رواية المصير المحتوم الفصل الثامن عشر 18 بقلم مي أحمد
رواية المصير المحتوم البارت الثامن عشر
رواية المصير المحتوم الجزء الثامن عشر
رواية المصير المحتوم الحلقة الثامنة عشر
#البارت_الثامن_عشر 🍂🍂
#روايه_المصير_المحتوم 🍂🍂
#الكاتبه_مي_احمد 🍂🍂
اما عند..ريناد….كانت ماسكه موبايلهاوبتكلم ياسمين…
ياسمين…..ايه يابنتي كل ده…اتأخرتي اوي قلقتيني…
ريناد…..اسكتي…يا يا سمين…انا بقالي كذا ساعه بحاول اتلم علي اعصابي…
ياسمين…ليه بس….
ريناد…..هقولك..
فلاش…باك….
بعد ما دخلت واطمنت انها مش موجوده…….مسكت موبايلها…
ولقيته مقفول بالباث وورد…
فضلت احاول….كتير. تاريخ ميلادها تاريخ جوازها تاريخ ميلاد ريهام عمي….مكنش بيفتح…
وانا مندمجه. اوي. فجأة…
الباب اتفتح
ياسمين…😳😳😳يانهار اسود
خرجت..من الحمام.
ريناد…لا يا اختي ده عمي اللي دخل وشافني ماسكه موبايلها😁
ياسمين…..يانهار مطين…وعملتي ايه…
ريناد….اول ما شوفته…حسيت..ان اتشليت في مكاني مقدرتش انطق ولا اتحرك…بس عيني كانت علي باب الحمام…
هو اول ما شافني.
فلاش باااااك..
عادل….بتعملي ايه هنا ياريناد…وماسكه موبايل حنان ليه..
ريناد….وهي بتبص علي باب الحمام….أنكل انا..
عادل….مالك يا ريناد.
ريناد…ممكن اخرج بس بسرعه قبل طنط حنان ما تخرج وهبقي اقولك
عادل….حس ان في حاجه ….ماشي يا ريناد اخرجي
خرجت…ريناد…جري…وبعد مده بسيطه…خرجت حنان ولبست وخرجت…
ثواني وكان باب اوضه ريناد بيخبط.
ريناد…ادخل…
فتح عادل….واول ما ريناد شافته اتوترت…اتفضل يا انكل…
دخل عادل واعد عالكرسي…فضلت ريناد ساكته وباصه فالارض..وهو باصصلها…
عادل…هتفضلي ساكته كتير….
ريناد….انا اسفه..
عادل…انا مش جابلك عشان تتأسفي وعارف انك ادام عملتي كده اكيد في حاجه…اتكلمي ياريناد
ريناد….انا هحكيلك كل حاجه يا انكل عادل…
عادل…وانا سامعك…
ابتدت…ريناد تحكيله كل حاجه من اول مره سمعتها لتاني مره قبل ما تدخل اوضتها…
ريناد…بس ده كل اللي حصل وانا دخلت اوضتها…كنت عايزه اعرف مين الشخص اللي بتتكلم معاه وكنت عايزه اعرف لو في بينهم رسايل يقصدو مين اللي عايزين يموتوها..انا اسفه يا انكل والله انا عمري ما اتدخلت في حاجه تخصي بس المرادي في شخص ممكن يموت..
عادل…بصدمه…دي اتجننت وصل بيها القذاره انها تقتل…
ريناد…ارجوك يا انكل بلاش تقول اي حاجه انا خايفه منها بجد.
عادل…متقدرش تقرب منك…
ريناد….وبردو خايفه علي حضرتك. لان انت وحضرتك مش متفقين مع بعض. وممكن تعمل فيك اي حاجه. .
عادل…ريناد طيب مسمعتيش اسم الشخصيه اللي هي بتتفق عليها
ريناد…لا خالص مقالتش..
عادل…انا كنت شاكك فيها كنت حاسس انها بتخوني بس عمري ما شكيت انها ممكن تكون بتتفق علي قتل حد
ريناد…طيب حضرتك متقدرش تتوقع هي بتتكلم عن مين.
عادل…لا خالص انا دماغي وقفت .
ريناد….بس هي المفروض انها راحت تقابل الشخص ده عشان تديله فلوس والمفروض انه بكره هينفذ.
عادل….مش قادر اتخيل تدفع مليون جنيه عشان تقتل حد حياه البني ادمين رخيصه عندها كده…
ريناد….حضرتك هتعمل ايه…
عادل…انا دماغي واقفه مش قادر افكر…بس الاول في حد يعرف فالبيت هنا.
ريناد…لا خالص…مفيش غير ياسمين…
عادل….تمام….انا بفكر في حاجه مش عارف هتنفع ولا لا..
ريناد…ايه هي…
عادل….بفكر ابعت رساله للشخص ده من رقمها علي اني هي واقوله يلغي المعاد لحد ما اكلمه..
ريناد…وافرض الشخص ده اتصل بعد ما شاف الرساله…
عادل…مش عارف يحصل اللي يحصل بعد المهم اكون وقفت الجريمه دي…
ريناد…طيب حضرتك عارف الباث وورد..
عادل…باث وورد؟؟؟ انا معرفش انها عامله باث وورد.
ريناد…لا عامله ما حضرتك لما دخلت عليا انا كان بقالي شويه جوه وبحاول افكه بس مقدرتش…
عادل…حط ايده علي دماغه….يارب استر…
ريناد….هنلاقي حل واكيد ربنا هيقف معانا يا انكل ان شاء الله اطمن
عادل…يارب…مش عايز اب حد يوصله كلمه من الكلام ده…وانا هشوف طريقه..
ريناد…حاضر…بس ممكن اسال حضرتك سؤال.
عادل…اتفضلي…
ريناد…يعني هي طنط حنان معاها المبلغ ده في حسابها..
عادل…حنان معاها ڤيزا كارد انا عاملهالها بتسحب منها اللي تحتاجه…
ريناد…..طيب حضرتك ممكن تقفل الحساب….عشان يمكن لو اتقفلت تعرف انها مش هتعرف تسحب فالموضوع يتأجل شويه….
عادل…هو حل كويس بس مش يمكن تكون سحبت الفلوس….
ريناد….اكيد وصل لحضرتك رساله شوفها وان شاء الله متكنش سحبت…غير الجزء اللي راحت تدهوله بس…
عادل….ماشي هشوف ولو كده هسحبه وهقول اي حاجه…بس اهم حاجه اننا نعرف رقم الراجل اللي بتكلمه ده…
ريناد….انا عندي حل..
عادل…ايه..
ريناد..حضرتك متعرفش تاخد الموبايل منها وهي نايمه…وانا الصبح اخده واروح لاي حد يفكلي الباث وورد ونعرف.
عادل….ممكن بس حنان نومها خفيف جدا بيتهيألي صعب…بس هحاول
ريناد ..خلاص تمام شوف حضرتك هتعمل ايه وبلغني ومتقلقش طول ما حضرتك بره البيت انا هفضل وراها هنا.
عادل…تمام بس من غير ما تحس.
ريناد…حاضر
بااااالك….
ريناد….بس هو ده كل اللي حصل
ياسمين…لو اني مكنتش احب انه يعرف بش كويس انه عرف عالاقل متبقيش لوحدك.
ريناد….انا مضايقه عشان اوي
ياسمين….الله يكون في عونه بصراحه…
ريناد…يارب….ويارب يحصل اي حاجه والراجل ده ميعرفش يموت الست
ياسمين…ان شاء الله ياريناد
ريناد…انا هقفل بقي الوقت عشان هموت.وانام
ياسمين…ماشي ياروحي تصبحي علي خير
ريناد…وانتي من اهل الخير
………….
مر اليوم بسرعه. واعلن الصباح عن اشراق يوم جديد ملئ بالاحداث المثيره…
صحي…دياب…من النوم حاسس ان دماغه تقيله…فتح عينه…وحس بحاجه علي صدره….بص لقاها لمار…اعده عالكرسي وسانده بدماغها علي صدره وايدها فيها فوطه صغيره كانت بتعمله بيها الكمدات….ابتسم دياب….وحط ايده بين خصل شعرها.وفضل يمرر ايده براحه..ويمسك راسها بين ايده عشان يحس بيها…كل ده ولمار غطسانه فالنوم…قرب ايده. من وشها…وفضل يلاعب انفها…براحه…حست لمار بحاجه بتمشي علي وشها.فتحت عينها…واول ما شافت دياب..مبتسم ليها قامت بسرعه وهي مخضوضه..
لمار…انت بتعمل ايه هنا..
دياب…والله انتي اللي بتعملي ايه هنا في اوضتي.
لمار…اوضتك…بصت لمار بسرعه عالاوضه وثواني وافتكرت..اسفه نسيت اني كنت جمبك..عامل ايه الوقت
دياب…الحمد لله انتي هنا من امبارح….
لمار…اه بس نمت جمبك عالكنبه…وشويه وصحيت اشوفك وعملتلك كمادات تاني بس يظهر اني روحت فالنوم..
دياب…تعبتك معايا.
لمار….ولا يهمك..المهم انك بقيت احسن…وحرارتك نزلت خالص..
دياب…لا انا احسن كتير انهرده…
لمار…طيب الحمد لله قوم بقي لحد ما اروح اغير…وهرجع اعملك الفطار.
دياب…لا انا مش عايز افطر.
لمار…لا هتفطر ويلا قوم
دياب…بابتسامه…حاضر..
لمار….ابتسمتله وجات تقوم. مسكها دياب من ايدها….وثولني وكان طابع علي ايدها بوسه…شكرا..
سحبت..لمار ايدها بسرعه.باحراج..العفو
وثواني وكانت خرجت وراحت اوضتها..
لمار…لنفسها.وهي حاطه ايدها علي قلبها…مالك…اهدي…اللي انت حاسه ده مينفعش خالص..مش من حقك اصلا…
ياريته كان حصل وقت تاني…لاكن الوقت مينفعش…الوقت مبقاش في حاجه من حقك اصلا…
خدت لمار نفس طويل…لازم اغير كل حاجه…لازم اركز فاللي انا جيت عشانه وبس…ولازم اعرف ان فالاخر هرجع السجن وهيتحكم عليا…الحب مبقاش ليا عشان كده لازم اخلي دياب يبعد عني وميفكرش فيا عشان ميتعبش..
……………..
صحي…عادل من بدري…وشاب حنان نايمه…او عامله نفسها نايمه…لبس وخرج من بدري…وراح عالبنك عشان يوقف اي حاجه…حنان تقدر تسحب منها فلوس….
وبمجرد…ما خرج…قامت حنان كلمت الشخص المجهول….
حنان….الووووو.
مجهول….ايوه ياست الكل صباح الفل.
حنان…جاهز..
مجهول…اه ونازل خلاص.
حنان….تمام نفذ وهستني تليفون منك تقولي انك خلصت.
مجهول..اعتبريه حصل …
حنان…سلام.
مجهول…سلام….
…………………… ……………..
خلص انس شغله…واول حاجه فكر فيها…انه يروح لوالدت لمار….
ركب…عربيته وراح علي المستشفي..
وبعد مده بسيطه…وصل انس. تحت المستشفي…ركن عربيته ودهل المستشفي…وسأل فالاستقبال عن مكانها قالوله عالدور اللي هي فيه…
طلع انس الدور…وقابل ممرضه..
انس…لو سمحت.
الممرضه…ايوه يا افندم.
انس…الاقي فين الاوضه بتاعت مدام ناريمان محمد احمد..
الممرضه….حضرتك هي ممنوع عنها الزياره إلا بأمر الدكتور…عشان حالتها النفسيه..متأخره جدا حضرتك قريبها…
انس…لا وطلع البطاقه بتاعته…انا المقدم انس الجوهري..
الممرضه…اهلا يا افندم اسفه بس دي لول مره اشوف حضرتك.
انس…مفيش مشكله…اقدر اقابل الدكتور…
الممرضه…طبعا اتفضل..خدته الممرضه لاوضه الدكتور دخل انس وعرفه بنفسه وعرفه انه محتاج يقابلها.
الدكتور…طبعا بس ياريت متتعباش فالكلام…لان هي مش مستحمله حالتها النفسيه سيئه جدا..
انس…متقلقش..انا مش هتعبها ومش هطول.
الدكتور…طيب اتفضل الممرضه هتوريك اوضتها..
انس…شكرا يادكتور بعد اذنك…
مشي…انس مع الممرضه…
الممرضه…اتفضل فتح انس الباب…ودخل الاوضه هو والممرضه…اتفاجأ بالشخص اللي واقف ادام السرير وبيحاول يخنقها بالمخده
انس…ايه ده…
جري انس عليه…صرخت الممرضه..
فضل انس يضرب فيه…ويضرب في وشه…لاكن فجأه طلع الشخص ده مطوه وضربه في ايده بعد انس وهو بيتألم…فاللحظه دي جري بسرعه الشخص ده…بأقصي سرعه…وابتدت الدنيا تتلم من ممرضين ودكاتره…وقبل ما يبلغو امن المستشفي كان الشخص ده فص ملح وداب…ومحدش قدر يلحقه….
انس…بصوت عالي.حد يجي يشوفها بسررررعه..
دخل الدكتور بسرعه وصل بيها جهاز الاكسچين…ولحسن حظها انس دخل فالوقت المناسب وملحقش الراجل ده يأذيها…
انس….ازاي مفيش هنا امن ازاي اي حد يدخل كده عالمرض.
الدكتور…احنا مانعين اصلا عنها الزياره حضرتك….مش عارف ده دخل ازاي..
انس…انا عايز تفريغ للكاميرات حالا وعايز اعرف مين ده…
الدكتور…حالا يا افندم بس الاول اتفضل معانا ايدك محتاجه تتخيط عشان بتنزف جامد…
بصلها انس….اهدي متخافيش انتي في امان…انا المقدم انس الجوهري..هرجعلك تاني عشان عايز اتكلم معاكي…
خرج…انس مع الدكتور…وخيطوله ايده بسرعه..وبعد ما خلص…تابع معاهم انس…الكاميرات.
انس…ايوه هو ده… انا عايز التسجيل ده فورا.
الامن….حاضر….يا افندم
انس….انا هروح ابص عليها واتكلم معاها لحد ما اخلص الفديو يكون جاهز.
الامن…تحت امر حضرتك..
خرج انس…راح لناربمان…كان معاها الدكتور والممرضه..
الدكتور…حمد الله علي سلامتك…
انس…من فضلك يا دكتور سبني معاها
الدكتور…تمام
خرج الدكتور والممرضه.
انس….حمد الله علي سلامتك ربنا بيحبك اني جيت فالوقت المناسب…بقالي فتره مشغول كل يوم اكون هجيلك ويحصل حاجه وأجل المعاد وانهرده قولت لازم اجيلك وكأن جاي عشان انقذك…طبعا انتي متعرفنيش..انا المقدم انس الجوهري…وكنت موجود يوم الحادثه بس مش انا اللي ماسك القضيه انا صاحب ظابط المباحث اللي كان ماسك قضيه لمار بنتك..
ثواني…وعيونها دمعت ونزلت بسرعه.
انس…ارجوكي اهدي…انا جاي انهرده وعارف اني هخرج من هنا وانتي احسن كتير ويمكن اللي هقوله ده انتي متصدقيهوش بس هي دي الحقيقه ويمكن بردو لو حضرتك في حاله صحيه غير دي وكنتي احسن مكنش هينفع تعرفي لان المواضيع دي بتكون في سريه تامه…
انس…حضرتك طبعا عارفه ان لمار اتعدمت واتنفذ فيها الحكم..
غمضت ناريمان…عينها بوجع. ودموعها كانت بتتسابق..لاكن فتحت عينها بصدمه من باقي كلام انس.
انس….بس ده مش صح…لمار عايشه.
ناريمان😳
انس…صدقيني…انا هحكيلك كل حاجه…
وابتدا انس يفهمها كل حاجه.حصلت
ناريمان…بان علي ملامحها انها مبسوطه لاكن مكانتش قادره تسيطر علي دموعها.
انس…بابتسامه…بس هو ده كل اللي حصل ودي صور ليها وهي بتدرب مع دياب…هو صورها من غير ما تحس عشان اجي واوريكي الصور دي واطمنك
نارميان…باصه للصور بوجع ودموعها نازله ومش مصدقه انها لسه ادامها
انس…هي الوقت بتستعد للمهمه…وان شاء الله لما تخلصها علي خير وترجع احتمال كبير. يتخفف عنها الحكم…
بس انا جيتلك بأمر من دياب…عشان يكون عندك امل وتقدري تساعديها…لمار رافضه تتكلم وهو عايزك تقاومي وتحاولي تساعديها…لازم يكون عندك دافع انك تتكلمي لمار ممكن تتعدم ومن غير ذنب لو انتي واثقه في برائتها لان انتي الوحيده اللي كنتي معاها لازم تتكلمي وتخرجيها من القضيه دي…
فكري وحاولي وانا واثق انك هتقدري تفوقي وتنقذيها. لو هي تستاهل انها تخرج من القضيه…يمكن اكون انا من اكتر الناس اللي مصدقين اوي برائتها من كلام صاحبتها كارمن عنها…
ناريمان…🥺🥺
انس…اه صح…كارمن انا اعرفها وحاليا بساعدها لانها طلبت مساعدتي لانها هربت من بيتها. وحمالها اللي حصل.
انس…انا حكيتلك عشان انا واثق ان كارمن هتجيلك…وطبعا انا مش هينفع اسيبها تيجي لوحدها عشان والدها ميأذيهاش…وطالب من حضرتك لو شوفتيني معاها كأنك متعرفنيش ولا تعرفي اي حاجه من اللي قولتلك عليها كارمن متعرفش ان لمار عايشه زي ما قولت لحضرتك دي قضيه محدش ينفع يعرفها ….
انس…انا همشي. الوقت…واكيد الفتره الجايه هشوفك كتير وهطمنك كمان علي لمار..
ابتسمت ناريمان لانس…بحب وشكر وامتنان.
انس….خلي بالك من نفسك ومتقلقيش اللي حصل ده مش هيتكرر تاني واللي عملها هجيبه ولازم اعرف مين اللي كان عايز يقتلك ده…وانا هخليهم يحطولك حراسه وهطلب منهم ان مفيش اي مخلوق يدخلك غيري لنا او كارمن…تمام
غمضت…ناريمان عينها بمعني تمام…
انس…يلا سلام اشوفك علي خير…
………….
خرج انس….واتنهدت ناريمان براحه…وحست ان لسه في امل..وبتدعي ربنا من جواها ان ربنا يشفيها بس عشان تنقذ بنتها
…..خرج انس واول ما خرج كلم دياب..
…………
دياب…كان واثف يتابع لمار وهي بتدرب..وسمع موبايله بيرن…
دياب…ايه يا انس خير عالصبح كده فيه ايه.
انس…ياعم براحه شويه تصدق انا غلطان ومش هقولك كنت فين
دياب…اوعي تقول انك روحت.
انس…اه روحت ولسه خارج من عندها.
دياب..قولتلها.
انس…اه قولتلها كان باين عليها الاول انها مش مصدقه بس كويس انك بعتلي الصور اول ما شافتها مقدرتش تمسك نفسها
دياب…اتكلمت.
انس…لا طبعا بس عندي احساس كبير انها هتتكلم..
دياب…يارب بس بسؤعه مفيش وقت
انس…متقلقش ليه بدري وفي وقت
دياب…يعني مفيش اي حاجه قالتها
انس…لا بس كل ده مش مهم المهم ان في حاجه تانيه حصلت ه اللي بكلمك عشانه .
دياب…ايه خير.
انس….الممرضه وصلتني باوضتها اول ما فتحنا الباب وجينا ندخل لقيت في واحد واقف ادامها حاطتت المخده علي وشها بيحاول يموتها…
دياب…بزهول نعمممم انت تقصد مين والدت لمار
انس…اه..
دياب….ازاي. ومين اللي عمل كده.
انس…مش عارف انا جالي زهول ومقدرتش انطق…مسكته فضلت اضرب فيها بش ابن الكلب ضربني بمطوه..
دياب…انت شكلك بتهزر صح.
انس…بهزر ايه والله بتكلم جد
دياب…انت كويس.
انس…اه متقلقش..جت في ايدي…وخيطها…بس ابن الكلب قدر يهرب في ثواني ومحدش عرف يجيبه.
دياب….مفرغتش الكاميرات ليه ولا بلغت
انس…انا فرغت الماميرات وخدت الفديو كله. بس طبعا مبلغتش عشان لو وصل لاي حد اني كنت هناك هنتقفش يامعلم…وهما اصلا فالمستشفي سكتو لانهم قلقو مني..وشكلهم مصدقو اني مبلغتش…
دياب…طيب الراجل ده لازم تعرفلي مين هو وايه علاقته بيها وليه اصلا عايز يقتلها. اكيد هيوصلنا بالسبب اللي خلي لمار تقتل والدها…هو شكله ايه
انس….شاب مش كبير يمكن في سني وسنك وممكن اصغر..انا وقتها جه في بالي حاجه بس صدقني مقصدش يمكن وقتها مفكرتش في اي حاجه غيرها..
دياب….ايه هي
انس…يعني جه في بالي ان لو لمار الحكايات اللي اتقالت عليها تكون صح وان مثلا يكون ده واحد كانت تعرفه او كان هو اللي عندها زي ما جيرانها قالو ورايح يموت امها عشان متتكلمش..
دياب…بغضب…انت بتقول ايه.
انس…انا بقولك اللي جه في بالي ساعتها ومن غير ماتتعصب انا عارف اني غلط
دياب…هنفرض ان ده صح…طيب ماهو اكيد عارف انها ماتت هيروح يموت امها ليه..وهي اصلا ضايعه ومستسلمه لكل حاجه….
انس….معرفش انا بقولك اللي جه في بالي..
دياب…تقفل معايا وتبعتلي صوره الواد ده..
انس…طيب لما اروح…عشان الفديو علي فلاشه…
دياب…تمام متتأخرش عليا….
انس…ماشي..يلا سلام
دياب..سلام….
خلصت لمار التمرين…وراحت ناحيته..
لمار…في حاجه تاني ولا خلاص.
دياب…بغضب باين علي ملامحه…لا خلاص.
لمار…انت تعبان..
دياب…انا كويس..
لمار….امال مالك..
دياب…يوووووه مفيش انتي مالك اصلا مالي ولا زفت اطلعي يلا..اتفاجئت لمار من تغييره المفاجئ عكس الصبح…
لمار…بصتله بحزن وطلعت وسابته…
دخلت اوضتها وقفلت علي نفسها.
…………………………………
حنان بغضب…..نعممممممم
انت بتقول ايه ..انت بتشتغلني يالا..
مجهول…والله ابدا يا ست الكل اللي بقوله هو اللي حصل..
حنان…وانت فاكر اني هصدقك اوعي تكون فاكر ان حركاتك دي تخيل عليا انا اوديك في ستين داهيه..وابلغ عنك
مجهول…بقولك ابه اهدي كده واتكلمي عدل…وستين داهيه ايه اللي توديهاني وتبلغي عني بتهمه ايه ان شاء الله هتقولي ايه اديته مبلغ عشان يخلص علي واحده ومنفذش اعقلي الكلام ياست الكل قبل ما تبلغي عني هتكون انتي اللي روحتي في ستين داهيه…مش انا….يعني تهدي كده وتوزني كلامك الاول…انا قولتلك اللي حصل ولسه عند اتفاقي معاكي وهنفذ لما تحسي انك هديتي كده تكلميني ونشوف هنعمل ايه…
حنان…تمام لو انت مش كداب هعرض عليك اتفاق تاني…هديك بدل المليون مليون ونص..بس تنفذ.
مجهول….وانا موافق بس الدنيا تهدا فالمستشفي شويه.
حنان…وانا مش هستني..
مجهول…موافق بس بشرط..
حنان…ايه هو..
مجهول…هاخد المبلغ كله. قبل ما انفذ.
حنان…لا والله وانا ايه يضمنلي انك اصلا مبتكدبش..
مجهول… مفيش ضمانات…زي ما قولتلك لولا اللي دخل ده كان اتأخر بس خمس دقايق كان زمانها مطلعه فالروح وانا هربت..وطبعا لازم المرادي اضمن حقي كامل خصوصا ان دي فيها مجازفه…
حنان…وانا موافقه بكره الصبح هسحبلك المبلغ…وهتصل بيك اقابلك علي طول
مجهول…هو ده الكلام..وانا مستنيكي..يلا سلام.
حنان سلام…
قفلت حنان وهي هتولع….ولسوء حظها سمعتها ريناد…بسبب صوتها العالي… لاكن المرادي…الحظ كان واقف مع ريناد اكتر وقدرت تسجلها كل مكالمتها…
وبما ان حنان كان الغضب عاميها ومش في وعيها صوتها كان عالي ومحستش بنفسها ولا باللي قالته ولا عملت حساب اي حد معاها…
……………….
اما عند دياب..ولمار…كان الوقت داخل علي 6
من بعد ما طلعو وكل واحد فيهم في اوضته دياب مش طايق نفسه وعلي لد ما هو واثق فيها ومصدقها بس كلام انس ضايقه وخوفه وفكره ان دي تطلع الحقيقه كانت رعباه…..رن تليفون دياب.
دياب….الوووو
حاتم….ايوه يادياب..
دياب…اهلا سياده اللواء..
حاتم…مال صوتك.
دياب…لا ابدا واضح اني خدت برد وحراتي كانت عاليه بس احسن الوقت
حاتم…خلي بالك من نفسك.الجو عندكم صعب..
دياب…ربنا يستر يا افندم.
حاتم….المهم…
دياب…خير يا افندم…
حاتم….عايزك تبلغ..لمار…ان بليل كمان ساعه اول ما اديك الاشاره…لمار هتعمل المكالمه. معاهم….ومع الشخص…اللي جاي عشانها…وتعرفه انها هتقابله…بكره..
اتغيرت ملامح دياب…وكأنه اتحول لوحش….
دياب…..حاتم.باشا….لازم نشوف طريقه تانيه.
حاتم…بغضب…تاني يا دياب…مش خلصنا من الموضوع ده.
دياب…لا ياسياده اللواء مخلصناش..
حاتم….قولتلك عندك حل…لو عندك انا موافق
دياب…ولو معنديش
حاتم…يبقي تبعد ومتدخلش في حاجه متخصكش..واعتبره امر…
دياب…يا افندم….صدقني مش هينفع خصوصا ان لمار عندها عذر يمنعها من الخطوه دي…
حاتم…عذر يعني ايه مش فاهم.
دياب…عذر يا افندم خاص باي بنت.
حاتم….نعم…ودي حاجه بقي اخترعتها عشان منفذش.
دياب..لا يا افندم و.تقدر تتأكد منها…
حاتم… اديني لمار..
دياب…بغضب…نعمممم.
حاتم…اللي سمعته…
دياب…لحظه يا افندم….
ساب …دياب الموبايل.في اوضته وراح علي اوضتها…خبط عليها فتحتله. واول ما فتحت زقها لجوه ودخل وقفل الباب..
لمار….بفزع😳😳😳في ايه انت بتعمل ايه…
دياب…وكأنه وحش متحول بعروق بارزه…وعيون حمرا
دياب …سياده اللواء عالتليفون…المفروض بليل هتعملي المكالمه اللي مستنينها في اسرائيل….وهتكلمي الشخص اللي المفروض تقابليه…والمفروض انك هتقابليه بكره….
لمار….اعمل ايه يعني.
دياب…هو عايزك…هيسألك علي حاجه وتردي وتقولي ايوه.
لمار…حاجه ايه…
دياب…..هيسألك عندك عذز يمنعك من المقابله دي…هتقولي اه..
حست…لمار بالاحراج….ونزلت عينها..
دياب…بغضب رعبها…انتي فاهمه..
لمار….هزت راسها وخرجت معاه وهو ماسكها من ايدها بيشدها بغضب راح علي اوضته ومسك الموبايل فتح الاسبيكر ومد ايده اداها الموبايل
لمار…الوووو.
حاتم…اذيك يالمار..
لمار…تمام حضرتك.
حاتم…لمار….المفروض ان بكره هتقابلي الراجل زي ما دياب فهمك ودياب بيقول انك عندك عذر يمنع مقابلتك بالراجل. ..الكلام ده صح..
لمار…بصت لدياب…وهو بيبصلها بغضب.
لمار….باحراج…ايوه حضرتك…
حاتم…متأكده..
لمار…متأكده…
حاتم…من امته بالظبط…
لمار…فالوقت ده كانت هتموت من الاحراج
لمار….امبارح..
حاتم….تمام…اقفلي وخمس دقايق وهشوف حل وهرجع اكلمك…
لمار…حاضر.سلام..
قفلت لمار الخط ووقفت باصه علي دياب…اللي كان رايح جاي فالاوضه وشر الدنيا راكبه….
عدي وقت بسيط…واتصل حاتم..
دياب…ردي وافتحي الاسبيكر…فتحت لمار ….الوووو.
حاتم…ايوه يالمار…اعتبري الموضوع منتهي…
حست لمار ودياب فالوقت ده انهم ارتاحو لاكن اتصدمو لما كمل حاتم كلامه
حاتم…..في بنت انهرده هتجيليك…هتجبلك معاها حبايتين هتاخديهم. ساعات بسيطه. وهتوقف كل حاجه ..وهتكوني جاهزه لمقابله بكره.وهتجبلك معاها فستان وهتساعدك في شويه حجات عشان تكوني جاهزه لبكره…تمام.
دياب…وقف مبرق من اللي بيسمعه وكأن الامل اللي اتعلق بيه…اتدمر…اما لمار…فابالرغم من انها كانت استسلمت وواقفت لاكن لما حست بأمل اتمسكت بيه….وثواني واملها ضاع. ورجعت لنقطه الصفر وكأن الدنيا اسودت في في وشها….
لمار….بجمود….تمام يا افندم..
حاتم….سلام.
لمار….قفلت من غير ما ترد وهي باصه بشرود للفراغ كانت باينه هاديه عكس دياب اللي كان الغضب عاميه…لاكن من جواها كان في صراع بينهش في قلبها…
دياب…8و ابه اللي تمام يا افندم…انتي ازاي بالضعف والاستسلام ده…
بصتله لمار…بملامح جامده…عندك حل..
دياب…هو كل ما اكلم حد يقولي عندك زفت..لا معنديش ومش قادر ولا عارف افكر في اي حاجه. بس علي جثتي انك تروحي..
لمار….بصفتك ايه هتمنعهم…
دياب…بصفتي بحبك يالمار ولا يمكن اخلي حد يلمس منك شعره..
ابتسمت لمار بسخريه….وتفتكر ده سبب يخليهم يسمعو كلامك…فوق يا حضرت الظابط انت عارف كويس اني لو مراتك وفي حاجه تهدد بلد ولازم اعملها هعملها غصب عنك وعني…
دياب…انتي مالك بتتكلمي كده ومستسلمه انتي فاهمه هيحصل ايه.
لمار…فاهمه..
دياب…بغضب من برودها فقد اعصابه ومحسش بنفسه غير وهو بيقولها ايه عجابك..اوي الحوار ده داخل مزاجك متقبلاه بحجه انك خلاص كده كده ميته..متقبله عشان مش عايزه تتكلمي …ولا متقبلاه عشان معندكيش حاجه تقوليها…وانك لما قتلتي ابوكي مقتلتهوش…عشان سبب مش قادره تقوليه…لان من وجهه نظري مهما كان السبب اللي مخبياه بعد الموقف اللي انتي فيه ده…كان المفروض تتكلمي لان مظنش انك هتتعرضي لموقف اصعب من ده…يا شيخه ده انا شكيت ان ابوكي اعتدا عليكي..عشان كده قتلتيه واتعاطفت معاكي بس موافقتك تبين ان ابوكي مظلوم لان لو ده السبب مش هتقبلي ان حد يلمسك….بس واضح ان كلام جيرانك عنك كان صح…وانك كنتي مقضياها يالمار…وانهم بوم الحادثه شافو فعلا واحد نازل بيجري من شقتكم وابوكي لما شافك معاه مستحملش وضربك وانتي عشان تسكتيه قتلتيه…..
لمار…دموعها نازله وفضلت تسمعه تسمعه لحد ما خلاص جابت اخرها. وبالرغم من انها سمعت الكلام ده قبل كده عليها من جيرانها لاكن…اتصدمت لما لقته بيكرره وبيتهمها بيه. ومصدقه
لمار….محستش بنفسها…غير وهي بترفع ايدها ونازله بيها علي وش دياب….
لمار…اخررررس مش عايزه اسمع صوتك انا اشرف منك ومن اي حد اتكلم عليا
انا اشرف منكم كلكم…اشرف من جيراني اللي موقفوش معايا ونهشو في عرضي…اشرف.من اللواء.اللي بيديني اوامر ابيع نفسي واشرف من الناس اللي فوقيه اللي امروه يبلغني واشرف من اي منصب. بيوافق ان البنت تبيع نفسها عشان مصالح…حتي لو عشان البلد…نفسها ده ميدلهمش الحق انهم يهددو عشان البنت توافق….واشرف منك انت شخصيا….انت ضعيف مش لاقي حل وبتطلع غضبك فيا وشايف اني مستسلمه والمفروض اني انا اللي الاقي الحل وإلا في نظرك هكون واحده زباله قتلت ابوها عشان شافها في حضن واحد في بيته….وهي مشتغفله امها العيانه مش كده….انا بكرهك يادياب….
دياب…كان واقف يسمعها وهو هيتجنن
دياب….طلع موبايله وجاب الصوره اللي انس بعتهاله بتاعت الشاب اللي كان هيقتل امها وبالنسبه لده…ايه متعرفيهوش…
لمار…باصه للموبايل وساكته..
دياب…سكتي ليه…كنتي فاكره ان في حاجه بتستخبي كتير…اهو الزباله اللي فالصوره ده…كلن هيموت امك انهرده الصبح فالمستشفي…وصيت انس يروحلها ويطمن عليها عشان متبقاش لوحدها ماهي ياحرام ملهاش غيرك واتفاجئ انس بيه وهو حاطط المخده علي وشها بيخنقها ..ولحقها علي اخر لحظه..
نزلت دموع لمار….ماما كويسه مش كده..
دياب…باصصلخا وقلبه بيتقطع عشانها….
ايه خايفه عليها ولا خايفه…عليه..متخافيش قدر يهرب..
لمار….انا معرفش مين ده صدقني.
دياب…لا والله يعني مش هو ده اللي ابوكي شافك معاه…وعشان كده انتي قتلتيه…وهو بقي كان رايح يقتل امك عشان متتكلمش.
لمار…حرام. عليك…كفايه…انت مش فاهم حاجه ولا عارف حاجه….كفايكم ظلم بقي…انا لو كان عندي امل واحد اني اعيش مبقتش عيزاه ولو كان قلبي بيحاول يضعف عشان اتكلم…فصدقني هدوس عليه ومش هتكلم…انا حقيقي عايزه اموت وارتاح…الدنيا دي انا جيت فيها غلط..
دياب…مسكها من ايدها…بعنف….طيب لما انتي مظلومه اتكلمي ساكته ليه…انتي عارفه انتي بتعملي فيا ايه…انتي واثقه اني مش مصدق اي حاجه فيكي بش كل حاجه ضدك…قوليلي اصدق قلبي ولا اصدق اللي بسمعه وبشوفه عليكي…امشي ورا قلبي ولا امشي ورا عقلي اللي بيحاول يخليني اصدق اللي بيحصل..
لمار….اقولك انا….تنساني يادياب…ابعد عني…ولو زي ما قولت حبيتني بجد شيلني من قلبك عشان انا منفعكش باي شكل من الاشكال…
دياب…مش هيحصل ومحدش هيلمسك.
لمار…بقوه…لا هيحصل يادياب..ومن اللحظه دي هتسبني في حالي ومفيش اي حاجه هتجمعني بيك غير التدريب وبس…انت فاهم. ولو حصل واتجاوزت حدودك معايا هبلغ سياده اللواء. يشوف شغله معاك او يجيب حد بدالك…
دياب…مسكها من ايدها…انتي بتتحديني يالمار…
لمار…احسبها زي ما تحسبها…ولا انت صحيح زعلان ان في حد هيلمسني..شكلك كنت حابب تسبثه بس للاسف هو هيسبقك..
دياب…بغضب..لمار…اتعدلي…
لمار….ايه…تحب تبدأ انت…عشان تسبني بعد كده في حالي..
دياب…لمار اسكتي…
لمار….اسكت ليه انا بتكلم جد علي فكره…لو ده هيخليك تكون راضي معنديش مشكله…
دياب…بغضب ضربها قلم…وقعت بعده عالارض…راح عليها مسكها من شعرها…صرخت لمار من الوجع..
دياب…واضح…انك مش في وعيك…وكان لازم تفوقي…وقولتهالك قبل كده وهقولهالك تاني مش انا يالمار اللي يفكر بالطريقه دي…انا مش عيل ولا برياله…عشان ده اللي يكون هاممني….انتي عارفه اني حبيتك..وخايف عليكي..
لمار…وانا مبحبكش…ومن اللحظه دي تبعد عني…انت فاهم..
دياب….بصلها وساب ايده من شعرها…سابته لمار وجريت عالاوضه وقفلت…
عدي…الوقت بسرعه…
وجه وقت المكالمه…مانت متوتره…لاكن اخيرا اتكلمت لمار معاهم….فالاول كانو شاكين…خصوصا انها بقالهم كتير مختفيه…لاكن قدرت لمار تقنعهم انها عملت حادثه اول ما خرجت من المطار كانت في طريقها للفندق…اتقلبت بيها العربيه…السواق مات وهي محصلهاش اي حاجه غير كدمات بسيطه وفقدان ذاكره مؤقت…ومع الوقت قدرت تفتكر كل حاجه…واول ما خرجت كلمتهم…سألوها عن حجات محدش يعرفها غير مايا ردت لمار علي كل سؤال بكل ثقه ..واخيرا اتأكدو وفرحو برجوعها ولنها بخير…
وطلبو منها تكمل الشغل اللي كانت جايه عشانه بسرعه جدا…لانهم محتاجينها ترجع في اسرع وقت…
وقالولها ان الراجل اللي وصل مصر من مده مش كبيره اوي ومنتظر مكالمتها من يوم ما جه….وان هو جاي مخصوص عشان ياخد منها معلومات ويقولها علي معلومات جديده محتاجينها….
قفلت معاهم لمار بعد ما اتفقت علي كل حاجه….واتصلت بالراجل….بلغته انها بخير وان بكره هتكون عنده..كانت بتكلمه بدلع…وبطريقه تثبت انها اتقنت اللغه…دياب…كان عابز يفجرها….قفلت معاه واللي رحمها منه وصول البنت اللي اللواء بعتها…
ادتها الحبوب. وادتها فستان اقل ما يقال عنه انه مثير وجذاب…بلونه الاحمر….فضلت معاها البنت كتير..لحد ما جهزتها خالص. ومشيت البنت…
ودخلت لمار تنام من غير ما تدي اي فرصه لدياب انه يكلمها او يحتك بيها….
…………..
انس……الوووو
كارمن….الوووو
انس…بنوتي عامله ايه
كارمن….بزعل كويسه.
انس…اممممم شكلك كده زعلانه
كارمن…لا هزعل ليه..
انس…عشان مقدرتش اجي انهرده…وعشان الدكتور جالك واللي وقف معاكي ورده…
كارمن….سكتت.
انس….والله العظيم…انا الصبح خرجت من الشغل عملت كذا مشوار مهم. وخلصت وروحت الڤيلا قولت هجيلك عالمعاد طلعت نمت…شويه…واتفاجأت انهم بيصحوني… عشان الوقت اتأخر…يادوب خدت شاور ولبست بسرعه…ونزلت عالشغل حتي مكلتش والله العظيم..
كارمن…ربنا يعينك .
انس….ااااه ده واضح انك زعلانه بجد.
كارمن….صدقني مش زعلانه بس يظهر كده اني خدت علي اني اشوفك.كل يوم…عشان مبقتش احس بالامان غير وانت موجود..
انس….الله الله الله ايه الكلام الحلو ده انتي هتخليني اقوم اجي الوقت عشان اشوفك…
كارمن…بابتسامه….دي حقيقه علي فكره مش مجرد كلام…انا طول اليوم كنت حاسه اني خايفه..
انس…قولتلك متخافيش ابدا …وياستي انا هعوضك…هخرج الصبح…هاجي اشوفك…اتفقنا..
كارمن….خلاص مش زعلانه صدقني…ولما تخرج روح…وتعالي بليل علي طول ..
انس…ايه ده مش عايزه تشوفيني يعني..
كارمن….لا بالعكس…والله عايزه اشوفك. انت وحشتني اوي.؟😳😳😳😳
انس..😳💥💥💥انتي قولتي ايه
كارمن…انا اقصد يعني انا مقصدش والله بس يعني..
انس…بس بس بس ايه التوتر ده كله…مانتي كمان وحشتيني علي فكره…وبعدين انا بس استغربت اني اكون وحشتك…
كارمن…حاسه بالاحراج…ومش عارفه تنطق..
انس…عموما ياستي…خلاص بكره هعدي عليكي بليل بس ممكن اجيلك بدري نتغدا سوا تمام.
كارمن…تمام…
انس…يلا روحي نامي وانا عشوف الشغل.
كارمن…تصبح علي خير.
انس…وانتي بخير يا احلي بنوته..
………….
في صباح يوم جديد ومثير….
خرجت حنان من البنك وهي شايطه لما لقت الحساب مقفول….ورجعت عالبيت عشان تشوف هتعمل ايه فالمصيبه دي..
………………
اما عند لمار ودياب كان الوضع مختلف..طول اليوم محدش فيهم بيحتك بالتاني…
الساعات كانت بتجري…وجه الوقت اللي تجهز فيه لمار…عشان تروح الفندق…
دخلت لمار تجهز….ودخل دياب…يجهز….
خلص في وقت بسيط…كان لابس…بدله سوده وقميص اسود وسايب اول كام زرار مفتوحين كان شكله يجنن..
اما لمار…خدت وقت طويل شويه..لبست الفستان…وصندل عالي…
سابت شعرها علي كتفها…حطت مكياچ بسبط…لاكن ابرز جمالها اكتر. وحطت روچ احمر…كان شكلها مثير بطريقه تهوس…..
سمع دياب…الباب بيتفتح كان واقف مديها ضهره
.سامع صوت الكعب بيرن فالارض….بيغمض عينه بغضب من البرفان المثير اللي شامه
لمار….انا جاهزه….
لف دياب…واول ما شافها انبهر من جمالها وفضل باصص عليها. علي الشبه الفظيع اللي بينها وبين مايا…😳😳
لمار….ايه اد كده انا شبهها ولا مكنتش متخيل اني هقدر اتحول ومبقاش دكر زي ما قولت قبل كده…
دياب….ساكت..
لمار….ايه تفتكر هعجبه..
دياب..😡😡😡😡😡😡. يلا عشان منتأخرش…
بصتله لمار …بوجع بتحاول تخفيه…
ركبو العربيه وخرجو من المكان كله…
طول الطريق هي باصه للطريق…ودياب…باصص ادامه وسايق بغضب….
بعد ..مده حوالي ساعه كانو خلاص داخلين عالفندق…دياب كان باين بارد جدا…وده كان هيجننها..
لمار….قربنا….
دياب…ايه مستعجله..
لمار…يعني..
دياب…متقلقيش خلاص احنا داخلين عالفندق .واتمني انك تقضي وقت حلو
لمار…بصتله بغضب..وبعدت وشها الناحيه التانيه…
وصل دياب اخيرا…
دياب….ياريت تكوني. هاديه ومتتوتريش…ولو حسيتي انك متلغبطه او في حاجه مش قادره تتصرفي فيها…متبينلوش…وغيري طريقتك وحولي الموضوع لدلع….وتحاولي تخليه يشرب علي اد ما تقدري….عشان تقدري تزرعي المايك…المايك موجود…في الخاتم اللي انتي لبساه..هتاخديه وانتي عارفه الباقي…
هنكون حواليكي في كل مكان….يعني متقلقيش انتي في امان.طبعا انتي عارفه الدور ورقم الغرفه..تمام
لمار… تمام…
دياب…اي سؤال.
لمار…لا..
دياب….تقدري تطلعي….
نزلت لمار…وهي روحها مسحوبه…..فضل دياب باصص لها…وهو مش قادر…يتنفس وكأن روحه بتبعد عنه..
دخلت لمار….الفندق….وبعد ما سألت في الريسبشن…طلعت…..
نزلت…لمار من الاسنسير…ومشيت فالدور اللي موجود…فيه الراجل..
كانت حاسه ان خطواتها تقيله….وكل حاجه حصلت في حياتها وحشه وحلوه….كانت عباره عن شريط بيمر ادام عينها….دموعها نازله ومش قادره….تتنفس….
وصلت ادام رقم الغرفه…خدت نفس طويل….وقربت ايدها من الباب..عشان تخبط….لاكن ايده كانت اسرع منها..
بصت لمار…بفزع واول ما شافته
لمار….دياب..
دياب….قولتلي سيبني وانساني وابعد عني بس مقدرش انتي موجوده..هنا في قلبي ولو هموت مش هسيبك ولا هسيب حد يلمسك…وحتي الموت مش هياخدك مني.
لمار….بدموع…دياااااااااااب امشي هتتأذي بسببي…
دياب…..لو هموت مش همشي…ومتخافيش…انا لقيت الحل..
لمار…..اترمت في حضنه…وانهارت..من العياط….فاللحظه دي….
لمار…..ايوه بحبك…ارتحت..
دياب…بابتسامه…عارف ومرتاح يا قلب دياب….بحبك..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المصير المحتوم)