعه علي جسمها خرابيش من تشابكها مع البنات.. بصالهم بصه ترعب نفسها بتاخده بشكل يخوف…وكأنها اتحولت لوحش..
دياب…. للعساكر… هاتولي التلاته دول ورايا بسرعه.
ومشي هو وانس وطلع وراه العساكر. معاهم لمار والبنتين..
دياب…ايه اللي حصل.
البنت…اللي اتعورت ماسكه راسها اللي بتنزف..
ابدا ياباشا والله احنا لقيناها اعده ساكته قولنا نكلمها ونعرف حكايتها بدل ماهي اعده ساكته كده…وعينك ما تشوف إلا النور يا باشا… ضربتني بالكوبايه فتحت راسي.. ومسكتها من رقبتها تخنقها كانت هتموتها حتي شوف يا باشا صوابعها باينه علي رقبتها…
دياب….وايه اللي عمل فيها وفي هدومها كده هي بردو
البنت…ياباشا احنا كنا بندافع عن نفسنا…
دياب…ياعسكريييييي
العسكري….تمام يا افندم.
خد البنتين دول علي تحت والبت اللي سايحه في دمها دي اعملو معاها اللازم…
البنت…بعد اذنك يا باشا انا عايزه افتح محضر واثبت حاله…
انس…بصوت يخوف محضر ايه واثبات حاله ايه ياروح يلا يابت غوري..
البنت برعب مشي هي وصحبتها مع العساكر من سكات..
انس….انا بره يا دياب.
دياب…اقفل وراك…
خرج..انس وقفل الباب….
قام دياب وقف.. قلع الچاكت ورفع كمام القميص..
وقرب منها… لمار عينها عليه… حاسه بتوتر..
مسك دياب الچاكت… وحطه عليها… جسمها اتنفض.
بعد عنها دياب وراح اعد علي حرف المكتب.. ولع سيجاره وخد منها نفس..
دياب…. ايه لسه بردو مش عايزه تتكلمي..طيب مش عايزه تقولي قتلتي ابوكي ليه..تمام… قوليلي بقي عملتي فيهم كده ليه.. ايه فوقتي خلاص وبقيتي تضربي وبصوت عاللي يرعب… عملالي فيها بلطجيه….
اتنفض جسم لمار من صوته..
دياب… يابنتي انطقي قولي اي حاجه…
لمار…………..
دياب… تمام براحتك خليكي ساكته…عموما انا مفتحتش للبت محضر لان مش مستاهله محضر خالص كده او كده انتي هتتعدمي…يعني المحضر مش هيفيدها بحاجه…انتي كده كده ميته.
حست..لمار ان قلبها اتقبض غمضت عينها بوجع..
دياب…انا ممكن الوقت انزلك تحت بس معرفش ممكن يعملو فيكي ايه اكيد هيتفقو عليكي…ولو ضربتيهم مره فا هما المرادي مش هيسمو عليكي…وصراحه انا مش خايف عليكي انا خايف عليهم هما.لان اللي تقتل مره اكيد عندها استعداد تقتل التانيه وانتي كنت هتموتي البنتين ولولا العساكر دخلو في اخر لحظه كان زمانك مموتاهم…
يعني انتي خطر عليهم..عسكرييييييي
العسكري….تمام يا افندم..
دياب…خد البت دي من هنا نزلها زنزانه لوحدها. لحد ماتتعرض عالنيابه
العسكري…تمام يا افندم…
دياب…استني…
وقف العسكري بيها…
دياب…بكره الصبح هتروحي النيابه عشان يتحقق معاكي لو ناويه تسكتي كتير يبقي مبروك عليكي الاعدام…
دياب…اتحرك يا عسكري…
خرج العسكري بيها… ونزلها الزنزانه لوحدها…
انكمشت لمار في ركن فالزنزانه وفضلت تعيط بوجع وحسره… وانتبهت لقت نفسها لابسه الجاكت بتاع بدله دياب. قفلته عليها من شدت البرد اللي حاسه بيه وسندت راسها عالارض بتعب…ونامت كأنها بقالها زمن منامتش.
اما عند دياب..
انس…تفتكر ضربتهم ليه…
دياب…اكيد هنا اللي نكشوها انت مش عارفهم دول زباله..
انس.. بس صراحه طلعت جامده وعلمت عليهم..
دياب… لا والله مبسوط منها اوي ياريتك تنزلها تنكشها عشان تفتح دماغك خلينا نخلص
انس…بس البت هتروح ازاي الصبح بلبسها ده وتقول عذبناها فالقسم دي شكلها مجنونه وهربانه منها .
دياب… انا ادتها الچاكت بتاعي.
انس….نعمممم چاكت ايه يا حنين.
دياب…ماتظبط يالا لبسها اتقطع والجو تلج وميتهيأليش هنلحق نجبلها حاجه تلبسها..
انس… مش بقولك حنين وشكلها كده صعبت عليك.
دياب… عيبك انك زبالع ودماغك حادفه شمال يا ابني الجنس ده انا استحاله اقرب منه ولو هقرب مش علي اخر الزمن هبص لواحده مجرمه وقاتله ابوها …بس كمان انا بني ادم وعندي قلب حرام يعني انت مش شايف الجو عامل ازاي
انس… ماشي يا حنين..
دياب… بردو..
انس…اه بردو… بقولك ايه انا خارج اجيب سجاير وحاجه ناكلها انا واقع من الجوع وافك كده شويه معنديش شغل.. وهحاول اشوفلها اي مكان فاتح اجبلها منه لبس.
دياب… مكان فاتح ايه يا ابني الساعه 3 ده الفجر قرب يأذن….
انس…يا ابني متفقرش هلاقي ان شاء الله وبعدين عشان الچاكت بتاعك ده ايه هتوديها المحكمه بلبسك😏😏
دياب… غور يلا من ادامي
عدي حوالي ساعه ونص.. رجع انس بعد الفجر…
دياب… كل ده.
انس… ما كله بسببك بدور للبت علي حاجه تلبسها عشان تاخد الچاكت بتاعك انا الحق عليا..
دياب…ولقيت يا خويا ولا راجع زي ماجيت.
انس…بابتسامه عيب عليك ده انا انس بردو…بس معرفش بقي هيجي مقاسها ولا لا.. وطلعله اللبس.
دياب…بيتهيألب كويسيين…بقولك ايه نادي عالعسكري.. ينزهملها ويجبلي الچاكت.
دياب …بسرعه ولا اقولك.. استني هنزل انا.
انس…مش مطمنلك مش بقولك شكلك حبيت الموضوع.
دياب… انا مش هرد عليك عشان لو رديت مش هتلاقي في وشك مكان سليم… انا نازل عشان اكيد هي نايمه ولو العسكري دخل صوته هيتنبح عشان تديله الچاكت مش هترد علبه ومش بعيد تقتله
انس…بضحك…تصدق عندك حق… دي خطيره عالبلد..
دياب… هات اللبس ده….
خد دياب اللبس..ونزل تحت العسكري فتحله. الزنزانه… بص دياب لقاها راحه في دنيا تانيه… وضامه رجليها…لحد صدرها وحضناهم بأيدها.. وشكلها زي الاطفال..
خرج دياب.. نادي العسكري.. وطلب منه يجيب بطانيه تانيه… جابها بسرعه العسكري وادهالو…
راح عليها دياب… وهزها براحه في كتفها..نايمه ولا حاسه.
دياب… اصحي يا انسه لمار.. اصحي..
اتنفضت لمار.. ورجعت لورا بسرعه
دياب… قام وقف.. اهدي اهدي متخافيش..
لمار…بصاله ومبرقه عنيها وبتاخد نفسها بسرعه.
دياب… متخافيش انا جايبلك اللبس ده… عشان مش هينفع تروحي النيابه بلبسك ده…وكمان الجو برد جدا
خدي افرشي الباطنيه دي الارض سقعه عليكي..
دياب… انا هطلع.. لما تغيري لبسك… ابعتيلي الچاكت مع العسكري..
ولف.. وشه وخرج…وقفل العسكري وراه الباب….
مسكت… لمار شنطه الهدوم…وقامت تغير..
كان فيها بنطلون… چينس وتيشيرت بكم تقيل وسويت شيرت تقيل اوي.. لبست وخلصت حست بالدفا اللي كانت مفتقداه…
خبطت براحه عالباب… فتحلها العسكري.. مدتله ايدها بالچاكت…خده منها العسكري… وقفل..
وراح يطلعه لدياب..
راحت لمار فرشت البطانيه. نصين نص نامت عليه ونص اتغطت بيه….ورجعت نامت تاني
طلع العسكري واداله الچاكت
وخرج.
مسك دياب الچاكت.وبحركه غير إراديه قربه من وشه…وشمه..
ثواني… ورفع عينه بانتباه.وساب الچاكت من ايده…
مر الوقت بسرعه… وجريت الساعات…وجه وقت ترحيلها للنيابه .وصلت لمار وحاولت النيابه تسمع منها كانت رافضه الكلام… وبعد الاطلاع علي المحضر وسماع شهادت الشهود مره تانيه اتقرر حبس لمار 14 يوم علي ذمه التحقيق… رجعت تاني للقسم…
وعدت الايام ببطئ يوم ورا يوم…والدتها فالمستشفي وكارمن ووالدتها بيروحولها يزوروها ودياب بيحاول يخليها تتكلم وهي رافضه الكلام خالص…واخيرا… النيابه حددت معاد لاول جلسه ليها فالمحكمه….
انس….دخل لدياب..
ايه بايت هنا ولا ايه مش مروح.
دياب… انت ناسي اني رايح عالمحكمه.
انس…وده ليه.
دياب.. بتريقه اعتبره فضول
انس…طب بقولك ايه انا جاي معاك.
دياب… فضول برده.
انس… صراحه اه..
دياب طب يلا بينا..
نزل دياب وانس…
فتح العسكري…الباب… كانت لمار نايمه…وباين علي وشها انها بتحلم..
العسكري… هزها بقوه عشان تصحي
فتحت لمار عينها بفزع.
العسكري… يلا قومي عشان تروحي المحكمه
قامت لمار براحه.ومشيت معاه
دياب.. كان واقف بره هو وانس…
خرج العساكر..باقي المحجوزيين عشان عندهم جلسه..
دياب…بص للمار…مش عايزه تقولي اي حاجه قبل ما تروحي المحكمه.
لمار..نزلت عينها فالارض. وسكتت.
دياب… زي ما تحبي
حط العسكري في ايدها الكلبش هي وبنت تانيه… وابتدو يتحركو علي العربيه…
وثواني…واتحركت العربيه
ووصلت..المحكمه…
ابتدا القاضي يمسك قضيه قضيه.بالدور.. اللي يتأجل واللي ينطق فيها بالحكم..
وجه وقت قضيه… لمار…
القاضي… للمار… معاكي محامي يالمار..
لمار………….
القاضي… طيب تحبي اجبلك محامي
لمار………….
القاضي…. طيب تحبي تقولي اي حاجه قبل ما اسمع الشهود
لمار…………
هزت كارمن دماغها بوجع
ابتدا.القاضي.. يسمع شهاده كل الشهود من جيرانها واهل الحته وابتدت لمار. تسمع كل كلمه قالوها لدياب وقت المحضر.. حست انها في زهول.. مسكت القضبان بأيدها.وعلب وشها ابتسامه حزن تموت من اللي بتسمعه ابتدت تكلم القصه هتكمل ف نفسها اد كده الناس وحشه… اد كده كانو بيمثلو حبهم..اد كده مفيش امان الناس مبتصدق حد يقع عشان تنهش في لحمه وعرضه..ازاي بيقولو عني كده شافو مني ايه عشان الكرهه ده كله…
بقت باصه عليهم بتوهان وصدمه ووجع ازاي قادرين يحلفو قسم ربنا وبيتكلمو في سمعتها وعرضها وبيقولو عليها حاجه مش فيها.
بقت. واقفه تسمع كل كلمه. منهم وهي بتفتكر.ذكريتها
فلاش…باك.
لمار… يلا سلام يا ماما..
سوسن..اذيك يالمار
لمار.. الحمد لله يا طنط سوسن اخبار حضرتك ايه
سوسن…بخير يا حبيبتي ماما عامله ايه كنت هعدي اشوفها واشرب معاها الشاي
لمار…بخير الحمد لله.. طبعا تنوري ادخليلها هي جوه.
سوسن.. ماشي يا حبيبتي.
لمار.. وهي بتنزل سلام ياطنط..
نزلت لمار… صباح الفل يا عم صبحي ياسكر.
صبحي..صباح العسل علي احلي بنت فالحته.
لمار… صباح الخير ياطنط فتحيه..
فتحيه… صباح الفل يا لمار عامله ايه وماما عامله ايه.
لمار.. بخير الحمد لله واقفه كده ليه عايزه حاجه.
فتحيه… واقفه مستنيه اي عيل يعدي يروح يجبلي عيش. البت سميه لسه نايمه
لمار… طيب انا هجبلك اطلعي ولما اجبلك هحطهولك فالسبت.
فتحيه…انشالله يخليكي.
لمار… يلا مش هتأخر عليكي…
فتحيه.. ماشي ياحبيبتي..
بااااااااااك
وجه وقت شهاده كارمن…ابتدت كارمن تتكلم ودموعها نازله مش بتقف صعبان عليها وقفه لمار بالمنظر ده…
فضلت كارمن تحكي كل حاجه حصلت فاليوم ده وترد علي كل سؤال يسأله القاضي…
كانت منهاره
ابتسمت..لمار بحب لكارمن.. وهي شيفاها اكتر واحده بتدافع عنها باستماته…
القاضي…. بعد الاستماع الي شهادت الشهود..
تم تأجيل النطق بالحكم الي الاسبوع القادم الموافق الخميس السابع من شهر يناير 1/7 .
القاضي…. لاخر مره يا انسه لمار… تحبي تقولي حاجه
كارمن.. بتهزلها راسها عشان تنطق او تقول اي حاجه…
القاضي… لو عندك اعتراض علي كلام اي شاهد من الشهود تقدري تدافعي بيها عن نفسك…او لو عايزه تقولي حاجه قوليها
واخيرا…. نطقت لمار…
عندي…
اصوات همسات عاليه فالمحكمه كارمن مبتسمه انها اخيرا نطقت وهتقول حاجه… انس بص لدياب..
لمار…. لو كان عندي احتمال بسيط حتي ولو واحد فالميه اني ادافع عن نفسي واتكلم قبل ما اسمع شهاده جيراني واهل حتتي واللي كنت بعتبرهم اهلي. .فانا بعد ما سمعتهم بينهشو في لحمي وعرضي وسمعتي…فالاحتمال راح..
لمار…. سياده القاضي…. انا لمار خالد البنهاوي.
قتلت ابويا خالد البنهاوي.
وانا بكامل قواي العقليه…
دياب وانس وجميع اللي فالقاعه….😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳
كارمن..لااااااااااا.😭😭😭😭
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المصير المحتوم)