رواية المتمردة والثعلب الفصل الثلاثون 30 بقلم كتابات ولائيات
رواية المتمردة والثعلب البارت الثلاثون
رواية المتمردة والثعلب الجزء الثلاثون
رواية المتمردة والثعلب الحلقة الثلاثون
وبدات الضغط علي سلاحها
ليقف الجميع في ذهول من صوت الرصاصه المباغته
مهند : ادهم استعد انا هتوجه ل رامي
ادهم : خليك انت في اتجاهك واطمن علي ريناد انا اتحركت ل رامي وقواته
رامي: رامي مش محتاج مسانده الزمو اماكنكم انتظرو مني اشاره
مهند : بس
رامي: التزم بتعليمات رئيسك يا سيادة الرائد ولا تسيب الفريق والتالي ليك يمسكه
ادهم: تمام
رامي : ادهم اتحرك غطي ضهر فريقي علشان هنهجم بعد وصول مهند ونحاصر
مهند : تمام يا فندم انا قربت علي مركز ش7.5
رامي لم ينتظر الي وصول الامداد وبدا يدخل بسرعه للمغاره
وسقط قلبه عندما سمع صراخ ومشكلل
اعطي اشاره لضابط معه بفسيل معه ان يناوش
دخل وجد ما جعله لا يصدق
ريناد معها شاب مجهول ملثم تشتبك مع سيده و3رجال
اه الرصاصه الي كله سمعها ووقعت قلبه
لاء دا سمعو صوت ضربو عليه نار وطلع تعبان
وصل مهند
بعد اشتباكات ومناوشات تم القبض علي الجميع
لا يخلو الوضع من قتيل وجريح من الطرفين خارج وداخل مكان التسليم
التفجيرفاكرين الي سمعناه في الاجهزة الي في البحر
سيف بلغ ان في قنبله وصلها بجهاز تحكم معاه وراجع كل اوقتها ومزامنتها
تم القبض عليهم وعلشان الموضوع يبان طبيعي فجرو غواصه فارغه في نفس الوقت
وابطلو تسليم الشحنه الخري في البحر
تم حصار الحفله والقبض علي منظمينها
انتهت المهمة بنجاح
للاسف تم اصابه الشاب الملثم
رامي: مين دا
ريناد وهي منهكة ومتعبة جدا من اصابة بسكين في كتفها
دا كان مع العصابه وبيساعدني انا مش عارفه شخصيته بس جالي في الفيلا وقالي انو معانا
رامي: ادهم جهز اسعاف ريناد مصابه اصابه جرح قطعي احنا نازلين انا ربطه بشكل مؤقت
ادهم : علم في انتظاركم والاسعاف في انتظارك
ريناد : رامي انت مش قادر تمشي
مهند : تعالي يا بوس اسند عليا علشان ننزل
رامي : انا كويس يا مهند
ايوة يا ادهم مفيش داعي للاسعاف
مهند: متكابرش يا بوس
بعد نزولهم ادهم ذهب اليهم وهو مبتسم
ادهم: اهلا بالابطال حمد لله علي السلامه يا وحوش
رامي: شوف ريناد يا ادهم انا كويس
ادهم متقلقش انا هشوفها وانت لازم تعمل العمليه فورا
ادهم: انا هعملها في مصر ورايا مهمة مخلصتش لسه
مهند بعدم استيعاب : مهمة ايه يا ثعلب المخابرات دا احنا خلصنا مهمة الموسم بفضلك
ذهب ادهم الي ريناد التي تنزل ببطئ وترفض مساعدة احد
ادهم : اهلا بالبطله اجميله يلا تعالي نطمن عليكي
ريناد : متقلقش يا ادهم انا كويسه دا جدا متقلقش عليا
ادهم : كويسه ايه كل النزيف دا كتفك غرقان دم يا نهار بسرعه المسعفين كرسي للرائد ريناد
وعاد كل الي مكانه بعد القبض علي اكبر عصابة من عصابات المافيا في الشرق
الشخص الذي اصيب كان بالفعل مع المافيا ولكنه لم يستطيع تركهم حتي لا يتم تصفيته
ساعد ريناد بعد ما فعلته تلك القذرة رؤؤل بها فمن الممكن ان تنحرف ولكن يجب ان تعود لمسارك الصحيح يوما
سالي : هي الشخص الي ادي معلومات ل ريناد وكانت خايفه من المافيا ولكن قتل بعض المرهبين لها شجعها
عادت ريناد في حاله مذريه من كدمات وجروح
كذلك اغلب من عاد عاد باصابات ما بين طفيفه وعميقه ولكن تجاح عمليتهم هون كل شئ
………………….
مهاب : بجد يا ناصر هي فين
ناصر : متقلقش هي في المستشفي
مهاب : ليه مالها
ناصر : مفيش مقلقش اصابات بسيط وكدمات بس لو رجعت البيت كدا كاريمان هتقتلنا
مهاب : الحمد لله كدا بقي اديها تليفون علشان تكلم امها يا ناصر
ناصر : سيف معاه كل الاجهزة بس لسه موصلش غرفه العمليات وهيحتاج يرتاح شويه
مهاب : حقه بصراحة الولد دا عبقري
الا اخبار محمود ايه
ناصر : اه تمام برضه مسلمش كام غرزة كدا في دراعه وجنبه ورجله المهم الرجاله كويسين للاسف فقدنا 4بعض العساكر
مهاب : انت عارف يا ناصر بعيد عن الداخليه احنا بنعمل ايه اسرهم ليها راتب شخصي مني
ناصر : كله هيكون تمام يا فندم
…………………………
ناصر داخل المستشفي حمد لله علي السلامه يا ابطال
رامي: ناصر باشا الله يسلمك
ناصر : ولو انكم مدشملين وحالتكم مذريه بس الحمد لله العمليه نجحت وقبضنا علي الجميع وانتظرو تكريم
انا هستاذن انا بقي لان ريناد تعبانه هطمن عليها ولازم ارجع التحقيقات
رامي: تمام يا فندم نجاحنا كله ب دعمك لينا واحنا مش هنمشي الا لو اطمنا علي رائد ريناد
اتفضل يا فندم واحنا منتظرين بره نطمن
محمود : يلا بقي يا رياسه شد حيلك واعمل العمليه علشان تحضر فرحي
مهند: فرح مره واحده مش لما تخطب الاول
محمود: اخطب ايه يا ابني في السن دا انا هروح لسيادة اللوا اقوله كتب كتاب علطول
رامي : يا فرحة ام محمود بيك اخيرا
سيف : وبعد اذن الرياسه انا كمان نويت
مهند : انت يا سيف معقول
محمود: انا متوقع هي مين
رامي: ايه حد نعرفه
سيف : ايوة يا باشا ريم
ادهم : اتاريك كنت مطلع روحها قهوة وسندوتشات والبنت غلبانه
سيف : كنت بختبرها برضه يا باشا مهو لازم اطمن اكل ولا اجوع وانت عارف انا اعز الاكل زي عنيا
رامي: بضحك ولا يبان عليك اصلا الف مبروك يا شباب
ادهم : عقبال عازب الداخليه والمخابرات
رامي : انت الاول يا رفيق
ادهم : يا ابني انا متجوز من كام شهر وقت ما كنت انت في المهمة الاولي بس حبيت اشوف غيرتك علي القطه الشرسه
رامي: ايه يعني متجوز ومنعرفش
مهند: انت الي متعرفش كلنا عارفين
محمود: طول ليل شات معاها عرسان بقي
ادهم : ليك يوم يا ابني انت وهو
انا هسيبكم واروح اطمن علي المريضه العنيده
………………..
الو ايوة يا ماما
كاريمان : ريناد انتي كويسه يا قلبي انتي بخير وحشاني
ريناد: انا كويسه يا قلب ريناد مالك مخضوضه ليه
كاريمان : كل المده دي معرفش عنك حاجه
ريناد: واجبي يا امي وشغلي بس خلاص خلصنا المهمة هطمن علي زمايلي ويومين اكون عندك
كاريمان : هجهز ليكي كل حاجه نفسك فيها يا قلب ماما
ريناد : انا نفسي اشوفك انتي واش اش
عائشه : رينو وحشاني موت
ريناد: وانتي يا اش اش علي فكرة الواد بتاعك مصر يكتب كتاب
عائشه : واد مين وكتاب ايه ان شاء الله
ريناد: اممم محمود يا اش اش بعد ما اتطمرمطنا في المهمة دي عاوز بقي يكتب كتاب وهيفاتح بابا وخالو في كدا لما نرجع
عائشه وانتو هترجعو امتي
ريناد: مستعجله اوي ولا ايه
عائشه : اخص عليكي يا رينو انتي وحشاني وعاوزة اطمن عليكي
ريناد: هنخلص حبة اجراءات هنا وتحقيقات ونرجع لو عاوزة ارجعهولك هو علي اول طياره . ولو ان هياخد مكافاه حلوة اوعي تفرتكيهاله
عائشه : هو كويس
ريناد: اه كويس
عائشه : واخبار رامي دا الي هو بيضايقك
ريناد: ولا حد يجرء يضايق ري مهاب يا امي فوقي
ادهم : انا جيت علشان اشوف
ريناد بسرعه اشارت له بالصمت
طيب يا مامي انتي واش اش انا همشي عاوزني علشان التحقيقات
معلش يا ادهم اصل ماما متعرفش اني هنا
ادهم : لاء ولا يهمك انا استاذنت ناصر باشا قبل ما ادخل
علي فكره رامي بره عاوز يطمن عليكي والشباب عاوزين يطمنو بس رامي اصر عليهم يرجعو علشان السفر
ريناد بتعب وتحاول ان تفتح عيونها ولكن لا تستطيع: انا تعبانه ومحتاجة ارتاح شويه
اعتذر له واشكره وصحيح هخرج امتي
ادهم : للاسف جرحك صعب ومش قبل 3 ايام
ريناد: 3 ايام ايه انا هخرج انهارده
انا بقول تنامي شويه وتاكلي كويس علشان الجرح يلم
هروح ل رامي واضح ان مفعول المهدئ اشتغل
………………
رامي لادهم : هي عامله ايه
ادهم : هي مين
رامي : اااادهم وبعدين انت عارف اني لازم اطمن علي فريقي كله
ادهم : مش هكذب عليك هي حلتها مش كويسه انا اديتها محاليل وهنعلق لها دم بدل الي فقدته واديتها منوم لان في جروح متفرقه في جسمها وحاله من الضعف وكمان الجرح القطعي مش بس غائر دا كان قريب جدا من منطقه خطر
رامي: انا السبب يا ادهم مكنش مفروض اسيبها
ادهم : الجروح مش من الاشتباك للاسف الجروح من قبله وهي متكلمتش وكملت معانا الاجتماعات والمهمة وهي كلها جروح علشان كدا وضعها مش كويس بس هي بتكابر انا فهمت ناصر باشا كل حاجه ورفض اننا نقولها حاجه تقدر تروح انت ترتاح ورانا تحقيقات وسفر
رامي : انا هروح اربي الي عملت فيها كدا
ادهم : رامي انت تعبان ارجو انك تراعي دا
رامي: عن اذنك يا ادهم واه صحيح هي هتصحي امتي
ادهم : مش قبل الصبح روح ارتاح ومتقلقش في حراسه عليها
رامي: ادهم ريناد امانه مش هوصيك
ادهم: روح يا رامي ارتاح وكلم والدتك واخواتك ومتقلقش
يجد رامي تليفونه برقم سري
الو : ايوة يا فندم
يعني مفيش تحقيقات هنا
طيب يا فندم سلام
ادهم : خير يا رامي
رامي : هينقلوهم بطياره لمبني المخابرات علشات ميسبوش فرصه لهروبهم
ادهم: عال يعني التحقيقات في القاهرة ارتاح بقي يا بطل
…………………………………..
رامي : ايوة يا ست الكل انا كويس اهو
ملوك : ايوه يا ضنايا بجد انت كويس
رامي : بجد والله بخير
ملوك : انا كنت هموت من القلق عليك يا حبيبي
رامي: ادعيلي انتي بس يا امي
ملوك دعيالك من قلبي يا نن عيني من جوا
مراد : اه يا بخت الي امه ملوك تفضل تدعيله
رامي: انت بتحسدني علي الدعاء ليا يا بتاع الدبش مهي بتدعيلك طول النهار وتاكل فيك
مراد : اهدا يا باشا انا مش هحسدك انا بس بقر عليك
رامي: ان كان كدا تمام
مراد: وحشني يا كبير هترجع امتي واخبار المزة ايه
رامي: مزة ايه الله يخربيتك هبلغ مراتك تطبق عليك فن لتشريح
مراد : هو الداخليه بقت حماقيه ليه اليومين دول الي اعرفه ان اعصابكم هاديه علي الشعب
رامي: دا الشعب المؤدب مش ابو عين زايغه يا جوز اختي
مراد : انسي اني جوز اختك انا اخوك وابن خالتك يا حبيبي
رامي: ان كان كدا ماشي مراتك فين كدا واخد حريتك
مراد : في المستشفي
رامي : طيب يا مراد هسيبكم بقي علشان يدوب ارتاح شويه
ملوك : ربنا يريح قلبك يا حبيبي
رامي : دعواتك يا امي يلا لا اله الا الله
…………………………..
في مكان اخر
ايوة يا رنوشتي اخبار الواد مصليحي ايه
رنا : مهند حبيبي وحشتني وبعدين امه رنا وابوه مهند هنسميه مصليحي
مهند: يعني هنسميه ايه هيثم اظن
رنا : وماله هيثم دا حتي اسم محترم
مهند: لاء انا هسميه زي ما انا عاوز يلا ارجعي البيت وعاوز بقي المحمر والمشمر
رنا : من عيوني يا قلب رنا
مهند: ايه يا بنتي انتي ما بتصدقي ولا ايه انتي ترتاحي علشان مصليحي
رنا : يوووه يا مهند مصليحي برضه
مهند: طيب ولا تزعلي ترتاحي علشان فلذه كبدي يا ام فلذة كبدي
رنا : متقلقش يا حبيبي كدا كدا ماما هتساعدني وهستناك هترجع امتي
مهند : هلي بكره العصر هكون عندك
رنا : توصل بالف سلامه وتنور بيتك يا ابو مصليحي
مهند : تسلمي ليا يا ام مصليحي
محمود: انا الظاهر جيت في وقت غط
مهند: يا اخي مش تخبط
محمود: دا علي اسس اني داخل غرفه رشا مش غرفه عمليات الداخليه
مهند: طيب يا رنا سلام انتي علشان في حد هنا عاوز يتربي
محمود: علي وضعك يا باشا انا اسف وخرج جري
…………………………………..
سيف : يا ريم انتي يا ريم
ريم: سيف باشا حمد لله علي السلامه
سيف : روحي اعمليلي شكشوكة وفول وامري جوز ارغفه خلينا نتصبر لحد العشا
ريم: سيف باشا انا ضابط شرطه والله مش عسكري خدمه
سيف: هو انتي متعرفيش يا ريم
ريم باستغراب وبراءه : لاء محدش قالي خير
سيف : مش انا طلبت لك عمل مكتبي اداري بعيد عن العمليات
ريم : ليه يا باشا انا عملت ايه غلطت في ايه
سيف : لاء مهو حرم الرائد سيف الدين نصار متطلعش عمليات يا هانم
ريم : ايه يا فندم حضرتك بتقول ايه
سيف : بقول هنتشلك من العنوسه يا بنتي واتجوزك ها عم الحاج فاضي اجيب اهلي من البلد ولا ايه
ريم: ولو اني معترضه علي الانتشال من العنوسه دي وهسكت لانك رئيسي المباشر فقط
بس تمام يا فندم
سيف : يا ايه
ريم: يا سيف
سيف : يعني موافقه ولا اطخ نفسي عيارين وارتاح
ريم: موافقه والله الف سلامه عليك
في اليوم التالي
رامي ينصحي من نومه علي اتصال
رامي : الو ايه حصل امتي دا يا نهار اسود
انا جاي حالا وحاصرو المكان
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)