روايات

رواية المتمردة والثعلب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم كتابات ولائيات

رواية المتمردة والثعلب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم كتابات ولائيات

رواية المتمردة والثعلب البارت السابع والعشرون

رواية المتمردة والثعلب الجزء السابع والعشرون

رواية المتمردة والثعلب
رواية المتمردة والثعلب

رواية المتمردة والثعلب الحلقة السابعة والعشرون

مشاء الله مشاء الله انتو بتلعبو كوتشينه
سالي: انت !!
المجهول : ايوة انا الدنيا بره بتولع وانتو روقان يلا بسرعه فكيها وهاتيها علشان نهرب
ريناد: نهرب فين وايه بيحصل
المجهول : بت انتي مسمعش صوتك والا هفرغ المسدس دا في دماغك
سالي : يلا بسرعه ومتكلمهوش يا الا انتي اسمك ايه
المجهول بتلعبو وعاملين بارتيتا وجايه تتعرفي عليها دلوقتي انجزي يا سالي
سالي: حاضر حاضر
ريناد بهمس مين دا
سالي : بصي دا جابر صعيدي من الجبل جتال جوتله زي ما بيقول مبيشفش قدامه الاحسن نسكت
المجهول : مدو شويه ايه وقت مرقعه حريم اخلصو
ريناد : ميبقاش خلقك ضيق احنا اهو معاك هو العصابات مالها اليومين دول بقو خلقهم ضيق كدا ليه
سالي: يخرب بيتك هيقطعوكي انا كدا كدا معرفكيش
يتركهم خلفه ويسير خلف الاشارة لها فهي تتحرك من مكان لمكان في الداخل يقترب
محمود: انت رايح فين لازم معاك حد
رامي: هش اسكت خالص خليك انت من هنا وانا من هنا ورا الاشاره لان ليها طريقين
محمود: رامي انا سامع صوت علي السلم فوق
رامي يرفع عينيه يجدها تنزل وامامها ذلك القاتل وخلفها سيده
اممم عرفت ليه الاشاره جايبه طريقين بسرعه البرق تطير وتركل السلاح من يده وهو يصوب عليهم ليشتبك مع رامي ومحمود توجه لها سالي طعنه في كتفها لتنخفض ريناد وتسقط سالي ارضا
سالي : وبصوت مهزوز انا اسفه والله بس لو معملتش كدا هيقتلوني حاولت متتاذيش بس مش هيرحموني
في لمح البصر تطير وتخطف حبل من الستارة وتقيد به يدا سالي لتجد من يصوب سلاحه عليها
لو حد اتحرك هفرغ المسدس دا فيها ارجعو ورا وسيبوهم
ناصر: ايه يا مهند الوضع
مهند : يا فندم احنا قبضنا علي الكل بس محمود ورامي جوا بيدورو علي ريناد والباب مصفح مقفول
ناصر: اقتحم يا مهند
مهند : يا فندم بعتذر مفيش اشاره امان للاقتحام من رامي واخاف ااذيهم بدل ما احميهم
ناصر: الاشاره اخبارها ايه
مهند الاشارتين في نفس المكان يبقي كدا في اشتباك
حاولنا نعمل تسلل بس للاسف منفعش
–: باشا لف الباب السري هناك ورا الشجر
مهند : تعالو ورايا بحذر
واثناء الاشتباك تتطعنه من الخلف ليسقط
رامي : ينظر لها بذهول
ريناد : يلا يا باشا مفيش وقت لازم نلحقهم في المينا
رامي: انتي شكلك تعبان لازم ترتاحي
محمود: ايه دا مين عمل فيكي كدا
ريناد وهي تمسك سالي : استلم يا محمود ومحدش ياذيها انا عاوزاها وياريت تنجزو مش وقت صعبنيات المهمة هتبوظ ومعنديش استعداد اني افشل
مهند : خد بالك ويوجه سلاحه للمرمي ارضا ويحاول ان يزحف للوصول لسلاحه وعينيه معلقه علي ريناد فهي من طعنته
مهند : رامي الرجاله هتفتح الابواب المكان محاصر والاسعاف بره
محمود موجها كلامه ل سالي يلا امشي بهدوء ومتخافيش انتي متوصي عليكي
ريناد : عاوزة سلاح
رامي : انتي تعبانه
ريناد : يا باشا انا الي عندي المعلومات كلها واعرفهم كلهم فبدون دوشه يلا نلحقهم علشان مش بعد الي وصلنا له هنسيبهم
سالي : انا هساعدك بس توعديني انك تحميني
ريناد: يلا يا سالي انا عارفه انك مجبره وصدقيني هحميكي علشان اولادك
سالي : راجعو كاميرات غرفه التحكم لانها بتسجل صوت وصوره
رامي : مفيش وقت
مهند: انا هراجعهم واتابعكم
ريناد: مش محتاجين غير اخر 3 ساعات بس
…………………….
مهاب : يا كاريمان اطمني متقلقيش
كاريمان: مهاب الا بنتي دا معنديش غيرها يا مهاب
مهاب : يعني انا الي عندي
كاريمان : مهاب : انا عارفه انك بتحبني علشان كدا خبيت علي الكل اني مكنش ينفع اخلف تاني بعد ريناد وحياة حبك ليا وعشرة عمرنا بنتي جرالها ايه
مهاب : ياااه انتي لسه فاكره وتفتكري كان ممكن اخرج اسرارك بره واخلي اهلنا يمعوكي كلمه واحده بصي يا كاريمان انتي وريناد كل حياتي و مقدرش استغني عنكم ولا اسمح ان حد ياذيكم بنتك شغلها صعب واحنا بنستودعها لله روحي يا قلب مهاب صلي وادعي لها ربنا يسلمها ويحفظها
كاريمان : حاضر يا مهاب بس انت كدا علطول مبتريحش قلبي
مهاب : يا قلب مهاب من جوا بنتنا بخير يلا ورايا شغل اسيبك
ويغلق الخط
كاريمان : مش هتتغيير يا مهاب ابدا
عائشه : ايه يا كوكي حبيب القلب طمنك
كاريمان : مش وقتك يا عائشه سيبيني بالي انا فيه فاكر هياكل عقلي بكلمتين
مش هرتاح الا لما اخد بنتي في حضني وانتي متعرفيش حاجه
عائشه : ابدا يا عمتو والله بس
no news is good news
نظرت لها كاريمان وهي تتنهد بضيق وهزت راسها بياس وتركتها انصرفت للصلاه
……………………
طنط هو صحيح رامي فين وحشني اوي
ملوك: اهلا راندا في ماموريه ومنعرفش هيجي امتي
راندا : انا نفسي اروح اصوره وهو بيشتغل واقول دا ابني عمتي
مي : فكك منه يا بنتي هو اصلا شايف شغلك تافه
راندا : ازاي يعني دا ابن عمتي حبيبتي وبطل لازم اقنعه واصوره
مراد: يا بنتي انتي مخك فاضي هو بيمثل دا حقيقي وقتل
نور : يعني هو بيقتل يا مامي اخاف
ياسمين : يا عبيط دا بيقتل الشررين علشان مياخدوناش
راندا طيب والله فكره ما تيجو اسجل حلقة لنور وياسمين
مراد : سيبي العيال في حالهم
ومي : والكبار كمان
ملوك : يوووه يا راندا النت واكل مخك
راندا : يا عمتو دا ممتع تيجي تجربي
سمر : خلي رامي يطخك ان شاء الله بدل ما تدخلي دنيا تدخلي اخره ابعدي عن ماما ييا راندا وكلي عيش يا ماما
راندا : ما تجوزوهوني يا جدعان وريحو نفسكم من اتنين مجانين زي انا وهو
ملوك : بعد الش عنه من الجنون يا بنت اشرف انشاله انتي والي يتشدد لك
سمر : شوفتي هي عمتك وبتموت فيكي بس طالما جيتي علي ضناها هتاكلك
ملوك ما تتلمي يا سمر وقومي منك ليها علي المطبخ شكلنا مش هنخلص انهرده من الصداع بتاعكم ولا ناكل
مي: انا عندي شغل هسيب الحوار الجميل دا و
ملوك اه وهتخلعي لاء يا عين امك هتقومي معاهم انجزي قال شغل قال
مراد : تعيش ملوك تعيش ملوك
مي: ماشي يا بتاع الظلط قلبت وبقيت بتاع مظاهرات
ملوك : تعيش يا مراد يا حبيبي ولا يهمك منها
……………………..
مهند : ايوه يا رامي عرفنا تمام
رامي كل واحد علي مكانه
محمود : رامي انت تعبان وريناد شكلها تعبان جدا المهمة لسه عليها وقت محتاجين ترتاحو وبعد
رامي : نفذ الاوامر يا سيادة الرائد
ادهم : شوف جروح ريناد قبل ما نوصل
ريناد: لاء مفيش داعي
رامي : الاوامر تتنفذ يا ريناد بهدوء والا هتكون الاوامر انك ترجعي مقر المراقبه
وعلي جنب يهمس مهند ل ادهم
مهند: وبالنسبة ل رجل رامي يا ادهم
ادهم : لا متقلقش هو حاليا تمام المشكله لما نرجع لازم يدخل عمليات لنزع الشريحه وساعتها هنكتشف الوضع بالكامل
مهند : ربنا يستر
ادهم : انا مبلغ بالاستعداد للجراحين والتخدير اننا اول ما ننهي المهمة هنرجع عليهم
مهند: هيوافق
ادهم : مش هنديله فرصه للاعتراض
رامي : خير يا مهند انت وادهم
مهند: لا يا فندم دا بيجهز مسكنات للرائد ريناد علشان تعرف تكمل
ادهم : بس لازم تعرف اننا عندنا وقت ولازم الكل يرتاح يا رامي
ريناد : انا عاوزه كمان سلاح وذخيره ايوه هات الجزام دا يا محمود
محمود : بس دا كدا تقيل عليكي
رامي : اديها كل احتياجاتها
مهند: لواء عبد الناصر بيسال علي الرائد ريناد
ريناد هات الجهاز يا مهند عاوزة اطمنه
مهند : هو جاي
ريناد : مش لازم يجي خالص حاليا هات الجهاز بس
……………………
مهاب : انت متاكد انها كويسه يا ناصر
ناصر : ايوه يا مهاب لسه مكلمها وهي بتكمل شغلها
مهاب : ايه مشوفتهاش بنفسك
ناصر: يا سيادة اللوا الشغل شغل ولازم يمشي حسب الخطه
مهاب : طيب ما
ناصر: سيادة اللواء الاوامر العسكرية علي الجميع وضميرنا العسكري قبل ضميرنا البشري ونحمد ربنا انها بخير
مهاب : الحمد لله يا ناصر اطمن امها بقلب جامد
ناصر : دعواتكم المهمة تنجح علي خير يا باشا دي بامر الله هتكون نقله تانيه ل ريناد –
………………..
رامي باشا انا روحت اخبط علي الرائد ريناد زي ما قولت لي ملقتهاش في الاستراحة بتاعتها
رامي: بتقولي ايه يا روان يمكن نايمه مش سامعه خدي المفتاح الاحتياطي وافتحي
روان :ك مهو يا فندم اصل
رامي: ايه انطقي مفيش وقت
روان : الرائد ريناد مبتحبش حد يدخل عندها وهي نايمه بتحب الخصوصه واخاف
تنهد رامي بضيق وهو يرفع صوته امسكي المفتاح يا سيادة الملازم ونفذي التعليمات
لياتي صوت من الخلف
ايه في ايه ملها روان عملت ايه علشان تزعق لها
رامي: كنتي فين يا رينا
ريناد: اسمي رائد ريناد يا ريت يا سيادة المقدم متنساش
نظرت له روان بحرج استاذن انا يا فندم
رامي: انصراف اتفضلي وانتي يا سيادة الزفت كنتي فين
ريناد: احترم نفسك علي فكرة مش من حقكك ك رئيسي في العمل انك ترفع تكليف او ترفع صوتك او تطول لسانك وانا لولا ان الوقت ضيق ومفيش وقت كنت
رامي: لاء والله كنتي ايه وريني انا اهو عاوز اشوف
لتحاول ان تلكمه ليصد لكمتها بمهاره عاليه دون ان يؤذيها وتبدا حرب بينهم من النظرات ثم جوله من الكونغ فو باحترافيه عاليه
وتقفز لتركله فيتحرك ويتفاداها ويسدد لها لكمه و تنخفض بمهاراة وتتفاداها
سيف: ادهم باشا مهند باشا الحقو الحرب قامت مش سامعين التكسير
محمود يخرج من غرفته : ايه الصوت دا البنات دول متنحين هناك كدا ليه
يجلس مهند وادهم
ادهم: كش ملك يا مهند
مهند: اهو خاف علي الملك بتاعك
محمود: انتو ايه البرود دا بتلعبو شطرنج وايه الي بيحصل
ادهم: سيبهم المسكنات مفعولها شغال اول ما يخلص هيتهدو
مهند : كش ملك يا ادهم
بص يا محمود اللعبة دي
سيف يقف ينظر لهم بذهول
محمود: انت مديهم ايه
ادهم : يا ابني اقعد دول بس شكلهم واحشين بعض اعتبره تدريب ليهم وبص في ساعته كدا بقي نقوم علشان نجهز القوة هنتحرك بعد 45 دقيقه كل واحد يجهز فريقه
سيف: وال دول زمانهم موتو بعض
مهند: لاء بص وشوش روان وريم وساره وهما واقفين يتفرجو بتركيز وحركات عنيهم وانت تعرف ان مفيش اصابات غير ان المكتب الغلبان هيتكهن
محمود: لاء انا هروح اوقف المهزله دي ورانا مهمة
با نهار اسود

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى