رواية المراد الفصل الخامس 5 بقلم ملك بكر
رواية المراد الجزء الخامس
رواية المراد البارت الخامس
رواية المراد الحلقة الخامسة
وقفت قدام دولابها واختارت لبس بسيط علشان تقابل اكتر انسانه بتكرهها بعد م بعتتلها بتقولها لو انتي مش خايفه من مواجهتي قابليني
نزلت من اوضتها وراحت لمامتها
ليله : ماما أنا خارجه
خيريه : رايحه فين
ليله : عندي شغل مهم
خيريه : متخرجيش لوحدك … استني م….
قاطعتها : ماما أنا مش صغيره ولا مجنونه
خيريه : محدش قال كده يا حبيبتي بس انا بخاف عليكي
ليله : متقلقيش عليا يا ماما … بنتك جدعه
بعد شويه كانت واقفه قصاد فيلا وبتتأملها شويه
تسنيم : طلعتي شطوره وجيتي
ليله : مينفعش مجيش
تسنيم : لاء شاطره بجد … كنت متوقعاكي متجيش
ليله : ليه اتقابلنا في المكان ده
تسنيم : هادي كده وهنعرف نتكلم براحتنا
ليله : واي بقا اللي عايزه تتكلمي فيه … أن مراد هيتجوزك
تسنيم : الأمر ده مفروغ منه … بس بجد أنا نفسي ازيحك من طريقي
ليله : مش هتعرفي تزيحيني من طريق مراد … أنا بالنسبه لمراد حاجه كبيره اوي هو مش هيقدر يستغني عنها … مهما عملتي ايه
تسنيم : صح … علشان كده اختارني … بصراحه الحب واضح اوي
ليله : متحاوليش تكدبي على نفسك كتير … انتي بنفسك عارفه أن مراد بيحبني وعارفه سبب فراقنا عن بعض … فبلاش لف ودوران
تسنيم : بيحبك زي ملك ومليكه بس انسي انك تاخدي مكان اكبر من كده … علشان مش هتقدري … وخلاص النهايه قربت اوي … وطبعا انتي مش محتاجه دعوه لفرحنا
ليله : وانتي جايباني هنا علشان تقوليلي الكلام ده
تسنيم : اكيد مش هجيبك على حاجه تافهه زي كده … بصراحه كان نفسي اكسرك وقولت في نفسي ايه اكتر حاجه ممكن تكسرك … يعني لو مراد عرف انك مبتحبيهوش وانك مدام ليله وقتها انتي هتنتهي وساعتها أنا هخلص منك للأبد
ليله : ايه الهبل اللي بتقوليه ده … علاقه ايه ومدام ايه … انتي شكلك اتجننتي
تسنيم : لاء يا حبيبتي أنا متجننتش … واكيد مصدقتيش اني جايباكي هنا علشان هدوء المكان وأننا نتكلم براحتنا … أنا جبتك هنا علشان اكسرك
ليله : انتي مصدقه اللي انتي بتقوليه ده … مراد لو عرف أن حصلي حاجه هيطربقها عليكي وعلي الكل
تسنيم : مراد مش هيصدق اني اذيتك … لأن أنا دلوقتي تعبانه و نايمه في بيتنا وهو قاعد مع ماما بيسأل عليا
ليله : ايه اللي انتي بتقوليه ده
تسنيم : لو مش مصدقاني رني عليه … هتلاقيه عندنا في البيت بيتطمن عليا
ليله : لاء مستحيل
تسنيم : هارد لاك يا جميله
سابتها ومشيت وهيا لسه بتمشي وراها بسرعه لقت واحد مسك دراعها
_: على فين يا قطه … ليلتنا طويله
ليله : ابعد عني يا حيوان … والله لهوديك في ستين داهيه
_: ده انتي قطه وبتخربشي
قال كلامه وقبل م يسمع كلامها شالها بين ايديه ودخل بيها الڤيلا وطلع اوضة نوم وكانت هيا بترفص برجليها وبتحاول تنزل من بين دراعه ومش عارفه وعماله تشتمه وتعيط
نزلها على السرير وبدأ يفك زراير قميصه تحت رعبها ويدوب لسه بتقوم من على السرير شد رجليها وبدأ يب..وسها من رقبتها بع..نف وقطع..لها بلوزتها لدرجة أنها تعبت من الفرهده وكانت هتستسلم بس شافت صورة مراد قدامها فغمضت عينيها بألم وبدأت تدور بعينيها على اي حاجه تنجدها بس مكانتش قادره تتحرك من تحت أيده ضربته برجليها جامد فهو اتوجع وخبط دماغها بالسرير فغابت في دنيا تانيه ورجع للي كان بيعمله بعد م قطعلها هدومها كلها
بالليل
رجعت ليله البيت في حاله لا يرثى لها وكانت بتترعش من الخوف … دخلت البيت بهدوء كانت مامتها قاعده في الصاله مع ملك ومليكه وشكلها قلقان ومتوتر
خيريه : خير يارب … ردت عليكي يا بنتي
ملك : لاء يا ماما مبتردش
خيريه : يارب ردهالي بخير يارب … اتصلي على مراد
ملك : تليفونه مقفول
خيريه : أنا هقوم البس وهنزل اشوفها بنفسي
دخلت ليله بهدوء غريب
مليكه بصدمه : ليله!!!!!
خيريه غيرت مسارها وجريت عليها : حبيبتي … انتي كويسه … مين اللي عمل فيكي كده … أنا كنت حاسه كنت حاسه
ملك : ايه اللي حصلك ؟!
خيريه : يا حبيبتي يا بنتي
مليكه : عدوها بس تقعد الاول وبعدين نفهم
كانت واقفه وحاسه أن الدنيا بتلف بيها واخر جمله سمعتها قبل م تغيب عن الوعي كانت صوت اكتر شخص حبته
_: في ايه اللي بيحصل هنا ؟!
بعد شويه فتحت عينيها بضعف ولقتهم كلهم حواليها
مراد كان قاعد جنبها ماسك ايديها
خيريه قاعده على كرسي قدامها وفاتحه المصحف بتقرأ فيه
مليكه رايحه جايه في الاوضه وملك قاعده جنب مامتها
ليله بصوت ضعيف : ماما
وقفوا كلهم قصادها بلهفه
خيريه : ليله حبيبتي … بقيتي احسن
مراد : مين الحيوان اللي فكر يعمل فيكي كده ؟
ليله : ماما متسبنيش … انا خايفه
خيريه : أنا معاكي اهو يا حبيبتي متخافيش
مراد : ليله ردي عليا … مين اللي فكر يعمل فيكي كده
خيريه : مش وقته دلوقتي يا مراد … سيبها ترتاح
مراد : ليله ردي عليا … وربي م هرحمه وهخليه يتمنى الموت وميلاقهوش
خيريه : مراد قولتلك مش وقته
مراد : أنا مش ههدى ولا هرتاح غير أما أعرف مين الكلب ده
ليله : سيبوني لوحدي
خيريه : عجبك كده … اتفضل دلوقتي وانا هفضل جنبها
مراد : ماشي … همشي دلوقتي بس هعرف هو مين وساعتها مش هرحمه
خرج من اوضتها وفتح تليفونه لقاها فاصل شحن نزل مكتبه واخد فونه الاحتياطي ورن علي واحد من رجالته
مراد : ايه اللي حصلها وانتوا كنتوا فين
_: يا باشا احنا كنا وراها ولقيناها دخلت ڤيلا استنينا بره لحد م تخرج بس بعد شويه لقينا تسنيم هانم خارجه من الڤيلا لوحدها … استنينا الهانم التانيه تطلع ولما طولت دخلنا نطمن وسمعنا صوت عالي من اوضه طلعنا وكان في واحد هناك بيحاول يعتدي على الهانم بس احنا ادبناه وهو معانا دلوقتي
مراد : ومحاولتوش ترنوا عليا ؟
_: رنينا كتير بس التليفون مقفول
مراد : متأكدين أن تسنيم هيا اللي خرجت من الڤيلا
_: ايوه يا باشا
قفل مراد والدم غلي في عروقه
عدى اليوم بصعوبه وتاني يوم مراد راح لليله
مراد : عامله ايه دلوقتي
ليله : احسن
مراد : ايه اللي وداكي هناك امبارح
ليله : انت مش هتصدقني
مراد : وانا من امتى مبصدقكيش يا ليله
ليله بدموع : مراد أنا كنت هضيع … وانت مكونتش معايا كأخ حتى … كنت مستنيه في اخر لحظه اشوفك قدامي بس محصلش … أنا طلعت ضعيفه اوي … تسنيم كسبت في كل حاجه … من اول م ظهرت في حياتنا وهيا خدت مكاني
مراد : انتي مبتثقيش فيا ؟ أنا معاكي دايما علفكره
ليله : لا انا لوحدي دايما … انت مع تسنيم علطول … سيبني يا مراد وروحلها تلاقيها تعبانه
مراد : مش قبل م اعرف ايه اللي وداكي هناك
ليله : هيا اللي طلبت مني
مراد : تسنيم ؟
ليله : طبعا مش مصدقني علشان هيا تعبانه دلوقتي في بيتها
مراد : لا مصدقك … مش انتي بتثقي فيا
ليله :….
مراد : مبترديش ليه
ليله : ارد اقولك ايه
مراد : انك بتثقي فيا
ليله : وأنا علشان اثق فيك لازم احبك … بس انت مبقاش ليك مكان في قلبي
مراد : أنا عارف ان الكلام ده كله من ورا قلبك … وعارف أن ليكي حق … بس وحياتك لهتعدي الايام دي وهتيجي الايام الحلوه
ليله : مع تسنيم مش كده ؟ طبعا مش هقدر تكلمها مع انها … مع انها
مراد : ليله أنا مش هسيبك اي حد فكر أنه يأذيكي عايش على وش الأرض
ليله بفرحه : يعني مش هتتجوزها
مراد : أنا مقولتش كده ؟
ليله : يعني ايه ؟ … هتتجوزها بعد اللي عملته فيا … مش قولتلك انك مش هتصدقني … أنا بكرهك يا مراد … بكرهك وعمري م هحبك تاني … اطلع بره حياتي بقااااااا
مراد : ليلى أنا عايزك تهدي … انتي اكتر واحده عارفه أن عدم ثقتك فيا هيا اللي موصلانا للي احنا فيه ده
ليله : انت بتحبها هيا مش انا … انت طول عمرك شايفني اختك الصغيره … أنا ازاي قدرت اصدق انك بتحبني أنا مش هيا … ازاي اصلا كنت مستنيه اني أنا اللي اكسب الرهان … أنا طلعت مغفله اوي كده … أنا بجد غبيه … انت لو مبتحبهاش مكنتش خطبتها … انت دلوقتي ملكها هيا مش انا … أنا مجرد واحده عاديه وهيا الأساس … أنا بكرهك وبكرهها
مراد : ليله
ليله : بس متتكلمش ولا تنطق اسمي … اطلع بره … بره حياتي وبره دنيتي
مراد : احنا لسه مخلصناش كلامنا … أنا هسيبك تهدي دلوقتي وهنكمل كلامنا
خرج من اوضتها واتنهد بحزن على حالتها وقال في نفسه : وربي م هرحمك يا تسنيم وهوصلك لاسوء من الحاله اللي وصلتيها ليها دي
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المراد)