رواية المحلل الفصل الخامس 5 بقلم مجهول
رواية المحلل الجزء الخامس
رواية المحلل البارت الخامس
رواية المحلل الحلقة الخامسة
وقعدت قدام التليفزيون في الريسبشن مش عارف انام و كل شوية افكر في حنان وافكر اصحيها واخد ح”قي منها كزوج !!
و فجأة لقيت حنان بتنادي عليا
وبتقولي : ايه ده انت نمت هنا ليه ؟ منمتش علي السر”ير الصغير جوه ليه بدل ما تنام هنا كده !!!
قولتلها : انا مش عارف انا نمت ازاي ولا نمت امتي !!
: طيب انا عملت الفطار قوم علشان تفطر .
قولتلها : عارفة احلي حاجة ايه في الدنيا ؟
: ايه ؟؟؟
: ان الواحد يصحي يلاقي حد قمر كده قدامه .
ضحكت وقالتلي : قوم انا خمس دقايق والاكل هيكون جاهز قدامك .
قومت وقعدت علشان افطر و سألتها : انتي مش هتفطري معايا ؟
قالتلي : لا انا فطرت .
: ايه ده انتي مش عاوزة تاكلي معايا ولا ايه ؟
: لا مش كده ، انا فطرت علشان صاحية من بدري وقولت اسيبك تنام براحتك .
وبعد الفطار بدأنا نتكلم ونهزر كتير لكنها كانت بتتعامل معايا بحذر وبعدين قولتلها انا هنزل عاوزة حاجة من تحت ؟
: لا شكرا ، انت رايح فين ؟
: هروح مشوار واهو بالمرة اسيبك شوية تاخدي راحتك .
نزلت اتمشي و بعدين روحت جبت هدوم علشان اعرف اقعد في البيت .
رجعت بعد ساعتين رنيت الجرس لكنها مش فتحت !!
فضلت ارن الجرس كتير اكتر من خمس دقايق لحد ما قالتلي من ورا الباب : انا هفتح الباب بس متدخلش علطول .
قولتلها : ليه ؟
: علشان كنت باخد شاور و خرجت بسرعة لما رنيت الجرس كتير .
: طيب تمام .
فتحت الباب وجريت علي اوضتها وانا دخلت يادوب لمحتها وهي داخله كانت لفة البورنس علي جسمها ورجليها معظمها باينة !!
قولت في بالي ( يخر”بيت جمالك ده انتي هتخليني اغير كلامي مع علاء ) .
وبعد ربع ساعة خرجت من اوضتها و سألتني تحب تشرب قهوة ؟
قولتلها : يا ريت . استني اقوم اعملها انا .
: لا مينفعش وانا موجودة .
: طيب اعمليها انتي المرة دي وانا هعملها المرة الجاية
دخلت تعمل القهوة وانا قعدت اتفرج علي فيلم اكشن اجنبي .
سمعت صوتها بتتكلم في المطبخ !!! استغربت وقومت اشوفها بتكلم مين ، من الكلام عرفت انها بتكلم وفاء اختها وبتقولها
: لا بصراحة ده طلع محترم وذوق اوي .
: ……….
: بطلي يا بت ، هو علشان محترم يبقي كده !!
:……….
: والله ما بكدب عليكي ، انا نمت لوحدي وهو نام لوحده .
: ………
: ايوه هو فعلا جوزي .بس مينفعش .
: ……….
: لا لا بالعكس ده ذوق جدا وبيهزر ويضحك .
: ………
: لا الصراحة هزاره كله من بعيد لبعيد .
: …………
: لا والله بالعكس ، بس هو مش عاوز يخلف وعده مع علاء .
: ………….
: ده احساسي .
: ………..
: بطلي يا قليلة الادب ، لأ طبعا لابسه حجاب وواسع علطول .
: …………
: مش معايا راجل غريب في البيت ؟!!
: ………….
: ايوه عارفه انه حلال بس مينفعش بقولك .مش عاوزة حد تاني يلمسني .
: ………..
: يا بت عارفه انه جوزي و حلال بس مش هينفع .
: ………..
: طيب سلام القهوة هتفور .
بعد ما قفلت حنان مع اختها رجعت انا بسرعة قعدت مكاني علشان متعرفش اني سمعت كلامها .
من ردودها علي اختها فهمت كلام اختها وزعلت ان كده بقي شكلي وحش اوي .
وفكرت لو مارست حقي معاها ييبقي حلال مش حرام !!! ايه بقي اللي يخليني ماخدش حقي ؟؟ مفيش غير وعدي مع علاء !!
بعد كلامها مع اختها كنت بفكر ازاي هعمل كده وياتري هي هتوافق ولا هترفض ؟؟ ولو رفضت اعمل ايه وقتها ؟؟ اتراجع و لا اكمل ؟؟ ولو قالت لعلاء هتبقي مشكلة !!!
قعدت اشرب القهوة واتفرج علي الفيلم وانا سرحان .
وهي كانت قاعدة بعيد وسألتني كذا مرة مالك ؟ في حاجة مضيقالك ؟
: لا ابدا .
: طيب لو في حاجة مضيقاك هنا قول .
فضلت سرحان وهي بدأت تشك اني سمعت مكالمة اختها !!!
شوية وعلاء اتصل رديت عليه وبعد ما قفلت معاه قعدت سرحان وهي سألتني : علاء اللي اتصل ؟
: ايوه .
: كان عاوز ايه ؟
: بيطمن كالعادة .
ضحكت وقالتلي : متردش عليه تاني .
: ليه ؟
: انا حاسة انه ضايقك باتصالاته كل شوية .
: خلاص مش هرد عليه .
: واضح انك مش عاوز تتكلم وعاوز تقعد لوحدك ، انا هدخل انام شوية .
: لا ابدا بالعكس .
: طيب علي العموم انا داخله انام شوية ولما تحب تتعشي صحيني .
دخلت اوضتها وقفلت الباب عليها وانا قعدت لوحدي اتفرج علي التليفزيون وماسك الموبايل بلعب فيه وعدا اكتر من ساعتين او تلاته .
حسيت اني عاوز اكل بس محبتش اصحيها علشان مش اقلقها .
فتحت التلاجة و طلعت منها اكل ودخلت المطبخ اسخنه .
وانا واقف في المطبخ حنان صحيت واتفاجئت بيا وانا في المطبخ !!
قالتلي : ايه ده !! لما انت عاوز تاكل مش صحيتني ليه ؟؟
: ابدا محبتش اقلقك .
: لا ابدا انا كنت صاحية ومنمتش كنت ماسكة الموبايل ، قولت اسيبك علي راحتك ، اخرج بقي وانا هجهز الاكل .
: لا ابدا خلاص انا هجهزه .
: لا والله مينفعش ..
ودخلت حنان المطبخ و جت تاخد الاطباق من ايدي ايديها لمست ايديا !!! اول ما لمستني حسيت بكهربا في جسمي !!! وتقريبا هي كمان !!! راحت بعدت علطول وقالتلي : اتفضل بقي روح اقعد وانا هجهزلك الاكل .
خرجت من المطبخ بسرعة قبل ما اتهور وروحت قعدت في الريسبشن .
حنان حضرت الاكل ومشيت !! قولتلها : بردو مش هتاكلي معايا ؟؟
قالتلي : صدقني مفيش حاجة انا بس عاوزاك تاكل وتاخد راحتك .
: ومين قالك اني مش هاخد راحتي وانتي قاعدة !! بالعكس دا انتي هتفتحي نفسي . انا طول الوقت باكل لوحدي .
: صحيح انت ليه عايش لوحدك ؟
: اهلي كلهم في البلد وانا شغلي هنا وبسافرلهم كل اسبوعين تلاته اقعد معاهم كام يوم وارجع .
: انا عندي سؤال فضولي شوية .
: عادي اسألي براحتك .
: انت ليه مش اتجوزت لحد دلوقتي ، حتي علي الاقل تلاقي ست تعملك اكلك وتشوف طلباتك وتبقي ونيس بدل ما انت عايش لوحدك ؟؟
ضحكت وقولتلها : لما قلبي يدق .
اندهشت اوي من كلمتي وقالتلي : معقول يعني انت مش هتتجوز الا لما تحب ؟؟!
: ايوه الانسانة اللي هكمل معاها حياتي لازم اكون بحبها .
: غريبة اوي !!!
: هو ايه اللي غريبة اوي ؟
: انك بتفكر برومانسية .
: ودي فيها ايه ؟
: لا ابدا بس انا من ملامحك كنت فاكرة انك واخد حياتك جد اوي ومش بتفكر في الحب والمشاعر والكلام ده .
: لا بالعكس ، انا اللي تعبني في حياتي تفكيري الرومانسي .
: وانت لحد دلوقتي عمرك ما حبيت ؟
: حبيت مرة قبل كده .
: وبعدين ؟
: لأ . ده موضوع كبير اوي .
: لو مفيش احراج ممكن تحكي احنا كده كده فاضيين . ولو مش عاوز تحكي براحتك .
: لا انا هحكي بس لما تاكلي معايا الاول علشان تفتحي نفسي .
: افتح نفسك علي الاكل ولا علي الكلام ؟؟
: الاتنين .
ضحكنا اوي احنا الاتنين وفعلا قعدت حنان وبدأت تاكل و بدأت احكي وانا باكل معاها ……
: اخلاص ، دي بنت خالتي اللي كنت بحبها من واحنا عيال صغيرين وكبرنا وكبر الحب بينا ، كانت احلي واجمل حاجة في حياتي وعشت معاها اجمل قصة حب في الدنيا ، كانت اقرب حد ليا في الدنيا كنت بحبها اكتر من نفسي .
: وليه مش اتجوزتوا ؟؟ ده انتوا حتي قرايب وده كان هيسهل كل حاجة .
: بيتهيألك ، بالعكس !! ابويا وابوها كانوا بيكرهوا بعض جدا من زمان و علشان كده كان مستحيل نتجوز .
: وانت حاولت تتقدم لها ولا محاولتش ؟
: حاولت وقولت لأبويا اني بحبها وعاوز اتجوزها ورفض ، وروحت اتقدمت لوحدي وجوز خالتي رفض وراح مجوزها لابن اخوه في نفس السنة .
: وهي كان رد فعلها ايه ؟
: حاولت ترفض لكن اسلوب الحياة في القرية عندنا كان اقوي منها واتجوزت غصب عنها ، وبالرغم من كده هي فضلت تحبني حتي بعد ما اتجوزت ابن عمها .
: وبعدين ؟
: بعد ما اتجوزت ابن عمها بشهر اتصلت بيا وقالتلي انها لسه بتحبني وانها مش طايقة تعيش مع ابن عمها .
: وبعدين ؟ فضلتوا تتكلموا بعد كده ؟
: لا ، لما اتصلت بيا و قالتلي كده قولتلها مادام بقيتي مراته وعلي ذمته بلاش تكلميني تاني علشان انا راجل حر واللي مش اقبله علي نفسي مش هقبله علي راجل تاني .
: قولتلها كده رغم انك بتحبها ؟؟ والراجل ده هو اللي اخدها منك !!!!!!
: ايوه طبعا . المسألة مسألة مبدأ .
: الصراحة تصرفك ده رغم انه مش رومانسي خالص لكنه كله رجولة وشهامة .
: شكرا الله يخليكي .
: انا بتكلم جد ، لو حد تاني مكانك مكنش عمل كده .
: انتي بتقولي موقفي ده مش رومانسي .
: الصراحة ايوه .
: وهو علشان ابقي رومانسي ارضي للانسانة اللي بحبها انها تخون جوزها علشاني ؟؟!!! مستحيل طبعا دي مسألة مبدأ .
: الصراحة انا مش عارفة اقولك ايه !! وبعدين ايه اللي حصل ؟
: من وقتها هي كملت مع جوزها ومعاها دلوقتي ٤ عيال منه .
: ماشاء الله ، ومش بتتقابلوا ابدا ؟؟
: بشوفها لكن نادرا لأنها عايشة في بلد تانية غير بلدنا .
: ولما بتشوفها بتتكلموا ؟
: ايوه ، بس الكلام العادي بتاع القرايب مش اكتر .
: ولسه بتحبها ؟
: اللي بيحب عمره ما يكره ، لكن انا مش بفكر فيها دلوقتي ابدا زي الاول .
: انا عاوزة اقولك انك كبرت في نظري اوي بعد ما حكيتلي حكايتك دي .
: وانتي ……
وفجأة الكهربا قطعت والنور انطفا !!
صرخت وقالت : انا خايفة اوي .
قولتلها : متخافيش انا هقوم اشوف الموبايل فين واشغل الكشاف .
قالتلي : لا خليك مكانك ارجوك .
قولتلها : متخافيش .
وقومت ادور علي الموبايل وبدون قصد خبطت فيها و …….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المحلل)