روايات

رواية المصير المحتوم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم مي أحمد

رواية المصير المحتوم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم مي أحمد

رواية المصير المحتوم البارت الثالث والثلاثون

رواية المصير المحتوم الجزء الثالث والثلاثون

المصير المحتوم
المصير المحتوم

رواية المصير المحتوم الحلقة الثالثة والثلاثون

#البارت_الثالث_والثلاثون 🍂🍂
🍂 #الاخير.🍂
🍂✨ #انتظروا_الخاتمة✨
#روايه_المصير_المحتوم 🍂🍂
#الكاتبه_مي_احمد🍂🍂
عادل….بنتي ازاي ازاي ياناريمان.
ناريمان….ابوس ايدك ندخل نلحق لمار الاول وانا هقول كل حاجه…
انس….يلا يادياب…يلا مش وقت الصدمه دي ياجماعه لمار محتجانا كلنا….
كارمن…يلا والنبي انس بيتكلم صح🥺🥺🥺
فاق دياب من صدمته هو وكل اللي واقفين ودخلو بسرعه المحكمه..
كانت الجلسه شغاله ولمار واقفه.. سرحانه باصه علي باب القاعه…
وفجأه سمعت القاضي خلاص هينطق بالحكم…
القاضي….
بعد..الاطلاع علي بعض الاوراق وسماع شهاده الشهود والدفاع…وبعد الموافقه علي الطعن….
حكمت المحكمه حضوريآ علي المتهمه لمار خالد البنهاوي….بالسجن….
دياب…بصوت عالي….لحظه واحده يا سياده القاضي..
بصت لمار بزهول وهي شيفاه ظهر ادامها حست بفرحه ودقات سريعه في قلبها. ظهر وراه كارمن وانس…ومني….واخوات كارمن…. وشافت كذا حد هي متعرفهمش.
القاضي….ايه اللي بيحصل في قاعه المحكمه ده..
دياب….لحظه واحده…
خرج دياب بره الباب…جاب ناريمان حرك الكرسي باتجاه القاعه…
وكانت الصدمه..
لمار….مسكت الحديد بأيدها 😳😳
ودموعها نازله سريعه علي وشها…اول ما شافت والدتها….لاكن صدمتها لما شافتها بتتحرك.. وقفت الحياه ادامها ثواني….
دياب….انا النقيب دياب الدالي.ظابط في المباحث الجنائيه كنت مسؤوول عن قضيه قتل مايا وبعدها عن قضيه قتل لمار ووبعد كده كنت مسؤوول عن تدريب لمار وتجهيزها…عشان تقدر تكمل مسيره مايا الحاوي ….
وانا النهارده..جاي بخصوص قضيه قتل لمار بوالدها….
القاضي…. المفروض انها محكوم عليها بالاعدام لاكن تقديرا لمساعده البلد وبعد الاتفاق الجماعي قررنا انها هتعقاب بالسجن.
دياب…عارف يا افندم بس مش يمكن لما حضرتك تعرف السر ورا القضيه السجن يتخفف اكتر او يمكن تطلع برائه.
القاضي….لكن هي رافضه الكلام…. ازاي السر ده هيتعرف..
دياب….عشان كده احنا موجودين هنا…واطالب حضرتك ان الجلسه تكون سريه….
صوت همهمات كتير في قلب القاعه..
القاضي…فضل يتشاور مع المستشاريين…وأمر بأخلاء القاعه…
كل ده تحت زهول وصدمه لمار. وعينها علي والدتها وبتهز راسها بالنفي….
القاعه تم إخلائها
القاضي…..اتفضل…
دياب….السر مش عندي السر عند والدتها…مدام ناريمان..
القاضي….اتفضلي يا ست ناريمان..
لمار….بدموع وصريخ…ماما ماما اوعي تتكلمي ماما ارجوكي متنطقيش….انا خلاص مش هتعدم ارجوكي اسكتي….انا عملت كل ده عشانك رضيت بكل حاجه حصلت ولكل كلمه اتقالت عليا عشان خاطرك انتي بس…مش بعد كل ده تتكلمي ارجوكي يا امي اسكتي اسكتي عشان خاطري…وانا راضيه والله مش هزعل…
ناريمان…..مبقاش ينفع يا لمار…مقدرش اشوفك بتتأذي بسببي واسكت…
لمار…انا راضيه يا امي بس مفيش حاجه تمسك…
خبط القاضي….عشان الهدوء…
لمار…. ابوس ايدك يا ماما…اسكتي..
القاضي….لمار….بحذرك من الكلام وإلا هتخرجي بره…
لمار….حضرتك مش عارف حاجه الله يخليك انا راضيه بحكمك خلاص متخليهاش تتكلم…
القاضي…بص لناريمان….اتفضلي اتكلمي…وانتي لمار…افتكري ان اي كلام هنخرجك بره القاعه…
بصت لمار لدياب وهي بتعيط …
القاضي…اسمك وسنك…
ناريمان…ناريمان محمد عبد الرحيم..
ناريمان…السن 49.
القاضي….قولي والله العظيم اقول الحق
لمار…بدموع 🥺😢ماما
ناريمان….والله العظيم اقول الحق.
القاضي….احكي اللي تعرفيه..
……….
ناريمان……انا هحكي الحكايه من اولها خالص….
الحكايه ابتدت من وانا عندي 18 سنه….
كنت طالبه فالجامعه…واول سنه ليا فالجامعه اتعرفت علي مجموعه صحاب كان من ضمنهم…عادل صفوان الدالي….اللي هو حاليا رجل الاعمال المعروف….مع الوقت علاقتنا اتطورت وحبينا بعض…كان وقتها عادل اكبر مني ب3 سنين…بس كان في سنه 3 لانه كان بيعيد كتير لانه كان وقتها بيشتغل مع والده…فكان اغلب الوقت مبيحضرش وكان بيضطر انه يعيد السنه….حبينا بعض جدا….لدرجه متتوصفش…وقتها عادل قاللي انه هيفاتح والده في موضوع الجواز وهيجي يطلبني…كنت طايره من الفرح …وفعلا اتكلم معاه لاكن والده رفض…عشان يجوزه بنت عمه..اللي هي مراته حاليا…فضل كتير يحاول معاه وهو يرفض وقتها عاصم اخوه كان عارف اد ايه احنا بنحب بعض….ووقتها كان هو متجوز ومخلف …
حاول كتير يساعدنا لاكن كل مره والده كان بيرفض رفض تام وفي مره اتخانقو مع بعض خناقه كبيره..وحلف عليه والده انه لو فتح الموضوع تاني
هيغضب عليه ويحرمو من كل حاجه..
ساب البيت فتره طويله حوالي 3 شهور حتي انا مكنتش اعرف عنه حاجه خالص… كنت بتصل كل فتره احاول اعرف اخباره من اخوه وكان ديما يقولي انه لسه مظهرش وانه مش عارف هو فين. وفي يوم لقيت تليفوني بيرن.ولقيته هو وقالي انه عايز يشوفني
وجالي يومها عادل وكان باين عليه الغضب والتعب وكان شكله مش مظبوط….رحت معاه علي الشقه اللي كان اعد فيها وهو سايب البيت…
واعدنا نتكلم وطلب مني اننا نتجوز ونحطهم ادام الامر الواقع… وفعلا كان هيتصل بالمأذون…حاولت اهديه كتير عشان ميغضبش والده قولتله يقنعه تاني….مكنش موافق…وفالاخر اقنعته…قالي انه هيعمل محاوله واحده كمان لو فضل مصمم هيسيب البيت خالص ومش عايز من والده اي حاجه حتي لو هيبتدي من تحت الصفر….ويومها للاسف حصل بينا علاقه وضعفنا….
الجميع…مصدوممم😳😳
لمار…اعدت عالارض حاطه أيدها علي راسها من اعتراف والدتها ومن صدمتها ان امها غلطت مع عم دياب طب ازاي مكنتش مصدقه حاجه مش مستوعبه دماغها واقفه…لدرجه انها فكرت ان ممكن يكون دياب عامل كده عشان بس ينقذها…كملت ناريمان…
…..
ناريمان…..كنت منهاره ساعتها بس كنت واثقه جدا في عادل..وعارفه انه مش هيسبني ابدا…
اتفق معايا عادل انه هيحاول تاني ولو مقتنعش خلاص هينفذ اللي قاله….
وفعلا فضل تاني يحاول معاه اسبوع اتنين شهر مفيش….
وقتها عادل كلمني….وقاللي عاملك مفجأه نزلت وقابلته وخدني وداني شقه…فرجني عليها كانت حلوه…سألته دي بتاعت ايه..
قاللي ان دي الشقه اللي هنتجوز فيها وراني عقدها…كان كتبه قبلها بيوم ما بوريهالي….لما سالته مش هنأعد مع اهله قاللي لا انا خلاص قررت اني هتجوزك من غيرهم وقالي ان والده لسه رافض كل الكلام…ومفيش وقت خلاص نضيعه….وقاللي انه هيجي يتقدملي ونكتب الكتاب ونتجوز علي طول اخر الشهر…كنت طايره من الفرح
ويومها حصل بيني وبينه علاقه لتاني مره…..
وبعدها جه عادل فعلا اتقدملي هو وعاصم اخوه ومراته…
واتفقو ان كتب الكتاب والدخله مع بعض بعد شهرين لما اخلص الترم التاني…فالاجازه يعني
وابتديت انزل زي اي عروسه اجيب حاجتي…وانزل مع عادل اختار حجات لشقتنا….
وف يوم…عرفت من عادل ان والده عرف انهم جم اتقدمولي…وقلب الدنيا….وحلف عليه انه جوازه من بنت عمه اخر الشهر…لما عادل رفض…وقع والده ونقلوه المستشفي…وحصله ذبحه صدريه وحالته كانت صعبه…جدا…
كل تلكلام ده انا عرفته من اخوه لانه مكنش بيكلمني وحالته كانت صعبه.
ووافق علي جوازه ببنت عمه حنان…اللي كانت عارفه كل حاجه..نسيت اعرف حضرتك حنان كانت طالبه معانا في نفس الجامعه كانت اكبر مني بسنه مكنتش بتحبني لانها كانت بتحب عادل وشايفه اني انا خدته منها او اني انا سبب فإنه مش شايفها اكتر من اخت..
بعد ما قال انه موافق خلاص ابتدو يجهزو لفرحهم وبسرعه طبعوا الكروت…لاكن وقتها عادل كلمني. وقاللي انه عايز يشوفني…
روحت شوفته في مكان عام….كانت حالتي النفسيه اسوأ من حالته كنت شايفه ان الدنيا اسودت في وشي…لاكن حسيت انها ابتدت تضحكلي من تاني لما قاللي بالنص اللي عمري مهنساه….. يوم الخميس زي النهارده هعدي عليكي الصبح ونروح انا وانتي ووالدك نكتب الكتاب وياخدني ويسافر وطلب مني اني اجهز كل اوراق السفر خلال الاسبوع ده عشان بعد كتب الكتاب هياخدني ونسافر بره مصر علي طول..ونبتدي حياتنا هناك ومع الوقت الكل هينسي….وفعلا ابتديت الاسبوع ده اجهز الورق ولما والدي سألني عرفته ان والد عادل رافض عشان يجوزه بنت عمه الاول كان مضايق بس لما شاف انه رفض كل حاجه عشاني وبردو مصمم يتجوزني ساعدني..وخلصنا الورق…وحضرت نفسي للسفر.وخلال الاسبوع ده مكانش بيكلمني كنت بقول مشغول وقبلها ب3 ايام اتفاجأت بحنان جاتلي لحد بيتي عشان تديني دعوه فرحهم…اتصدمت. بس قولت عادي انا كده كده عارفه اللي حاصل حاولت ابان عادي وباركتلها علي اساس ان عادل هيجيلي ويتجوزني انا ونسافر….في نفس اليوم بليل …تعبت جامد…كنت حاسه اني مش مظبوطه بقالي كذا يوم…..وتعبت اكتر وكنت شاكه اني حامل نزلت الصيدليه جبت اختبار حمل ط وعرفت إني حامل….كانت صدمه عمري…
فضلت واعيط وانهار وفالاخر قررت اني افضل مستنيه. وفضلت اقنع نفسي ان خلاص كلها كام يوم وابقي مراته
كنت بتصل بعادل كتير عشان ابلغه بس كان مبيردش….قررت اني اكتبله ورقه واعرفه فيها كل حاجه..
وفعلا كتبتله..ورقه… وروحت عند الڤيلا بتاعتهم ولقيت البواب… نادلته وقولتله اني عيزاه يوصل الرساله دي لعادل ويدهاله في ايده….
كنت معرفاه فيها اني حامل في شهرين…واني هستناه وواثقه فيه….عرفته اني الاول كنت مستنياه لوحدي بس الوقت مستنياه انا وابنه او بنته…..كنت واثقه فيه بس كان في حاجه مخوفاني وقابضه قلبي….
وللاسف عدو ال3 ايام من غير اي مكالمه منه….
وجه اليوم اللي المفروض يجيلي فيه..استنيته من اول الصبح ما طلع لحد ما الليل دخل ولا في اي حاجه..
حاول والدي يكلمني ويقولي متزعليش مش هيغضب ابوه عشانك مهما حصل انسيه وعيشي حياتك وبكره يتقدملك حد ابن حلال مكنش عارف حاجه….
اتفاجأت فاليوم ده بحنان بتتصل بيا.وقالتلي انها عايزه تشوفني…
نزلت وقابلتها…واتصدمت لما قالتلي انهم كتبو الكتاب كانت بتكلمني عادي بس بطريقه فيها تشفي وفرحه…عمري ماهنساهم…وقالتلي. انها هتعمل معايا واجب….وهتجبلي عريس رفضت وقومت عشان امشي…مسكتني من ايدي. وقالتلي كلام عمري ماهنساه…
فلاش باك..
حنان..هتتجوزي ياناريمان و غصب عنك مش كفايه انه هيتجوز مدام مش بنت لا وكمان حامل في شهرين انتي..المفروض تشكريني وتبوسي رجلي قبل ايدي….مش كفايه انه هيستر علي واحده رخيصه زيك باعت نفسها لواحد….اه وعلي فكره انا كنت ناويه ابعتلك العريس بس عادل رفض وقاللي اجي اقولك الكلمتين دول بنفسي عشان تبعدي عن وشه خالص….وطلبت انه يجي معايا عشان صراحه صعب اني ابلغك الكلام ده هو قال انه مش عايز يشوف وش واحده رخيصه زيك…وقاللي اديكي القرشين دول يمكن ينفعوكي….
ناريمان…انتي كدابه عادل لايمكن يبعد عني…
حنان….فوقي ياماما احنا اتجوزنا…من اربع ايام..كتب كتاب ودخله كمان واه صحيح هو مش كان واعدك انه يجيلك امبارح وتتجوزو وتسافرو مقولتلكيش صحيح انا سمعته غصب عني مش قصدي اتجسس خالص…كان بيكلم عاصم اخوه وبيقوله عاللي كان هيعمله بس قاله انه مش هيعمل كده فعلا ده مجرد تثبيت ليكي مش اكتر عشان تصدقيه ويقدر هو يخلص إجراءات جوازنا….يعني انتي بالنسباله مجرد نزوه….وعموما انا بقي مخلصنيش اني مساعدكيش في مصيبتك دي…وجبتلك عريس….سواق فالشركه…بس يحب يخدم وبيدور علي عروسه ولما قولتله عن ظروفك وافق…ورحب كمان…خصوصا لما شاف صورتك اتجنن عليكي…محظوظه انتي انك لقيتي حد يوافق عليكي وهو عارف انك جايبه طفل فالحرام…خساره…
ناريمان…..انا مش عايزه اتجوز ابعدو عني.
حنان…لااات ما زي ماقولتلك هتتجوزي غصب عنك.مش بمزاجك….اصل صراحه معنديش ثقه فيكي خالص…انا الاول كنت ممكن اعدي لاكن الوقت اللي يفكر يقرب من حوزي انسفه وانتي مجربتيش قلبتي يا ناريمان….هفضحك عندك ابوكي اللي طاير بيكي فالسما.
ناريمان.. ابوس ايدك بلاش انا هبعد خالص ومش هتعرفو عني حاجه بس بلاش اهلي.
حنان…وانا معنديش غير اللي قولته هاااا قولتي ايه
ناريمان…موافقه ….
بااااااك ..
الصدمه كانت علي وشوش الجميع….حتي لمار اللي كانت مش مستوعبه اللي بيحصل
ناريمان…وبعدها…بكام يوم.اتقدملي خالد البنهاوي. وانا واقفت والدي اعترض وقاللي مينفعش تنسي شخص بشخص تاني ملوش ذنب كان ردي اني محتاجه ابعد وابدأ حياه جديده واني موافقه ووافق والدي بقله حيله ودخل خالد حياتي وابتدت قصتي معاه……
خالد…كان اكبر مني بسنه….كان بيدرس فالجامعه وبيشتغل سواق في مجموعه الدالي….
