روايات

رواية المحجبة الحسناء الفصل الأول 1 بقلم سارة بكر

رواية المحجبة الحسناء الفصل الأول 1 بقلم سارة بكر

رواية المحجبة الحسناء الجزء الأول

رواية المحجبة الحسناء البارت الأول

رواية المحجبة الحسناء الحلقة الأولي

______________________________________

في منزل سما…

كانت جالسه في ركن من الغرفه وتودي فرضها ومع كل راكعه من ركعاتها تدعي من كل قلبها ان يكون الله معها في كل خطوه

و بعد الانتهاء من الصلاه قراءت وردها و اغلقت المصحف وارتدت بنطال واسع من اللون الاسود وبلوزه من اللون الموڨ وحجابها الابيض وفي ورود من اللون الموڨ فا هي زات العيون البني والوجه الخمري والرموش الثقيله السوداء اخذت الهاتف لكي تحكي مع صديقه لها

(سما) فتاه في 20 من عمرها محبه للجميع ذو شخصيه قويه لا يقدر احد علي تحطيم كبرياها وغرورها لكن سوف يلين الحديد وينحني الجبال امام الريح.

_____________________________

في منزل بسنت

كانت تقوم بالصلاه وارتدت جيب من اللون الكشمير وبلوزه سواء وحجابها الكشمير و هي فتاه قصيره القامه بعض الشئ ذو البشره البيضاء والعيون البني الفاتح والرموش السوداء الثقيله اتاها اتصال من سما

ردت بابتسامه: الو يا سما معلش كنت بصلي علشان كده مردتش انا اه لبست هرن علي نورا و هنخرج سلام….!؟

(بسنت) فتاه في 20 من عمرها وهي صديقة سما منذ الطفوله شخصيه حبابه وطفوليه بعض الشئ تعشق الكرتون لا تفكر في اي شئ غير سعاده الاخرين ماذا لو تجمع الحب و الطفوله في شخص واحد

_____________________________

في منزل نورا

كانت انتهت من الصلاه وكانت ترتدي ملبسها كانت ترتدي فستان من اللون الاسود وحجاب من اللون الاڨويت وهي ذو العيون البني القاتم وبشره بيضاء وجسد ممتلء ممشوق.

التفتت علي رن هاتفها

نورا: اي ي بنتي انا خلصت من بدري مش هنروح الكليه ولا اي انتي خلصتي طب تمام هستناكي

(نورا ) صديقه سما وبسنت بيحبوا بعض جدا لطيفه ومحبوبه وطيبه لا تحب احد ان يتحكم فيها قويه عكس بسنت خالص

___________________________________

وقفت بسنت قدام بيت نورا وهي زهقانه

بسنت : يلا ي نورا سما وقفه في الشارع ولو اتاخرنا اكتر من كده انتي عارفه هي ممكن تمشي وهتزعل دي مجنونه

نورا وهي بتنزل جري : خلاص يابنتي خلصت هي مستنيانا فين..؟

بسنت بنفخ : اوووووف مستنيانا علي الطريق علشان نركب كلنا

نورا بخوف : طب يلا احسن هي فعلاً مجنونه وممكن تمشي..

______________________________________

في الجهه الاخري

كانت واقفه و علي اخرها

سما : ايوا ي بسنت علي فكره انا كده بقالي ربع ساعه بظبط في الشارع والله دقيقه كمان وهمشي انتي عرفاني رايحا مني خالص

بسنت : والله يبنتي وهو شارع واحد وهكون قدامك هي بس دكتوره نورا لزم تاخرنا كده.

سما : والله هطلع عنيها لما تيجي بس كده سلام

بسنت بضحك : سلام… و بصت علي الماشيه ولا في دماغها ، اعملي حسابك يا نورا سما هتهزقك اللهم ما بلغت

نورا وهي تعرج بقها : ربنا يطمنك

وصلوا ل سما وهي وقفت و نظرة لهم بشر: اي ي اختي انتي وهي لما انا بقا بتاخر انتو بتزعلوا امشوا بقا انتو الاتنين ومسمعش صوت واحده فيكوا تمام

نورا وهي تحاول تنقذ الموقف : سما سماااااااا معلش انا الاتاخرت متزعليش بقي

سما بنرفزه : انا قولت مسمعش صوت

نورا بدلع : سماسيموا

سما بضحك: قلبي ي نونتي خلاص مش زعلانه

بسنت بغضب : والله هي دلوقتي قلبك لكن انا تزعقيلي ف الفون كده

سما بحب : يلهوي بسبوسه قلبي بوسي خلاص بقا انتو عارفين مش بحب اقف ف الشارع

نورا وهي تحضنهم : ربنا يخلينا لبعض ومنتفرقش ابدا ونفضل كده

سما وبسنت وهما رافعين اديهم : اميييييييييين هههههههههههههههههههه

_____________________________________

وصلوا الي كليه الهندسه

بسنت : انا هروح المحاضره بتعتي وهنتقابل في الكفتريا تمام

نورا وسما : تمام

نورا بحزن : سما فهمه حاجه من دكتور سيد

سما : لا طبعا الدفعه كلها مش فاهمه حاجه بس هنعمل اي يعني

نورا : عندك حق يلا نلحق المحاضره

( سما ونورا هندسه ديكور وبسنت هندسه كهرباء)

نظره سما الي نورا و قالت بتلاعب: نورا ختي بالك من دكتور احمد

اجابت نورا وهي تكذب: لا مختش بالي

عقده سما حاجبيها: يا بت عليا انا بس هو بصلك اوي صراحه

قالت وهي وجهها اصبح بالون الدم: اسكتي عشان كل ما افتكر اول لقاء بينا بكون هولع

فلااااااش بااااااااك

سما : في كتور جديد هيجي انهاردا

نورا : بجد يارب يكون احسن من الدكاتره الهنا بحسهم مش فاهمين حاجه كده بهايم

في اللحظه دي دخل الدكتور الوسيم احمد و قال لها بصرامه: مينفعش يا انسه تقولي كده علي اي دكتور هنا عيب تعيبي في اي دكتور هنا فاهمه

تلعثمت نورا و قالت بتوتر : ااااا اسسفه يا دكتور

احمد : يلا هنبدا المحاضره، بس قبل اي حاجه حابب اعرفكوا عليا، انا دكتور احمد 26 سنه و ان شاء الله هتحبوني و هتحبوا شرحي و ان شاء الله هتحسوا اني فاهم __كان احمد بيقول الكلام وهو بيبص علي نورا التي كان وشها احمر من الخجل

بااااااااك

نورا: من بعد الحصل بينا دا وانا مش بحب ابصلوا و بكون قاعده في المحاضره زي الالف

دخل احمد المحاضره…. اتعدل كل واحد في جلسته: السلام عليكم

الطلاب: عليكم السلام و رحمه الله و بركاته

احمد وهو عينه عليها: دلوقتي هنبدا المحاضره بس قبل اي حاجه لو في حد الاول عنده سؤال يسأل قبل ما ابدا، احمد كان مستني اني نورا تقوم وتسالوا لكن زي كل مره نورا مش بتكلموا اصلا ولا حتي هي عينيها بتيجي في عينوا ودي كانت حاجه بتضايق احمد جداً علشان كل البنات بتسال الا هي…

خلصت المحاضره

سما : نونتي انا هروح اجيب حاجه من الكفتريا لمي الحاجات و تعالي ورايا تمام

نورا : تمام

سما : استنيني عند بسنت.

كل الطلاب خرجوا كانت نورا هتخرج لكن جه صوت جعل نبضات قلبها تزداد جدا

احمد : انسه نورا انتي فهمتي المحاضره

نورا من غير ما تبص في عيونه : اه ي دكتور فهمت

احمد: طيب لو عوزه اي حاجه انا ممكن اساعدك ولو في اي حاجه مش فاهماها ممكن اوضحهالك

نورا وهي مزالت بصه في الارض : لا ي دكتور انا فاهمه

احمد في ضيق: انتي مش بصالي لي وشي في حاجه مش عجباكي

نورا هي تشعر بااحراج الشديد: ااااااا لا عادي يعني يا دكتور

احمد : طب ي انسه اتفضلي.

نورا في نفسها: انا لو بصيت في عينك ممكن يغما عليا كفايه ببص عليك من بعيد

(احمد ) شاب ذو 26 من عمره وسيم محب للجميع في غرور و تملك بسيط البيفكر في لزم يحصل عليه

______________________________________

عند بسنت

اه تعبت جدا بجد هي سما ونورا مجوش لي اتاخره

مصطفي : ازيك ي انسه بسنت

بسنت: الحمد الله بخير انت ازيك

مصطفي: الحمد الله انتي مستنيه حد ولا اي

بسنت وهي بتبص علي الباب: اه

حمحم و قال: طيب مش عوزه حاجه اشرحالك او حاجه

بسنت وهي بتبصله بستغراب: لا شكرا ولو عوزه اي حاجه هستعين با اي دكتور

شعر بحرج: اااا طب اسف لو ازعجتك سلام.

بسنت : مع السلامه

(مصطفي شاب ذو23 من عمره وسيم و لطيف جداااا بيحب يساعد اي حد و النفسوا يساعدها مش واخده بالها منه نهائي من دحيحا الكليه في نفس شعبت بسنت وكل البنات بتحب اوي انو يشرح ليهم المحاضرات الصعبه لانوا هو دحيح وغير كده وسيم جدا )

كانت نورا قاعده علي سلم الكليه شافتها بسنت و راحت عليها: تعرفي يا بت انك نادله قاعده هنا وانا بحسبك في الكفتريا و بعدين قاعده تعملي اي هااا

نورا بحرج: اسكتي يا بسنت حصل حتت موقف معايا وانا محروجه اوي

قعدت جمبها: اممممم موقف اي قولي

بدات نورا تحكي كل الحصل بينها و بين احمد: بس يا ستي وانا بصراحه مكسوفه اوي يعني ومش عارفه اعمل اي

بسنت بجمود: هتعملي اي في اي انتي تدخلي محاضرتك عادي و تبصيلوا عادي جدا و ولا اكن حصل حاجه

نورا بهدوء: بسهوله كده

بسنت بصرامه: اي يا نورا مصعبه عليكي الموضوع لي عيشي حياتك عادي الله متعصبونيش بقي 😠

نورا بخوف: حاضر يا بسنت اهدي حساكي هتضربيني

______________________________________

في الكفتريا

سما : لو سمحت عوزه تلاته باتيه وتلاته عصير تفاح، اخدت الحاجات وكانت لسه هتمشي بس واقفها صوته … لو سمحتي يا انسه ممكن لحظه ..!

قالت وهي ترفع حاجبها: نعم في حاجه

رد باحترام: انا مش بعاكس ي انسه انا بس عوز اسالك سؤال

ردت وهي بتبص في الساعه: خير ياريت بسرعه عشان مينفعش نقف اصلا كده

اخد نفس و قال: احم بسنت صحبتك

سما وهي ترفع حاجبها: مالها بسنت صحبتي وانت اصلا تعرفها من اين

قال بهدوء: اهدي ي انسه انا بسال.اني

سما بنفاذ صبر، اخلص بتسال عاوز اي

قال بتلعثم: هي ي ع ن ي

سما استغربت: مالك ي كابتن هي حصلها حاجه ولا اي انطق في اي.

مصطفى في عجله: لا ي انسه هي بخير وتمام بس انا عوز اعرف هي مرتبطه.

سما اخذت نفس عميق: حرام عليك خوفتني عليها. و بعدين عقده حاجبيها: هو انتا مالك هي مرتبطه ولا لا هاااا

مصطفي: ارجوكي ي انسه متفهمنيش غلط

سما نظرة لع: بص انا حسه انك محترم انا مش هينفع اديك اي معلومه عن صحبتي الا لما اعرف انتا عاوز منها اي.

مصطفي بتوتر: انا كنت عاوز بصراحه ارتبط بيها ولما عرفت انك انتي صديقتها المقربه جيتلك علشان تساعديني

قالت بعصبيه: ترتبط بيها بس بسنت ملهاش في الكلام دا بعد اذنك العاوزها يروحلها بيتها

اوقفها مره اخري: طيب انا معجب بيها بقالي سنه وكل لما اكلمها تصدني وده خلاني احترمها اوي بس انا مش هينفع اروح اتقدملها الا لما اعرف هي هتوافق بيا ولا في حد في حياتها.

سما وهي تبتسم ابتسامه جعلتها تبده جميله: مدام كده بقي اه هي مش مرتبطه وانا ممكن اسالها عن الموضوع دا وابقي اقولك سلام.

مصطفي: شكرا جدا ي انسه سلام.

______________________________________

في نفس الحظه دخلت عربيه في غايه الجمال الكليه يوجد داخلها شاب وسيم للغايه ركن العربيه ونزل منها لحظ فتاه تبده محترمه ملبسها محتشمه لكن الشي الغريب انها قاعده مع شاب في الكفتريا العامه للكليه لحظ انو نسي الفون في العريبه ورجع يجيبوا

انتهت سما من الحديث مع مصطفي وذهبت وفتحت العصير لانها كانت عطشانه وهي غير مركذه في الطريق اصتدمت بصدر عريض زاد نبضات قلبها وبعدت عنه و نظره الي عيونه

أسر في دهشه هي نفس الفتاه الكانت قاعده مع شاب سرح في ملمحها وبعدين قال بعصبيه: انتي هبله ولا عبيطه ولا اي بظبط ماشيه ومش مركزه في الطريق و انا هخليكي تفوقي ومسك العصير من ايديها وقلبوا عليها.

سما في دهشه: انتا ازاي تعمل كده يعني انتا الخبطني وكمان بتقل ادب انت انسان مش محترم ومسكت العصير التاني وقلبتوا عليه و قالت بتحدي انا محدش يعمل معايه كده فاهم ي شاطر، وسابت هذا الشاب يشيط

______________________________________

عند بسنت و نورا

بسنت: سما اتاخرت اوي

نورا: اه فعلا

نظره بسنت وراها و قالت بصوت عالي: اي دااااااا

فزعت نورا من صوت بسنت: في اي ي هبله

بسنت اشارت عليها وهي تقول سما

نورا بصه كما تشير بسنت بصبعها وصاحت: مين العمل فيكي كده

سما بغضب: واحد حيوان كده وقليل الادب

نورا وبسنت في نفس واحد: لا انتي تحكي كل حاجه

وبدات سما تقص عليهم كل ما جرا مع هذا الشاب

نورا: اي دا في حد كده.

بسنت: فعلا دا مش بني ادم فعلا حيوان

نورا: خلاص اهم حاجه انك كويسه

سما: محدش يقدر يعملي حاجه انتي عبيطه ولا اي وهو زي ما عملي انا عملتلوا

نورا : طب اي هتكملي المحضرات كده ولا اي.

سما: لا هروح

بسنت: تمام وانا كمان يلا بينا

نورا: يعني انا بنت البطه السودا هروح معاكوا

______________________________________

دخل اسر مكتب احمد دون ان يخبط احمد فزع من شكلوا: اي يبني مين العمل فيك كده

اجاب بغضب: واحده بنت تتتتتت رشتني ب العصير

_ يعني هي شافتك ماشي راحت رشاك بالعصير انا مش عبيط ي اسر هببت اي

اسر قص عليه كل الحكايه: بس يبني هو دا الحصل

احمد بستغراب: يالهوي حد يعمل كده

اسر: شوفت تستاهل الشتيمه

احمد: لا انا مش قصدي البنت اقصد انتا

اسر بزعيق: نعععععععم لي انشاء الله انا عملت اي

احمد وهو يضربه علي دماغه: غبي غبي يبني هي كانت بتشرب وانتا كنت بتعدل الساعه وانتا مشفتهاش وهي كمان يبقي لي قلت الادب وانت بتقول انها كانت لبسه لبس واسع يعني محترمه

اسر: معرفش الحصل بقا وبعدين هي كمان مسكتتش هي الله واكبر عملت الواجب

احمد بضحك: جدعه البت دي

اسر بغضب: تعرف يلا انا مش هجيلك الكليه دي تاني انتا اصلا كنت عوزني لي

_ كنت عاوز نتغدا سوه ولا اي رايك

* تمام يلا بينا اروح الشقه اغير وبعدين نروح نتغدا

_ الشقه يبني اشتري فيلا انتا شويه دانتا صاحب اكبر شركات هندسه ديكور ف البلد

* دي شقتي وانا بحبها

_ تمام خدني معاك علشان العربيه بتعتي في التوكيل بتتصلح وجايه بليل

(أسر) شاب ذو27من عمره متعجرف مغرور لا يعرف اي شي عن الهزار ابدا جدي جدا

يكره الفتيات بسبب جرح قديم محدش عرف يدوي

______________________________________

في الاتوبيس

سما: بسنت في موضوع حصل وعوزه احكيلك عليه

_ خير موضوع اي

بدات سما تقص عليها ما دار بينها وبين مصطفي

نورا بتصفيق: اوووووو بيحبك من سنه بحلها

بسنت وهي في دهشتها: مصطفي بيحبني انا

سما: اه يبنتي هو دا كل الحصل مستني ارد عليه

بسنت بسرعه: انا مش موفقه انا لسه قدامي كتير اوي مش عوزه ارتبط دلوقتي

نورا : ي بسنت هو شكلوا كده بيحبك وهيستناكي

سما : بسنت من غير لف ودوران انتي لسه بتحبي عاصم

بسنت بتوتر: اااااي الانتي بتقولي دا

نورا: اه ي بسنت شكلك واضح ولما سما جابت سيرتوا اتوترتي انتي لسه بتحبي

سما بتفهم: بصي ي بسنت خدي وقت كويس تفكري في علشان مصطفي مستني رد ومتتسراعيش

بسنت وهي تغمض عيونها: ماشي هفكر.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المحجبة الحسناء

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى