رواية المتمردة والثعلب الفصل الثامن 8 بقلم كتابات ولائيات
رواية المتمردة والثعلب البارت الثامن
رواية المتمردة والثعلب الجزء الثامن
رواية المتمردة والثعلب الحلقة الثامنة
ريناد: سيبك من لبسي لان دا لبسي الطبيعي في تدريب ومحدش له يفرض عليا حاجة انا كنت عاوزة منك خدمه
محمود: اتفضلي
ريناد: اانا عاوزة انك تساعدني اني اكسب التحدي مع رامي
محمود: يا نهار مش فايت
ريناد : هتقف معايا ولا لاء
محمود: بس لو رامي عرف هتبقي كارثه
ريناد: ومين هيقوله جمد قلبك بس .وهنتسلي شويه بدل القاعده الزفت دي
محمود : ماشي ربنا يستر
ريناد : يعني موافق مهما حصل
محمود : باينه مرار طافح بس اعرف ايه مطلوب مني طيب
ريناد: مفيش انا كل حاجه هقولهالك وقتها
محمود : ودا امتي وهو مانع حد انه يقرب منك اصلا وانهارده هيكون عندك 4 بنات منقيهم يكونو معاكي فوق وممنوع اي حد من الحراسه تطلع الدور بتاعك وبعت يجيب حد يضبط باب علي السلم قال ايه علشان تكوني مطمنه وسط الرجاله
ريناد: متقلقش انت الظاهر مستهون ب ري مهاب ومتعرفش دماغي وهو الي يخاف علي نفسه
الا هو اوضته فين
رامي: مش قولت تسخنو ايه الحوار يا محمود
ريناد : اصل رجلي اتجزعت وكان بفك لي العضله
رامي : واتفكت ولا اقطعهالك واريحك منها
ريناد : لاء بص بقي يا سيادة الرائد كونك الريس هنا ميديش ليك الحق انك تتطالو معايا في الكلام ياريت تلزم حدودك
رامي: وانتي برضه تلزمي حدودك في وقت الراحه تعملي الي عاوزاه انما تدريب التزام اتفضلو دا تحذير لان انتي جديده معايا بعد كدا هتتكدري
ريناد : تمام يا فندم
ونظر الي محمود
محمود : تمام يا فندم انا كنت بساعد زميله
رامي نظر له نظره اخرسته وقاله ياريت تقوم تدرب وانت بقي مش جديد
بدا التدريب ولاحظ مهند ان هناك نظرات خبيثه من ريناد
………………………
عائشه : يا عمتو مش هيحصل معتز دا زي اخويا وكمان معتز دا متربي اوي لاء مش استايلي
كريمان : يا حبيبتي هو دماغكم متركب شمال مش عاجبكم علشان متربي يا هبله
عائشه يا عمتو لاء كمان تحسيه ملزق كدا مش عارفه اصلا احنا لما بنشوفه بنتعصب
كريمان / يا بنتي دا طيب وحنين والراجل الحنين رزق
عائشه : ايوة انا بقي عاوزة رزق يا عمتو نفسي في رزق يالهوي لو رزق يكون طول بعرض بعضلات وعنيه تطلع شرار
كريمان : اه وبقه يطلع نار هتتجوزي تنين يا بنت محمود ولا ايه انتي مش هتنسي جو الروايات دا انتي والمسترجلة الي انا مخلفاها
عائشه : ياااه وعاوزاه مش ابيض عاوزاه مش اسمر مش عارفه اقولك ايه
كريمان: مقلم ولا كاروه قومي انا غلطانه اني قولت تيجي تقعدي معايا علشان ريناد مسافره
عائشه : اه نسيت دي قالت لي اجهز ليها حاجات واي وقت هتعرف تعدي تاخدها هتيجي جري وتمشي انا هروح
عائشه : هتجهزي لها ايه يعني قنابل وديناميت اكيد مش ميك اب واكسيسوري
عائشه : يا عمتو ارحمينا وركزي مع اونكل علي فكره دا داخل علي 60 سنه ودا سن مراهقه متاخرة ومحتاج حنيه ودلع وتركيز بصي يا عمتو انا قريت في روايات ان اغلب الي داخلين علي 60 ممكن حد يضحك عليهم ويخطفهم
كريمان : يا نهار مش فايت قومي بسرعه تعالي معايا
عائشه : علي فين يا عمتو
كريمان هنروح البيوتي سنتر ونشتري حبه حاجات انتي عارفه مش بسوق يلا بسرعه
يا نهار اسود تخطفه يا خيبتك يا كوكي كله الا هوبي ابدا
عائشه : ايوة يا عمتو ركزي معاه وسيبك مننا دا حتي بيقولو انه كمان بيفقد حنان الام والاب والاخوات ولازم حد يعوضهوله
كريمان البسي يا عائشه يلا بسرعه
عائشه : هنروح طيب فين
كريمان : هروح اشوف حنان علشان هوبي يالهوي اتحرقو انتو انشاله ما اتنيلتو اتجوزتو انا هضيع هوبي علشان خاطر بلوتين زيكم في حياتي
عائشع : تضحك بخبث يلا يا كوكي انا جاهزه اهو
000000000000
بعد ايام
ريناد : انتي مين
صفيه : انا صفيه يا انسه جايه انضف اوضتك والباشا مستنيكي تحت
ريناد: وفين نجاة
صفية : لاء مهو نجاه بنضف تحت وكانت بتنضف لوحدها مع امي علي ما انا اخلص امتحاناتي
ريناد: انتي طالبه وفيكي شبه من نجاة
صفيه : انا في دبلوم السنه دي ونجاه اختي الكبيره وابويا الجنايني الي تحت بس بشتغل علشان نفسي اكمل تعليمي
ريناد : طيب يا صفيه انا مش عاوزه تدخلي اوضتي من غير اذني ماشي واي حاجه تسمعيها تشوفيها
صفيه : يا هانم جربيني والله الحمد لله احنا في حالنا
ريناد : انتو هتروحو ولا هتقعدو في الفيلا
صفيه : لاء احنا هنقعد هنا هو يعني الباشا بعد اذنك قال هقعد في الاوضه الي في اخر الطرقة فوق هنا عندك مع نجاة والله مش هنزعجك ولو عاوزه نقعد مع ابويا وامي في الجنينه
ريناد : لايا صفيه الاوضه دي مفيهاش حمام شوفي اوضه تانيه تكون حلوة وبحمام واقعدو فيها علشان ترتاحو انتي ونجاة ولو عاوزة اي حاجه تعالي لي علطول ماشي
صفيه : ربنا يكرمك انتي والله مش هتحسي بينا ابدا
ريناد: لاء البيت بيتكم واعملو الي يريحكم اهم حاجة عندي كلامي يتسمع واوضتي محدش يخطيها من غير اذني
مواعيد صحياني ونومي تخصني في تليفون داخلي هيركب في كل الاوض تعرفي رقمي علشان لو عاوزة حاجه تتصلي عليه مبحبش حد يخبط عليا
صفيه : تمام حضرتك طيب انا خلصت شغل باقي اوضتك اعمل ايه والباشا برضه قال محدش يدخل اوضته خالص هو بينضفها لنفسه
ريناد : ادخلي بس نضفي الحمام وغيري الفوط واخرجي علي ما اكمل لبس
صفيه : طيب امي بتسال لو في اكل معين بتحبيه
ريناد : هي اكلها كله حلو بس انا مباكلش مقلي انا هقولها علي الي باكله لما اشوفها خلصي بسرعه علشان انزل
0……………………………
ندا : انت هتسيبني وتمشي يا مهند
مهند : متصعبيش الامور يا ندا انتي عارفه طبيعة شغلي
ندا : عارفه
مهند: طالما عارفه بتعيطي ليه
ندا : بخاف عليك يا مهند بموت كل ماموريه بحس اني روحي بتروح مني من اول ما تنزل لغاية ما ترجع لازم تتصل بيا مينفعش تسيب تليفونك وقتها كنا مخطوبين ما بالك دلوقتي
مهند: ندا حبيبتي الاوامر كدا وادعيلي اقعدي صلي وادعيلي مش عاوز ارجع الاقيكي دبلانه المهم تروحي تقعدي عند مامتك متقعديش لوحدك
ندا ك انا مش هقفل بيتنا يا مهند وامشي هزورها وارجع
مهند : طيب هتباتي لوحدك
ندا : هخلي اختي تقعد معايا ومتتاخرش عليا
مهند : انا لازم امشي انا كنت جاي اخد حاجات ومش هقدر اتاخر خلي بالك من نفسك
ندا : متشغلش بالك عليا خلي انت بالك من نفسك لا اله الا الله
مهند: محمد رسول الله
………………………………
محمود : ريناد خدي جبت الي اتفقنا عليه اهو
ريناد: طيب هو منبه علي الشغالين محدش يدخل اوضته وهو هينضفها هنعمل ايه
محمود: اه رامي متعود يرتب حاجاته بنفسه ويرتب اوضته بنفسه هو اصلا قاعد لوحده ومعتمد علي نفسه
ريناد: طيب والحل
محمود: لاء اتصرفي انا اصلا مليش دعوة انا مش مستغني عن عمري
ريناد : طيب هقولك نديله بره تكلمه في اي موضوع وانا هتصرف بس متسيبوش الا لما اديك اشاره
محمود: انا شكل اخرتي علي ايدك
ريناد: محمود انا اختك برضه مش كدا ولا ايه
محمود : طيب بسرعه
سيف: انتو بتعملو ايه
ريناد: سيف فين السنترال الداخلي انا مبحبش خبط علي اوضتي وكمان مفروض ان توصيلات جاهزة من يومين
سيف : ايوة بس رامي باشا هو الي قال الجناح بتاع سيادتك اخر حاجه تركب علشان بنجمع اي حاجه فيه وهندخل نعملها مرة واحده
محمود: مش انا لسه قايل ان دي تعليمات
ريناد: طيب اتكلم معاه يا محمود علشان عاوزة اخلص
محمود : طيب يا سيف روح شيك علي اجهزة الانذار انت
سيف : حاضر ولو اني مش مرتاح ليكم بس تمام يا فندم وانصرف
ريناد: مش ممكن الواد دا مش بلعاه
محمود : دا غلبان جدا وطيب سيبك منه انا هنادي ل رامي وانتي تنجزي
………………………….
رامي : طيب يا رجاله احنا هنتمرن علي ما مهند يجي وبعدين راحة ساعتين واجتماع
ريناد: انا كنت محتاجه اروح البيت اجيب حاجات
رامي: هو ايه موضوع كل واحد عاوز يروح البيت يجيب حاجات كل شويه
ريناد : انا مش هتاخر مسافه الطريق
رامي : يعني هنضيع يوم انتي ناسيه ان انتو من التجمع والطريق من هنا في اكتوبر للتجمع بياخد اد ايه
ريناد: لاء متقلقش انا هنزل قبل الفجر بيكون فاضي وارجع علطول
رامي : يا سيادة الرائد الفجر في الضلمه دا معاد نوم ومش معاد امان تروحي فيه لوحدك
ريناد: امان ايه ومعاد نوم ايه يا فندم انت ناسي اني رائد شرطه الكلام دا للبنات المتدلعه مش احنا الي روحنا علي كف عفريت
محمود: خلاص يا فندم انا هوصل الرائد ريناد وارجعها لان انا كمان محتاج حبه نواقص وعلي ما تجيب حاجاتها اكون خلصت
رامي بدانا شغل اشمعنا وانت يا سيف مش ناقصك حاجات وعاوز تروح
سيف : لاء يا باشا انا اصلا معنديش حاجه بحتاجها غير لبسي وبرامجي وادواتي ودول معايا وانا علشان اروح فيها يومين اطمن انا مع سيادتك
رامي : يلا علي التدريب
علي ما مهند يجي
مهند: انا وصلت يا فندم وجاهز علي التدريب
رامي : طيب يلا بينا
…………………………….
التدريب طبعا لا يخلو من مضايقات بين رامي وريناد ومحاوله انه يتعامل ببرود معاها وهي مستفذه
الفجر
محمود: جاهزة يا ريناد
ريناد : اه بس برن علي عائشه تطلعلي الشنطة علشان منتاخرش
مش مهم هطلبها في الطريق
في الطريق
محمود: انتي مش هتشوفي مامتك
ريناد : لاء لو شفتها هتعيط وتفتح محزنه وهي مش بتتحمل اصلا
محمود : مفيش مشكله احنا لسه بدري معاد اول تدريب انهارده الساعه 10 الصبح رامي ضبطها علشان نخلص
ريناد: رامي دا بارد برود تلاجه
محمود: طبيعه شغله كدا لازم يتحكم في اعصابه علشان يكون سريع البديهة واي كارثه يفكر فيها
ريناد : الله يكون في عون مراته وولاده
محمود : لاء رافض الموضوع دا وشايف انه بلاش يجيب ولاد ييتمهم علشان كدا بيشتغل بقلب اسد معندوش حد يخاف عليه
محمود: ها كلمتي البيت
ريناد: بعت ل عائشه بنت خالي هي قاعده مع ماما تونسها
وصلنا هخلي عائشه تطلع لي الشنطه
……………………….
مهاب : ايه يا عائش راحه فين
عائشه : دي ريناد جاي تاخد شنطة وماشيه يا اونكل
مهاب : خرج بره ريناد حبيبتي
ريناد : بابا انت هنا وحشتني اوي دا الرائد محمود زميلي في المهمة جاي علشان ناخد الحاجات
مهاب : اهلا محمود اتفضل تعالي
محمود ادي التحيه العسكريه : اهلا يا فندم العفو الرائد ريناد تتفضل وانا في انتظارها بره
مهاب : الرسميات دي في الشغل انت هنا ضيفي وفي بيتي تعالي ادخل
ريناد: احنا مستعجلين يا سيادة اللواء انت عارف
مهاب : لسه بدري ادخلي مامتك هتزعل اوي لو مشيتي من غير ما تشوفك وانتي عارفه
تعالي يا محمود ادخل
ريناد : عيشه يا قلبي وحشاني
عائشه : وجع في قلبك اسمي عائشه يا زفته الله يخرب بيتك
ريناد : دي مقابله برضه
عائشه : انتي معاكي ضيوف
ريناد : دا الرائد محمود زميلي
محمود: اهلا وسهلا يا فندم
عائشه : اهلا ب حضرتك
مهاب تعالي يا محمود
ادخلي يا ريناد صحي مامتك وجهزو فطار وانتي يا عائش شوفي الضيف يشرب ايه علي ما الفطار يجهز
محمود: : ابدا يا سيادة اللواء انا مش عاوز اتعبكم الانسه
مهاب : لاء عائش بتعمل قهوة تجنن مفيش منها تحب تجرب شوفي يا عائشه يشرب ايه وانا هروح استعجل ريناد وكريمان
محمود: ياريت قهوة مضبوط
عائشه : محوجه ولا ساده
محمود: الي موجود وكفايه هنتعب حضرتك يا انسه عائشه
عائشه : عن اذنك
……………………………….
ريناد :اهو انا جايه وانتي نايمه علشان متعيطيش كدا
كاريمان : انا خايفه عليكي يا قلبي مليش غيرك
ريناد: وانا زي القرده اهو اطنطط علشان تطمني اهو اهو
تضحك كريمان يا حبيبه قلبي ربنا يسلمك من كل شر
مهاب :ك خلصو وصلة النكد دي ويلا الضيف بره
كاريمان : ضيف مين
مهاب : رائد زميل بنتك كان بيوصلها يلا جهزو الفطار بسرعه وانتي يا ريناد تعالي عاوزك
ريناد: ايوه يا بوص خير يا قلب ريناد وحشتك مش كدا
مهاب : يا بنتي ارحميني انتي متربيه فين
ريناد : في الاقسام والسجون طبعا دا عاوزة سؤال
مهاب : عامله ايه في المهمة
ريناد: ميت فل يا باشا متقلقش بنتك من اجدع ضباط الداخليه وانت عارف
مهاب : ريناد الموضوع مش متحمل اخطاء كلام رامي يتسمع بالحرف بلاش عند وخلي بالك رامي صعب بس شغله مفيش منه كل شغله نضيف وقلبه ميت
حمايتك وحماية فريقه من اولوياته متتهوريش
ريناد: تمام يا فندم ممكن بقي اروح اساعد كوكي علشان منتاخرش وناخد عقاب من سي حيطه الي بيتامر علينا دا
مهاب : مفيش فايده لسه بقول ايه وانتي بتقولي ايه يلا روحي
…………………….
ريناد : ايه يا ست عائش خلصتي القهوة
عائش : ريناد هو مين دا
ريناد: محمود ؟ دا زميلي في المهمة واه امه عاوزة تجوزة وبتدور له علي عاروسه وغمزت لها ايه تحبي اصاحبلك امه
هائشه : اتلمي وروحي ساعدي عمتو
ريناد: انتي حره . عموما هو مش ضابط شاطر وابن ناس صحيح هو ولا بلاش
عائشه : هو ايه كملي
ريناد : هروح اساعد كوكي
………………………..
في الفيلا
رامي كله يصحي لازم اعرف مين عمل كدا علشان مش هتعدي بالساهل
فين الباقيين
كله انهارده متكدر
سيف : يا نهار اسود مين قلبه ميت وعمل كدا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتمردة والثعلب)