رواية المحجبة الحسناء الفصل السابع 7 بقلم سارة بكر
رواية المحجبة الحسناء الجزء السابع
رواية المحجبة الحسناء البارت السابع
رواية المحجبة الحسناء الحلقة السابعة
بسنت اوباا داا مصطفي بيكتب شعر لا لا بس رومنسي شكلي بدات احبك ي مصطفي تصبح علي جنه.
في بيت سما
_. هو انا عيط لي انا عمري ما عيط ابدا في حياتي طب انا اصلا ازاي اعيط قدام واحد زي داا اتاها رساله من اسر.(افتحي الباب البت الهتلقيها دي السكيرتيره بتعتي خدي منها الشنطه من غير نقاش سلام)…. شنطه اي وسيكرتيره اي اما اشوف اخرت الفيلم الهندي ده اي… فتحت الباب الفتاه: اتفضلي ي انسه
سما: طب هو اي داا
الفتاه: معنديش معلومات بدااا المهم استاذ اسر بيقولك نامي علشان ميروحش عليكي نومه ومتروحيش الرحله سلام
سما في ذهول، مع السلامه
عند نورا
نورا : السلام عليكم مين
احمد: معقول مش عارفه صوتي
نورا : مين بجد
احمد: انا احمد ي نورا
نورا في غضب: اي انتا جبت رقمي من اين مش كفايه الهديه الانتا جبتها واصلا انتا كلمتني المره الفاتت ازاي قول احنا متفقناش علي كده انا قولت ممكن طلب صداقه علي الفيس بس
احمد في توتر، خلاص اهدي ي نورا انا والله بجد اسف مكنش قصدي خالص اضيقك معلش انا بس كان نفسي اسمع صوتك.
نورا: علي فكره لسه بدري علي الانتا بتقولوا دا احنا مفيش بنا اي حاجه رسمي علشان تقول كده تمام سلام بقا الوقت متاخر
احمد: انا هقفل بس متنميش زعلانه معلش والله اسف
نورا: سلاااااام
احمد: سلام
صباح يوم جديد يوم الرحله
بسنت بسنت بسااااااااااانت
بسنت بفزع، اي اي في اي مين المات
نورا: انا الهموتك انتي لسه نايمه لحد دلوقتي الاتوبيس هيطلع من غيرنا يلا اخلصي.
بسنت: الرحله انا نسيت.
نورا: سما مستنيانا في البيت لبست وصلت وخلصت وانتي لسه قومي صلي والبسي وتعاليلنا عندها انا هرحلها
بسنت: تمام
ادت بسنت فريضتها وارتدت الملابس وراحت لسما
سما: اي دكتوره بسنت هانم دا كلو تاخير.
بسنت: خلي قلبك ابيض يباشا
نورا: بس اللبس تحفه علينا اوي بجد احنا قمرات هههههههه
كانوا التلته يرتدو بنطال من اللون الاسود الواسع وبلوزه من اللون الاڨوايت والكشمير وحجاب من اللون الكشمير وقليل من ملمع الشفاه الكشمير وكانوا في غايت الجمال
سما: يلا بقا الاتوبيس هيمشي
في الجهه الاخري
احمد: مصطفي يلا علشان نمشي
مصطفي: كلمت اسر ي احمد.
احمد: اه ومستنينا من بدري.
مصطفي: طب يلا نمشي يسطاا
احمد: يسطاا اي الالفاظ البلدي دي
مصطفي: الله يرحم ابوك ههههههههه
في الاتوبيس
اسر. الو ي سما احنا ف الاتوبيس انتو فين……… تمام اسمعي بقا الخطه……………… تمام كده طب سلام
احمد: قولتلها الخطه
اسر: اه كلوا تمام يسطاا
احمد: مالكوا ي عيال بقيتوا بيئه كده لي
في الاتوبيس
سما: . بصو بقا انتو الاتنين احنا كل واحده هتقعد علي كرسي لوحدها علشان نكون كلنا زي بعض اصل لو اتنين قعدو جمب بعض في واحده هتقعد لوحدها فنا مش بحب الظلم تمام
بسنت ونورا: تمام
مصطفي : . ممكن اقعد جمبك ي انسه
بسنت في توتر، اتفضل
مصطفي: يااا انا اسعد انسان في الدنيا.
