رواية المتمردة والثعلب الفصل السابع عشر 17 بقلم كتابات ولائيات
رواية المتمردة والثعلب البارت السابع عشر
رواية المتمردة والثعلب الجزء السابع عشر
رواية المتمردة والثعلب الحلقة السابعة عشر
في الطريق حاسب انت ايه الي بتعمله دا
رامي: قلبك ضعيف يا سيادة الرائد
ريناد: واضح انك متعرفش ري مهاب كويس يا فندم بس حضرتك كنت هتدوس الكلب الي بيجري
رامي: متخافيش واخد بالي وباخد بالي من كل حاجه تقريبا حتي لو متدوبه بعنايه في النسكافيه يا سينا
ريناد: مش فاهمه تقصد ايه يا فندم بكلامك
رامي: المفروض انك سينا منير مصممة الازياء مش كدا وانا كنان صفوان مدير اعمالك ومفروض اني مسؤل عن كل الي يخصك يا انسه سينا
ريناد: تمام مسيو كنان
رامي: معني اني مسؤل عن كل حاجه تخصك يعني مفروض اننا متفاهمين وطبعا انتي قراتي الملف كويس
ريناد : وقد تغيرت ملامحها للجديه : متقلقش كنان انا حاليا سينا
رامي باعجاب : برافو عليكي
وانحرف سريعا بسيارته داخل الصحراء
…………………..
بقالي ساعه بنادي انتي يا بنتي روحتي فين
عائشه : معلش يا عمتو كنت بفكر
عبير : بتفكري في ايه بقي يا اش اش
عائشه : ها ولا حاجه يا عمتو
عبير : عليا انا تعالي بقي اقعدي وقولي لي الي واخد عقلك
عائشه : اصل يا عمتو شفت حتة فستان يجنن بفكر اجيبه في البسه في فرح معتز
عبير : اه فكرتيني مش كان زمانك انتي ولا المجنونه ريناد الي بدالها وكانت هتبقي فرحتي فرحتين
دخلت كاريمان وقد كانت استمعت لحديث اختها وابنة اخيها التي تتولي رعايتها
كاريمان: العصير يا عبير
عبير: تسلم اديكي يا كوكي كنت بقولك
كاريمان: خلاص بقي يا بيرو انا عارفه ان كان نفسك في بنت من بنات العيله علشان هما زي بناتك بس النصيب
عبير: اه النصيب انا اصلي بحبهم اوي زيهم زي ولادي بس ربنا يكتب ليهم الخير
كاريمان : ان شاء الله خير ادا في واد ضابط كدا زميل ريناد طول بعرض وعضلات طلب عائشه هو بس الواد اسمراني بس مش مشكله بقي
عبير: مالهم السمر يا كوكي بلاش تنمر دول بيكون دمهم زي العسل
وانتي يا اش اش ايه رايك فيه
عائشه: الراي راي اونكل مهاب وعمي محسن
عبير : ربنا يكتب لك الخير يا اش اش يارب تعالي في حضن عمتك يا قلب عمتك
عائشه : حضن بس يا عمتو دا حضن وبوسه وكل حاجه لبيرو الحلوة دي
كاريمان: وانا راحت عليا يا بكاشة
عائشه : الا انتي يا كوكي دا انتي موقفه حالنا كل ما عريس يشوفك معانا يقول عاوز اختهم دي
عبير: لاء بكاشه اتعلمتي البكش يا اش اش
…………………..
رامي : كل اوراقك وسلاحك طلعيه من الشنطة وسيبيه في العربيه وتركها ونزل لسياره اسبورت احدث موديل ورمي المفاتيح لسائق السياره
خد المفاتيح اهي وهبلغك هتقابلنا فين واحنا راجعين
ريناد: نزلت خلفه وهي تنظر الي السياره
رامي : اركبي يا سينا وفتح لها الباب
ركبت ريناد وهي تتفحص السياره باعجاب
رامي : ايه عجبتك
ريناد: مش بطاله .ونظرت له بتمعن بس ايه الوشم والروشنه دي يا رامي باشا
رامي: كنان يا سينا متنسيش
افتحي الدرج جواز سفرك يا سينا افتحيه وبصي عليه كل اوراقك واديني اوراقي
ريناد تتفحص بتمعن
رامي : متاكده انك سيبتي كل حاجه في العربيه
ريناد : اه متاكده بس ايه الصحرا دي
رامي : يلا لوك بتاع سينا والاسلوب خلينا نتدرب في الطريق
ريناد : نظرت من الشباك وجدت بعض قطرات مطر مدت ايدها لشعرها وفكته وفتحت فتحت السقف للسياره و وقفت وخرجت منها وهي تفتح يديها كانها تحضن الهواء وتصرخ كطفله ياااه ايه الاحساس دا وتضحك مطر في مايو الله
جلس ينظر لها ويبتسم علي جنانها وهو يردد : انزلي بلاش جنان هتبهدلي نفسك احنا في شغل
جلست وهي تبتسم ابتسامه تملئ عيونها : وتردد بكره الشتا بس بموت في المطر
رامي: كلك متناقضات اجهزي يا سينا ويلا وصلنا
……………………………
ملوك : اهلا مراد اذيك اخبارك ايه وحشتني
مراد: وانتي اكتر يا خالتو اخبارك
ملوك تعالي اخبار مامتك ايه
مراد بخير يا خالتو بقولك هو رامي خطب من ورانا
ملوك : ياريت يا حبيبي دا انا بدعي ربنا ليل ونهار
مراد : بجد متاكده
ملوك اه متاكده ليه في ايه
مراد : اما يا خالتو انا شفت رامي في عربيه ومعاه حتة مزه انما ايه تجنن ابن الايه دا زي ما قال الكتاب ابنك مطلعش سهل برضه لو
ملوك : انت بتتكلم جد يا ريت ويارب متكونش شغل
مراد: ياااه ياريت يكون شغل دا اخلي شغل دا يا خالتو يالهوي مش انا الي متنيل في الرمل والزلط والاسمنت وعم برعي الغفير
ملوك ” يا خراشي يا مراد دا انت مهندس اد الدنيا
مراد : دا الدنيا دي الي كانت راكبه جنب ابنك المهم اوعي تكون مي هنا
ملوك : لاء لو هنا كنت نبهتك وبعدين يا واد انا حماتك
مراد : اه الحمد لله انتي عارفه الجراحين دول مفيش تفاهم وحماتي ايه انتي امي
ملوك : قوم غير لبسك وارتاح علي مي ما تيجي اكون جهزتلكم الغدا وخليكم بايتين معايا انهارده
مراد وهو يتحرك بمرح ويقبل يديها تسلم ايدك يا خالتو مقدما وان كان عليا عاوز اعيش هنا مش ابات بس بنتك منشفه ريقي ساندوتشات يا خالتي
ملوك : يا حبيبي اقعد ياريت علطول
………………..
دخل الي الشركه وهو يرتدي لبسه الذي يجمع بين الكاجوال والفورمال قميص اسود قام بثني اكمامه ويمسك جاكته بيده خلفه وهو ينزل ليفتح لها باب السيارة وهو يتحدث معها اتفضلي وهي تنزل بفستانها الرقيق وشعرها الذي يتطاير وترتدي نظارتها الشمسيه باهظة الثمن لياتي الحارس ويتحدث معه
رامي : كنان صفوان مدير اعمال سينا منير في موعد لينا مع مسيو سمير
الامن : اهلا يا فندم فعلا بس العربيه
رامي : اوه لو ممكن تركنهالي وترك له مفاتيح السيارة ومد يده في جيبه وترك له ورقه ماليه اجنبيه لتسسع حدقة الامن
ويكمل رامي : اوه اعذرني احنا ملحنقاش نغيير ل مصري
ويتركه ويتحرك بثقه خلف تلك الحسناء التي كانت تسير كنغمة من نغمات مقطوعه موسيقيه
ليدخل الي مكتب نيرمين ومعها ميار
رامي : هالو في عندنا موعد
نيرمين: اهلا يا فندم ممكن الاسم
رامي : ينظر خلفه انسه سينا منير وانا مدير اعمالها كنان صفوان اتفضلي سينا
ريناد: مسيو كنان اشكرك
نيرمين: حضرتك مشاء الله حاجب عنها الرؤيه معلش مشفنهاش
ميار: ميس سنا اهلا بيكي اتفضلي اما مسيو كنان بعتذر احنا محتاجين ميس سينا لوحدها
لينظر رامي ل نيرمين : طبعا انا هكون سعيد لو قعدت مع الانسه الجميله دي متشرفتش باسم
نيرمين ل نفسها والنبي انت الي قمر اوي يا لهوي هو في كدا بجد دا طبيعي دا
رامي: لو مش حابه نتعرف مفيش داعي انا يكفيني اقعد اشوف الجمال الطبيعي دا
نيرمين : ها لاء ابدا انا نيرمين
ميار : ملف من فضلك نيرمين
تنظر له ريناد وهي تحاول ان تستوعب من هذا الذي يسير معها ومادا يفعل
لتهمس له : هو ادهم باهت عليك
رامي: تمام سينا من فضلك نيرمين قهوة سينا مضبوط لان للاسف ملحقتش تاخد قهوتها
نيرمين : تمام حاضر اتفضلي ميار الملف
ليقف امام سينا وينظر في عينيها ويبتسم وهو يتحدث برقه : انا منتظرك هنا وحظ سعيد سينا
ريناد: شكرا كنان علي كل شئ
…………………………………….
وتتحرك وتدخل مكتب ديفيد
يقف وهو يبتسم : انسه سينا شرف ليا اتعرف عليكي
سينا : شرف لينا احنا اننا نكون جزء من مسابقتكم مسير وتنظر الي مكتبه سمير
ديفيد: اتفضلي ارتاحي تشربي ايه
ريناد: انا طلبت كوفي وياريت نبدا لان حضرتك عارف انا عني جوله ب مصر احب اشوفها
ديفيد: انتي مبتنزليش كتير
ريناد: للاسف لاء منزلتش من سنه مكنش في فرصه بس بجد بحسدكم الجو ممتع
ديفيد: انا شفت تصميمات حضرتك بس لفت نظري ان انتي كنتي مقدمه ك عارضه وسحبتي التقديم ممكن اعرف السبب
ريناد : غيور كتير اضطريت اسمع كلامه
ديفيد: خطيبك
ريناد: لسه مشروع علشان كدا محبتش ازعجه
ديفيدك يا بخته اكيد بتحبيه
ريناد: مسيو سمير خليك عملي انا سيده اعمال بترجم وقتي ل مجموعه حاجات اهمها الشهرة وتنظيم تعاقدات باكثر ارباح ممكنه وهو شاطر كتير في نقطه دي معايا غير كمان انه بيحميني وينقي اتعامل مع مين علشان ميحصليش تشوك من الناس
ديفيد: انتي عمليه اوي يا تري ودا شخصيه تستاهل اتعرف عليها
ريناد: امم كنان شخص كتير راقي هو معايا بره وخلي بالك من سكرتيره بتاعتك لان كنان شاطر كمان في انه يخف قلوب البنات
نظر الي اميره التي تجلس في مكتب داخل مكتبه وقال لها اميره ممكن توي ملفات دي الحسابات تتراجع وتنتظريها
ميار ممكن تدخلي مسيو كنان
ريناد: مش هنخلص المقابله الاول
ديفيد : سينا تسمحي نرفع الالقاب
ريناد: شور سمير
ديفيد: انا سمعت كتير عنك وحقيقي انا مقرر من قبل ما اشوفك ان كفتك راجحة بس كمان بعد تفكيرك العملي مينفعش متكونيش معانا
…………….
في الفيلا التي يسكن بها فريق العمليه
ساره الحقني يا فندم في كارثه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)