بعدها قاللي انه حصل مشكله و ساب الشغل…وانه معاه مبلغ بسيط…هيفتح بيهم محل صغير….وفعلا فتح محل وكان كل شويه يغير نشاطه….وفالاخر فتح مكتبه صغيره…
خالد….كان من البدايه عارف حكايتي….فالاول كنت حاسه انه عوض ربنا ليا….اه انا غلطت في لحظه ضعف لاكن انا مكنتش وحشه كنت واثقه ان ربنا هيعوضني خير بخالد….حاولت انسي عادل عشان مفكرش فيه وانا متجوزه كنت شايفه ان خالد افضل من عادل بكتير رضي بظروفي مش بنت حامل في شهرين…ستر عليا…كان بيعاملني بطريقه كويسه.جدا…
كان ديما يقولي اني احلي واحده شافها في حياته….كان ديما بيحسسني انه مبهور بيا وبشكلي وجمالي…
كنت موجوعه من عادل بس اوقات كنت بحس ان خالد بيقدر يخرجني من الانا فيه ده…
لحد ما بعد 7 شهور ولدت…وجبت لمار …والكل فكر اني ولدت فالسابع…
كتب لمار علي اسمه…وابتدت يوم بعد يوم لمار تكبر وتكبر
والدي ووالدتي بعد فتره اتوفوا مبقاش ليا غير خالد ولمار…. كنت بشوف اي اعلان لشركت الدالي كنت بفتكر كل حاجه عديت بيها….يوم بعد يوم بعد يوم لمار بقت تكبر….ولما بلغت…كل حاجه فيها اتغيرت…..بقت نسخه مني وانا صغيره…
خالد….كان يبان كويس بس كنت شيفاه ديما غامض بيجيله فلوس كتير….واستحاله مكتبه صغيره تعمل كل ده….لما كنت بسأله كان بيحاول يقنعني ولنا مقتنعش يقولي جمعيه مع مسعد صاحبه….خالد كان يبان شخص طبيعي جدا….ومحترم لاكن هو طلع عكس كده خالص…..
كنت ديما بشوفه بيعامل لمار علي لنها فعلا بنته لدرجه اني اوقات كنت بنسي انها بنت عادل…..لكن ابتدت حياتي تتغير مع خالد…لما ابتديت احس انه اتغير مع بنتي وانا كا ست اقدر احدد الطريقه من وجهه نظري اذا كانت طبيعيه او لا…
نظراته كانت غريبه للمار… لمسته ليها…طريقه كلامه عنها….بصته لجسمها وهي مش شيفاه….كل ده انا كنت حساه بس كنت برجع اكدب نفسي….
وفي يوم ده كان النهايه بيني وبينه…لما صحيت من النوم بليل لقيته مش جنبي…قومت اشوفه لقيته في اوضه لمار…..كان بيحاول يحط ايده علي جسمها….لاكن لحقته في اخر لحظه..وخرجنا بسرعه من الاوضه..
ويومها ضربته بالقلم…..وقولتله اني همشي واسيب البيت هددني وقالي انه هيقولها الحقيقه اترجيته يسكت…بس يبعد عن بنتي وهأعد….
يومها قالللي انتي خلاص راحت عليكي….الجمال والشكل اللي اتجوزتك عشانه اختفي….والوقت جه وقت لمار…..قاللي انه اتجوزني مش عشان يستر عليا ولا عشان اي حاجه….قاللي انه قبض تمني من حنان عشان بس يوافق…وقاللي ان الفلوس اللي بتجيله دي منها…وقاللي لو معقلتش مش بس هيفضحني لا ده هيحسرني علي بنتي…طلب مني مقولش اي حاجه للمار…مقابل انه ميأذيهاش ولا هيجي جنبها تاني…وافقت بس من جوايا كنت مرعوبه….
فضلت طول الوقت…بضغط علي نفسي وحزينه علي حياتي اللي اتدمرت ومرعوبه علي بنتي ومبقاش عندي مكان اروحه…حتي اهلي ماتوا…كنت خايفه اواجه لمار….
مع الوقت شويه بشويه….ابتديت صحيا اتعب..جسمي مبقاش زي ماهو حاسه ان في حاجه غريبه بتحصلي مش قادره اعرفها….لحد ما في يوم تعبت ووقعت الدكتور قال اني حصلي جلطه عالمخ أثرت علي جسمي كله وعملتلي شلل رباعي….لاكن قال ان في حاجه باخدها او علاج كان الرد لا لاني حقيقي مكنتش باخد ولا كنت بعاني من اي مرض….لحد ما اعترفلي…خالد انه بقاله فتره بيحطلي علاج من غير ما احس….يبوظ الخلايا العصبيه ….ومع الوقت هي اللي عملت فيا كده….وبعد ما تعبت كان بيدهالي بالعافيه عشان اسكت…كملت بدموع .كنت متكتفه ولا عارفه اتكلم ولا حتي اتحرك واكتب للنار تبعد وتهرب….مكنتش بنام كانت عيني ديما مفتحه مرعوبه علي بنتي….كنت بشوفه خارج من جنبي ويقولي انه رايحلها اوضتها اتجنن…كنت ببقي عايزه اصرخ بعلو صوتي وانادي علي لمار تهرب…بس مكنتش عارفه….كان بيروح اوضتها وبعد شويه يرجع مستحمي ويبصلي بغل….ويقولي انا خلصت خلاص وينام وانا اموت معرفش عمل ايه في بنتي…..
اللي كان بيطمني اني بشوف بنتي ادامي الصبح كويسه مفيهاش اي حاجه ولا بتشتكي من حاجه…كنت بشوفها لسه بتعامله كويس….ومش متغيره معاه…
كان سعات يجي يقولي انتي صعبانه عليا علي فكره…واللي طالبه مني كده حنان هي اللي بتقولي اعمل كده وانا بنفذ عشان لو منفذتش هتقطع الفلوس اللي باخدها…واطمني بنتك سليمه…مجتش جمبها….
وشويه وكان يقولي….عكس كده وانه بيخدرها وبيحطلها منوم وبيعمل معاها علاقه….وانه بيحطلها مانع حمل فالعصير عشان متحملش وهو يتفضح….
وشويه ويقولي حنان كل ما عادل يبعد عنها تنتقم منك اكتر….
نفسيتي كانت فالارض…..كنت حاسه طول الوقت ان حد حاطط سكينه علي رقبتي وبيمشيها ببطئ…
لحد اليوم اللي اتقتل فيه…
كان بيستحمي وبيجهز نفسه وقاللي انه طول الوقت ده كان بيبوظ اعصابي مش اكتر…لاكن هو قرر النهارده انه. ينفذ طلب حنان…ويغتصب بنتي. ينيمها ويخدرها ويعمل معاها علاقه ويصور فديو عشان تتاكد وقصاد ده كانت هتديله 5 مليون جنيه….ويسبني بعدها ويبعد ووقتها هتضمن حنان ان انا لا بتكلم ولا بتحرك ولا هنطق وبنتي اتكسرت مش هتقدر تتكلم وكنا هنبعد خالص مع اننا اصلا مكناش في حياتها من يوم ما اتجوزت خالد …
وفعلا ابتدا…خالد يقولي هعمل وهعمل وعادي مش حرام ماهي مش بنتي…كفياني تمثيل عليها وعلي نفسي…حنان بتحركني عشان الفلوس…بس فالحقيقه …انا عشقت لمار ولا يمكن اسيبها لاي راجل ياخدها مني…
ظهرت لمار فالوقت ده….ومعرفش ظهرت ازاي وجت امته وسمعت ايه….
بس اتضح انها سمعت كل حاجه…
فلاش باك……
لمار……يلا يابت امشي بقي انا طالعه
كارمن…بقولك ايه انا هروح اغير وانام شويه واول ما بابا يخرج هعدي عليكي
لمار…ماشي هستناكي يلا باي.
طلعت لمار…وفتحت الباب براحه
لمار…ادخل اخضهم زي كل يوم 🤣🤣والله ماما وبابا دول صعبانين عليا مش رحماهم انا….ولكن وقفت مصدومه لما سمعت خالد.
خالد……هموتك بالبطئ وهخلص منك….
لمار….هتبقي ليا مهما حصل…..انا حاولت كتير امثل دور ابوها بس مقدرتش…انا بعشقها مش بس بحبها…والليله لمار هتبقي ملكي واول ما تيجي هديها العصير وهحطلها فيه منوم قوي لايمكن تصحي منه…إلا لما مفعوله يروح….وبعدها هتبقي بتاعتي انا وبس….وانتي شيليني من دماغك راحت عليكي خلاص….واظن انتي اتبسطتي زمان مع ابوها سبيني بقي انا ابسط معاها….وارضي عشان مفيش ادامك غير كده وافتكري ان زي ما حطتلك دوا يبوظ كل الخلايا عندك. ممكن احطلك برشامه واحده بس تخلص عليكي وتريحنا…
ظهرت لمار. ودموعها بتجري من عينها…
لمار….انت بتقول ايه
خالد…بصدمه…لمار انتي جيتي امته يا بنتي
لمار…بنتك…بعد اللي سمعته ده بتقول بنتك….انا مش بنته ياامي….طب حتي لو مش بنته…اللي سمعته ده بجد…انت عايز تعمل فيا كده….ده انت لو مربي كلب هيصعب عليك وتعبره منك….وانا عشت معاك 18 سنه محستش فيهم اني بنتك. انا حاسه ان انت مش ابويا اللي عشت معاه…..انا مش قادره اصدق اصلا اللي سمعته انت ديما تقف مع كارمن ضد ابوها… اللي عمره ما فكر يعمل 1 فالميه من اللي انت قولته….طول الوقت بيشرب ومش دريان بالدنيا وعمره ما بص لبناته باصه وحشه….وانت عايز تعمل فيا كده….
انا هفضحك وهبلغ عنك…انت اللي عملت في امي كده والوقت عايز تموتها…
راح عليها خالد ومسكها من ايدها ولاول مره تشوفه لمار بالشكل ده…لدرجه انها اقسمت انها في كابوس..
خالد….ادام اللعب بقي عالمكشوف يبقي احنا فيها ياحبيبتي.
لمار…ابعد عني انت مجنون كانو واقفين فالصاله
مسكها خالد يشدها علي اوضتها.
لمار…بصريخ…سبنييييي سبنيييي.
وقعها فالصاله عالارض وحاول يعتدي عليها وهي بتصرخ وناريمان في ادامهم علي الكرسي مش عارفه تنقذها صوت صواتها بيخترق قلبها مش ودنها دموعها نازله ومش قادره تعمل حاجه…وهي شايفه..خالد بيخاول يعتدي عليها
ولكن فجأه…صرخ خالد..لما لمار مسكت سكينه محطوطه جمب طبق الفاكهه .وفضلت لمار تطعن فيه. وتصرخ ..لحد ما وقعت غرقان في دمه
راحت لمار علي امها…
وهي بتضحك ودموعها نازله كأنها اتجنتت..انا قتلته قتلته يا امي….
متخافيش محدش عارف حاجه محدش ه‍يعرف سرك يا امي هتبقي كويسه…مش هيديكي دوا تاني هترجعي احسن…
جريت اعدت جمبه وتبص علي امها وعليه ومكنش في جمله بتقوله غير لنا قتلته…..
ودخل فالوقت ده عليها الجيران وهي بتصرخ وفي حاله غريبه….قفلو الباب لحد ما البوليس جه…
باااااااك….
ناريمان….بنتي بريئه يا حضره القاضي والله العظيم بريئه بنتي كانت بتدافع عن نفسها وشرفها بنتي قتلت عشان مكنش في حد ينقذها منه قتلت عشان الصدمه والكلام اللي سمعته كان اقوي منها بكتير…بنتي كانت بتعشق خالد لاكن هو مكنش بيشوفها كده كان بيمثل عليها خالد حب بنتي بجد لاكن هي ترجمت حبه ليها علي انه حب اب لبنته….كان بيحاول يرضيها ويبسطها كان بيحاول يحققلها كل حاجه تطلبها حتي مساعدته لكارمن كان عشان لمار عارف اد ايه هي بتحبها….كان بيفرح لما لمار تشوفه احسن راجل فالدنيا….
كان لازم يموت….ولو كنت وقتها اقدر كنت موته انا….لمار خبت الحقيقه عشان متفضحنيش….بس لمار ابوها موجود…وعايش…وكان لازم تعرف الحقيقه …
لمار كانت اعده عالارض خاطه ايدها علي راسها وضامه رجلها وكأنها مش موجوده معاهم كل كلمه والدتها قالتها فكرتها بالحادثه بقت في دنيا تانيه..
القاضي….
يااستاذ عادل….
تحب تقول اي حاجه..
عادل…..انا مش قادر اتكلم انا مصدوم…
يمكن كل حاجه ناريمان قالتها صح….بس انا موصليش ورقه منها وبص لناريمان صدقيني ياناريمان انا اول مره اعرف انك كنتي حامل الوقت…اسالي عاصم ونوال… اد ايه دورنا عليكي…مكنش ليكي أثر…
ولما قولتلك اني هاجي…عشان نكتب الكتاب ونسافر…ابويا وقع وتعب تاني ونقلناه المستشفي وكان بيموت وطلب مني اني اكتب الكتاب…ووقتها عشان ارضيه عملت كده وكتبت الكتاب فالمستشفي….كان كل همه انه يطمن علي حنان عشان مكنش ليها حد وعمي كان ميت كان عايز يطمن عليها.. وحققتله اللي هو عايزه….واتلخمت معاه وعدي اكتر من اسبوع بعد الدفن والعزا واجراءات كتير انا كنت ناوي اجيلك واتجوزك مكنتش هطلق حنان بس مكنتش هسيبك لكن وسط اللي حاصل والعزا والحداد والناس اللي بتيجي ومبتخلصش اتصدمت لما حنان عرفتني انك سبتيني واتجوزتي ولما قررت اروح اواجهك ملاقتكيش دورت عليكي كأنك اختفيتي انتي واهلك
قلبت الدنيا مقدرتش اوصلك…صدقيني يا ناريمان…..ابويا مات بعد كتب الكتاب انا كنت ناوي اخلص من كل ده واجيلك بس انتي استعجلتي….او اتعلب علينا انا وانتي…انتي خفتي من تهديد حنان وهي لعبتها صح معايا….والوقت بس اقدر اعرف ان هي السبب في كل ده….
دياب….اسمحلي يا سياده القاضي….
اقدملك حجات كتير اوي تثبت ان حنان كانت ورا كل ده..تسجيلات وادله كتير….
اولهم انها طلبت ان مدام ناريمان تتقتل من شخص اسمه مسعد…..
وابتدا دياب….وانس…وكارمن…..وريناد….يقولو كل حاجه سمعوها وشافوها….بالتسجيلات والادله…..
وبعد وقت طويل….قرر القاضي….تأجيل القضيه…
لحد ما النيابه تتم القبض علي حنان….ويثبتوا بالتحاليل ان لمار فعلا بنت عادل….
وبعدها تم ضبط وإحضار حنان الي النيابه. ومواجهتها بالادله…وبالشهود…وتم القبض علي مسعد اللي قال كل حاجه واعترف…
حتي خطف كارمن..تسجيلاتها بينها وبين مسعد
فالوقت ده…كانت كارمن لسه مخرجتش ومتحفظين عليها لاكن كانت رافضه انها تشوف اي حد….وحالتها النفسيه كانت سيئه جدااااا…
اما في ڤيلا الدالي….
كان عادل مبسوط وكأن الحياه رجعتله من تاني….بوجود ناريمان….اتكلم معاها كتير وحكالها كل حاجه من تاتي…وأتأكدت ناريمان ان عادل صادق فعلا بعد اعتراف حنان بكل حاجه هو قالها..وسامحته لانها لسه بتحبه……
اخيرآ.. بعد التأكد من الادله تم إخلاء سبيل لمار….واتحفظت قضيه القتل علي انها دفاع عن الشرف…..
وبعد ما تم القبض علي حنان ومسعد وبعد ما اعترفوا ادام النيابه علي كل حاجه…تم حبسهم علي ذمه التحقيق.. واتحولو للمحكمه…واثناء ترحيلهم…
حنان كانت في حاله نفسيه مرعبه…مش قادره تصدق ان كل اللي خططتله السنين دي يتكشف وان عادل يرجع لناريمان..وكل حاجه تضيع من ايدها…..واثناء الترحيل كانت بنتها واقفه معاها منهاره..
ريهام….ليه عملتي كده يا مامي حرام عليكي…دمرتيني…مكنتش اتخيل انك فيكي كميه الشر دي…ازاي تعملي كده…ازاي هتسبيني طيب انا هعيش ازاي وسطهم بعد اللي عملتيه…تفتكري هيتقبلوني معاهم….استحاله مانا هبقت بنتك الشيطانه اللي دمرت كل حاجه اللي ظلمت من غير حساب..خلتيني نسخه منك خلتيني اعاملهم اسوأ معامله حتي بابي كنتي بتبعديني عنه كنت شيفاه راجل ظالم طلعتي انتي اللي ظلماه….حرام عليكي انا عمري ما هسامحك…..
فاللحظه دي….جريت حنان من ادامهم ورمت نفسها ادام اول عربيه شافتها ضربتها العربيه طار وجات عربيه من الطريق العكس كملت عليها….
وصلو بيها المستشفي وكانت من قبل ما توصل حتي ماتت….
عدي الوقت….
