روايات

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الجزء الأول

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني البارت الأول

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الحلقة الأولى

فلاش باك سريع علي اخر احداث الجزء الاول .
******
سهام : شوفتي يا عايدة سامي بيتعامل معايا ازاي ؟!!
عايدة : ازاي ؟
سهام : طول اليوم بيتعامل معايا عادي جدا قدام الناس والاولاد واول لما ندخل اوضتنا بيكون حد تاني مش بيتكلم لحد ما يخرج يروح شغله الصبح .
عايدة : معلش يا سوسو الصدمة كانت شديدة عليه ولو حد تاني متهور كان ممكن عمل فيكي حاجة او علي الاقل طلقك وكان ممكن يفضحك .
سهام : لكن انا بحبه ومش قادرة علي بعاده بالشكل ده !!!
عايدة : بصي يا سوسو انا زي اختك واكبر منك وفاهمة الدنيا عنك ، سامي بيحبك وعلاقتكم هترجع تاني زي الاول واحسن ، انا متأكدة لكن الموضوع كله مسألة وقت مش اكتر ، علفكرة انا عرفت ان اللي اسمه وائل المحكمة حكمت عليه ب٣ سنين سجن .
سهام : مش عايزة اعرف عنه حاجة ، دي كانت صفحة قذرة في حياتي والحمد لله خلصت منها .
عايدة : الحمد لله ، حاولي تهتمي بسامي اكتر ، واكيد مع الوقت الامور هترجع بينكم زي الاول واحسن كمان .
سهام : انا بحاول اعمل اي حاجة سامي بيحبها لكنه بيمنعني ، بحاول اقرب منه بأي طريقة وهو بيبعد .
مرت الشهور شهر ورا شهر والجفاء بيزيد بين سهام وسامي .
وفي يوم ذهبت عايدة وكانت حزينة عند سهام وبمجرد ما سهام شافتها سألتها : مالك يا عايدة ؟؟ شكلك متغيرة اوي ليه ؟!!!
عايدة : اتخانقنا تاني انا وصلاح جوزي وسبت له البيت وروحت عند بابا .
سهام : طيب معلش ، هيرجع يصالحك تاني زي كل مرة ، انتوا الاتنين مش بتقدروا تستغنوا عن بعض .
عايدة : بنتصالح ويرجع زي ما هو عصبي جدا مبعرفش اتكلم معاه خالص ، وبيشك فيا يا سهام .
سهام : مش شك يا حبيبتي ، هو بس بيغير عليكي زيادة عن اللزوم .
عايدة : وانا ذنبي اي ؟
سهام : طيب انا هتكلم مع سامي علشان يكلم صلاح جوزك يحاول يغير من نفسه شوية .
عايدة : قوليلي يا سهام انتي وسامي عاملين اي دلوقتي ؟ العلاقة بينكم رجعت لطبيعتها ولا لسه واخد نفس الموقف معاكي ؟
سهام : لسه يا عايدة زي ما هو وانا كل يوم بتحرق وهو مش حاسس بيا .
عايدة : كده بصراحة كتير اوي !! انا لازم اتكلم معاه .
سهام : ياريت يا عايدة .
عايدة اتصلت بسامي علشان تقرب بينه و بين سهام تاني وتنهي الجفاء اللي كل يوم بيزيد بينهم …
عايدة : ازيك يا سامي عامل اي ؟
سامي : الحمد لله بخير ، اخبارك انتي اي يا عايدة و اخبار صلاح جوزك اي ؟
عايدة : الحمد لله بخير ، بس بردو لسه فيه مشاكل بيني وبين صلاح ، وانت عارف صلاح عصبي زيادة عن اللزوم ودايما بنتخانق .
سامي : معلش ، البيوت كلها كده .
عايدة : طيب بمناسبة ان البيوت كلها كده بقي ، مش كفاية يا سامي بعاد بينك وبين سهام ، والله هي بتحبك ، حرام عليك كده !!
سامي : حرام عليا !! ليه ؟ انا عملت اي ؟
عايدة : عدا علي مشكلتكم اكتر من سنة ونص وانت لسه واخد نفس الموقف ومش عايز تسامحها !!!
سامي : اتكلمي معايا بصراحة يا عايدة ، هي قالتلك اي ؟
عايدة : قالتلي انك لسه مخاصمها و العلاقة بينكم قدام الناس انما بينك وبينها بتحسسها انها غريبة عنك ، علفكرة سهام بتحبك وعايزة ترضيك بأي طريقة لكن انت اللي مش عايز تديها الفرصة دي وبتمنعها !!
سامي : هي اللي اشتكيت لك ؟؟؟
عايدة : سهام مش كلمتني لوحدها ، انا اللي سألتها وعلشان كده اتكلمت معايا بصراحة .
سامي ” بغضب ” : وازاي سهام تطلع اسرارنا دي بره بالشكل ده ؟!!!
عايدة : هي مش كانت تقصد تطلع اي اسرار بينكم ، انا اللي سألتها وضغطت عليها وهي ردت عليا .
سامي : طيب خلاص يا عايدة مادام هي دخلتك وسيط بينا احب اقولك رسالة توصليهالها .
عايدة : لأ يا سامي ، اي حاجة عايز تقولهالها كلمها انت بنفسك ومش تدخل اي حد بينكم حتي لو كان الحد ده انا .
سامي : هي اللي دخلتك بينا يا عايدة ، بعد اذنك قولي لصحبتك سهام ان موقفي معاها مش هيتغير ، و ده كلام نهائي ومش هتكلم في الموضوع ده تاني ، وعلفكرة انا قبل كده عرضت عليها الطلاق لو مش هتقدر تتأقلم علي الوضع ده وهي اللي رفضت الطلاق وقتها ، تبقي تتحمل بقي .
عايدة : انت ليه مش عايز تفهم انها بتحبك وأني انا اللي سألتها وضغطت عليها ، وعلفكرة المفروض اننا كلنا اصحاب ونحاول نحل مشاكل بعض ولا كلامي غلط ؟؟؟
سامي : ايوه اكيد طبعا .
عايدة : وبالمناسبة بقي عايزاك تتكلم مع صلاح جوزي .
سامي : بالنسبة للكلام في موضوعي انا وسهام منتهي خلاص يا عايدة ، قوليلي بقي عايزاني اتكلم مع صلاح جوزك بخصوص اي ؟؟
عايدة : بخصوص اني تعبت من كتر المشاكل بينا وعصبيته اللي مش قادرة اتحملها اكتر من كده .
سامي : لكن دي مشاكل بينكم هتدخل انا فيها بصفتي اي ؟؟
عايدة : يا سامي انا سايبة البيت وعند اهلي من اسبوع ، ومش عايزة بيتي يتخرب ، وانت الوحيد اللي ممكن تتدخل بصفتك صديق ليا ولصلاح ، وانا اللي بطلب منك انك تتدخل لأننا قربنا نوصل لطريق مسدود .
سامي : يااااه ، للدرجادي ؟؟
عايدة : ايوه واكتر كمان يا سامي ، انت متعرفش حاجة !!! صلاح بيشك فيا وشكه ده هيدمره ويدمرني انا كمان ويدمر حياتنا كلها .
سامي : طيب انا هتكلم مع صلاح وباذن الله هحاول اصلح ما بينكم .
سامي اتصل بصلاح زوج عايدة وطلب منه يتقابلوا .
سامي : مالك يا صلاح زعلان مع عايدة ليه ؟؟
صلاح : هتجنني يا سامي !! عايدة هتجنني خلاص !!!!!
سامي : عايدة ؟؟ مش ممكن !!! دي مراتك دي ست محترمة وجميلة وعاقلة ومتزنة وقبل كل ده بتحبك وعايزة تعيش معاك في هدوء ونفسها تحافظ علي البيت .
صلاح : هتجنن يا سامي بسبب الغيرة عليها ، وكل ما تعرف اني بغير عليها بتعمل حاجات تستفزني اكتر ، زي ما تكون بتحاول تضايقني وخلاص .
سامي : لا يا صلاح ، انت اكيد فاهم غلط ، عايدة بتحبك بجد وعمرها ما تقصد تضايقك ابدا اكيد انت اللي بتفهم تصرفاتها غلط .
صلاح : وانا كمان يا سامي بحبها ، ولو مش بحبها مش هغير عليها .
سامي : يبقي خلاص تعقل كده وتبطل عصبية .
صلاح : طيب انا هقولك يا سامي ، هي عارفة اني بغير عليها لما تكلم اي راجل ورغم كده كلمتك يا سامي وحكتلك علي المشاكل اللي بينا !!! تقدر تقولي هي ليه مش كلمت سهام مراتك مثلا ؟؟ ولا قاصدة تضايقني !!
سامي : انت اتجننت يا صلاح ؟ انت هتغير علي عايدة مني انا ؟ معقول تفكر اني ممكن ابصلها !!!
صلاح : معلش يا سامي ما انت راجل بردو ومن حقي اغير عليها منك او من اي راجل ؟؟
سامي : لا يا صلاح انا هعتبر نفسي مش سمعت الكلام الأخير ده دلوقتي علشان مزعلش منك ، انت كده هتخرب بيتك ، لازم تغير طريقة تفكيرك دي اللي هتضيع كل حاجة .
صلاح : مش قادر يا سامي .
سامي : يبقي كده بتحكم علي جوازكم بالفشل .
صلاح : طيب يا سامي انا هحاول اتغير ، بس ارجوك قول لعايدة ترجع البيت ، ولا اقولك بلاش تكلمها انت ، كلم مراتك سهام هي تقولها .
سامي : بردو يا صلاح ؟؟ مفيش فايدة فيك !!! ماشي هكلم سهام تقولها ترجع ، بس لازم تتغير يا صلاح ، فاهم لازم تتغير !!
سامي راح البيت و قعد يتغدا مع سهام والاولاد وبعدها قالها : علفكرة عايدة كلمتني النهاردة بخصوص مشكلتها مع جوزها وطلبت مني اتدخل واصالحهم .
سهام : هي فعلا بتحبه اوي زي ما انا ب ……
سامي ” قاطعها ” : المهم انا اقنعته انه يحاول يتغير معها علشان حياتهم تستمر وهو اقتنع وطلب انك تكلميها علشان ترجع البيت .
سهام : طيب يا سامي انا هكلمها بعد الغدا .
سامي : علفكرة .
سهام : نعم ؟؟
سامي : بخصوص اسرارنا اللي انتي طلعتيها بره يا هانم وحكيتي لعايدة عليها .
سهام : لا مش طلعت اي اسرار بينا بره .
سامي : طلعتي اسرارنا وقولتيها لعايدة ، عموما أنا بعتلك الرد معها لما تكلميها هتعرفي منها .
سهام : انا مش خرجت اسرارنا ، انا كنت ب …..
سامي ” مقاطعا ” : ملوش لزوم الكلام ، خلينا نكمل غدانا .
وبعد الغدا سهام مسكت الموبايل واتصلت بعايدة .
سهام : ازيك يا عايدة ، علفكرة سامي اتكلم مع صلاح وفهمه غلطه وصلاح وعده انه هيتغير وعايزك تروحي بيتك .
عايدة : لأ ، مش هروح البيت غير لما صلاح بنفسه ييجي يعتذر ويصالحني وبعدين اروح معاه .
سهام : بلاش تعاندي و تنشفي دماغك ، روحي بيتك يا عايدة .
عايدة : لأ ، هو لازم يعمل اللي بقولك عليه ده .
سهام : بصراحة انا شايفة ان عنادك ده ملوش لزوم ، خصوصا ان انتي عايزة ترجعي بيتك .
عايدة : مش عناد ولا حاجة ، لكن هي دي الاصول .
سهام : طيب يا عايدة انا هقول لسامي يكلمه .
عايدة : ماشي يا سهام ، المهم بقي انا عندي خبر ليكي مش حلو .
سهام : بخصوص كلامك مع سامي عن مشكلتي معاه ؟؟؟
عايدة : لأ ، فيه خبر تاني لكن اسوأ من ده كمان .
سهام : استر يارب ، فيه اي يا عايدة قلقتيني ؟؟؟
عايدة : وائل خرج من السجن .
انقبض قلب سهام للحظات ثم قالت : وانا اعمله اي ؟ يخرج ولا ميخرجش ده شئ مش يخصني ابدا !!!
عايدة : وائل اتصل عليا يا سهام !!!!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتعة الحرام الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى