روايات

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث الفصل الرابع عشر 14 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث الفصل الرابع عشر 14 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث الجزء الرابع عشر

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث البارت الرابع عشر

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث
رواية المتعة الحرام الجزء الثالث

رواية المتعة الحرام الجزء الثالث الحلقة الرابعة عشر

واثناء وجوده في العمل فوجئ سامي بشاهي تتصل به اتصالات متتالية !!
تجاهلها وترك هاتفهه ثم وجد منها رسالة تقول ” كلمني ضروري جدا دلوقتي حالا ” !!
رد سامي عليها برسالة ” عايزة ايه مني ؟ ”
فاتصلت به شاهي مرة اخري !!
سامي : ايوه خير ؟؟
شاهي : انت بتكلمني كده ليه يا سامي ؟؟
سامي : مش موضوعنا ، قوليلي انتي دلوقتي عايزة ايه ؟؟
شاهي : تاني يا سامي ؟؟ انت بتكلمني كأني بشحت منك !!!
سامي : لا مش بتشحتي ، لكن احنا كنا اتفقنا اننا نقفل علي كلامنا مع بعض وكل واحد يشوف حياته ، معرفش انتي دلوقتي بتكلميني تاني ليه ؟
شاهي : لأ متفقناش علي كده .
سامي : لأ اتفقنا علي كده بأمارة لما قولتلك اننا غلطنا غلطة وكويس اوي ان ربنا سترها معنا و مش لازم الموضوع يتطور اكتر من كده .
شاهي : انت قولت لكن انا موافقتش .
سامي : وانا مالي توافقي ولا متوافقيش ، دي حاجة ترجعلك .
شاهي : لا طبعا ، مالك ونص كمان .
سامي : يعني ايه ؟؟
شاهي : يعني انت متعرفش انا عملت ايه علشان خاطرك .
سامي : مش عايز اعرف .
شاهي : لأ لازم تعرف .
سامي : مش عايز اعرف حاجة .
شاهي : لازم تعرف اني قتلت جوزي علشانك .
سامي : بتقولي ايه ؟؟؟؟؟؟
شاهي : بقولك انا موتت نشأت علشان نبقي انا وانت لبعض .
سامي : يا نهارك اسود !!! انتي بتقولي ايه ؟
شاهي : زي ما سمعت كده .
سامي : طيب اقفلي اقفلي دلوقتي .
اغلق سامي هاتفهه ووضع يده علي رأسه غير مستوعب لما قالته شاهي !! وظل يفكر في هذه الكارثة التي لم يتوقعها ابدا !!!
ظل سامي يفكر لساعات في كيفية التصرف .
فكر سامي بأحتمالية ان تكون شاهي تدعي ذلك حتي تحكم سيطرتها عليه ، فعاود الاتصال بها وسألها : انتي الكلام اللي قولتيه دي حقيقي ولا بتقولي كده علشان ارجعلك ؟
شاهي : وهو معقول اني هقول علي نفسي كده وهو مش حقيقي ؟!
سامي : ولما كلامك حقيقي فعلا ازاي مفيش حد اكتشف كده ؟
شاهي : مين اللي هيكتشف ؟
سامي : الدكتور اللي اخرج له شهادة الوفاة مثلا .
شاهي : نشأت مات بطريقة مش ممكن تظهر ابدا .
سامي : ازاي ؟
شاهي : ازاي دي بتاعتي انا بقي ، المهم دلوقتي خلي في علمك اني بعد ما عملت اللي عملته مش هسمحلك تبعد عني .
سامي : انتي مفيش قدامك غيري ؟!!! ده الف واحد يتمني منك نظرة بس اشمعني انا اللي متمسكة بيا بالشكل ده ؟!
شاهي : انا مليش دعوة بألف واحد ولا حتي مليون واحد انا مش عايزة غيرك انت .
سامي : ليه ؟
شاهي : القلب وما يريد بقي .
سامي : وانا قولتلك قبل كده وهقولك تاني انها كانت غلطة وربنا سترنا ومش هكررها تاني .
شاهي : حتي بعد ما عرفت اللي انا عملته علشانك ؟
سامي : انا مليش دعوة بالمصيبة دي !! انا من قبل ما تعملي كده بفترة طويلة وانا بقولك ابعدي عني ، مش يخصني بقي تكوني قتلتي جوزك ولا لأ !! ده شئ يخصك لوحدك !!!
شاهي : ده اخر كلام عندك يا سامي ؟
سامي : ايوه اخر كلام وبعد اذنك تمسحي رقمي من تليفونك ومسمعش صوتك ولا اشوف رسايلك تاني .
شاهي : ماشي يا سامي ، هتندم انك قولتلي كده ، سامع ؟؟ هتندم .
فوجئ مروان بسامي متوتر بشكل غير طبيعي فسأله : مالك يا سامي ؟ شكلك متوتر اوي كده ليه ؟!
سامي : لا ابدا ، مشكلة صغيرة .
مروان : لا شكلها مش صغيرة ابدا !! لو مش عندك مانع احكيلي يمكن اساعدك .
سامي : صدقني مشكلة صغيرة في البيت ، مش مستاهلة .
مروان : طيب ياريت تنسي مشاكلك دي بقي مادام مش مستاهلة علشان بكره هنبدأ شغلنا اللي بجد بقي وهنوقع عقد مهم اوي مع شركة كبيرة هناخد شغل مدته مش اقل من ست شهور .
سامي : ما شاء الله ، ربنا يبارك .
مروان : وشك حلو عليا يا سامي الشغل ده حجمه كبير ومكنتش اقدر اخد شغل زي ده بمكتبي الصغير .
سامي : ان شاء الله هيكون وشنا حلو علي بعض ونكبر شغلنا طول ما نيتنا خير بس انت قول يارب .
عاد سامي من عمله وفي الطريق كان تفكيره كله في كلام شاهي له !!
خطر في باله أن يقوم بأبلاغ الشرطة عنها حتي يقتص منها القانون ولكنه عاد وخاف من أن تورطه معها في جريمتها لو ادعت أنه شريكا لها !!!
لا يعلم كيفية التصرف معها خاصة بعد تهديدها له بأنها ستجعله يندم !!
وخاصة بعد ان عزم علي عدم العودة للخطيئة مرة اخري !!
حتي وصل الي المنزل وصعد الي شقته وهو يكاد يخاف أن يقابلها ولو حتي صدفة كما كان يحدث من قبل !!
تعجب في خاطره وقال لنفسه ” شوف يا سامي الست اللي كنت بتتمني تشوفها صدفة او تقف تتكلم معها دلوقتي بقيت خايف تشوفها ولو حتي صدفة !!! شوف افعالك وصلتك لفين ؟!! شوف لحظة ضعف عملت فيك ايه ؟! بقيت تطلع بيتك وانت خايف !!!! وكل ده كان ليه ؟؟ علشان متعة مؤقته حرام !!! والله اعلم هيحصلك ايه تاني !! ” .
دخل شقته والهم واضح جلي علي مظهره !!!
بمجرد ان شاهدته سهام سألته في تعجب : مالك يا سامي ؟؟
ابتسم سامي ابتسامة مصطنعة قائلا : لا ابدا يا قلبي مفيش حاجة .
سهام : ازاي مفيش حاجة ؟!! ده انت واضح عليك انك حزين اوي او مهموم اوي !!! فيه ايه يا سامي ؟
سامي : صدقيني مفيش حاجة ، انا بس حاسس اني تعبان شوية .
سهام : طيب نروح نكشف احسن .
سامي : لا لا ملوش لزوم مش للدرجادي .
سهام : طيب يا سمسم مش عايزة اشوفك كده .
سامي : طيب نتغدا واشرب قهوة من ايديكي الحلوين واكيد هبقي كويس .
قعد سامي أكل مع سهام والاولاد وحاول تناسي مشكلة شاهي ومرت الساعات وذهب الابناء الي فراشهم للنوم بينما دخل سامي وسهام غرفتهم .
سهام : مالك يا سامي شكلك مش طبيعي !!
سامي : ما انا قولتلك اني تعبان شوية .
سهام : مش موضوع تعب يا سامي ، انت شكلك فيه حاجة مضيقاك !!
سامي ” ابتسم ” : لا مفيش حاجة ، معقول اتضايق والقمر ده جنبي ؟!!
سهام : يعني بجد مفيش حاجة انت مخبيها عليا ؟؟
سامي : لا يا قلبي وهو انا اقدر اخبي حاجة عن قلبي !!
سهام : ايه الكلام الجميل ده ؟؟
سامي : لما مراتي حبيبتي تبقي جميلة يبقي لازم كلامي يكون جميل .
سهام : طيب هقولك حاجة ، اخرج افتح التليفزيون اتفرج علي اي حاجة وبعد نص ساعة تعالي .
سامي : ليه ؟
سهام ” تضحك ” : اسمع الكلام بقي ، عايزة افرفشك .
سامي : طيب ما تخليني هنا احسن .
سهام : لأ ، يلا بقي مش عايزين نضيع وقت .
سامي : حاضر يا قلبي .
خرج سامي وفتح التلفاز وامسك بهاتفهه يلعب به وهو يشاهد الافلام حتي مرت النصف ساعة ثم دخل الي الغرفة وقال ” ضاحكا ” : بسم الله ماشاء الله ، والله انا امي دعيالي اني اتجوز واحدة بالجمال ده كله .
سهام : انت بتتريق ؟؟
سامي : والله بتكلم جد .
سهام : طيب انا احلي ولا شاهي ؟
اتعصب سامي وتغيرت ملامحه : احنا مالنا دلوقتي بزفته دي !!! ما تخلينا في نفسنا لازم تعكنني عليا ؟!
سهام : وانت اتعكننت ليه لما جيبت سيرتها ؟؟
سامي : علشان دايما حاطها قدامك في كل حاجة !! يا سوسو انسيها الغيها خالص من تفكيرك .
سهام : طيب خلاص اضحك بقي ، مش عايزين ننام زعلانين ، عايزاك تنام وانت فريش .
سامي : خلينا في نفسنا وبلاش نجيب سيرة حد وانا هبقي فريش .
سهام : طيب خلاص بقي يا قلبي .
وبعد اقل من عشر دقايق فوجئ سامي وسهام بجرس باب الشقة بيرن !!
سامي ” بتعجب ” : مين اللي جاي في الوقت ده ؟؟
سهام : مش عارفة ، هقوم اشوف مين .
سامي : لأ خليكي انتي هتفتحي وانتي كده ؟!! انا هقوم اشوف مين ؟
قام سامي يرتدي ملابسه وذهب ونظر من العين السحرية للباب فوجد شاهي !!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتعة الحرام الجزء الثالث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى