رواية المبروكة الفصل السابع عشر 17 بقلم رشا منصور
رواية المبروكة الجزء السابع عشر
رواية المبروكة البارت السابع عشر
رواية المبروكة الحلقة السابعة عشر
صرماط…..
عزازيل هو إسم الأمير الخالد إبليس وسوف أطلق ع ابننا هذا الإسم تمجيدآ لصاحبه حتى يمنحه رضاه وقوته
نهي….
خوفي زاد لكن فكرت في مستقبل أبني ولقيت أن ده أفضل حاجه كل أم بتتمني لابنها تشوفه أحسن واحد وأنا أبني هيكون أحسن من كل البشر
أومال ده إبن المبروكة هاهاهاهاها
شرحام….. مرات عمك جايه ومعاها صنيه أكل
نهي ….
تمام انصرف أنت ويلا يا صرماط أرجع ل شكل الممرضة
وقولت في عقلي عاوزة يبان عليا أثر البكاء
مرات عمي…..
خبطت ع الباب ودخلت بعد ما الممرضة فتحت ليا قولت لها أنا رشا منصورجيبت لكم الأكل اتعشوا مع بعض وخلي بالك منها دى بركة البيت وببص لقيت نهي عنيها مليانه دموع روحت وخدتها في حضني وفضلت تعيط جامد وتقولى شوفتي إبنك مهنش عليه يقولي مبروك وسابني في المستشفى أنا مش عاوزة أشوفه تاني قولي له زى ما هو مش فارق معاه الحمل يبقي مشوفش وشه لحد ما اولد
حقك عليا يابنتي بس أنتي شوفتي اللى حصل بنفسك ده كان صدمه للكل ولسه محدش فاق منها معلش يومين كدا تكون الأمور هديت وترجعوا أحسن من الأول
ده بيحبك وكان قلقان عليكي وأحنا في القسم
نهي….
بأمارة انه ندم علشان مجوزش سمر وكان هيتجوزنى في السر وفري الكلام يا مرات عمي أنا عرفت كل حاجه ولولا أنى عاوزة الطفل ده أنا كنت سقطته
انا مش عاوزة منك غير أنك تخليه بعيد عني طول فترة الحمل أنا مش عاوزة زعلي منه يأثر عليه
مرات عمي…..
حقك يابنتي ومقدرش الومك ربنا يهدي الحال بينكم ويكمل فرحتنا بالمولود يااااه مش مصدقه هيبقي ليا حفيد مع أنه كدا هيكبرني بس مش مهم
نهي….
يكبر مين بس ده اللى يشوفك بيقول أنك أختى الكبيرة محدش بيصدق أنك حماتي يا عسل أنتي
مرات عمي….
ربنا يجبر بخاطرك يلا بقي الأكل هيبرد اتعشي واكرمي الضيفة
وبصيت ل الممرضة قولت لها أى حاجة محتاجه لها اومري أنتي ضيفتنا وفى اوض كتير لو حابه تنامي لوحدك
الممرضة( صرماط)….
شكرا جدا يا فندم أنا هفضل معاها لحد الصبح وهمشي
نهي….
كنت ماسكه نفسي من الضحك ع صرماط وخرجت مرات عمي وفضلت أضحك واتحول صرماط ل شكل الشاب الوسيم اللى ظهرلي به قبل كدا ورفع ليا حاجبه وقالي اضحكي اضحكي 😂😂😂
يلا بينا ايه ده لقيته بيشيلني ولقيت نفسي في أرض واسعه وفيها ينبوع ميه وشجر وكرسي ضخم وعليه زى ريش نعام ومرصع بالجواهر شكله حلو اوي قولت له أنا فين
صرماط…..
اعتقد المكان هنا مريح لاعصابك إكتر اتفضلي اقعدي ع العر’ش يا أم ولي العهد عزازيل الأعظم
نهي…..
قعدت ع الكرسي مريح جدا والفاكهه حواليا وكل ما ابص ع حاجه احس طعمها في بوقي ياااه مافيش أحلي من عالم الجن ع أد ما كانت أفضل حاجه عملتها في حياتي أنى اتعلمت السحر بس اعتقد أن أفضل قرار اخدته أن يكون ليا إبن من الجن
وغمضت وبتخيل شكل ابني بيكبر قدامي ومرة واحدة حسيت بحركه في بطني ولقيت صرماط بيبتسم
قولت له ايه اللى حصل
صرماط….
إبنك بيحبك وده غير أنه بيقرأ أفكارك خلي بالك كل يوم قدراته بتزيد
نهي…..
كنت مبسوطه أوى وقولت وانا بلمس بطني ماما بتحبك وتخليك أقوي من أبوك نفسه 😂
وخليته رجعني اوضتي وبقي صرماط جنبي باستمرار ومرت الأيام وأسابيع وفات تلات شهور اتحكم ع محمود جوز سمر بالسجن عشر سنوات مع الشغل لأنه مكنش قtل عمد و خالة سعيد خرجت من المستشفى وقولت ل مرات عمي هاتيها البيت عندنا هى خلاص مبقاش لها حد غيرنا وهجيب لها جليسة تفضل معاها اصل الجلطه سابت أثر شلل وصعوبه في الكلام
وجه يوم الولادة كنت خايفه أوى مش من الولادة نفسها ع أد ما خايفه ع أبني حد يكشفه ويعمل له حاجه ومكنتش قادرة انطق ومرات عمي وعمي وسعيد معايا
بصيت ل صرماط وقولت في بالي خلي بالك من أبني خلي شكله طبيعي واوعى تبعد عني أنا خايفه بصلي وهز رأسه وحط ايده ع بطني وابتديت أحس بحركه وهمس ليا وقالي اصرخي بأعلي صوت وعملت كدا ولقيت الجنين نزل وأنا ع الكرسي ومرات عمي زغرطت وقالت الله أكبر مبروكة يا ناس
وبدل ما أدخل العمليات دخلت غرفه وشوفت أبني قمر ومغمض عيونه شيلته وقولت في بالي نورت دنيتي
سمعت صوت بيقول أنتي عالمي يا مولاتي
فضلت بصه له وبصيت ل صرماط اللى كان مبتسم
ومرات عمي قالت نسميه سيف ولا فارس
قولت لها لأ أنا حلمت أن أسمه عزيز وهدلعه ب زيزو
مرات عمي…..
حلو عزيز وهو فعلاً هيبقي عزيز وغالي علينا كلنا ولما حاول سعيد يشيله فضل يصرخ ويعيط
اول ما اخدته منه سكت ونام استغربت وبصيت ل نهي قالتلي
نهي….
متستغربيش يا مرات عمي الطفل من وهو جنين بيحس وبيسمع صوت اللى حواليه وانتى عمي اللى كنتم مهتمين بيا علشان كده حس بالأمان معاكي
سعيد…
بعد كلام نهي خرجت من الغرفه ووقعدت في استراحه المستشفى بصراحه عندها حق أنا غلطت في حقها بدل ما افرح بالحمل واهتم بها اهملتها . مافيش مرة روحت معاها للدكتور ولا حتى سألت عنها سيبت نفسي للشغل
ورغم كل اللى عملته فيها خالتي إلا أنها اكرمتها
اد ايه هى انسانه جميله بس مش عارف اعوضها إزاى عن كل اللى حصل مني بس لقيتها
وخرجت من المستشفى وبعد ساعه كنت راجع ودخلت ع نهي ومعايا بوكيه ورد كبير وسلسلة دهب مكتوب عليها اسم” نهي”
وقولت لها حمدالله على السلامه يا أم عزيز
نهي….
كان لازم قدام عمى ومراته إبان إني مبسوطه وأنى خلاص سامحته لكن أنا عمري ما هنسي أنه ندم على عدم جوازه من سمر
وبصيت له قولتله الولد كله شبهك مكنتش اعرف إني بحبك أوى كدا 😍
مرات عمي….
ياختى الواد قمر طالع لكم انتوا الاتنين ربنا يبارك فيه
عمي…..
بصي يا نهي من أولها كدا إحنا هنسيبه لكي تفرحي به شويه لكن بعد كدا تسبيه ليا أنا ومرات عمك إحنا مش هنعمل حاجه غير أننا هنقعد به وندلعه ونلعب معاه
انما انتوا خلاص زهقنا منكم راحت عليكوا 😂😂😂
نهي….
كنت مبسوطه بكلامهم اللى خارج من القلب وبصيت ل عزيز وقولت في بالي جدك وجدتك دول احن الناس عليك بعد مني خليك كويس معاهم
عزيز….. أمرك يا مولاتي
نهي….
متستغربوش أنى مجبتش سيرة سعيد لانه ببساطه مش أبوه ده غير أنى لسه مقررتش أنا هعمل معاه إيه
وتاني يوم خرجت من المستشفى وبمجرد ما دخلت اوضتي ولسه بغير هدومى ببص ملقتش عزيز
يا مصيبتي الواد راح فين ياااا صرماط الحقني
صرماط…..
حضرت في الحال وقولت لها الولد بخير وشاورت لها تبص فوق لقت عزازيل نايم على ريشه المروحه وبيلف معاها 👀 معرفش استغربت ليه ده طفل وبيلعب
نهي…. فضلت متنحه للمروحه اللى شغاله وابني بيلف معاها وبيضحك هو أنا عارفة أنه خلفه شياطين لكن أول مرة اكتشف أنى هربي قرد 🤔🐒
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المبروكة)