روايات

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث الفصل التاسع 9 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث الفصل التاسع 9 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث الجزء التاسع

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث البارت التاسع

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث
رواية المتعة الحرام الجزء الثالث

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث الحلقة التاسعة

سامي : بردو يا سهام الوظيفة دي مش هتنفعنا .
سهام : طيب ناوي تعمل ايه ؟؟ الفلوس اللي معانا قربت تخلص !!
وقف سامي يفكر قليلا وقال
: انا فكرت كتير لقيت فكرة جميلة جدا ممكن تخلينا نعيش عيشة ممتازة لكن عارف انك هترفضي .
سهام : ايه هي الفكرة دي ؟؟
سامي : انك تبيعي الارض وبفلوسها نعمل مشروع كبير نعيش منه .
سهام : أبيع الارض ؟!!!!
سامي : ايوه هو ده الحل الوحيد يا حبيبتي .
سهام : مستحييييييل .
سامي : مستحيل ليه يا سهام ؟
سهام : علشان دي ارض ماما وهي كانت رافضة طول عمرها تبيعها .
سامي : لكن مامتك الله يرحمها توفيت دلوقتي ، وانتي و يسري اخوكي اللي ورثتوا الارض ، وانتوا احرار فيها تبيعوها او لأ .
سهام : لا طبعا ، الارض اللي ماما عاشت طول عمرها محافظة عليها مش ممكن افرط فيها بسهولة وابيعها .
سامي : يا حبيبتي هو انتي هتبيعيها وتصرفي فلوسها علي الاكل والفسح ؟!! ده انتي هتبيعيها وهنعمل مشروع بفلوسها ، وهنعيش من ارباح المشروع والمشروع مسيره يكبر وهتلاقي حياتنا بقيت في حتة تانية .
سهام : يا حبيبي دي احلام مش اكتر ، انت بتحلم انك تعمل مشروع ويكسب ويكبر انما الحقيقة غير كده .
سامي : ايه هي الحقيقة يا سهام ؟
سهام : الحقيقة انك لما تعمل مشروع معرض للنجاح او الفشل ، للمكسب او الخسارة ، يعني ممكن بردو المشروع يفشل .
سامي : بلاش تكسري احلامي وتهدديني بالفشل ، ان شاء الله هننجح مادام بنعمل كل اللي علينا ونتوكل علي ربنا وندعيه يوفقنا .
سهام : المشكلة الاساسية مش في ان المشروع ينجح او يفشل .
سامي : اومال المشكلة في ايه ؟
سهام : المشكلة ان مبدأ بيع الارض نفسه مرفوض .
سامي : خلاص يا سهام انتي حرة ، مش هجبرك علي حاجه انتي رفضاها .
انتهت المناقشة بين سامي وسهام ولكن استمر سامي في غضبه !!
حاولت سهام تبرير موقفها برفضها بيع الارض عدة مرات ولكن سامي كان يري ان بيع الارض وعمل مشروع خاص هو السبيل لحياة افضل .
واستمرت رحلة بحث سامي عن عمل من جديد ولكن بلاجدوي !!
عادت شاهي لمحاولة الاتصال ومراسلة سامي !!
ومع تكرار رسائلها المستمرة رد عليها سامي : عايزة ايه يا شاهي ؟
شاهي : انت عارف يا قلب شاهي ، عايزاك ترجع تحبني زي الاول .
سامي : وانا قولتلك اني خلاص ندمت علي الغلطة اللي غلطناها .
شاهي : بتسمي حبنا غلطة ؟!
سامي : طبعا غلطة واكبر غلطة كمان واكبر حرام وربنا يغفرلنا ويسامحنا علي اللي حصل بقي .
شاهي : انت ليه عايز تعذبني ؟!
سامي : انا مش بعذبك ، انا بس بفوقك من تفكيرك الغلط .
شاهي : انا هقولك حاجة يا سامي وافهمها زي ما تحب ، انا عمري ما حبيت حد زي ما حبيتك علشان كده عمري ما هسيبك ولا هبعد عنك ابدا .
سامي : وليه انا ؟ اشمعني انا ؟! انتي متجوزة ، ممكن تحبي جوزك !! ولو مش بتحبيه وعايزة تعيشي قصة حب في الحرام انتي جميلة جدا واكيد كتير معجبين بيكي ولو عايزة تحبي ممكن تحبي الف واحد غيري !!
شاهي : انا حبي ليك نساني كل حاجة ومش بقي يفرق معايا اي حاجة في الدنيا الا انك تكون جنبي مهما حصل ، وانا عارفة انك انت كمان نفسك تكون قريب مني .
سامي : مين اللي قالك كده ؟
شاهي : شايفة ده في عينيك .
سامي : لأ ، مش حقيقي .
شاهي : لأ يا سامي حقيقي اوي كمان ، بأمارة لما وقفت جنبي لما نشأت كان تعبان .
سامي : لأ ، انا عملت كده بحكم الجيرة مش اكتر ، وبالمناسبة بقي انتي كان واضح عليكي اوي في المستشفي انك مش زعلانة علي تعب جوزك .
شاهي : مين اللي قال كده ؟
سامي : انا اخدت بالي وسهام كمان اخدت بالها اوي .
شاهي : سهام مراتك دي مش سهلة ، انا مش عارفة انت متحملها ازاي ؟!
سامي : سيبك من سهام دلوقتي و ركزي في حياتك .
شاهي : انا مش هركز الا معاك انت .
سامي : طيب اقفلي يا شاهي دلوقتي علشان انا في البيت وسهام بتبص عليا اوي وعايزة تعرف انا بكلم مين .
سهام : انت بتكلم مين يا سامي ؟
سامي : لا ابدا ، ده واحد صاحبي كان بعتلي رسالة وبيسألني اذا كنت لقيت شغل ولا لسه .
سهام : بمناسبة الشغل ناوي تعمل ايه ؟
سامي : اهو لسه بدور علي شغل .
سهام : الفلوس اللي معانا تقريبا خلصت مش هتكفينا لغاية اخر الاسبوع .
سامي : وانا اعمل ايه ؟
سهام : اتصرف يا سامي ، يعني انا اللي هقولك تعمل ايه !!!
سامي : مفيش قدامي الا اني استلف اي مبلغ من اي حد نمشي نفسنا لغاية ما الاقي شغل مناسب .
سهام : ياااه للدرجادي ؟!! الكاتب عادل عبد الله
سامي : طيب وهعمل ايه ؟ انا قولتلك علي الحل اللي يحل كل مشاكلنا وانتي اللي مصممة علي اللي في دماغك !!!
سهام : تاني يا سامي !! هنتكلم في نفس موضوع الارض تاني ؟؟
سامي : خلاص يا سهام ، مش هنتكلم في حاجة ، سبيني بقي علشان افكر اشوف استلف من مين فلوس نمشي نفسنا بها .
جلس سامي يخاطب ضميره ويقول لنفسه ” شوفت يا سامي أخرة القذارة اللي عملتها مع الست دي وصلتك لفين ؟! سيبت شغلك و صابك الفقر ومش لاقي تصرف علي بيتك و بتدور علي حد تستلف منه فلوس تأكل عيالك منها !! ”
ثم عاود الرد علي نفسه ” بس يا واد يا سامي دي كانت ست اخر دلع !! رهيبة كلها جمال وانوثة عمرك ما شوفتهم قبل كده !! ”
ثم قال لنفسه ” يخربيت تفكيري !! لسه لغاية دلوقتي بتفكر في الارف ده ؟! المفروض تكون اتعلمت من اللي فات ، مش ترجع تفكر فيها تاني !!! ”
واثناء ذلك قاطعت سهام تفكيره وقالت له : ايه رأيك تشتغل تلي سيلز زي شاهي جارتنا ؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتعة الحرام الجزء الثالث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى