رواية المحلل الفصل السادس 6 بقلم مجهول
رواية المحلل الجزء السادس
رواية المحلل البارت السادس
رواية المحلل الحلقة السادسة
وفجأة الكهربا قط”عت والنور انطفا !!
حنان صر”خت وقالت : انا خا”يفة اوي .
قولتلها : متخا”فيش انا هقوم اشوف الموبايل فين واشغل الكشاف .
قالتلي : لا خليك مكانك ارجوك .
قولتلها : متخا”فيش .
وقومت ادور علي الموبايل وبدون قصد خبطت فيها و انا ماشي فخا”فت جدا !!
قولتلها : مش قصدي .
قالتلي : ما انا قولتلك بلاش تقوم .
جبت الموبايل وشغلت الكشاف وفضلنا قاعدين نتكلم لكن الكهربا اتأخرت والموبايل قرب يفصل .
قالتلي : للاسف موبايلي كمان كان قرب يفصل شحن ، ده زمانه فصل .
: طيب وبعدين هنقعد في الضلمة !! انا هنزل اجيب شمع .
: لا لا لا متنزلش وتسيبني لوحدي هنا انا بخا”ف اوي من الضلمة
.
: طيب تنزلي معايا ؟؟
: لا استني تقريبا في شمع جوه في المطبخ استني اروح اشوف .
: طيب اجي معاكي انورلك بالموبايل ؟؟
: لا ، خليك هنا متجيش ورايا .
ضحكت وقولتلها : حاضر .
قامت حنان تدخل المطبخ لكنها وقفت فجأ”ة في نص الطريق وقالتلي : تعالي نور لي علشان اشوف بس بعد اذنك من بعيد ومتقربش .
ضحكت وقولتلها : حاضر .
وقفت بعيد وهي راحت جابت شمعتين كانوا في المطبخ .
ولعت الشمعتين وقالت : لما كانت الكهربا بتقطع في شقتي كنت علطول بجري علي عيالي واخدهم في حضني .
ضحكت و قولتلها : ارجوكي اعتبريني زي عيالك .
ضحكت وقالتلي : وبعدين بقي !! انا بتكلم جد .
: انتي مش كلمتيهم من البارح ؟؟
: لا ، انا كلمتهم الصبح وانت نايم .
: اكيد وحشوكي .
: اوي اوي مش بقدر ابعد عنهم اول مرة ابعد عنهم كده .
: بس علفكرة مش انا السبب .
: انا عارفة يا استاذ وائل ، علاء هو السبب الله يسامحه بقي .
: و علاء ؟
: ماله ؟
: اكيد بردو وحشك ؟
: ممكن احتفظ بالاجابة لنفسي ؟؟
: طبعا براحتك . دي حاجة خاصة وانا اسف لو اتدخلت فيها .
: لا مش قصدي ، الصراحة علاء الله يسامحه بقي هو اللي جمد قلبي ومشاعري من ناحيته .
: ازاي ؟
: انا كنت بحبه فعلا في الاول لكن كتر قسوته عليا خلي حبه في قلبي يقل اوي .
: انتوا عرفتوا بعض ازاي ؟
: علاء كان اخو صحبتي في المدرسة في ثانوي وكنت احيانا بروح اعدي عليها اصور ورق او مذكرات .
: وبعدين ؟
: علاء كان اخوها الكبير واعجب بيا وبدأ يحاول يكلمني اكتر من مرة .
: واتعرفتوا علي بعض بالطريقة دي ؟
: لا ، هو حاول يكلمني كتير لكن انا كنت بصده .
: يعني الاعجاب كان من طرفه هو بس ؟؟
: لأ هو اعجب بيا الاول وبعدها انا اعجبت بيه .
: و بدأتوا تتكلموا من هنا بقي ؟
: لأ هو حاول يكلمني كتير وانا كنت برفض لأني كنت بتكسف جدا . وبعدين بطلت اروح عندها ، بعدها لقيت صاحبتي بتقولي ان علاء اخوها عاوز يتكلم معايا علشان يتقدملي .
: وطبعا انتي وافقتي ؟
: لأ رفضت بردو وقولتلها لو عاوز يتكلم معايا يبقي في بيت اهلي .
: برافو عليكي .
: اتقدملي واتخطبنا واتجوزنا علطول في خلال سنة ونص . كنت لسه في سنة اولي في المعهد واتجوزنا في سنة تانية .
: وسبتي المعهد ؟
ضحكت اوي وقالتلي : لأ ، انت توقعاتك كلها غلط ، انا كملت المعهد واحنا متجوزين .
: انتوا متجوزين من كام سنة ؟
: من ٨ سنين تقريبا .
: وبعد الجواز حبيتي علاء ؟
: ايوه طبعا ، كنت بحبه اوي في اول الجواز وفضلت احبه فترة طويلة لكن قسوته اللي ظهرت بعد كده و يمين الطلاق اللي بيحلفه كتير وكان السبب في اللي احنا فيه دلوقتي ضيع الحب اللي بينا .
: لكن اللي اعرفه انك بتحبيه وعاوزه ترجعيله علشان بتحبيه .
: متنساش ان بينا ٣ عيال هما دول السبب اللي رابطني بيه وعلشانهم موافقة ارجعله ، انما قسوته عليا و انه يطلقني ٣ مرات غيرت قلبي من ناحيته لدرجة اني تقريبا بدأت اكرهه .
: طيب سوري بقي في سؤال اومال انتي رافضة ليه تتم الدخله ويكون جواز حقيقي ؟؟
: انا رافضة ده مش علشان علاء .
: اومال ليه ؟
: علشان انا جسمي غالي عندي وانا انكشفت علي راجل اللي هو علاء جوزي مش هينفع انكشف علي راجل تاني .
: قصدك علاء طليقك ؟
: ايوه ايوه .
: لكن اللي انتي رافضاه ده دلوقتي في الحلال مش في الحرام ؟؟!!
: انت عاوز ايه ؟
بصيت في عيونها واحنا بنتكلم كان شكلها حلو اوي زي القمر في ضوء الشموع !! وحسيت بانجذاب قوي ناحيتها .
قولتلها : الجو ده مش بيفكرك بحاجة ؟؟
: ااه يبقي اللي في دماغي صح ، طيب انا داخله انام بقي .
: هتنامي في الضلمة ؟؟
: ايوه .
: مش هتخافي ؟
: مش مهم ، الكهربا هتيجي دلوقتي مش هتتأخر اكتر من كده .
: يارب الكهربا ما تيجي للصبح .
: انت عاوز تضايقني ؟
: بالعكس .
: انت عاوز ايه يا وائل ؟
: عاوزك .
: انت بتقول ايه ؟!! انت اتجننت صح ؟؟
: ليه علشان عاوز حلالي .
قامت وقفت وقالت : بس ده مش اتفاقنا .
: انا من زمان معجب بيكي بس كنت مخبي اعجابي علشان كنتي متجوزة ، انما دلوقتي انتي حلالي وانا حلالك يبقي ايه اللي يمنعنا ؟!!!
: انا داخلة انام .
: استني .
مسكت ايديها و جذبتها ناحيتي ، لكنها سحبت ايديها بسرعة وجريت .
قومت جريت وراها ، دخلت اوضتها وحاولت تقفل الباب ، لكن انا وقفت ومنعتها !!!
قالتلي : وبعدين بقي ، مش هينفع اللي في دماغك !!
: انا مفيش في دماغي حاجة غلط ولا حرام .
: لا اللي في دماغك غلط .
: لا بالعكس ده هو الصح و الحلال ، احنا متجوزين علي سنة الله ورسوله واهلك كلهم عارفين اننا متجوزين وطليقك نفسه عارف اننا متجوزين .
: ايوه بس علاء عارف اننا متفقين انه يعني مش هيحصل حاجة بينا .
: حنان هو احنا هنضحك علي نفسنا !! معقول في راجل عارف ان ست حلوة زيك تكون مع راجل في شقة لوحدهم وكمان مكتوب كتابهم و مش هيحصل حاجة بينهم !!! مستحيل طبعا !!!
: بس انا بالنسبالي
قاطعتها وقولتلها : هتكدبي عليا ولا علي نفسك !!! انا شوفت في عيونك نظرة اعجاب واحنا بنتكلم .
: لا بيتهيألك .
: لا انا متأكد . افتحي الباب بقي ، مش عاوز ازوء الباب علشان خايف تقعي .
: زوء الباب لو عاوز ووقعني يا وائل .
: لا مش هقدر ، انتي اللي هتفتحي الباب .
: ريح نفسك مش هيحصل اللي في دماغك .
: انا بحبك يا حنان افتحي علشان خاطري .
: علشان خاطري انا روح دلوقتي يا وائل وهفكر في اللي انت بتقوله ده بكره .
: انتي ليه بتعملي كده ؟؟
: علشان جسمي غالي عندي .
: انتي ليه مش عاوزة تقتنعي اننا دلوقتي متجوزين فعلا يعني جسمك ده ملكي وانا ملكك .
: انا عارفه يا وائل بس ..
: من غير بس ..
ومسكت ايديها ودخلت الاوضة وهي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المحلل)