رواية المتمردة والثعلب الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم كتابات ولائيات
رواية المتمردة والثعلب البارت الحادي والثلاثون
رواية المتمردة والثعلب الجزء الحادي والثلاثون
رواية المتمردة والثعلب الحلقة الحادية والثلاثون
في اليوم التالي
رامي ينصحي من نومه علي اتصال
رامي : الو ايه حصل امتي دا يا نهار اسود
انا جاي حالا وحاصرو المكان
واتجه الي الغرفه المجاوره له
وهو يطرق الباب بسرعه وعنف
اصحي يا ادهم بسرعه اصحي وحصلني علي المستشفي
ادهم: خير يا رامي احنا مكملناش 3 ساعات نوم
رامي وهو يستعد للنزول قنبله اتحطت في غرفه ريناد
ادهم : يا نهار اسود ازاي انا مامن الغرفه وفي حراسه
رامي : مش وقته حصلني بسرعه كدا ريناد مستهدفه والكل سافر مش باقي غيري انا وانت وهي متتاخرش
واخذ سلاحة بسرعه وانصرف
ادهم : ربع ساعه وهتلاقيني وراك
يوووه دا نزل هخط القهوة بسرعه والبس واروح يا نهار اسود قنبله يا ولاد ال . ولا بلاش الحيوانات مبتعملش كدا
ايه دا انا بكلم نفسي ولا ايه مكنش يومك يا ادهم ما كنت ابقي دكتور وبس لازمته ايه ضابط دكتور واستعد معاهم للمهمات التقيله مالها المستشفي وخلاص
……………………………….
انا عاوز اعرف مين الي اكتشف القنبله
مدير المستشفي : يا باشا ممكن بس نتكلم في المكتب مش عاوز شوشره دي مستشفي ليها اسمها
رامي : شوشره ويكمل بنفاذ صبر اتفضل
مدير المستشفي : اتفضل علي مكتبي
رامي : لاء اتفضل علي غرفه تحكم الكاميرات والموضوع دا مش هعديه بالساهل
مدير المستشفي بخوف من حاله رامي : الي تشوفه اتفضل معايا
………………………..
وصل ادهم المستشفي
دخل غرفه ريناد
الممرضه : صباح الخير يا دكتور
ادهم : ايه الاخبار
الطبيبه في الغرفه معها : هي نايمه لسه الدوا معاده الساعه 7 الصبح يعني فاضل نص ساعه
ادهم: حطي ليها في المحلول وخليها ترتاح
الطبيبه : الجرح نزف تاني
ادهم : ازاي نزف
الطبيبه: والله يا دكتور هي كانت نايمه وكنا بنغيير شيفت وجيت استلم لقيت الغرفه هنا تمام بس باقي الجناح متبهدل والجرح بينزف وقفنا النزيف وغيرنا علي الجرح بس هي قالت مش عاوزة كلام وعاوزه انام
ادهم: هي المفروض تصحي بعد اد ايه
الطبيبه : يعني نص ساعه مفروض تكون مفعول الحقنه تقريبا انتهت
ادهم : ايه حصل
الطبيبه : الممرضه بلغتني ان في شخص كان بيخرج من غرفتها وبلغت مدير المستشفي والمفروض ان في تعليمات ان مفيش ممرض او طبيب يدخل هنا الغرفه فوجود شخص في زي ممرض شئ مريب
الحراسه الي بره بهدوء فتشو الغرفه وجدو جسم غريب في الحمام الملحق بالجناح بتاعها
ادهم بشك : والشخص دا اتمسك
الطبيبه : انا معنديش علم انا جات لي تعليمات افضل معاها ومسيبهاش خالص مش ممرضه الي تفضل ومن وقتها مخرجتش من هنا
ادهم: فين مقدم رامي
الطبيبه : كان هنا مع مدير المستشفي ومش عارفه راحو فين
ادهم: طيب تمام
……………………………..
رامي: دا تسيب يا دكتور مهو الي في غرفه الكنترول لو فايق وصاحي مكنش دا حصل
مدير المستشفي : يا فندم دا في وقت تغيير الشيفتات
رامي: تمام عاوز نسخه من التسجيلات دي فورا
مدير المستشفي : اسف يا فندم مقدرش اطلع اي نسخ بدون اذن نيابه
رمي: الوو ايو اديني يا ابني وكيل النيابه
يعني ايه لسه مجاش اديني تليفونه معاك المقدم رامي منصور
اه تمام اه تمام خلاص
رامي: نص ساعه والاذن يكون عندك انسخ نسخه فورا وخليها معاك بدون ما حد يعرف ولو حصل اي تخريب او تلاعب متلومش غير نفسك
مدير المستشفي : خلاص يا فندم بشكل شخصي هديك النسخه بس ارجو اذن النيابه يكون عندي
رامي: وانا بشكل شخصي بشكرك لان ممكن حد يحذف التسجيلات دي
مدير المستشفي اتفضل في مكتبي
رامي: لاء اتفضل حضرتك وانا هروح افحص المكان
ادهم: رامي ايه الجديد
رامي: اخذ فلاشه من مدير المستشفي وخرج : تعالي يا ادهم
ادهم : ايه خير انا عرفت الي حصل من الدكتوره والحراسه
رامي: ادهم اعمل اتصالاتك عاوز طيارة طبيه تيجي تنقل ريناد علي مستشفي الشرطه في القاهره ويكون وموضوع في سريه
ادهم : تفوق بس ونطمن عليها لانها نزفت تاني
رامي: هي كويسه يا ادهم
ادهم : في العموم هي كويسه بس الجرح دا مش كويس علشان كدا بفضل انها تنام مع مخفضات علشان االالم هيكون شديد بس لو صاحيه عادي هتتحرك وتروح وتيجي وتمام في المجمل
رامي: طيب انا هروح افحص المكان وانت اعمل اتصالاتك وتصاريح وخلص
ادهم: تمام يا رامي واحنا هنطلع معاها علي نفس الطياره
رامي: انت خليك جنبها انا مش ضامن ظروفي
ادهم: رامي انت في وضع خطر ممكن يقضي علي مستقبلك المهني العمليه لازم تتعمل ارجو انك تفكر لان انت تعديت كل الحدود في الحفاظ علي سلامتك انت عارف اني مش مفروض اطلع مهمات بس بطلع علشان وضعك ومكانتك العمليه متخلنيش اشعر بالندم والتقصير في حقك يا صاحبي
رامي: تسلم يا صاحبي خلاص اعمل الي تشوفه انا مش هناقشك بس افحص المكان واخلص
ادهم : تمام يا كبير يلا هروح اخلص وهتابع معاك
……………………….
الو ايوه يا ادهم الساعه كام دلوقتي
ادهم : اصحي يا محمود : الساعه 6.30 صباحا
مخمود: خير يا ادهم
ادهم : بص الوقت بدري عاوزك تخلص تصاريح …………………
محمود: ايه خير ايه حصل
ادهم : بعدين يا محمود مش وقته انا عارف انك تعبان بس صعب اكلهم مهند لانه اكيد هقلق المدام بتاعته وسيف سافر البلد
محمود: لاء تمام دي حتي هتبقي حماتي هي كويسه
ادهم اه تمام بس لازم تتنقل القاهرة باسرع وقت
محمود بشك : ادهم في حاجه حصلت
ادهم: اه محاولة اغتيالها يا محمود ارتحت انجز بقي الوقت ضيق
محمود: يا نهار اسود طيب سلام يا ادهم انا هتصرف
……………………………..
رامي: دخل لفحص غرفه ريناد خرجت له الطبيبه
رامي: هي نايمه
الطبيبه : دكتور ادهم قال مش هنديها جرعه تاني تنيمها فممكن شويه وتصحي
بدا رامي فحص المكان بهدوء وهو يوجه كلامه لها دون النظر : مش عاوز حد يلمس حاجه علشان نرفع البصمات واثناء الفحص سمعها من الداخل تتالم
الطبيبه : استاذن يا فندم بدات تفوق ولازم تاخد مسكن
رامي: تمام وخرج من الجناح ودخلت الطبيبه غرفه ريناد
الطبيبه بابتسامه : صباح الخير
ريناد: انتي مين
الطبيبه : انا دكتورة ميار الي بتابع حالة حضرتك
ريناد: مين الي بره
الطبيبه : اعتقد انه ضابط بس ايه حاجه كدا سياحي خالص
ريناد: عاوزة اشرب
الطبيبه : اتفضلي ياه اهي وساعدتها علي الجلوس والشرب
ريناد: هو انا تعبانه ليه راسي مصدعه
الطبيبه : دا طبيعي من الادويه انا هبلغ دكتور ادهم انك فوقتي
ريناد: ادهم هو هنا
الطبيبه : ايوه كان هنا من شويه
ريناد:من فضلك هاتي تليفوني هتصل عليه
ادهم : تتصلي علي مين يا سيادة الرائد
ريناد بابتسامه : ادهم اذيك انا هخرج امتي
ادهم: عال عال قياساتك ممتازة ضغط وحرارة مستعجله علي ايه طيب استني بس اما اجيب الاخ الي بره الي قلقان عليكي دا ومرتحش خالص يطمن عليكي بصراحة يا ريناد انتو تبطلو عند
ريناد : مين دا وعند ايه
ادهم : هيكون مين يعني غير رامي صدقيني رامي محترم وابن ناس وجدع اوي وانتي زي اختي
ريناد: اخبار العروسه ايه
ادهم : كويسه لما نرجع هعرفك عليها هي دكتورة علاج طبيعي في مستشفي الشرطه
ريناد: يعني حب من اول حاله
ادهم: بصي هو مش حب بمعني الكلمه احنا ارتحنا لبعض وفي حاجات بينا متوافقه وحاات مكمله لبعض مقدرة ظروفي وانا مقدر شغلها العيلتين متقاربين في المستوي الثقافي والاجتماعي يعني في بدهيات كدا وربنا يسر وارتبطنا
ريناد: ربنا يوفقك يا ادهم انت انسان محترم
ادهم : ورامي انسان ممتاز وغمز لها هدخله بقي احسن زمان اعصابه باظت وتركها وهو يبتسم
رامي: اهلا سيادة المقدم ريناد قريب هنبارك علي الترقيه والتكريم
ريناد: اهلا سيادة المقدم شكرا علي الزياره
رامي : دا واجب عليا مع اي حد من فريقي
ادهم لنفسه الله يخرب بيتك علي العك دا : هو انت اي حد من فريقك بتطلع وانت ممنوع من الحركه يا اخي دا انت رفضت تروح العمليات الا لما تطمن عليها
رامي: طبعا يا ادهم دا واجبي خصوصا ان الاصابه كانت في العمليه الي انا ماسكها عموما جهزي نفسك علشان هتتنقلي علي القاهرة تكملي علاج هناك
ريناد: وبالنسبه للقنبله والي كان يخنقني هنا
رامي بجديه : متقلقيش انا هتابع بنفسي كل حاجه وتامينك من هنا لوصولك بالسلامه وخروجك من المستشفي هناك مش رامي منصور الي يتخلي عن حد من فريقه او يسمح بغلطه في حقه والحراسه الي كانت هن اتدورت مكتب كلها عموما مفيش وقت ياريت تجهزي علشان هنمشي خلال ساعه
واستاذن وخرج
ادهم : والله لو قولتلك انه كان هيموت عليكي مش هتصدقي بعد البوقين الي كبهم دول بس معلش هثبتلك
ريناد: ادهم انت مدي المواضيع اكبر من حجمها هي مهمة وانتهت خلاص وكله هيرجع مكانه انا هقوم اجهز نفسي واعدي علي اجيب شنطي
ادهم: رامي ادي اوامرللبنات جهزت شنطك و وهنجيبها علي الطيارة مع شنطي انا ورامي متشغليش بالك
وساره مجهزة ليكي هنا شنطه بالحاجات الي هتحتاجيها وهبعت لك ممرضه تساعدك
ريناد: شكرا يا ادهم
ادهم : علي فكره سيف هيخطب ريم
ريناد: بجد الاتنين لايقين علي بعض ربنا يسعدهم
ادهم: هستاذن انا وابعت حد يساعدك
………………………………….
محمود: ايوة يا مهند
مهند: خير يا قلق في ايه
محمود: رامي وريناد وادهم جايين علي هليكوبتر طبي من شرم الشيخ لمستشفي الشرطه
مهند: امتي دا وخير حصل حاجه
محمود : كان في محاولة ل اغتيال ريناد وهيوصلو علي الظهر المهم ان رامي هيوصل ويدخل عمليات علطول
مهند: ايه طيب انا هكون هناك
محمود: تحب اعدي عليك ونروح سوا
مهند: لا انا ورايا مشوار هخلصه واروح كلمت بقي العروسه تكون هناك اكيد
محمود : انا خفت اقلقها قولت لما ريناد توصل
مهند : ربنا يسعدك يا ابو حنفي ومتنساش بقي بليل لما نطمن علي ادهم سهرة بابجي
محمود: لاء موعدكش بقي انا هبدا اجهز لحفلة كتب كتابي
مهند: انت يا ابني كلمت حد ولا بقرر كدا مع نفسك
محمود: انا اديت فكرة لسيادة اللواء بس نطمن علي رامي وريناد
……………………….
اليوم التالي
ريناد مع ادهم بعد العمليه دخلت غرفه رامي بتطمن عليه فجأه الباب بيتفتح وتلاقي بنت جميله داخله جري وباندفاع وهي تبكي
البنت :رامي حبيبي الف سلامه عليك انا اول ما عرفت جيت علطول
ريناد: طيب انا هستاذن انا يا سيادة المقدم اسيب سيادتك ترتاح
رامي: استني يا ريناد اعرفك
ريناد: مش محتاجه اتعرف دي خصوصياتك عن اذنك انا هروح اضتي ارتاح
رامي بغضب للبنت : الله يخربيتك ايه الي انتي عملتيه دا
البنت : ايه عملت ايه الحق عليا اني خايفه عليك مش ابن عمتي
رامي: ابن عمتك من امتي يلا اتفضلي روحي ومش عاوز اشوفك يا رندا تاني مفهوم
رندا : ليه بس يا باشا دا انا هطتب عنك موضوع انما ايه
رامي: وديني لو نزلتي عني حاجه ل احولك محاكمه عسكريه
……………………..
بعد عده ايام
مهند: محمود شوفت المصيبه الي حصلت
محمود: ايه في ايه
مهند: تعرف مين حط القنبله
محمود: مين
مهند : ……….
محمود : كدا الوضع خطر
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)