الكل كان مرتاح…خصوصا عادل
لاكن ريهام بنته كانت طول الوقت في اوضتها مش عايزه تأعد مع حد. زعلانه عشان والدتها مش مستوعبه انها ماتت ولا كل القصه اللي اتقالت ولا قادره تصدق ان ليها اخت ولا قادره تصدق ان دياب يطلع بيحبها كانت مكتئبه جدا….
خبط باب اوضتها…
ريهام…قولت محدش يخبط عليا.
فتح دياب الباب…ولا انا ياريهام..
ريهام….دياب…اتفضل
دخل دياب اعد جمبها….وبصلها
مسحت ريهام دموعها…
دياب….انا يمكن اول مره ادخل اوضتك واتكلم معاكي….بس لازم اعمل كده…انا عارف ان اللي حاصل ده كله انتي مش قادره تستوعبيه وعارف كمان ان مهما حصل دي امك…من حقك تحزني عشانها…بس مينفعش تفضلي في اوضتك كده…
ريهام….عايزني اعمل ايه…
دياب…تغيري جو تنزلي بلاش الجو اللي انتي اعده فيه ده…ولازم كمان ياريهام تقربي من عمي هو مش وحش ده احن اب فالدنيا…وكمان تقربي من لمار انتو تقريبا مشوفتوش بعض ولا اعدتوا مع بعض…
ريهام….مش عايزه اشوف حد..
دياب….ريهام….انتي عارفه انك غاليه عندي زي ريناد اختي.
ريهام….بدموع بس انا مش اختك دياب انا انا بحبك..
دياب…بابتسامه…لا يا ريهام….انتي مش بتحبيني انتي واهمه نفسك بده….انتي يمكن معجبه باي حاجه فيا والحاجه دي اكيد انتي مفتقداها…لاكن حب استحاله صدقيني…فكري فاللي بقوله هتتأكدي اني صح…
دياب….واوعدك يا ريهام اني هفضل معاكي وجمبك ديما واي حاجه تحتاجيها هتلاقيها وجربي كده تاخديني اخ وصاحب وابن عمك هتتاكدي من كلامي..
ريهام….اشمعني لمار.
دياب…ظروف يا ريهام صدقيني الحب مفيهوش اشمعني افهمي ده ارجوكي…وانا واثق والله العظيم انك لو لقيتي الانسان اللي ستاعلك هتتأكدي اني صح…هسيبك الوقت وبليل كلنا هنتجمع عشان تتعرفي علي لماراتفقنا.
هزت ريهام راسها بحزن وبابتسامه بسيطه.
مسح. دياب دموعها وباسها من راسها وخرج…
واول ما خرج انهارت ريهام من العياط…
عدي النهار.بسرعه واعلن الليل عن الحلول…..
الجميع كان موجود..
حتي عائله انس…
لمار كانت متاخده اوي….دياب كلن حاسس بيها…وكل ما تبصله يبوسها من بعيد عشان تبتسم وتفك…
عادل…..انا مش عارف ازاي اعبرلكم عن فرحتي يمكن كل اللي حصل ده غريب علي اني اصدقه بس فالنهايه انا مبسوط يمكن حزين عشان بعدت عن ناريمان وعشان مكتشفتش ان عندي بنت غير من قريب…بس بردو مبسوط..
عاصم ….احسن الوقت يا ناريمان..
ناريمان…الحمد لله
دياب…دكاتره العلاج الطبيعي بيقولو ان حالتها بتتخسن بسرعه جدا…ودكتور المخ والاعصاب بيقول ان المخ رغم انه اتغرض لجلطه إلا انه سليم ومفيش اي خوف من اي اعراض …ودي بالنسباله حاله نادره…وبيقول ان الادويه اللي مانت بتاخدها صعب انها متأثرش عالمخ لاكن في حالتها مأثرتش فعلا وربنا وقف معاها…
عادل…بحب….الحم لله انها بخير.
والحمد لله ان لمار كمان بخير..
عاصم…ايه لمار…بقالك فتره متاخده كده لسه متعودتيش علينا
لمار…احممم لا خالص حضرتك انا عادي يعني…
عادل….ايه ياريهام….مش هتتعرفي علي لمار..
ريهام….اهلا يالمار…
ابتسمت لمار…
عادل مسكها من ايدها تعالي ياحبيبتي اعدي هنا جمب اختك…انتي عارفه ان انتي وهي الفرق بينكم مش كبير اوي…لمار تقريبا اكبر منك بسنه ونص..
صح يالمار…
لمار….مش عارفه…
عادل….ريهام ياحبيتي انا عارف انك حزينه علي مامي بس هي اللي موتت نفسها
ريهام…بابي وفر اي كلام حابب تقوله وانا مش زعلانه منك صدقني وكملت بعياط…بس مش عيزاك تزعل مني انا كنت وحشه معاك اوي…ومش حضرتك بس معاكم كلكم سامحوني…ومحدش يزعل مني …وانا قررت اني امشي خلاص مش ليا مكان هنا.
عادل…انتي ايه اللي بتقوليه ده ده‍ بيتك تمشي وتروحي فين انا مصدقت اتلميت عليكي واختك بقت معانا كمان…
نوال….اوعي تفكري ياريهام ان في حد فينا زعل منك انتي زي بنتي يا ريهام ربنا اللي عالم.
ريناد…فكي بقي يا كئيبه خلاص
ابتسمت ريهام..
ياسمين لريناد…بقول ايه يانودي…مش ملاحظه اننا بنكتر.
ريناد…ايوه صح…انا وانتي وكارمن وريهام ولمار كمان بقينا حزب…صح يالمار.
ابتسمت لمار وهزت راسها.
انس….البس يادياب..
دياب…مانا اتنيلت ياخويا ولبست ده بينه هيبقي مرار طافح..
ضحكو كلهم. والجو كان جميل…
عادل…طيب بقول ايه بما اننا كلنا متجمعين كده…فانا حابب احقق حلمي اللي فضلت احلم بيه طول عمري واتجوز ناريمان…
عاصم…والله يبقي ريحتني انا اول واحد من زنك..
نوال…ايوه بقي فرحنا…
اتحرجت ناريمان…
عادل…قولتي ايه ياناريمان….
ناريمان….بصت للمار.
ابتسمتلها لمار.وهزت كتفها
وبصت لريهام….
ناريمان….موافقه ياريهام…
ريهام…دموعها في عينها ابتسمت….بوجع…مبروك
عادل…متأكده يا ريهام….
ريهام….متأكده ومش زعلانه صدقني
دياب….بقول ايه اتقل ياعم عادل شويه مش قبل ما تجوز انا
عادل…بخبث…وانت لقيت العروسه
دياب…نعمممم احنا هنهرج العروسه جمبك اهيه. وانا اللي عرفتك بيها تنكر
عادل…لا بس لازم اوافق. الاول
دياب….لا والله ارتكب جريمه…
ضحك…عادل….وانا موافق ياسيدي…اصل العروسه شملها موافقه.
ابتسمت لمار باحراج…
دياب…بغرور طبعا موافقه
ضحكو كلهم الجو كان جميل…
ريهام الوحيده اللي كانت موجوعه بس حاولت تتغير وتعوضهم عن طريقتها…
ابتدو تحضيرات الفرح…والجواز…ومع الوقت ريهام اتأقلمت وبقت مبسوطه بوجود لمار….
عادل وناريمان اخيرا كتبوا الكتاب وجت اعدت معاهم فالڤيلا هي ولمار…
دياب…كان بيحضر الڤيلا اللي هيتجوزو فيها وعدي اكتر من 6 شهور ….كانت لمار طول الوقت بتحاول تعوض اللي فاتها من الدراسه ودياب كان بيساعدها وبيحاول يوفرلها كل حاجه تخليها تلحق اللي فاتها… فالوقت ده…كان بيظهر معاهم حمزه كتير…..وابتدا يعجب بياسمين اخت انس….
وابتدا…يظهر يوسف…الظابط اللي كان مسافر معاهم ولحق دياب …واتقدم لريناد ووافقت….
وفضلت ريهام…🙄
وجه يوم الفرح…..الكل كان بيجهز
دياب…خلص البيت كله في وقت قياسي حتي الفرح منسيش اي حاجه فيه….وكان فرح اسطوري…في اكبر مطربين البلد…
اتطفي النور….واخيرا ظهرت لمار….في داخله اسطوريه…..جمالها كان مغطي علي كل حاجه في الفرح….
دياب…كان طاير من الفرحه مش قادر يصدق ولا يتخيل انها بقت معاه لمار حاسه انها بتحلم خايفه مرعوبه قلبها بيدق ..
مسكها من ايدها دياب….وشدها رقص معاها اول رقصه
دياب…..قولتلك اني مش هسيب الموت ياخدك مني وانا قدرت اتحدي النوت يالمار…
لمار…. هو انا بحلم.
دياب….لا ياقلب دياب مش بتحلمي احنا بنحقق حلمنا …يابنت عمي😉
لمار….انا بحبك اوي يادياب..
دياب….وانا بعشقك…ولما نروح بيتنا هعرفك اد ايه بحبك.
لمار….باحراج….قليل الادب…
دياب….المرادي..مش هقولك دماغك شمال عشان انهرده هعرفك اد ايه انا قليل الادب…
لمار….بحبك.
دياب….شالها من وسطها ولف بيها وسط تصفير كل الموجودين ..
ونزلها…
كتبو الكتاب…وبقت مراته اخيرآ… كل ده تحت صدمتهم هما الاتنين مش مصدقين…
حاتم….مبروك ياعريس.
دياب…الله يبارك فيك يا سياده اللواء.
حاتم….بقول يالمار….الواد ابني بجد مش هزار….وبيحبك اوي علي فكره فوق ما تتخيلي كمان…. خلي بالك منه وربنا يتمملكم علي خير.
لمار….شكرا لحضرتك الله يبارك فيك…
رقصت لمار وكارمن علي اغنيه وسط الناس كلها ..فضلت كارمن تغنيهالها والاتنين الدموع في عينهم بيحاولو متزلش عشان المكياچ ميبوظش…
وبعد ما خلصت الاغنيه….حضنتها لمار كارمن…ياخربيت حلاوتك.
لمار….والنبي شكلي حلو.
كارمن…قمر يا احلي حاجه في حياتي…
لمار…بحبك ياكارمن..
كارمن…وانا معرفتش الحب غير معاكي يااحلي هديه من ربنا.
دياب…لا مش هنخلص كده ما تلم مراتك يا عم انس.
انس…مراتك اللي قافشه فيها وبعدين ايه اللي لم مراتك ده ما تحترم نفسك ياعم.
دياب…لا شكلك كده عايز تتروق اوعي يالا تفكرني عريس وكده يعني لا..مسكه انس وحضنه بعض…وهما بيضحكو…
انس…..مبروك يا صاحبيييييي
دياب….عقبالك يا لا…
ورجعو كملو رقص وتنطيط وفرحه
………….
الدنيا بتتغير في لحظه……
ومابين حزن وفرح وتمني…
حلم…
ديما ملازمنا يا نحققه ونفرح يا نسيبه يضيع ونعيش عمرنا في حزن..
يا نفضل طول حياتنا بنتمني تحقيقه…
دور علي حلمك وحققه…
اوعي تستلم…العمر هنعيشه مره…بلاش تقلل من عمرك وترخصه..بلاش تضحي بحياتك وتشيل شيله مش شيلتك فكر واتكلم قبل ما تضحي بعمرك..يمكن لو اتكلمت تلاقي حجات كتير اتغيرت وتكتشف نفسك في مكان عمرك ماتخيلت نفسك فيه…..
دور علي حلمك وحافظ علي عمرك…….واتمسك بكل حد غالي في حياتك….👌

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المصير المحتوم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى