روايات

رواية المشوه الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم الشيماء محمد

رواية المشوه الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم الشيماء محمد

رواية المشوه البارت الرابع والثلاثون

رواية المشوه الجزء الرابع والثلاثون

رواية المشوه
رواية المشوه

رواية المشوه الحلقة الرابعة والثلاثون

الدكتور: الموضوع ده هياخد وقت وده احنا ما نملكوش لازم نتصرف بسرعه والا انا اسف
مفيش اي حد تاني في عيلتكم ممكن يتبرعله
حنان: لا مفيش
حسين: لا في هو عنده اخ كنت ناسيه
الكل بصله بذهول وخصوصا حنان
الدكتور: طيب هو فين كلموه يجي بسرعه
حنان: ابعد عنه يا حسين مش هسمحلك تاخد اي شيئ منه وعلشان مين؟؟ علشان اللي كان السبب انه يطرد من بيته لا والف لا
احمد: طول عمرك بتحبيه وتدافعي عنه
مش عايز من حبيبك حاجه شوف اي حد بالفلوس وهتلاقي كتير
حسين: متشغلش نفسك انت انا هتصرف
خرجوا بره
حنان: حسين كفايه اللي انت اخدته من ادهم
حسين: انا اخدت منه؟؟؟ اخدت منه ايه؟ عمري ما اخدت منه حاجه
حنان: اخدت عمره كله اخدت امه وابوه واخوه منه. اخدت شكله وشوهته ودلوقتي عايز تاخد الكبد بتاعه انت ايه؟
حسين: جزء منه مش كله وجسمه هيكون الباقي بسهوله
حنان: وانا قلت لا مش هسمحلك روح دور علي حد بالفلوس
حسين: ربك يسهل ونلاقي
حنان روحت البيت
ادهم: ايه الاخبار اتمني تكوني اتطمنتي عليه؟
حنان: الحمد لله
ادهم: خير ماله؟
حنان: محتاج لزراعه كبد وعايز متبرع
ادهم: اهممم ان شاءالله يلاقي بس ايه اللي تعب الكبد من الاول هو كان بيشرب ولا ايه؟
حنان: مكنش بيبطل شرب مش قلتلك انا بعدت عنه
المهم قوم ارتاح علشان شغلك وانا كمان هدخل ارتاح علشان اروحله الصبح تصبح علي خير
ادهم: وانتي من اهله
تاني يوم الام راحت وحاله احمد بتتدهور ومش لاقين حد متناسب معاه
الدكتور: لو ملاقيناش حد خلال ال 48 ساعه دول……….،
حسين ابنه بيروح منه وقبله بنته راحت ومقدرش ينقذها مفيش قدامه غير حل واحد
مشي من المستشفي وركب عربيته وساقها لحد بيته ووقف قدام شقته ومتردد يخبط ولا لأ بس لازم ينقذ ابنه
واخيرا ضرب الجرس ووقف
ادهم قام فتح الباب واتصدم لما شافه
ادهم: انت هنا في بيتي وده من ايه؟
حسين تجاهله ودخل وبيتفرج علي المكان ادهم دخل وراه ومستنيه يتكلم
زياد خرج ولسه هيجري عليه
ادهم: خش جوه يا زياد دلوقتي
زياد: اشوف دادو الاول
ادهم: اسمع الكلام وادخل اوضتك حالا
زياد: لا اشوف دادو
ادهم: يا ابني اسمع الكلام
زياد: لا انت سيبني الاول
ادهم: وبعدين بقي هو مش عايز يسلم عليك افهم بقي جرب بنفسك
زياد راح واقف جنب جده وبيسلم عليه بس هو رفض يسلم عليه
ادهم: صدقتني؟؟ ادخل جوه بقي
سابهم زياد ودخل وهو زعلان
ادهم: هاه افندم مراتك مش هنا عند احمد في المستشفي
حسين: انا مش جاي علشانها انا جاي ليك انت
ادهم: ليا انا؟؟؟ عايز ايه مني؟؟ وبعدين انت جاي بنفسك ليا انا؟؟؟؟ جديده دي
حسين: انت اخو احمد
ادهم: وبعدين؟؟؟؟
حسين: وهو محتاج كبد
ادهم ؛ اه وبعدين برضه؟؟؟؟
حسين: انت عندك كبد هيا دي فيها بعدين
ادهم: ايوه انا عندي كبد انت عايز منه ايه؟
حسين: تتبرع لاخوك
ادهم: افندم؟ ؟ ؟
حسين: اللي سمعته تتبرع لاخوك
ادهم: انت جاي بعد السنين دي كلها وعايزني اتبرعله؟؟؟؟ طيب اديني سبب واحد يخليني اوافق او اخاطر بنفسي علشانه
حسين: هو اخوك ده سبب كفايه
ادهم: يعني انت جاي تعترف بيا دلوقتي
حسين: لا طبعا انت اخوه من امه
ادهم: اااه اخوه من امه وده سبب كفايه بعد كل اللي عملته فيا ده وطردي من البيت بسببه وكل اللي مريت بيه ودلوقتي جاي تقولي اتبرع انت الظاهر اتجننت
حسين: لا ما اتجننتش اخ يتبرع لاخوه ايه الجنان
ادهم: اخ؟؟؟ دلوقتي بقي اخ؟؟؟؟ وكان فين الاخ ده طول السنين اللي فاتت ولا دلوقتي افتكرت ان انا ابنك وان انا ليا اخ؟؟؟
حسين: متخلطش الامور ببعض انا ما قولتش انك ابني انا قلت انك اخوه انتو الاتنين ليكم نفس الام بس مش نفس الاب
ادهم: ايه؟؟؟ انت برضه لسه مصر؟؟؟
انت عارف انت حر تصدق ما تصدقش الموضوع معدش مهم وبالنسبه لطلبك فبقولك اسف شطبنا
حسين: يعني ايه شطبنا دي؟؟؟
ادهم: يعني كان فيه منه وخلص!!!! يعني كان زمان!!!!! يعني زمن التبرع والتضحيات ده علشان حد ما يستاهلش بخ خلاص
فهمت بقي يعني ايه شطبنا؟؟؟؟
حسين: كنت متاكد ان ده هيكون ردك بس حبيت اثبت لنفسي اني دقيت كل الابواب حتي بابك انت
ادهم: والله جيت علي نفسك قوي
هنا ليلي رجعت من بره ومعاها آيه بنتها واتفاجئت لما لقت ابو ادهم في البيت
آيه: دادو بيبي
ادهم: خدي بنتك وادخلي جوه
دخلت ليلي علي طول
حسين: اتكلم معاك بلغه انت تفهمها؟؟؟ تاخد كام؟؟؟؟
ادهم: اخد كام ايه؟ ؟
حسين: فلوس عايز قد ايه وتتبرع؟؟؟؟؟ مليون اتنين؟؟؟؟؟
ادهم اتصدم من اخر سؤال ده وواقف معرفش يرد وجعه كان اكبر من انه يرد عليه
حسين: ولا ايه رايك ما نحددش فلوس تاخد اللي يكفيك تسافر تعدل الخريطه اللي في وشك دي
ادهم: الخريطه اللي في وشي دي كانت بسببك ابنك برضه ولا انت لسه مقتنع ان انا اللي كنت سايق ابنك اللي كان سايق وانا ساعتها فكيت حزامي علشان اقدر اربطله حزامه ودي كانت النتيجه وانت جيت واتاكدت اني هفضل مشوه كده
دي كانت اخر تضحياتي ليكو
ولعلمك شكلي المشوه بقي عاجبني ومش عايز اعدله ودلوقتي بقي بره بيتي وروح دور علي حد تشتريه بفلوسك قبل ما تخسر الابن الوحيد اللي فاضلك بره
حسين: بره؟؟؟ ماشي هطلع يا…. يا ابن حنان
خرج حسين وادهم انهار علي اقرب كرسي رجليه خلاص مش شيلاه
ليلي خرجت اول ما سمعت صوت الباب والعيال وراها واقفين بعيد وساكتين وحاسين بان في حاجه بس هما مش فاهمينها
ليلي جريت علي جوزها اللي راسه بين ايديه حضنته
ليلي: ادهم في ايه حبيبي مالك؟؟؟ باباك كان عايز ايه؟
ادهم: عايز يشتري كبد لابنه
ليلي: يشتريه منين؟ ؟
بصلها جوزها وابتسم بحزن ووجع
ادهم: هيكون منين مني انا
ابويا عايزني اتبرع لابنه
ليلي: هو اتجنن يعني يوم ما يجي يبقي عايز ياخد منك كبدك ده ايه ده؟
ا وعي تفكر ولو للحظه انك تتبرعله؟؟؟
ادهم: لا ما تخافيش انا طردته
ليلي: احسن المهم قوم العيال واقفين وخايفين ومش فاهمين ايه اللي بيحصل
ادهم بص لعياله وخصوصا ابنه لقاه واقف بعيد
ادهم: تعالو
جريو علي ابوهم شالهم وقعدهم علي رجليه
زياد: لو انت مش بتحب دادو احنا كمان مش هنحبه بس انت ما تزعلش
ادهم ضمهم جامد ليه
ادهم: انا بحبكم انتو وبس ايه رايكم؟؟
اما دادو في مشكله بيني وبينه وهو اللي ما بيحبنيش مش انا!!!!فهمت؟؟
زياد: فهمت بابا انا بحبك انت وماما قوي
ليلي: واحنا كمان بنحبكم قوي وكتييييير
قومو كلنا ناكل
ادهم: تعالو نخرج ناكل بره ايه رايكم؟؟
الكبل هيص وخرجو ادهم كان عايز حاجه يلهي نفسه بيها وما تخليهوش يفكر
قضي اليوم كله مع عياله ورجعه بالليل
واول ما رجعوا
حنان: حمدلله علي السلامه بقي تخرجو من غيري
ادهم: سوري يا ست الكل بس انا كنت فاكر انك بره وانتي ما اتصلتيش
حنان: انا لسه راجعه حبيبي انا بهزر بس
العيال نايمين دخلوهم يرتاحو
دخلو العيال وخرجو كانت ليلي مع حنان وقالتلها علي زياره ابوه واول ما ادهم خرج
حنان: اوعي تكون وافقت علي طلب ابوك
ادهم: انتي ما قولتليش ليه؟
حنان: لان هو ما يستاهلش ضفرك مش انك تدخل عمليه علشانه وتتبرع لواحد سكري قلت لابوك ايه؟؟
ادهم: رفضت طلبه
حنان: احسن يروح يدورله علي حد بالفلوس
قوم ارتاح انت ومراتك تلاقيكم تعبانين قوم
دخل نام مع مراته وطول الليل كوابيس ما بتنتهيش واخيرا الصبح طلع فطروا وحنان راحت المستشفي والعيال نزلو حضانتهم وادهم وليلي مع بعض
ادهم سرحان تماما ومش مركز نهائي مع كلام مراته
ليلي: ادهم بقي خليك معايا
ادهم: ما انا معاكي اهوه يا قلبي
ليلي: قلبك ايه بقي؟ ما خلاص قلبك اتزحم ومعدش فيه مكان لليلي مامتك وعيالك وكتير غيري
ادهم شدها ليه: روح قلبي انتي…. مامتي وعيالي حاجه وانتي حاجه تانيه
انتي اول واخر حب في حياتي
انتي اللي بتخلي قلبي يدق بسرعه اول ما اشوفك
انتي اللي مليتي حياتي حب وفرح
انتي الاساس والباقي كله صوره
انتي الشخص الوحيد اللي مقدرش ابعد عنهاو استغني في يوم عنه
انتي اصلا كل حاجه فاهمه انتي وبس ومحدش ابدا هيشاركك قلبي
ليلي: بجد يا ادهم انا كل ده؟ ؟
ادهم: طبعا انتي كل ده واكتر من ده انا محبتش ولا هحب حد غيرك
ليلي: وانا يا ادهم عمري ما حبيت ولا هحب غيرك ولحد النهارده كل ما تبصلي ابقي عامله زي المراهقه اللي حبيبها بيبصلها وتبقي هتموت عليه بس مكسوفه منه وقلبها يبقي هيخرج من مكانه وكل ما تلمسني ببقي زي عروسه في ليله دخلتها كانها اول مره حد يلمسها كلها شوق ولهفه وحب
كل ما بتلمسني بحس كاني بتولد من اول وجديد
ادهم قرب منها وباسها بوسه طوووووويله قوي لانهم الفتره اللي فاتت كلها كانو مضغوطين بالمشاكل
ادهم: انتي مش ملاحظة حاجه؟؟؟
ليلي: حاجه ايه؟ ؟
ادهم: ان العيال مفيش وانا وانتي لوحدنا وبنرغي ومش مستغلين الوضع ده كويس
ليلي: طيب قول لنفسك بقي
ادهم: اقول لنفسي؟؟؟ ماشي هقول لنفسي
قام شالها و
( هتموتوا علي الباقي مفيش باقي سيبوهم في حالهم شويه بطلوا تطفل)
ادهم مراته في السرير وهو قام الحمام وخرج لبس هدومه
ليلي: حبيبي رايح فين ما تيجي تخليك جنبي
ادهم: ورايا مشوار مهم يا ليلي
ليلي اتعدلت وشدت الغطا عليها
ليلي: ادهم بصلي انت رايح فين بالظبط اوعي تكون بتفكر في اللي انا بفكر فيه اوعي تجرا
ادهم: وقف وبصلها بعد ما لبس شوزه وقرب منها وباسها
ادهم: هحط النقط علي الحروف يا ليلي سلام
ليلي: ادهم استني طب فهمني ادهم
سابها ومشي وراح لابوه في شغله كان في اجتماع والسكرتيره رافضه تدخله بس هو ما سمعهاش اصلا ودخل علي الباب وزقه وفتحه ودخل والكل اتفاجئ مين ده اللي دخل بالشكل ده علي رئيسهم
ادهم: انا موافق اتبرع بس عندي شرط
حسين: سيبونا واطلعوا بره واقفلوا الباب
الكل قام بسرعه وخرجو وقفلوا الباب
وحسين طلع دفتر شيكاته
حسين: عايز كام ولا هتسافر تتعالج؟؟؟ تحب اكتب كام مبدئيا؟؟؟؟
ادهم: فلوسك دي تخليها لنفسك اشبع بيها
حسين: امال ايه هو شرطك واوعي تقول اعترف بيك لان ده مش هيحصل
ادهم: برضه مش عايزك تعترف بيا
حسين: امال عايز ايه قول شرطك؟؟؟؟؟
ادهم: انا لسه جاي من المستشفي وعملت تحاليل وطلعت مطابق لابنك يعني ينفع اتبرعله
حسين: طيب كويس قول شرطك ايه علشان نلحقه وانا موافق مبدئيا
ادهم: عايزك تنزل معايا دلوقتي
حسين: انزل فين بالظبط؟
ادهم: هنلعب انا وانت لعبه رهان صغيره
حسين: هنلعب؟؟؟ عايز تتراهن علي ايه؟؟؟
ادهم: هننزل انا وانت للمكان اللي انت تختاره وهنعمل تحليل DNA
حسين: تحليل DNA؟؟؟ وبعدين ايه الرهان؟
ادهم: لو انا مش ابنك هتبرع لاحمد ابنك وتعيشوا في سعاده وحب انتو الاتنين ويبقي الف شكر انك فتحت بيتك ليا في يوم من الايام
حسين: تمام وبعدين؟؟؟
ادهم: اما لو انا ابنك فعلا مش هتبرع لاحمد وهسيبه يموت قدام عنيك ويبقي ده تاني عيل يموت قدامك وفلوسك مش هتنقذه
ومش هيفضلك غيري بس ساعتها بقي هسيبك تعيش بالذنب وهفكرك بكل حاجه عملتها في ابنك وهتتحسر كل الباقي من عمرك علي عيالك اللي موتهم بايدك وعلي احفادك اللي حرمت نفسك منهم وهتندم علي مراتك اللي ضيعت عمرك كلها تتهمها وضيعتها من ايدك
ده شرطي
حسين: وانا موافق انت عمرك ما كنت ابني ولا هتكون ولا هعيش في ندم انت اللي هتندم وخيانه امك هتبان اتفقنا
ادهم: اتفقنا يالا بينا
نزلو الاتنين مع بعض وراحو للمستشفي اللي فيها احمد لان معظم الدكاتره حسين يعرفهم وبيثق فيهم
ليلي بتتصل بادهم واخيرا رد عليها وقالها مكانه
عملوا تحليل ال DNA وقالولهم النتيجه بتاخد وقت
الكل عرف براهنهم حنان وليلي واحمد والكل مترقب النتيجه واكتر واحد خايف كان احمد لانه عارف النتيجه
احمد استغل غياب الكل واتصل بمحاميه
احمد: ايوه نفذ اللي اتفقنا عليه دلوقتي اتحرك الكوره دلوقتي في ملعبنا بكره مش هتبقي
المحامي: اوك هتحرك دلوقتي
ساعات الانتظار كانت طووويله جدا ومليانه قلق وخوف كل واحد خايف من حاجه جواه
حسين بيفكر
لو طلع ابني هعمل ايه؟؟؟
لا لا مش ابني عمره ما كان ولا هيكون؟؟؟
بس ممكن حنان طول عمرها مصره؟؟؟
حنان خانتك خليك فاكر هيا السبب؟؟؟
بس ممكن تكون صادقه ويكون فعلا ابنك؟؟؟
انت عارف انت عملت ايه فيه؟؟؟ انت فاكر اذيته قد ايه؟؟؟ وعذبته وهنته قد ايه؟؟؟
بص ناحيه ادهم اللي مراته جنبه وماسكه ايده
حتي لو مش ابنك مكنش حقك تعذبه كده؟؟؟
انت ازاي بقيت كده؟؟؟ انت عمرك ما اذيت حد ابدا اشمعني ده اذيته كده؟؟؟ انت ازاي شوهته كده؟؟؟ انت ازاي خليتهم يعذبوه في المستشفي بالشكل ده؟؟؟ ده كان مجرد عيل صغير لا وبعدها كمان رميته في الشارع رميته لناس تانيه يربوه؟؟؟ ياتري هو ازاي واجه الناس بشكله ده وعاش ازاي؟؟؟ انت استحاله تكون بني ادم انت مسخ انت اللي مشوه مش هوه!!!اللي يعمل كده في عيل صغير يبقي وحش؟؟؟ طول عمرك بتقوله مسخ وانت هو المسخ انت المسخ انت المسخ؟؟؟
حسين وقف مره واحده: بس بس كفايه
ادهم وليلي بصوله باستغراب
حسين: انا داخل الحمام وجاي
سابهم وراح الحمام ولاول مره دموعه تنزل
اول مره يواجه نفسه ويقف قدامها
افتكر قصه حبه لمراته ازاي حبته واتخلت عن الكل علشانه وازاي هو قابل حبها ده وازاي اتهمها بالخيانه؟؟؟؟؟
حنان عمرها ابدا ما تخونه؟؟؟ ازاي صدق كلام امه اللي عارف انها بتكرهها وازاي صدق احمد ومشي وري كلامه؟؟؟؟؟ ازاي بايده خسر مراته وابنه؟؟؟
ابنه؟ هو فعلا ابنه؟؟؟؟ اه والف اه لو طلع ابنه؟؟ هو ازاي عمره ما فكر في الاحتمال ده؟؟؟
ليه اخدها حقيقه مسلم بيها انه مش ابنه؟؟؟؟
هنا الباب خبط وادهم فتحه
ادهم: النتيجه طلعت تعال
قلبه هيقف وبيوجعه جدا ومش قادر يتحرك
اخيرا اتحرك وراح وري ادهم
الدكتور جه وسلم صبري ظرف النتيجه
ادهم: افتحه واعرف النتيجه اعرف الحقيقه اللي منغصه عيشتك السنين اللي فاتت دي
اعرف ان كانت مراتك خانتك ولا صانتك وانت اتهمتها بالباطل
ابوه بيبصله وايديه بتترعش وهو بيفتح الظرف
فتحه وشاف النتيجه وهنا وقع علي الكرسي اللي وراه ومش قادر حتي يتنفس
حنان: ايه مستغرب ليه؟؟؟ كنت محتاج ورقه تقولك انه ابنك؟؟؟ وريني بقي هتعمل ايه؟ ؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المشوه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى