روايات

رواية المصير المحتوم الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم مي أحمد

رواية المصير المحتوم الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم مي أحمد

رواية المصير المحتوم البارت الثاني والثلاثون

رواية المصير المحتوم الجزء الثاني والثلاثون

المصير المحتوم
المصير المحتوم

رواية المصير المحتوم الحلقة الثانية والثلاثون

#البارت_الثاني_والثلاثون🍂🍂
#روايه_المصير_المحتوم🍂🍂
#الكاتبه_مي_احمد🍂🍂
دخلت حنان اوضتها وهي مرتبكه فضلت راحه جايه فالاوضه مش عارفه تعمل ايه…وفضلت تكلم نفسها.
حنان…عايشه…طب ازاي انا كنت ما صدقت انها ماتت تطلع عايشه…انا قولت خلصت منها اخلص كمان من امها….تطلع هي كمان عايشه..اعمل ايه اعمل ايه….انا كده لازم اخلص منها1 هي الاول قبل ما اخلص من امها عالاقل امها مبتتكلمش…لاكن هي.. هي اكيد عرفت حاجه عشان كده قتلت خالد…الله يخربيتك يا خالد الكلب ..انا لازم اتصرف فورا ولازم اعرف مكانها…بس هعرفه ازاي بس…
فضلت تفكر حنان ..
حنان….بس لقتها👌
مسكت موبايلها …
حنان….الووووو
مسعد….ايوه ياست الكل…خير جاهزه.
حنان…اسمعني يا مسعد…انا عيزاك في حاجه تانيه اهم سيبك من ناريمان الوقت
مسعد…خير يا ست الكل اؤمريني رقبتي سداده.
حنان…..انا عيزاك تجبلي البت صاحبت لمار اللي ناريمان اعده معاها.
مسعد….كارمن
حنان…هي زفته….
مسعد..ايوه اقولها ايه يعني.
حنان….تقولها ايه ياغبي هو انا بقولك روح احكي معاها انا عيزاك تجبهالي….
مسعد…تقصدي اخطفها يعني.
حنان…الحمد لله انك فهمت.
مسعد…ايوه يا ست الكل بس ازاي حضرتك نسيتي يا هانم انها بقت مرات الظابط ..انتي مستغنيه عني ولا ايه…ده ليه معايا سابقه فالمستشفي قبل كده يعني لو اتقفشت مش هيسمي عليا. ده القتل عندي اسهل.
حنان….ازاي بقي دي بتاعتك مش بتاعتي وبعدين سهله هتقف تراقب البيت واكيد هتنزل لاي سبب واول ما تلمحها تخطفها وتكلمني هقولك تجيبها فين….هتعرف ولا اشوف غيرك
مسعد…لا غيري ايه بس يا ست الكل بعون الله هعرف…
حنان….تمام تقف عند البيت ومتسرحش لحظه لو طولت تاعد ال 24 ساعه تأعد بس عيزاك تخلص الحوار ده في اسرع وقت
مسعد…تمام ياست الكل استني مكالمه مني في اسرع وقت….
حنان…تمام.
قفلت معاه حنان واعدت عالكرسي تفكر
………
انس…… بس هو ده كل اللي حصل انا قولت ابلغك باللي ياسمين قالتهولي عشان تبقي معايا عالخط
دياب…..كده بانت في سر كبير وانا اتأكدت الوقت ان حنان ليها علاقه بقضيه لمار حنان مبتهتمش بالرغي والكلام والاعده معني انها تأعد وتهتم بالكلام اللي داير حواليها يعني في حاجه كبيره…
انس… انا كمان متأكد بس لحد الوقت مش قادر استوعب كل اللي حاصل ده.
انت تمسك قضيه قتل لبنت قاتله ابوها..وبعد كده القضيه تروح في حته تانيه والبنت تطلع شبه بنت جاسوسه…
انا اهتم بصاحبتها واهتم بوالدتها واروح في مره المستشفي لما انت تقولي اعرفها ان بنتها عايشه عشان يكون عندها امل من تاني ودافع يخليها تتكلم….وبالصدفه الاقي واحد عايز يقتلها وفنفس التوقيت ريناد تسمع مرات عمك بتتفق مع واحد يقتل واحده…ولما عمك يقولي اجيب الرقم واعمل تتبع للشخص ده ويطلع واحد من منطقتهم واتفاجأ ان هو ده نفس الشخص اللي كان هيقتل والدت لمار…
دياب…..اهو اللي انت باقوله ده كله في دماغي وعلي اساسه رتبت ميت سيناريو ولاول مره اعجز ادام قضيه بالشكل ده والمصيبه ان القضيه تخص طرف في عيلتي ….استحاله يكون القدر مترتب بالشكل ده انا لو بشوف فيلم او مسلسل هقول ان المؤلف هربت منه وهو بيكتب….
انس……عندك حق….وكمان عندي احساس ان الحقيقه اكبر من كل توقعاتنا دي.
دياب….فعلا عشان كده بقولك اني اول مره امسك قضيه و اعجز عن الحقيقه…
انس…..خير ان شاء الله وانا متأكد ان كل ده حصل بتدببر من ربنا القضيه مش قضيه قتل لمار لابوها وبس…انا حاسس ان في قضيه اكبر بكتير من القتل….
دياب…عندك حق….عشان كده الفتره دي انا مطمن ومبقتش قلقان واثق ان ربنا هيظهر الحق….استحاله لمار تدخل في قضيه مايا والحكم يتأجل وكل اللغبطه اللي حصلت الفتره اللي فاتت دي عشان ترجع تتعدم لا ربنا عمل كده من البدايه عشان يكشف سر….والسر ده عند حنان…. المهم خليك متابع مسعد.
انس…ماقلقش هو متراقب 24 ساعه هو وحنان…
دياب….تمام
انس…بقولك ابه جبنا في سيره القط اقفل عشان مسعد بيكلمني شكل في حاجه.
دياب…تمام شوف في ايه وكلمني هروح اكلم ريناد وهستناك تقولي في ايه..
انس…تمام يلا سلام…
………..
انس…..ايوه يا مسعد.
مسعد….سعادت الباشا.
انس….في ايه.
مسعد…في جديد يا باشا.
انس…انجز.
مسعد…..انا بلغت ست حنان بكل اللي دياب باشا قاله..
انس…وردها كان ايه.
مسعد….اتصدمت لما عرفت ان حضرتك خدت ست ناريمان تأعد عندك وكمان اعده مع صاحبت بنتها….واتصدمت لما عرفت ان جنابك اتجوزتها…وفضلت تقولي انس ده صاحب دياب…
انس…حلو اوي الكلام ده وبعدين.
مسعد….طلبت مني اخلص فورا وقالتلي بكره الفلوس هتكون معاك.
انس…في حاجه تانيه..
مسعد….ايوه يا باشا…بعد ما قفلت معايا بشويه مفيش ساعه رجعت كلمتني تاني وقالتي الغي الاتفاق عيزاك في حاجه تانيه….
انس…ايه هي.
مسعد…يعني ياباشا ….
انس…ماتنجز يا لا
مسعد….قالتلي ياباشا…اني اخطف الانسه كارمن مرات حضرتك..
انس….نعمممممم
مسعد….والله العظيم ياباشا ده اللي حصل وتقدر تتأكد من تسجيل المكالمات بنفسك.
انس…وطلبت منك كده ليه.
مسعد…والله ما قالت بس واضح عليها ان كان في حاجه كبيره اوي قلبت حالها فالساعه دي…
انس….تمام.
مسعد…هعمل ايه ياباشا.
انس…اقفل الوقت وهرجع اكلمك تاني.
مسعد…ماشي ياباشا…سلام….
…………….
اتصل انس…علي دياب كان وايتنج….
…..
دياب….تمام ياحبيبتي بصي انا هقفل الوقت عشان انس معايا عالوايت تقريبا مسعد قاله حاجه…
ريناد…ماشي ياحبيبي خلي بالك من نفسك ومن المزه😉😉
دياب…..اتلمي يابت ..🤨🤨
ريناد…ياعم انا قولت حاجه.
دياب…ماشي يالمضه المهم خلي بالك من نفسك اوي عشان خاطري…مش عايز اي حاجه تحصل وزي ما قولتلك لو عمي سألك قوليلي مفيش حاجه جديده لاحظتيها….وحنان تحرصي منها اوي….اتفقنا انا طول عمري مبطقش الست دي….بس لاول مره احس من ناحيتها بالخطر….
ريناد…اطمن يا ديبو متخفش والله
دياب…ماشي يلا حبيبتي سلام عشان انس بيتصل تاني….
ريناد….تمام باي…
………
دياب…ايه ياعم في ايه.
انس….مل ده رغي.
دياب…الدنيا اتهدت ولا ايه
انس…اه يا خويا اتهدت لما مرات عمك تتفق مع مسعد بعد ما كلمها وقالها كل اللي انت قولتهوله تقوله يقتل ناريمان فورا وتبجي بعدها بساعه تقوله الغي الاتفاق وتتفق معاه انه يخطف كارمن. تبقي اتهدت..
دياب…نعممممم تخطف كارمن…انت بتهرج صح.
انس…ودي فيها تهريج يا دياب…انا الوقت اتاكدت انها مليون فالميه ليها علاقه بقضيه لمار بس ايه علاقه كارمن بيها…مش عارف.
دياب….سرح شويه في كلام انس..
انس…روحت فين ما ترد عليا😡
دياب…انا هقولك….ريناد قالتلي ان ياسمين قالت ادامها علي اعتبار انها بتقول لريناد يعني ان لمار عايشه وحكوا ادامها القصه كلها….
بس ريناد بتقول عملت نفسها مش مركزه معاهم ووشها كان جايب الوان وواضح عليها جدا التغيير….وبعد كده سابتهم وطلعت….اكيد طلبت من مسعد يخطف كارمن….عشان تعرف من كارمن مكان لمار….
انس….تصدق صح…يا ابن اللاعيبه…طب وهنعمل ايه…
دياب….ودي عايزه سؤال…
انس…لا انسي.
دياب….مفيش حل غيره ياانس ومتقلقش احنا كلنا وراها يعني ومتنساش ان مسعد بقي معانا..
انس…..ماشي يا دياب…والمطلوب الوقت
دياب…تبلغ مسعد بأننا موافقين وتبلغ كارمن بكل حاجه
انس…تمام هعمل كده.
دياب….انس مش عايزه غلطه مفيش وقت حاتم باشا بلغني بعد ما سبتك وانا راجع فالطريق…اني بكره لمار تكون متسلمه…وقالي انه هيخليني اسلمها بنفسي مش عن طريق ضبط واحضار والجو ده….
انس…اطمن يا صاحبي والله كل حاجه هامشي زي نا احنا عايزين..
دياب….يارب يا انس….هي هيتحددلها جلسه من جديد عشان يشوفوا هي هترجع لنفس حكمها ويتنفذ ولا هيتحكم عليها بسجن يعني عشان هي كانت معاهم في قضيه مايا….
انس…برائه ان شاء الله ومش هنقبل اقل من كده..
دياب….انا هسيبها علي ربنا وعليك.
انس…وانا ادها ياصاحبي…يلا روح انت الوقت عشان ابلغ كارمن ومسعد
دياب…طيب يلا سلام.
انس…سلام….
اتصل انس بمسعد…اتفق معاه…وقفل معاه واتصل بكارمن بلغها بكل حاجه كانت مصدومه وخايفه لاكن وافقت من غير حتي ما تفكر….
…..
اليوم كان طويل وممل اوي علي لمار
كانت ساكته طول الوقت ونفسيا مش مظبوطه خصوصا بعد ما عرفت من دياب انه بكره الصبح هيروح بنفسه يسلمها السجن زي ما خدها اول مره….
وكانت مضايقه اكتر من تغيير دياب وسكوته طول الوقت هي كانت عارفه انه مضايق منها عشان مش بتتكلم وحبت انها متروحش تكلمه عشان ميرجعش يتعصب عليها او يضغط عليها بالكلام… فا فضلت السكوت…..
عدي اليوم بسرعه كل واحد فيهم حاول يمثل النوم في اوضته لاكن النوم كان حالف ما يزور عيونهم فالليله دي..
في صباح يوم جديد….
صحي دياب ولبس وجهز نفسه عشان يودع المكان خلاص…
خلص كل حاجه وخرج عشان يخبط علي لمار ويشوفها…فتح الباب واتفاجأ بيها اعده بره عالكرسي باصه عالترليزه بشرود وكأنها في دنيا تانيه شعرها بيطير من الهوا….ملامحها بهتانه مش باين عليها اي تعابير….ولا باين حزن ولا فرح ولا دموع ولا اي تعبير. كانت بس شارده ووشها باهت
فضل دياب واقف ادام الباب باصص عليها شويه وقلبه بيتقطع من جوه نفسه يروح ياخدها في حضنه عارف انها عايزه تعيط تصرخ لاكن كانت بتحاول تبان قويه ومش هاممها كان عارف ان هي من جوه عكس اللي كان ظاهر…وان هي كانت مرعوبه….وعارف انها مضايقه من بعده عنها من يوم ما جم من السفر او بالاخص من يوم مقابله كارمن. لاكن هو كان متعمد ده.. اولا عشان يضعط عليها ثانيا هو فعلا كان مشغول طول الوقت بيحاول يربط الخيوط ببعض بيحاول يوصل للحقيقه…
راح عندها دياب……صباح الخير صحيتي امته.
لمار………………
دياب….لمار انتي سمعاني…
لمار…………
دياب…لماااااار
لمار….ايه بتقول حاجه.
دياب…انتي مش معايا خالص..
لمار…اسفه مخدتش بالي .في حاجه.
دياب….انا خلصت جاهزه عشان نتحرك.
لمار…..بصت للمكان حواليها بوجع…..جاهزه يلا بينا.
دياب….يلا.
نزل دياب معاها وركبو العربيه واتحرك دياب…ولمار عينها عالموقع بحزن…
بعدو خالص فضلت باصه من الشباك بحاله من الحزن توجع ….طول الطريق الاتنين كانو ساكتين تماما…بالرغم ان دياب كان عنده ثقه وامل كبير فالله انه هيقدر يخرجها وبالرغم انه فعلا قرب من الحقيقه لاكن كان من جواه خايف ومرعوب……
عدي الوقت بسرعه وكلم دياب حاتم قاله انه قرب خلاص …
بعد مده بسيطه….وصل دياب السجن…..ركن عربيته وبصلها وملامحه حزينه وواضح عليها العتاب….
دياب….يلا.
لمار…هزت راسها من سكات.
فتح دياب العربيه ونزل ونزلت لمار وقفو ادام بوابه السجن ودخلوا جوه…
طلعو فوق في مكتب…مدير السجن وكان اللواء حاتم موجود. وبعض الرموز الكبيره ..
دخل دياب معاه لمار وادي التحيه العسكريه..
دياب…تمام يا افندم…
حاتم….ازيك يادياب.
دياب..الحمد لله كله تمام.
حاتم…ازيك يالمار.
لمار….الحمد لله..
حاتم…عارف يالمار…انك عملتي معانا حجات كتير مهمه ولولا وجودك كان في حجات كتير اتغيرت او مكناش قدرنا نوصلها بالسرعه دي….اولهم براءه مايا…عشان كده احنا هنا انهرده عشان نعرفك اننا هنفضل معاكي وزي ما وعدتك قبل كده…اكيد الحكم هيتخفف اطمني..وهتنزلي زنزانه لوحدك عشان مفيش اي حد يضايقك او تتعرضي لاي حاجه انتي في غنا عنها….ووجودك هنا الوقت لابد منه لان انتي عليكي حكم …
لمار…عارفه حضرتك. وانا بعفي حضرتك من اي كلام حابب تقوله الوقت او توضحه انا ادام حضرتك وجاهزه لاي حكم ….بس لو ممكن يعني قبل ما اخرج من هنا عالزنزانه ينفع اقول حاجه سريعه لدياب باشا …
بصلها دياب وهو ساكت..
حاتم.. طبعا يالمار…اتفضلي خدها يا دياب بره.
دياب….تحت امر حضرتك يا افندم.اتفضلي
خرج بيها دياب بره وبعد شويه عن المكتب…ووقف بصلها من غير اي كلام…كان عنده امل بسيط انها ممكن تكون رجعت في كلامها وهتتكلم… وقف يسمعها….
لمار…فضلت تدعك ايدها في بعض بتوتر….وتبصله وكأنها بتكلمه بعينها..
لمار….عارفه انك مضايق مني وعارفه انك شايفني انانيه اوي…وحاسه باي مشاعر جواك….وبعدك عني الكام يوم اللي فاتو يثبت كلامي….دماغي الصغيره كانت بتقولي خاصميه وأزعلي منه…ابتسم دياب بحزن..كملت لمار…لاكن لو هفكر بالعقل انا مقدرش ازعل منك لان عارفه انك صح وعارفه كمان انك بتعمل كده عشان تضغط عليا..بس انا عايزه قبل ما امشي….يمكن اكون هشوفك تاني لاكن يمكن تكون دي المره الاخيره اللي هقف واتكلم فيها معاك…..💔
انا عمري ما في حياتي ماحبيت قبل كده….واكتر حاجه مفرحاني بجد ان حبك كان اول حب يدق قلبي…انا حبيتك اوي يادياب حبيتك لدرجه ان لو حبي ليك اتقاس بالسنين سنين عمري هتكون قليله اوي علي حبك اللي فقلبي…..صدقني انا عمري ما كنت انانيه بس انا يمكن اكون انانيه في حب الناس اللي تخصني….زيك زي امي زي كارمن…..انتو التلاته من كتر حبي ليكو مستعده اضحي بحياتي عشانكم….ومش معني اني مفكرتش فيك او في كارمن يبقي مش بحبكم بالعكس….انا يمكن عندي وجع ضعف وجعكم..بس غصب عني….انا مش عايزه اطول…..انا بس حبيت اقولك عن مشاعري ناحيتك….يمكن الاول كنت بتحرج او بقولها بسرعه بس النهارده لازم تعرف مشاعري بجد…انت اكتر حاجه حلوه فالدنيا واكتر راجل راجل بجد…انا عملت معاك حجات متخيلتش انها ممكن تتعمل مع اي حد…ويكفيني اوي اني كنت معاك في مكان واحد ومستغلتش ده ويكفيني اننا لما سافرنا واتحطينا في موقف الكاميرا مستغلتش ده…..عرفت انا حبيتك ليه ضعف عمري عشان شوفت معاك في وقت قصير اللي مشفتهوش مع ناس عمر طويل….
انا بحبك اوي يادياب….ومش خايفه من الموت عشان حبك في قلبي هيموت ويفضل جوايا….
اخر حاجه احب اقولهالك…..لو الحكم فضل زي ماهو….عايزه اشوفك يوم تنفيذ الحكم…. عشان لو عايز تعرف الحقيقه هقولك مكان الرساله اللي كتبتهالك…وبعرفك فيها كل حاجه….وهتوعدني ان السر مش هيتعرف وكأنه مات معايا…..
دياب…..بصلها بوجع……حرام عليكي..
نزلت دموع لمار…وسابته ومشيت بسرعه خبطت عالمكتب ودخلت…وقف دياب باصص بزهول كأنه متكتف…قلبه واجعه عايز يكسر المكان عايز يطلع كميه الغضب اللي جواه….حاسس بعجز
مشي…دياب عالمكتب…
كان مدير السجن نادي عالعسكري…عشان يوصل لمار…
وقف دياب حزن الدنيا مرسوم علي وشه….ومبينطقش..
دخل العسكري وخد لمار معاه…
دموعها نازله وكل شويه تبصله لحد ما اختفت من ادامه….
خلص حاتم كلام مع مدير السجن وباقي الرتب اللي كانت موجوده معاهم….ومشيو….خرجو بره السجن..
حاتم سلم عالناس اللي كانت معاهم ومشيو..
حاتم….بص لدياب..ايه روحت فين.
دياب…مع حضرتك ياحاتم باشا..
حاتم….اشمعني هي يا دياب..؟؟
بصله دياب وسكت.شويه….الحب مفيهوش اشمعني يا حاتم باشا..
حاتم….عارف بس بردو ليه ظروف ودي ظروفها مكانتش مستقره ازاي وامته…
دياب…صدقني مش عارف.
حاتم…..خد نفس طويل وبصله…طيب وبعدين.
دياب….لمار بريئه صدقني .
حاتم….قولي اساعدك ازاي يادياب وانا معاك….
بصله دياب بصدمه..
حاتم…هز دماغه بابتسامه….انت عارف انك غالي عندي وقولتهالك قبل كده انا عمري ما كان ليا ولاد…وانت وانس بعيدا عن الشغل بحسكم ولادي…ولو عندي ولاد كنت هفضل طول الوقت اتمني انهم يكونو زيكم…انا مصدقك يا دياب ومصدق انها بريئه…وهساعدك انت وهي …
دياب…بابتسامه ربنا يخليك ليا حضنه دياب اوي…..ووقف معاه شويه حكاله علي كل حاجه بالتفصيل اتصدم اللواء…لاكن فالاخر قرر انه يرتب الخطوات بطريقه قانونيه اكتر …
وخلص معاه ومشي.. عالڤيلا….
واول ما وصل الكل كان مبسوط حتي ريهام…اللي كأن روحها رجعت لما شافت دياب…إلا حنان اللي كانت طول الوقت مرتبكه ومرعوبه…وبتبصله بنظرات مترقبه كأنها عامله عامله…دياب كان مصمم انه يربكها اكتر كان كل شويه يبصلها ويفضل مركز في عينها بابتسامه خبيثه….
من كتر خوفها اتصلت بمسعد اجلت معاه خطف كارمن ليوم تاني…عشان تطمن من ناحيه دياب ….وطبعا انس ودياب عرفه بالكلام ده….ودياب اضايق كان عايز يعرف السبب في اسرع وقت…قرر انه يتجاهلها عشان تطمن من ناحيته وتنفذ…….
راح…دياب…زار ناريمان….في بيتها ودي كانت اول مره تشوفه…كانت عارفه ان هو اللي ماسك قضيه لمار من كلامهم لاكن مشافتهوش شافت انس بس حتي يوم الحادثه انس اللي راح عشان دياب مكنش موجود.. اتعرف عليها وعرفها بنفسه فضل يكلمها كتير عن لمار….وعرفها انها رجعت السجن…كان واضح عليها التأثر…..وطول الاعده كانت سرحانه في حاجه🙄….
خلص دياب.المقابله وروح…كارمن كانت حزينه اوي انس كان ملاحظ ده بس كان بيحاول يهون عليها ويطمنها….
عدي يوم والتاني والتالت…مفيش جديد من حنان….لسه قلقانه من وجود دياب….وخايفه تاخد خطوه غير لما تطمن…اما دياب..فا اتعمد يتكلم ادامهم علي قضيه لمار…في وجود حنان..لاكن مقالش علي رجوعها السجن عشان متفقدش الامل…بالعكس…قال انه أقنعها انها تتكلم وهي بتفكر حاليا….وقال انها في مكان بعيد عن السجن لحد ما يتحدد لها جلسه وده مجرد تقدير علي المجهود اللي عملته في قضيه مايا .والمكان ده محدش يعرفه غير هو وانس وكارمن…عشان يزيد عندها فكره خطف كارمن…
اما عند لمار….كانت حزينه ودخلت في حاله اكتئاب من يوم دخولها من اربع ايام دياب وكارمن اختفو محدش سال فيها خصوصا دياب بالرغم انه بقدر يجيلها ويقدر يوصلها إلا انه محاولش….مكانتش تعرف انه بره مش ساكت كانت فكراه زعلان منها وفقد الامل…واخيرا اتحددلها جلسه بعد يومين.عشان يتم النطق بالحكم من جديد علي قضيتها في جلسه خاصه ..
………………
اما عند حنان…
حنان….الووو
مسعد…ايوه ياست الكل.
حنان…نفذ يا مسعد.
مسعد…تحت امر جنابك…المكان.
حنان….انا أجرت ڤيلا فالتجمع هبعتلك العنوان. بتاعها عالواتس…واول ما تاخدها تروح بيها علي هناك تحبسها في البدروم بتاع الڤيلا وتقفل علبها وتمشي…وانا هروحلها لما تقولي ان كله تمام..
مسعد…تمام يا ست الكل والحساب…
حنان…متقلقش مش نسياك هتلاقي هناك شنطه فيها المبلغ..
مسعد…تمام انا هروح علي هناك الوقت واول ما يحصل هبلغك
حنان…ماشي يامسعد سلام…
…………..
قفل مسعد…واتصل علي انس بلغه
اتصل انس…بدياب بلغه
دياب…تمام تقول لكارمن…بس تعرف مسعد انه مش الوقت يستني كمان ساعتين تلاته عشان تدخل علي حنان مينفعش يعرفها انه خدها كده علي طول…
انس…طيب الوقت في مشكله.
دياب…ايه.
انس…هنقول ايه لمامت كارمن.
دياب…أمممممم مش عارف
.بقولك ايه سيبها عليا دي..
انس….هتعمل ايه.
دياب…ياعم قولتلك سيبها عليا.
انس…تمام…
عدي الوقت بسرعه نزلت كارمن علي اساس تجيب حاجه من السوبر ماركت…كان مسعد تحت خدها بالعربيه. وانس ورجاله من طرف حاتم كانو ورا مسعد لحد ما وصلو ادام الڤيلا.
مسعد….انسه كارمن
بصتله كارمن بقرف هي اصلا بتكرهه.
نعمممم
مسعد…معلش خدي البتاعه دي اربطيها علي عينك…ومعلش هربطلك ايدك عشان لما ننزل من العربيه لو في كاميرات تدخل علي ست حنان.
كارمن بتوتر….نجحت انها تخفيه تمام خدت منه الرباط ربطت عينها…وهو ربط ايدها ونزل ولف خدها ودخل بيها الڤيلا….
رن تليفون مسعد وهو ماشي بيها..
مسعد…ده انس باشا.
مسعد…ايوه يا انس باشا..
انس…..انا وراكم انا والرجاله…تدخل كارمن وتخرج من عندك فورا.
مسعد…حاضر ياباشا
انس…هي كويسه.
مسعد…اه يا باشا كويسه
انس…اديهالي
مسعد…مش هينفع يا باشا معلش انا خايف يكون في كاميرات وست حنان تلاحظ…انا اتوقع منها اي حاجه..
انس…افتح الاسبيكر.
مسعد…حاضر ياباشا هفتحه…..تمام ياباشا اتكلم..
انس….كارمن.
كارمن..بخوف.ايوه يانس.
انس….كارمن حبيبتي متخافيش اطمني…انا والرجاله وراكي اطمني انتي في امان.
كارمن…حاضر يا انس.
انس….جهاز التسجيل اللي معاكي مخبياه في هدومك كويس.
كارمن…ايوه اطمن..
انس…تمام يا حبيبتي .متخافيش لنا معاكي…
كارمن….مش خايفه متقلقش عليا.
انس…يلا ادخلي معاه..
قفل انس ودخلت كارمن معاه….نزلها البدروم…واعدها علي كرسي لقي شنطه فيها الفلوس خدها وساب كارمن وخرج وقفل عليها…
واتصل بحنان.
مسعد…الوووو ايوه ياست الكل
حنان…ايوه يامسعد…حصل
مسعد…حصل وودتها الڤيلا كمان.
حنان..طيب تمام اختفي انت بقي بسرعه
مسعد…تمام يا ست الكل تؤمريني بحاجه تانيه.
حنان….لا يلا سلام انت.
قفل مسعد وبلغ انس انه كلمها…
قفل انس وكلم دياب بلغه وقفل.
دياب……كان اعد معاهم…انا هقوم انام شويه.
نوال…هتنام الوقت ياحبيبي دي الساعه 9
دياب…مش قادر والله يا امي هريح شويه ويمكن اصحي بعد شويه لو مصحتش سبيني نايم
نوال…ماشي ياحبيبي.
اتشاهدت حنان
طلع دياب….الاوضه بتاعته
وفضل مراقب من الشباك بتاع الاوضه بتاعته باب الڤيلا عشان يشوفها لما تخرج….
طلعت حنان عشان تلبس بسرعه وتخرج….
عادل…..انتي رايحه فين…
حنان…وهي بتتحرك فالاوضه بسرعه..مش وقتك يا عادل…
عادل…نعم…مش وقتي يعني ايه مش وقتي.
حنان…خارجه يا عادل خارجه فيها حاجه دي.
عادل…اه فيها كفايه خروج وسهر وقرف بقي وبعدين هو ايه اللي مش وقتي بالظبط ايه ياهانم…شيفاني خلاص مليش لازمه للدرجادي.
حنان…يووووم دي مبقتش عيشه دي….في ايه ياعادل انت عايز تتخانق وخلاص.
عادل…مجنون بقي هتعملي ايه وبعدين مالك متسربعه كده ليه انتي راحه فين بالظبط…
حنان ….هكون راجه فين يعني خارجه مع الشله.
عادل.. والله ومن امته وحنان هانم بتخرج متسربعه كده ده انتي حتي بتاخدي الهدوم من غير ما تقفي تختاري سنه ولا المرايه مش مهتمه بيها…
خافت حنان من سؤال واتوترت وخافت احسن تخرج ويمشي وراها….
حنان….يووووه انت عايز ايه ياعادل.
عادل….مفيش خروج ومتسأليش ليه مزاجي كده…
حنان….ماشي يا عادل وانا مش متنيله خارجه حاجه تاني….
دياب…..كان واقف قريب من اوضتها…
وحاطت ايده علي وشه…
وبيكلم نفسه….ليه كده يا عمي وقتك ده ماانت علي طول سايبها حبكت انهرده تفرد جناحك.
وقف دياب شويه لحد كا اتأكد انها مش هتخرج…
كلم….انس…
دياب…الوووو
انس…ايوه يا دياب ايه النظام عندك.
دياب….حكاله اللي حصل.
انس…نعم طب وبعدين هسيب كارمن كده…دي داخله رابطه عينها وايدها ومسعد ربطها فالكرسي…عشان تدخل علي حنان…
دياب….طب قولي اعمل ايه انا مش عارف اللي حصل انا قولتهولك…طب بقولك ايه….تقدر تدخلها..خليك معاها شويه…عشان متخافش وفكها والرجاله بره لو جت تنبهك…وانا مش هنام متقلقش انا وريناد هنراقبها لو خرجت هعرفك…
انس…طيب تمام…
دياب….المهم خلي بالك من الكاميرات…
انس…متقلقش انا عارف هدخل ازاي..
دياب…تمام وطمني لما تدخل
……………..
بعد شويه…كان انس جوه الڤيلا.دخل براحه من غير ما يظهر نفسه…فتح الباب وفاللحظه دي…دب الرعب في قلب كارمن اللي اترعبت اول ما الباب اتفتح…
كارمن….مين…
دخل انس وهو مبتسم.. وقرب منها
كارمن ابتدت تتوتر ويبان علي صوتها اكتر…
قرب انس…ووطي علي شفايفها باسها بحنيه…
كارمن…بابتسامه…انسس
رفع من علي عينها الرباط….روح وقلب انس.
كارمن…انت بتعمل ايه هنا يامجنون.
انس…..جيت اشوف مراتي حبيبتي واعد معاها شويه..
كارمن…بابتسامه انس انت مجنون بجد ايه اللي جابك.
انس….ولا حاجه دياب قال انه سمع عمه ومرات عمه بيتخانقو مع بعض وانها مش هتعرف تخرج الوقت….وهو مراقب الدنيا هناك ولو خرجت هيبلغني بس فقولت اجي لحبيبتي عشان متأعدش لوحدها لحد ما دياب يبلغني…وبعدين بيني وبينك دي طلعت مصلحه ليا بقالي كتير مش عارف اتلم عليكي الاول امي تديكي اوضه لوحدك والوقت امك وأخواتك حرام بقي بجد
ضحكت كارمن عليه..احسن.
انس…والله فرحانه فيا.
كارمن…ايوه..
انس…طيب انا بقي هسيبك هنا لوحدك وهخرج اعد بره مع الرجاله وهرجع اربطك تاني قام وقف.
كارمن…لا لا خلاص قلبك ابيض لنت كمان وحشتني…
حضنها انس واعد هو وهي عالارض جمب بعض…وهو ماسك ايدها ونايمه كارمن علي كتفه…
كارمن….انا خايفه اوي بكره يتحكم علي لمار.
انس…اطمني انا متفائل والله وحتي ياستي لو اتحكم عليها بس نوصل للحقيقه….لمار هتخرج منها…
كارمن…انس افرض ان الحقيقه اللي بنجري وراها دي طلعت اي حاجه تانيه بعيدآ عن قضيه لمار…
انس…..مش عارف بس لا لا مظنش خالص طبعا كل حاجه بتبين انها ليها علاقه..
كارمن…ربنا معانا بقي
انس…ان شاء الله ياقلبي…
عدي الوقت بسرعه…وطلع الصبح….
خرجت لمار من السجن عشان تحضر الجلسه بتاعت المحكمه……كانت ساكته خالص وحاله الحزن لسه مسيطره عليها دياب مش بيسأل عليها ولا حتي جالها زي ما قالتله عشان يعرف منها الظرف فين….
وصلت لمار…المحكمه…واستنت معاد جلستها..
اما…عند كارمن وانس….
انس اختفي من الڤيلا بسرعه اول ما دياب بلغه ان حنان خرجت وراحه عليهم….ربط كارمن تاني وظبطلها التسجيل وخرج بره واختفو بعيد عشان ميلفتوش النظر….
بعد فتره بسيطه…. وصلت حنان ركنت عربيتها ودخلت الڤيلا….
نزلت عالدور الارضي اللي فيه كارمن فتحت الباب…حست كارمن ان ضربات قلبها زادت مع سماع صوت الكعب بيقرب…
وصلت ادامها….ومن غير ما تفك الرباط ..
حنان….انتي بقي كارمن صاحبت لمار.
كارمن….انتي مين.
حنان….انتي اللي تردي علي سؤالي.
كارمن….يعني انتي خطفاني وجيباني هنا عشان تسأليني اذا كنت انا ولا لا…تمام مش انا..
حنان…ردي عدل مش ناقصه طولت لسان وتربيه حواري..
كارمن…جربي كده تفكي الرباط اللي انا مربوطه بيه ده وانا اعرفك تربيه الحواري بجد.
حنان…هنتظر ايه من واحده زباله زيك عموما مش موضعنا….
ردي عالسؤال فين صاحبتك
كارمن….مش قبل ما اعرف مين انتي. وعايزه منها ايه.
حنان….قولتلك مش شغلك وعموما عايزه تردي ردي مش عايزه عادي براحتك هقدر اعرف بطريقتي وبالفلوس انا مأجره الڤيلا دي مخصوص بس عشان اجيبك فيها…وطبعا غير انه براحتك ولو مش حابه تردي مترديش…بردو براحتي ان اسيبك تمشي او اسيبك هنا تموتي من الجوع والعطش والرعب ولو اعدتي تصرخي من هنا للصبح محدش هيسأل فيكي لان باختصار المكان هنا كله ڤلل مش ساكنه وده لسوء حظك…هااااا هتنطقي ولا لا.
كارمن…انتي ادام خطفتيني وجبتيني هنا وعارفه لمار…يعني اكيد عارفه بردو اني مرات انس الجوهري…ظابط المباحث.
حنان…طبعا عارفه وعارفه كمان انه صاحب دياب الدالي. اكبر واشهر ظابط بماحث في مصر كلها…ومبيهمنيش…وعادي جدا اقدر امحيكي من علي وش الدنيا ومحدش يعرف مكانك.
كارمن…انتي عايزه ايه…
حنان…اعرف مكان لمار…
كارمن…لمار زمانها الوقت فالنيابه بتعترف بالسبب الحقيقي اللي قتلت عشانه…
حنان….انتي بتقولي ايه..
كارمن…انا بقول اللي اعرفه احنا اقنعناها تعترف ودياب اقنعها وهي وافقت اصل انا مقولتلكيش هي ودياب بيحبو بعض واستحاله دياب يسبها تروح من ايده …
حنان بصدمه…..وايه هو السبب .
كارمن …باستفزاز والله معرفش هي مقالتش لحد لانها مكانتش ناويه تتكلم بس حبها لدياب خلاها قررت انها تظهر الحقيقه
حنان….هي اصلا متعرفش السبب الحقيقي.
كارمن…امال قتلت باباها ليه..
حنان…السبب الحقيقي ميخليهاش تقتله….
كارمن….اممممم ده واضح انك عارفه حجات كتير اوي….
حنان….فاقت من شرودها واستوعبت انها ابتدت تقول كلام مينفعش يتقال….
حنان…..انا همشي واللي جابك هنا هبعته ياخدك….
خرجت حنان بسرعه.
دياب…فالاسلكي…..انس…محدش يدخل سيبوها محدش يمسكها….
انس……دياب دي قدامنا.
دياب…نفذ يا انس….حنان هتتجاب خصوصا ان كل ده متسجل…المهم الوقت لمار…لازم اروح الجلسه حالا….
انس…تمام…محدش يتعامل يارجاله الزموا مكانكم…
اتصل دياب علي تليفون انس…
دياب…انس انا رايح عالمحكمه بسرعه…لمار جلستها قربت الرجاله هناك بيبلغوتي اول باول.
انس…تمام يا دياب وانا هجيب كارمن ووراك علي طول…بقولك ايه مامت كارمن معايا عالوايت اوعي تكون نسيت تقولها.
دياب…لا اطمن متخافش انا قولتلها
انس…طيب اقفل هشوفها عايزه ايه واكلمك..
دياب…يلا سلام…
………….
انس..الوووو
مني……انس الحق يا انس…ناريمان مامت لمار…
انس…في ايه مالها…
مني….ناريمان اتكلمت يا انس وعيزاك ضروري انت او دياب باشا….
انس…انتي بتقولي ايه انتي بتتكلمي جد.
مني…والله العظيم اتكلمت. واطراف ايدها ورجليها بتتحرك….عيزاكم ضروري .
انس…. انا جاي حالا..سلام.
قفل…انس وهو بيجري عالڤيلا بسرعه وبيتصل في نفس الوقت بدياب…
انس ..الووووو ديييياب
دياب…في ايه يا انس مالك بتنهج كده ليه ..كارمن فيها حاجه
انس….لا انا داخل اجيبها اسمعني كويس…
مامت كارمن كلمتني بتقول ان والدت لمار اتكلمت وبتتحرك وعيزاني انا او انت ضروري.
دياب…سكت ثواني انت بتتكلم جد
انس…والله العظيم لسه قافله معايا حالا.
دياب….انت فين طيب.
انس…انا داخل اجيب كارمن بسرعه وهروحلها…
دياب…وانا هغير اتجاهي واروحلها حالا..
انس…طيب ولمار…
دياب…مش وقته يا انس..لسه معاد الجلسه ان شاء الله هنلحقها المهم الوقت نروح لمامتها بسرعه…
انس..طيب طيب يلا سلام…
فتح انس الباب بسرعه اتسرعت كارمن جري شال الرباط عن عينها وايدها.
كارمن…في ايه
انس…يلا بسرعه عشان نروح البيت
كارمن…بيت ايه انا عايزه اروح للمار.
انس…مش وقت لمار الوقت مامتك لسه مكلماني.
كارمن.. في حاجه ولا ايه.
انس…يلا بسرعه مامت لمار اتكلمت
كارمن..😳😳😳انت بتقول ايه
انس…والله العظيم اجري يلا…
جريت معاه كارمن وصلو للعربيه وركبوا وطاروا….
…………………
بعد مده بسيطه وصل انس وكارمن ولمحو دياب من بعيد ركن وجري علي فوق بسرعه…ركن انس وجريو وراه…
طلعو فوق…
فتحت مني الباب.. دياب هي فين.
مني…فالاوضه جوه.
كارمن…بجد اتكلمت..
مني..والله العظيم تعالو بسرعه هي مستنياكم….
دخلو جوه كانت
كانت ناريمان اعده عالسرير ومني سنداها بمخده‍…لان جسمها مش موزون وبتتهز كتير نتيجه عدم اتزان الجسم والنوم لفتره طويله..
دخل دياب وانس وكارمن.
كارمن…نونه انتي اتكلمتي صح.
هزت…ناريمان راسها ضحكت كارمن بزهول…انتي بتتحركي يانونه قولي اي حاجه والنبي..
ناريمان…بصوت مهزوز ومرعوش ومش مفسر للدرجه…
مفيش…وقت. الحقو بنتي ارجوكو.
دياب…قولي السبب ابوس ايدك…
ناريمان..قبل ما اقول السبب….في شخص واحد بس هو اللي يقدر ينقذ بنتي… اكيد هتقدرو توصلولو انتو بتقولو انكم تعرفو ناس كبيره فالبلد يعني هتعرفو توصلوله
دياب…مين الشخص ده…
ناريمان….اسمه عادل…
بص انس ودياب وكارمن لبعض…
ناريمان…وده رقمه مكتوب في ورقه كتبته عشان تكلموه..
دياب….عادل ايه…
ناريمان…..عادل صفوان الدالي…
دياب…😳😳😳😳نعم….انتي تعرفيه منين..
ناريمان…مش وقته اتصل بيه الاول لازم يلحق لمار….وخدوني عندها الوقت هقول كل حاجه هناك….بس يلا مفيش وقت…
دياب….مسك موبايله وكلم عمه….
عادل….الوووووو ايوه يادياب
دياب…..عمي انت فين..
عادل…انا فالڤيلا بنفكر انا وابوك وامك وريناد..
دياب….تسيب كل اللي في ايدك…وتروح حالا عالمحكمه..
عادل…محكمه ايه في ايه..
دياب…صدقني مش عارف بس في واحده تقريبا تعرفك وطلبت مني اقولك كده….عشان تنقذ بنتها….
عادل…واحده ايه وبنتها مين انا مش فاهم حاجه…
دياب….انت تعرف واحده اسمها ناريمان ياعمي….
عادل….ثواني واتجمعت الدموع في عينه مجرد ما سمع اسمها…
ناريمان…ايه..
دياب….حضرت ناريمان.ايه..
نااريمان….ناريمان محمد…عبد الرحيم
دياب….ناريمان محمد عبد الرحيم..
وقف عادل….بصدمه وقعت من ايده الكبايه …
عادل…..انت بتقول ايه ناريمان عرفت مكانها منين قدرت توصلها ازاي….انت بتقول ايه يادياب….انا دورت عليها سنين…
عاصم…في ايه يا عادل..
عادل….انت فين يادياب…
دياب ..بصدمه ومش فاهم اي حاجه…انا رايح عالمحكمه…الحقني هناك علي طول..
عادل….جاي فورا…
قفل دياب….وحطو ناريمان عالكرسي بتاعها ونزلو كلهم بسرعه مع بعض…
عاصم…في ايه دياب عايز ايه وناريمان مين.
عادل…ناريمان ياعاصم دياب بيقول انه معاها وعايزني حالا فالمحكمه.
نوال…دياب عرف منين اصلا حكايه ناريمان ووصلها ازاي..
عادل…مش فاهم انا لازم اتحرك..
عاصم…انا جاي معاك…
نوال…وانا كمان…
ريناد…في ايه انا مش فاهمه حاجه…انا هاجي معاكم..
نوال… لا خليكي انتي هنا…
ريناد…لا هاجي معاكم..
خرجو كلهم بسرعه…
واتحركو بالعربيه ….
………………………
ابتدت..جلسه لمار…كانت عامله زي الجسد من غير روح…نفس المشهد بيتكرر من تاني….في المحكمه وفقفص وسط مجرمين…لاكن الفرق المرادي …انها كانت لوحدها من غير اي حد….كان في دفاع ونيابه ومحامي واقوال بتشيد بحقها في قضيه مايا…ولنها قدرت تكشف ناس وقدرت تظهر برائه مايا وقدرت توقف كذا عمليه تخريبيه. وقدرت تقتحم معلموات سريه وساعدتهم كتير ..لاكن كانت لمار تقريبا مش منتبهه ولا سامعه اي حاجه وفدنيا تانيه….مش هاممها اي حكم ولا فارق معاها تسمع حتي…وكأنها فقدت كل حاجه خلاص…
بعد مده بسيطه وصلو اخيرا المحكمه….
عادل……انت فين يادياب…انا وصلت.
دياب…احنا كمان وصلنا قدام باب المحكمه
عادل…شوفتك يا دياب اقفل
مشي. عادل بسرعه ناحيتهم ووراه اخوه…ونوال وريناد…
دياب….عمي…
وبص لناريمان….نسيت اقولك الشخص اللي انتي طلبتيه…ده يبقي عمي…
ناريمان…لفت براسها وشافت عادل…..واول ما شافته دموعها نزلت..
عادل…..😳😳😢🤐عادل بزهول وهو دموعه نازله. وباصص عليها وهي اعده علي كرسي متحرك مش فاهم حاجه ومش عارف يتكلم كأن الحياه وقفت عند اخر يوم شافها فيه…ناريمان.
انتي ازاي هنا…انتي كنتي فين
ناريمان…..مش وقته يا عادل….الحق لمار …محكوم عليها بالاعدام مفيش حد هيقدر ينقذها غيرك وغيري…الحقها
عادل…لمار مين…
ناريمان…بدموع……لمار بنتك ياعادل..
عادل….بنتي😳
الجمييييع…😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المصير المحتوم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى