رواية المتمردة والثعلب الفصل الرابع عشر 14 بقلم كتابات ولائيات
رواية المتمردة والثعلب البارت الرابع عشر
رواية المتمردة والثعلب الجزء الرابع عشر
رواية المتمردة والثعلب الحلقة الرابعة عشر
بعد شويه ادهم ايه الزفت دا مين عمل كدا
يا نجاة يا نجاه
نجاه : ايوة يا باشا
ادهم : ايه بوظ هدومي كلها كدا
نجاة : والله يا باشا احنا فوجئنا بيها لما اتعسلت انها بقت كدا
ادهم : يعني ايه مش عارفين تغسلو قولو اودي مغسله بره انما لبس كله يبزظ كدا
دخل مهند : ايه يا ادهم في ايه انا بره لقيتك بتزعق
ادهم : اتفضل شوف لبس جراله ايه
مهند: طيب تعالي يا نجاه ايه حصل
نجاه : والله يا باشا انا مفروض كنت واخده لبس رامي باشا اغسله وكان في كام تيشيرت منهم فيه شحم الست ريناد ادت لي مسحوق علشان ينضفهم وقالت لي حطيه هينضف بسرعه
لقيت ادهم باشا مستعجل علي لبس بتاعه قولت اغسله لبسه بيه الاول
مهند: طيب حصل خير روحي انتي يا نجاة
نجاه : والله يا باشا معرف ايه حصل
مهند: خلاص يا نجاه ولا يهمك واضح ان المسحوق دا منفعش ل للقماش دا محصلش حاجه ومتقوليش لحد حاجه خالص
نجاه : حاضر وانصرفت
وبمجرد خروجها انفجر مهند من الضحك
ادهم : بتضحك
مهند: مقالب ريناد مبتخلصش مش انت المقصود خالص بس اشرب يا حنين
ادهم: حنين يعني اطلع اوريها
مهند: والحنيه راحت فين يا حبيبي وانتي قمر وانتي مش عارف ايه
ادهم : منه لله محمود اتفق معايا اتنيل اعمل كدا قدام رامي علشان تلفت نظره ويحبها بس انا هقطم زمارة رقبتها
مهند: لاء ثانيه واحده يعني النحنحة دي متفق عليها انت ومحمود هههههههههه دا انتو فاضيين
ادهم: لاء يا حبيبي مش فاضين الباشا شاكين انه معجب وبيكابر ومش عاوز يبين ولا يعترف قولنا نفلفل الدنيا حبتين ونتسلي
مهند: معجب وبيكابر رامي هههههه ودا من امتي بقي عموما بالشفا علي قلبك التسليه بوظتلك هدومك اعتبرها لبس صاعقة واستعوض ربنا
ادهم: ليه مشفتش وانا بتكلم معاها كان مستخبي يسمع كلامنا وفاكرني مش شايفه ههههههه البيه ميعرفش اننا ضباط مش اي ضباط
مهند: دا الموضوع بقي في ان وانا معرفش لاء انت بقي تقعد وتحكيلي وفيها يا ايه
ادهم: اتلهي يا مهند البس انا ايه بقي وهدومي باظت
مهند: هجيبلك طقم من عندي وبعد كدا لا تضع كل البيض في غساله واحده علشان متضيعش وتحتاس يا ادهم
ادهم: دي مجنونه بجد
مهند: دا انت طيب دا كدا بتتسلي مش اكتر متعرفش بتعمل ايه تاني
ادهم : روح هات لي لبس وانا من هنا ورايح هخدم نفسي بنفسي خلاص
مهند: يكون احسن برضه يا ادهومي
ادهم : ناقص انا كمان جنانك يا ريناد علي رامي منك لله يا محمود
مهند: اشرب بقي
ادهم : مهند
مهند : خلاص رايح اهو
………………………
ريناد : يلا يا بنات علشان التدريب
ريم: تمام يا فندم انا جاهزة
روان : وانا جاهزة يا فندم
سارة : انا جاهزة بس انا حاسه اني بردانه حبه
ريناد: متقلقوش مجرد ما ننزل المياه ونتحرك هتحسي بالدفا انا عاوزاكم اسود متقلوش مهاره عن الرجاله
البنات : ياريت يا فندم عاوزين نبقي زيك
ريناد: هتكونو احسن مني بس اشتغلو علي نفسكم
………….
رامي: ايه الصوت دا
سيف : تدريب الضابطات مع الرائد ريناد يا فندم في البسين
رامي : تمام انتو كلكم راحه وهما بعد السباحة راحة كفاية انهارده كدا وعندنا اجتماع بليل
سيف : تمام يا فندم هبلغهم
رامي : سيف شغلك الفترة دي بقي مهم التعليمات والشبكات والاتصالات مسؤليتك انت وريم وروان اما ساره فشغلتها مع الرائد ريناد
مهند ومحمود مع بعض
البنات لازم يفهمو الشغل كويس
سيف: تمام يا فندم
……………….
سارة : انا حاسه اني بردانه اوي ودايخة
ريم : طيب حاولي
روان : قائد ريناد سارة
ريناد بخوف :مالها ساره وبسرعه اتجهت ليها
سارة : حاسه اني دايخه
ريناد اسندوها ولبسوها البرنس
سارة انا نسيه م
ريناد : طلعوها بسرعه وانا هجيب لها برنس ولبس
روان حضرتك خدي الكاش
ريناد : كلهم راحه حالا مفيش وقت
واخذت تجري بسرعه الي اعلي بسرعه
رامي : ريناااد انتي ايه الي انتي بتعمليه دا
ريناد: ايه بعمل ايه ساره تعبانه وطالعه اجيب لها لبس وبرنس تقيل
رامي : اتجننتي ما في شغالين تمشي كدا يا هانم في الفيلا ازاي افرضي حد شافك
ريناد: كدا الي هو ازاي يعني دا مايو بكم وبنطلون
رامي : مش قصدي قصدي طالعه من البسين وممكن تاخدي برد و
ريناد: وانت مالك انت
رامي : مهو انا مش ناقص تاخير عن المهمة
ريناد: سارة تعبانه بتفهم يا رامي وتركته وصعدت جري
رامي: نجاه نجاااه
نجاة : ايوة يا فندم
رامي: اطلعي هاتي الحاجات بتاعة سارة من ريناد وقولي لها المقدم راي منتظرك تبدلي لبس السباحة وعاوزك في المكتب
………………
ادهم : اششش اسكت واتفرج
مهند : ايه يا ادهم
ادهم : هششش شايف
وكان المشهد علي مسمع ممن يتلصصون عليهم
مهند: عادي يا ابني انت مكبر الموضوع
ادهم : طيب تعالي ورايا
مهند: خير فين
ادهم تعالي وبس وراقب
مهند: انتو فاضيين امري لله
………………..
ادهم وهو بيصفر : واو مين الحوريه الي كانت العه من البحر دي
رامي: بدانا سخافه
ادهم : لاء بالرغم انها لابسه بوركيني بس برضه حوريه
رامي : ادهم اتلم وبطل اسلوب دا احنا هنا في شغل استني سارة عيانه وهيطلعوها غرفتها
تطلع مع نجاه وعاوز تخلص وتنزل من فوق فورا
ادهم : ونجاه ليه رينو فوق ملوش لازمه نجاه خليها
رامي : يا مصبرني ادهم ياريت تمسك نفسك ولسانك لو عجباك انا
ادهم : انت ايه بجد تكلم لي سيادة اللوا
رامي : يعني هي عجباك
ادهم : بصراحة هي تعجب الباشا بس انا مش اوي هي مشاغبه اوي وانا بحب الهدوء
رامي : عاقل والهدوء بيحبك وبيقولك تفتكره شويه وارحمني
مهند: معلش يا رامي اتحمله اصل الظاهر مامته عاوزة تجوزة
متعرفش مش محمود لاقي النص التاني عقبالكم
رامي: هنحكي بليل بس حاليا اطلع شوف ساره مش عاوز اي عطله مفيش وقت
مهند: انا رايح اشوف محمود علشان لازم ننزل
رامي لاء هنزل معاك انا محتاج اروح الادارة واشوف امي وولاد اختي وحشوني وبالمرة تشوف مراتك
مهند: بس اصل
رامي : ايه في ايه
مهند:ولا حاجه هروح اكمل شغل
……………………..
نجاة : رامي باشا باعتني اخد الحاجات من حضرتكوبيقول ل حضرتك منتظرك في المكتب بعد ما تبدلي لبسك
ريناد : رامي باشا اما اشوف
طيب يا ريناد خدي حاجات ساره اهي و طلعوها اوضتها وانا هشوف ال باشا واجلكم
……………..
اميره : مستر سمير انا خلصت شغل ممكن استاذن وامشي
ديفيد: اميره انا كمان خلصت ممكن اوصلك
اميرة : لاء يا فندم مش هينفع
ديفيد : ليه يا اميره لو في طريقي
اميره : انا قاعده في سكن بنات ومش عاوزة حد يجيب سيرتي انا مليش اهل ومليش غير سيرتي
ديفيد: ليه اهلك فين
اميرة وقد بان عليها الحزن وترغرغت العيون بالدموع
انا اهلي ماتو وانا صغيره واتحطيت في دار رعايه والي تكفلو بيا للاسف ماتو وكان لازم اخرج واشتغل
ديفيد: اعتبرينا اهلك يا اميره ياريت تعتبرينا اهلك
اميره : العفو يا فندم استاذنك همشي
ديفيد: لينا كلام كتير يا اميره اتفضلي
……………………
قالولي انك عاوزني في المكتب جبت 2 نسكافيه عملتهم بنفسي وقولت اشوف خير
رامي: اهلا ريناد اتفضلي اقعدي
ريناد: اتفضل اشرب
رامي : انا اشرب ومن ايدك المرة دي بقي حاطه سم تخلصي مني خالص مش كدا
ريناد: لاء خالص حتي لو تحب اختار الي تحبه الاتنين اهم
رامي : ريناد ليه ؟
ريناد: معلش مش فاهمة
رامي: ليه الحرب يا ريناد ليه مش عاوزة تعملي هدنه ريناد انتي ممتازة في شغلك وسمعتك في الداخليه معروفه ودا نادرا لما يكون في بنات بالمهارة دي
وانا متعودتش اخسر في شغلي الحرب دي انا معرفش سبب ليها بس الي متاكد منه هتضر الشغل الي يهمني ويهمك
صدقيني انا سعيد بالشغل معاكي ومادد ايدي نشتغل سوا
ريناد: برافو يا باشا والله بس انا مش هقدر امد ايدي ليك حضرتك دايما بتحسسنا اننا بنشتغل عندك مش معاك علطول عصبي ومتحفذ
رامي: بالعكس انتي واضح انك متعرفنيش يجوز اني عصبي بس في الشغل لاء ارجو انك تاخدي وقتك وتفكري مفيش وقت اننا نعمل حرب ومقالب في بعض نخلص شغل وصدقيني مش هنشتغل سوا تاني اوعدك ان بعد المهمة دي مش هقبل مهمة تانية انتي طرف فيها بس حاليا احنا مفيش اختيار
ريناد : صدقني مفيش مشكله اشتغل مع اي حد بس انت جرحت فيا بكلامك كتير وانا مقبلش اي حد يجرح فيها معتمتش حتي تتكلم معايا تقرا ملفي كويس
رامي وقد تحك وجلس امامها ونظر لها بعمق : انا اسف
لترفع راسها من هول ما سمعت وتنظر له ولاول مرة تشعر انها تراه
رامي: ايوة انا لو جرحتك او ضايقتك انا اسف حقيقي طالما غلطان مش تقليل مني اني اعتذر ورجاء تقبلي اعتذاري
ريناد : طيب اشرب النسكافيه صدقني مفيش فيه حاجه انا برضه اسفه علي حصل مني وصدقني هلتزم بالتعليمات بس اتمني الي يخص شغلي نتناقش فيه
رامي: عندك حق بس انا مضطر اسيبك وهخرج انا ومهند عاوز يشوف مراته وانا محتاج اروح ازور امي
ريناد: انا هطلع اشوف ساره
رامي بالمناسبه ساره هتكون شغلها معاكي هي ترجمه وتعرف 5لغات غير الي تعرفيها وطبعا ا هيفيدنا جدا
ريناد: هي لطيفه وطموحه عن اذنك
رامي: واخده النسكافيه فين
ريناد: انت مش واثق فيا ورفضت تشربه
رامي: انا مقولتش كدا انا قولت مش هقدر اقعد اشربه بس هاتي يا ستي دا عربون الصلح وهاخده معايا في العربيه اشربه في الطريق
ريناد: طيب بما ان في عربون صلح بقي ف ممكن تجيب لي حاجات معاك
رامي: اتفضلي
ريناد: اتفضل دي الفيزا بتاعتي
رامي: مش محتاجها العمليه ليها تكاليف ونثريات قولي الي محتاجاه وميزانيتنا مفتوحه
ريناد: اصل انهارده عيد ميلاد ادهم فقولت فرصه اننا نجيب تورته ونتجمع
رامي: اممم ادهم طيب احذري منه بقي
ريناد: واحذر ليه دا مجرد زميل
رامي: طيب يا مجرد زميله ادهم مبيحبش حد يفكره بعيد ميلاده انا بس حبيت اعرفك
ريناد: عارفه علشان كدا هنعمله عيد ميلاد
رامي: علي فكره انا بقول نبطل مقالب كليا مش معايا انا بس عاوزين جو هادي
ريناد: انا غلطانه اني بقولك
رامي: وعلي ايه خلاص وانا بره هبعتلك تخاري الي عاوزاه سلام بقي يا ونظر اليها بعمق وهو يردد اسمها بحنان ريناد
وانصرف وهي تنظر وتتحدث مع نفسها : ماله دا بيحفظ اسمي ولا ايه عموما كويس انه اخد النسكافيه بالشفا بقي
مهند : ايه دا انتي هنا اخبار ساره ايه
ريناد: هطلع اشوفها
مهند: نسكافيه دا بتاع مين
ريناد: مش بتاع حد اتفضل بالهنا والشفا
وصعدت الي غرفه ساره وهي تبتسم ب خبث يلا طيبين وتستاهلو معلش بقي يا رامي بالرغم انك فعلا طلعت وسيم وعيونه تجنن بس معلش بقي ري مهاب مبتحبش شغل الثعالب
………………..
مهند: انا هروح علي البيت وبليل نتقابل
رامي: وانا الاول هروح البيت اطمن علي والدتي والعيله وبالمرة اشوف ريكس وحشني
مهند : ما تجيبه معاك
رامي : ممكن بس بعدين انت عارف انه عنيد في عدم وجودي
مهند : نعمله مكان في الحديقه الخلفيه وهو متعود علي عم هارون
رامي : مهند مش عارف حاسس اني تعبان حبه
مهند : من ايه يا عم يلا انا وصلت
رامي : ايوة يا عم الحبيب مين قدك
مهند: ايوة قر بقي انا ام الشغلانه دي مخلياني مش عارف اشوفها وحشتني بكرة تقع وتحس
رامي : هههههه انا رامي منصور اقع بتحلم يلا نتقابل بليل
مهند : باي يا قلبي وهنشوف
رامي: يلا يا نحنوح دا منظر ضابط دا انتو عرة الضباط يلا غور وهما يضحكو بشده وانصرف مهند وترك رامي
…………………………
معتز : امي استعدي انا هتقدم لزميلتي
عبير: هتجيب واحده غريبه في العيله هتدخل بينا واحده منعرفهاش
معتز: امي من فضلك كفايه قلة قيمه انا استاذ دكتور مش طفل واخدت معاد من اهلها هتيجي اهلا وسهلا مش هتيجي دا يرجع لك
كفايه لحد كدا بقي ولاد اخواتك بهدلوني وانتي السبب
عبير : يا ابني انا كان هدفي اننا ناخد ليك بنت من العيله نعرف اصلها وفصلها
معتز : ليه هو احنا بس الي لينا عيله والباقيين ملهمش
امي كفايه كدا زميلتي هي الي هتشاركني حياتي
عبير: مبروك يا حبيبي الف مبروك
……………………………………….
رامي: انا جيت يا بشر
ملوك : حبيبي نورت البيت وحشني
رامي: ايه الجمال دا يا ملوك
ملوك : انا امك يا واد اتلم
رامي : الله اعملك ايه ما انتي الي جميل يا جميل
ليجد من يمسك برجله ويشدها وهو يتحدث
لامي لامي سيب ملوك وانزل العب معايا
لينزل لمستواه : اهلا ب حبيب رامي وقلب رامي انا سيبت ملوك اهو بس تعبان ارتاح والعب معاك
ملوك: وبعدين يا نور سيب رامي يرتاح وتعالي نروح ل رباب
نور: لباب مش فاضيه بتتخانق مع بابي
رامي: اه هنام حبه واقوم حاسس ان واخد برد في معدتي
ملوك: هجيب لك حاجه دافيه وادخل اوضتي يا حبيبي
نور: خدني معاك
ملوك: نور تعالي يلا ياسمين فين
نور : ياسمين خالو اخدها شوفتي مش لاضي يخليني العب معاها بيقول هتنام
…………………..
رنا رنوش رنونتي يا رنا انتي فين
رنا : مهند انت بجد جيت
مهند: ايوة بجد ولا فاكراني عفريت في عفريت قمر كدا
رنا : متواضع علطول بس بحبك
مهند : وانا بموت فيكي يلا بقي جعان وهنزل بليل
رنا : حالا هدخل اطبخ
مهند: لالالا تعالي راحه فين هنطلب اكل جاهز
رنا حبيبي عاوزة اكلك بايدي
مهند: لاء بقولك ايه انا اخاف علي نفسي الاضمن نجيب اكل
رنا : رخم
…………………..
سارة : انا بقيت افضل
ادهم : اعتقد نخلي السباحة في الظهر انتو صحتكم ورق مش بتتحملو
ريناد: ادهم وبعدين مين دول الي ورق
ادهم : معلش يا ريناد البنات الحلوات ضاف حبتين
ريناد : متخلنيش احطك في دماغي
ادهم : لاء بجد فاكرة اني هخاف هههههههههههه انتو ضابطات كيوتات
ريناد : ادهم ايه رايك حدد وقت ونتقابل انا وانت في مسابقه تختارها وهنشوف
ادهم : وانا موافق كونغ فو
ريناد : قتال شوارع اممم بس كدا امتي
ادهم : لما رامي يرجع علشان يحكم
………………………………
اه الحقوني دكتور
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)