بسنت: لي
مصطفي: اصل هعقد جمبك 3ساعات بحلهم شوفتي بقا
بسنت: والله طب انا اصلا عوزه انام
مصطفي: لا مفيش نوم ولا اقولك لا نامي علشان احنا اول اسبوع الرحل هنخرج كل يوم وكل ساعه
بسنت: والله مين القالك اني هوافق اخرج معاك
مصطفي: لا مهو مش بمزاجك هنخرح يعني هنخرج خلص الكلام يلا نامي
بسنت بفرح شديد يراود قلبها، احلم احلم برحتك ه
احمد: لا لا لا لا لا لا لا اي الصدفه الغير مقصوده دي
نورا بفزع، اي حرام عليك خضتني.
احمد: لا اصل فعلا دي حتت صدفه فظيعه انتي قاعده علي الكرسي بتاعي
نورا بحرج شديد، هو داا الكرسي بتاعك
احمد: امممم
نورا: انا اسفه بجد مكنتش اعرف
احمد: لا عادي خلاص انا كده للاسف هعقد معاكي
نورا بغضب، ومالك زعلانه اوي كده لي حد قالك اني باكل الناس انا اصلا مش عوزه اكلمك ولا عوزه اقعد معاك في مكان واحد انا هقوم.
احمد لحقها، لا والنبي راحه فين خليكي اقعدي انا اسف بجد اني خت رقمك من غير ما اقولك انا اسف انا والله معرفتش انام طول الليل علشان عارف انك كنتي زعلانه مني سمحيني بقا يرضيكي اكون بكلم اسر صحبي اروح قايلوا متزعليش مني ي نورا ينفع انا والله مكلتش امبارح وفضلت جعان علشان انتي كنتي زعلانه خلاص بقا متزعليش.
نورا: طب خلاص ماشي بس متعملش كده تاني
محمود: ممكن اقعد جمبك يا انسه سما
سما: اتفضل
اسر: بغضب اتفضل اي دا مكاني
محمود: لا انتا لسه جاي ومكنش في حد قاعد هي بس هو كان قاعد ي انسه سما
سما: لا محدش كان قاعد.
اسر بغضب، اه انا مكنتش قاعد بس محدش هيقعد هنا غيري مفهوم يلا ي شاطر من هنا بقا يلا ثم اكمل بغضب كبير انتي ازاي اي حد يجي يقولك اقعد جمبك تقوليلوا اتفضل ردي ازاي
سما ببرود كبير، ازاي زي الناس زميلي وعوز يقعد جمبي عادي يعني
اسر بغضب، لا طبعا مش عادي والواد دا لو كلمك تاني مش هتعرفي اي الممكن يحصل تمام
سما: هو انتا مين اصلا علشان تكلمني بطريقه دي
اسر ببرود، انا اسر الشازلي عوزه حاجه.
سما: لا اله لا انت سبحانك اني كنت من الظالمين.
اسر بستفزاز، اي دا انتي امنتي بالله الف مبروك.
سما: الله يبارك فيك عقبالك
بعد التلات ساعات
مصطفي بصوت هادئ: بسنت بسنت فوقي احنا وصلنا بسنت فوقي.
بسنت: سيبيني شويه ي ماما
مصطفي: وهو يحاول ان لا يطلع صوت ضحكوا لا ي حببتي قوني اغسلي المواعين ابوكي جاي لو ملقاش البيت تمام هيطلقني ههههههه
بسنت: انتا رخم اوي يلا اي داا
مصطفي هههههههههه
احمد.: نورا اصحي نورا ابوس ايدك اصحي دراعي مات وعاوز اعمل الجنازه
نورا: قصدك اي هو انا اصلا نمت علي دراعك
احمد: لا ي شيخه امال مين الكان حضن دراعي زي اكني حرامي واتقفش ههههه
نورا بحرج ، انا اسفه اصل انا لما بنام بكون حضنا المخده
احمد: لا متتاسفيش انا بصراحه كنت في غايت سعدتي وانتي مسكه دراعي والله
نورا: بطل بقا الكلام داا والله مش هكلمك تاني.
احمد: لا خلاص والنبي بس انتي عارفه احسن حاجه انك نمتي علشان نخرج برحتنا
نورا: نخرج انتا بتجمع لي هو مين الهيخرج
احمد: انا وانتي وبسنت ومصطفي وسما واسر واي احد من الدفعه
نورا : مين قال لحضرتك اني هنواقف نخرج معاكوا.
احمد: اي التكبر دا
اسر: سما احنا وصلنا
سما: عارفه وصحيه وقولتلك ملكش دعوه بيا… يلا ي بنات علشان هنروح الفندق.
نورا قربت من بسنت… هي سما مالها شكلها مضيق اوي.
بسنت: والله ي نورا مش عارفه لما نروح الفندق ونسالها
مصطفي: ياااا كانوا احلي تلت ساعات في حياتي كلها اقسم بالله
احمد: وانا يلا كنت حاسس احساس حلو اوي وهي مسكه في دراعي وحسه معايه بالامان يااا انا اول لما أرجع هخطبها وش وانتا ي مصطفي
مصطفي: انا والله مش عاوز اخطبها
احمد: نعععععم. امال اي
مصطفي: انا عوز اكتب كتاب علي طول احنا لسه هنخطب ونوجع قلبنا
احمد: اممم كنت بحسب… اي ي اسر بتفكر في اي انتا مش معانا خالص.
اسر: ولا حاجه ي احمد كنت بفكر في واحد صحبي في مشكله كده وعاوز احلها
احمد ومصطفي: مشكله اي
اسر: هو في بنت بيحس لما يكون معاها باحساس غريب اوي لما حد يكلمها بيكون عاوز يقتل البيكلمها لما هي تزعل بيكون هو زعلانه اكتر منها لو في يوم مسمعش صوتها بيضيق اوي بيكون عاوز يسمع صوتها وخلاص انشالله حتي يتخنقوا بس بيكون فرحان انو سمع صوتها وخلاص
احمد بفرح، قول لصحبك ي اسر انو واقع لشوشتوا وبيحبها وخلي يبطل خناق معاها علشان البت دي عنيده وقويه قولوا يحسيسها بحبوا ليها ويحسيسها بالامان معاه ويفرحها علشان هي تستاهل منو فرح مش خناق وحرقه دم وهو قلبوا يستاهل حبها وخلي يحبها حب صادق
مصطفي بتصفيق، اي ي عم الشاعر الكلام الجامد داا اي الشاعر احمد ههههه يبختك ي نورا هيكتبلك كل يوم شعر
احمد: اسمها انسه نورا او قول مدام احمد متقولش اسمها.
مصطفي: اهدي يا منار مالك كده في اي
مصطفي: المهم دلوقتي ي اسر فهمت ال احمد قالوا فرحها علشان هي تستاهل وانتا كمان تستاهل.
اسر: هي مين انا بتكلم عن صحبي
مصطفي: يبني احنا عرفينك اكتر من نفسنا تحب نقولك انتا بتتكلم علي مين
اسر: مين يا عم الساحر
احمم ومصطفي في نفس واحد، سما صح يعني احنا خدنا التلاته
في غرفه البنات
نورا : في اي ي سما مالك.
سما: مفيش.
بسنت: انتي تكذبي علي الناس كلها الا احنا في اي
سما: الشاب الاسمو اسر دا بيضيقني كل اما يشوفني بيحب يضيقني اوي بس علي مين انا مش بسكت بس برضو بضايق بيحب يحرق دمي جدا
نورا وبسنت: نععععععم لي انشاء الله
نورا: هو مفكر نفسوا مين اه مين هو علشان يعمل كده.
بسنت: واصلا هو باي وجه حق يحقلوا انو يضيقك بصي انتي اختنا واحنا مش متعودين عليكي كده فاهمه متديش لي فرصه يضيقك ابدا.
نورا: اه ي سما هو شكلوا كده مريض اصل مفيش حد بيحب يشوف حد زعلانه الا لما يكون مريض
سما: بس انا كده تمام ربنا يخليكوا ليا وديما تكونوا ف ضهري ومنتفرقش ابدا.
نورا: احنا اصلا محدش يقدر يفرقنا.
بسنت: اه احنا قعدين علي قلبك هههههههه
سما: العصر اذن يلا نصلي
نورا وبسنت، يلا بينا
في اليوم الثاني
اسر: احنا هنخرج هنروح فين.
احمد: هنخرج هنصيع لحد الصبح.
مصطفي: ايو بقا لكن مش لوحدنا.
احمد: طبعا احنا هنقول للدفعه كلها علشان يجو معانا
اسر: هي سما هتخرج معاهم.
احمد : بتسال لي.
اسر: اصل بصراحه كده انا زعلتها اوي وكنت عاوز اصلحها.
مصطفي: انتا بتحبها بجد ولا
اسر: انا حسيت معاها باحساس كنت نسيتوا.
احمد : بس خلاص تبقا تقولها انك بتحبها ونخلص بقا.
اسر: في اي ي بني هي بيعا وشروه في اي
مصطفي: عوزين نسترك ي بيضه هههههههه
احمد: ي شباب ي بنات تعالوا عوزكوا.
الدفعه: خير ي دكتور
احمد: دلوقتي احنا قدمنا خمس تيام خروج وبعدبن سبعه شغل تمام دلوقتي احنا هنخرح اليحب يخرح معانا يلا.. مصطفي هيسجل الاسماء
نورا: انا هخرج
بسنت: وانا كمان
سما: انا مش هخرج معلش اخرجوا انتو انا تعبانه شويه
بسنت : سما مالك في اي انتي فيكي حاجه بجد.
نورا: لو مخرجتيش احنا كمان مش هنخرج
سما: لا سبوني علي راحتي.
اسر: هااا هيخرجوا
مصطفي: ياسفني اقولك اني الحسناء بتعتك مش هتخرج.
اسر: لي
مصطفي: بسنت بتقول مش عوزه تخرج
اسر : خلاص انا كمان مش هخرج
قرب منه و قالت، مصطفي هات اما اكتب اسم بسنت ونورا
مصطفي: كاتب اسميهم من قبل ما اعرف اني هما هيوفقوا.
سما: طب اديني الكشف.
مصطفي: خدي انا اصلا تعبت اكتبي انتي
سما: اي داا هو اسر مش هيخرج لي.
مصطفي: امم مش عارف قولت اسيبو علي راحتوا.
سما: طب انا هكتب اسمي.
مصطفي: الله غيرتي رايك لي كده
سما: علشان صحابي ميزعلوش سلام
احمد: مصطفي اسر مش راضي يخرج لي
.
مصطفي؛ اصل كان مفكر ان سما مش هتخرج لكن هي لما عرفت انو مش هيخرج قالت هتخرج
احمد: تمام احنا كل الهنعملوا اني نقول لاسر اني سما جايه وبس ولا من شاف ولا من دري هههههههه
اسر: اي يعني هي لما عرفت اني مش هاجي قالت هاجي طب انا رايح اما اشوف بقا هي هتعمل اي
في غرفه البنات
نورا: سما هنلبس اي
سما: اممممم انا بفكر نلبس كلنا السلوبتا المستردا اي رايكوا والطرحه السوده ف مستردا
بسنت: فكره حلوة اوي يلا كلنا نلبس كده
في غرفه الشباب
احمد: هنلبس اي
مصطفي: اي رايكوا نلبس اسود.
اسر: يلبسوا عليك اسود يبعيد
مصطفي: طب نلبس احمر
احمد: اخرس يلا
اسر: طب نلبس ابيض.
مصطفي: اذكي اخوتك يلا الابيض هيبوظ
اسر: طب خلاص اتصلو بي سما واسالوها هما لبسين لون اي واحنا نلبس زيهم
احمد ومصطفي، فكره حلو
مصطفي: طب يلا ي اسر اتصل علي سما
اسر: لا مش انا احمد هو الهيتصل
احمد: تمام
سما: الو اي هنلبس كلنا اسود في مستردا لي تمام سلام
احمد : هيلبسوا اسود في مستردا
اسر: كلهم هيلبسوا كده
احمد: اه هما التلاته
نزلوا كلهم
احمد: يلا ي شباب هنلعب
سما: مصطفي مش انتا قولت اني اسر مش جاي.
مصطفي: عمل زيك رجع في كلاموا
اسر: هنلعب كنتي كل اتنين سوه تمام
الكل تمام
اسر: نورا واحمد وبسنت ومصطفي وانا وسما تمام
الكل تمام
في الحظه دي كانت في عيون بتابع كل شئ عيون سمير وهاني ومحمود
هاني: عاملين فيها محترمين وهما مقضينها امال عاملين محترمين علينا لي
سمير: لا انا مش هسيب نورا تضيع من ايدي انا عاوز اتسلي بيها شويه انتو مش شيفين دي وتكه اوي
هاني: ان جيت للحق التلاته فعلا موززززززز جدا لزم نتسلي ببهم شويه وبعدين انا عامل رهان علي بسنت بيني وبين هايدي لزم اكسب الرهان دا واكلم بسنت انا عمري م خسرت ابدا
محمود : طب و سما انا عوزها بس انا عاوز اتجوزها مش عاوز اتسلي بيها بس يظهر انها بتكلم اسر وانا لما روحت اقولها اني بحبها هزات امي انا عاوز نعمل اي حاجه نقصر بيها راسهم
هاني: في طريفه زباله وفي طريقه ازبل
سمير: قول اي واحده
هاني: نفضحهم دي اول طريقه الطريقه التانيه اني منخلهونش ينفعوا يتجوزه تاني خالص
محمود : لا الحل القزر داا لا الاول احسن فضيحا وخلاص
هاني: حاضر ي حنين
انتها اول اسبوع كان في ضحك ومرح ولعب وهزار واحمد ونورا قربوا من بعض جدا وقالها انو لما هيرجع هيتقدملها وهي فرحت اوي لكن برضو مش بتخلي يكلمها فون غير ساعه واحده في اليوم وزاد حب احمد في قلب نورا وزاد حب نورا في قلب احمد.
كان الحال ب المثل عند بسنت لكن الفرق اني بسنت حبت مصطفي جدا ونسبت عاصم تماما وادركت اني فعلا مصطفي بيحبها بل بيعشقها عشق وكان بيكتب اشعار لها كل يوم ويخرجوا سوه وقالها انو مش هيعمل خطوبه هو هيكتب كتاب علي طول بس لما يرجعوا من الرحله
اسر حاول علي قد م يقدر انو ميزعلش سما ويحسسها بحبوا لكن كان ديما في سوء تفاهم بين الشخطين لكن هي كانت ديما بتحس احساس غريب معاه وادركت انها وقعت ف حب ذلك المتعجرف المغرور
رن هاتفه باسمها اخذه و هو يقول، الو ي قلب وعقل ورح وحيات احمد وحشاني اوي اوي اوي الشويه دول مش هنخرج ولا اي احنا بكره هنرجع الفجر
نورا: يبني بطل الكلام داا بقا هتعود علي كده وبعدين الاسبوعين عدو يعني ومشتغلناش
احمد: مش مهم الشغل المهم اني معاكي
نورا : بقي دقيقتين والساعه تخلص عاوز حاجه
احمد: اه عاوز اقولك بحبك باي
نورا: باي
اسر: الو ي سما
سما : وعليكم السلام ي استاذ
اسر: معلش نسيت بجد
سما: مش مشكله.
اسر: طب تعالي الاوضه بتاعت مشرف الرحله علشان نتفق معاكي علي حاجه تمام
هاني: انا عارفت اني سما راحه ل اسر علشان هيتفقوا علي حاجه دورك جه ي هايدي
هايدي: من عنيا هههههههه
سما: اي ي اسر كنتوا عوزيني لي
احمد: كنا عوزين نشكرك علشان انتي السبب اني احنا نعرف نوقعهم في حبنا انتي السبب اني احنا فرحنين دلوقتي انتي السبب اني عشنيا يومين حلوين اوي معاهم انتي بجد انسانه كويسه جدا ربنا يخليكي لينا كلنا
سما: انتو بتتكلموا ازي دول اخواتي وانا يهمني مصلحتهم يلا سلام.
اسر: سما استني.
احمد ومصطفي، طب نستاذن احنا بقا يلا.
سما: لا استنوا
اسر: انا كنت عاوز اقولك اني ب ح ب ك.
سما: نعم
اسر: بحبك ي سما ونفسي انتي كمان تحبيني لما ترجع هاجي وهخطبك انتي مواقفه بيا ي سما
احمد ومصطفي بتصفيق وافقي وافقي.
سما: سيبها علي الله سلام.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المحجبة الحسناء)