روايات

رواية اللقاء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

رواية اللقاء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

رواية اللقاء الثاني الجزء الرابع

رواية اللقاء الثاني البارت الرابع

اللقاء الثاني
اللقاء الثاني

رواية اللقاء الثاني الحلقة الرابعة

في المستشفي في غرفه الطوارئ قاعد جنبها بقلق تلفونه رن برقم غريب
خالد رد: الو مين معايا؟!
زينب: انا زينب
خالد بص لمراته وقالها : سوري حياتي معايا مكالمه مهمه هقوم ارد بره عشان مزعجكيش
انغام: متتأخرش
خالد هزلها دماغه وراح في اتجاه الباب ورد:اهلا يا مدام زينب خير
زينب: انا لقيت هادي بيتصل بيا
خالد بتعجب: بيتصل بيكي ليه؟
زينب: شكله شاف حلم وحش كان خايف وبيعيط قلت اكلمك تروح تشوفه
خالد: لايمكن حاليا بنتي هنا تعبانه جدا ومقدرش اسيبها
زينب: اه اسفه الف سلامه عليها
خالد: شكرا وحقيقي مقدرش اسيب مراتي لوحدها هنا تتعامل
زينب: طيب ع الاقل اتصل بيه طمنه اعتقد هيهدء لو سمع صوتك
خالد: مدام زينب عارف انه طلب بايخ بس تقدري انتي تروحي عنده
زينب بدهشه: انا
خالد: ايوه ابعتيلي عنونك وهبعتلك السواق لحد عندك ممكن تفضلي عنده الليله وهعوضك عن ده
زينب بتردد: هو الموضوع مش مسأله تعويض
خالد برجاء: مليش حد غيرك اطلب منه الطلب ده هو كمان بيحبك هطمن لو عرفت انك معاه من فضلك اعتبريه شغل لحاله انسانيه
زينب: تمام
………….قصص منه محمد كاتب…………….
خالد رجع فيلته وهو قلقان واول ما السواق فتحله الباب جري ع فوق فتح الباب لقاه زينب واخده هادي في حضنها ورايحين في النوم ابتسم وقفل الباب لكن زينب قلقت لان نومها خفيف وقامت من مكانها بسرعه وطلعت لقت خالد ماسك كراسه رسم ابنه وبيتامل انه راسم صوره والده بس مشوه وشه
زينب: حضرتك هنا؟
خالد لف بصلها وقال: اسف جدا صحيتك اتفضلي ارجعي كملي نومك
زينب بأحراج:لاء انا لازم امشي
خالد: بالسرعه دي هادي لو صحي هيزعل انك مشيتي بدون ما تسلمي عليه رجاء خليكي شويه حتي نفطر سوي
زينب: هو المفروض يكون كويس حاليا بما ان والده هنا صحيح بنتك عامله ايه اتحسنت
خالد ابتسملها:هي اتحسنت كتير وسبت معاها والدتها
زينب: انا مبسوطه انها قامت بالسلامه حضرتك شوفت الصوره الي رسمها هادي
خالد: اه شوفتها لما كلمته قالي انه قاعد بيرسم بس شكله كان بيرسم وهو مزعوج مني
زينب: ده امر طبيعي هو طفل عنده ست سنين حتي الكبار بيهابوا لو في مكان جديد وهو اتصل بيا لانه مقدرش يتأقلم ويتولي امر نفسه انا كمان شايفه ان المكان هنا مش مناسبه له انا همشي رجاء بلغه اني اسفه عشان مشيت وسيبته وهتصل بيه بعدين
خالد: استني السواق يوصلك
زينب برفض: لا انا هركب الاتوبيس كدا مش هحس براحه لما ادخل الشارع بالعربيه دي
خالد: ارجوكي خليني ارد شويه من جميلك انتي قدمت لي خدمه صعبه وبلغي جوزك اني متأسف جدا لمضايقتكم انتم الاتنين ( طلع ظرف من جيبه) اتفضلي مبلغ بسيط يوضح قيمه امتناني
زينب كشرت بضيق وقالت: لا انا هادي بقي صاحبي وبحبه بجد وجيت عشان اطمن عليه وانا مش هاخد حاجه
خالد: هو ممكن تتعصبي لو اجبرتك تاخديه
زينب بحده: ايوه هتعصب جدا
خالد ابتسم: لا وع ايه بلاش منه خالص بس في الحاله دي ممكن اطلب منك طلب تاني ممكن تهتمي بهادي
زينب: افندم
خالد: انا بحاول اوظفك رسمي خمس ايام في الاسبوع وممكن تروحي اخر الليل لبيتك وايام الاجازه مش هتشتغلي وهدفعك تلات اضاف الي بيدفعهولك في المستشفي ولو حبيتي تسيبي الشغل ليكي عندي نهايه خدمه قلتي ايه مناسب ليكي بس لو عايزه راي انا شايفه عرض ميترفضتش اطلاقا
زينب :الحياه لازم تبقي سهله وبسيطه لما تكون غني حتي لما تتعقد امورك المال بيحل كل حاجه
خالد :هو كلام معقول
زينب: بس انا مش بحب الفلوس وهي كمان مبتحبنيش عشان كدا عشت طول عمري فقيره
خالد:ع فكره انا الي مثير للشفقه مش انتي لاني اب عديم الفايده ساب ابنه لفتره
زينب :لاء انا الي عندي فضول اعرف ايه اهميه انك تشتري شخص بالفلوس وتقدر كمان تشتري القلوب
خالد :هي الفلوس اوقات بتحل مشاكل كتير زي حالتنا انا وانتي دلوقت
زينب :اوعدك افكر في الامر سلامو عليكم
خالد : مع الف سلامه
……………….قصص منه محمد كاتب…………….
اسامه رجع بيت حماه وفتح بالمفتاح ودخل لقاه الشقه مقلوبه وزينب بتنضف وشايله سله الغسيل
زينب شافته وقفت: دخلت هنا امتي
اسامه: انتي بتعملي ايه
زينب بأبتسامه غريبه : بنضف البيت كله لازم اعمل كده بعد فصل الشتاء اصلي بقيت كسوله فوق الوصف
اسامه: هو انتي قصيتي شعرك
زينب بصتله: ايه شكلي وحش اصلي قصيت منه شويه
اسامه: لا بالعكس حلوه فيه جدا يله هساعدك في التنضيف عشان محتاج اتكلم معاكي
زينب بتحاول تهرب من المواجهه الي ممكن تقضي عليها : نتكلم في ايه ممكن نتكلم بعدين اصل انا قربت اتجنن مؤمن اخويا اخد دروس ازاي يرمي هدومه الوسخه في البيت كله شفتها ماليه المكان
اسامه: زينب قولي اي حاجه لو كنتي متعصبه حتي اشتميني زي ما تحبي انا عارف عندك كلام كتير عايزه تقوليه
زينب مشت شويه وبعدها لفت بصتله: اسامه ممكن تاخد البطاطين تحطها في اوضه ابويا ع ما اروح انشرها في البلكونه وهيبقي كرم اخلاق منك لو رميت الزباله اه هعمل مكرونه ع العشاء بابا راجع من شغله بدري
…………………….
متجمعين ع الطبليه وبياكلوا من غير اي صوت
اسامه بأحراج: عمي انا اسف هتقل بالحمل عليك انا وزينب اليومين دول
خليل: يابني ده موضوع مبقاش اليومين دول سهل عشان تهتم بعيلتك وتاخد بالك منهم وبقي مطلوب منك تأكلهم تلات وجبات في اليوم والاكل بقي غالي تعرف كده
اسامه : عارف كل حاجه
خليل : جميل
زينب: اسامه بعد الاكل خدني شقتنا
اسامه بتعجب: شقتنا ليه
زينب: عايزه اجيب منها حاجاتي اصلي هشتغل
خليل: المستشفي طلبتك تروحي تاني
زينب: لاء هشتغل جليسه اطفال والمرتب كويس وشغلانه مش محتاجه مجهود هفضل هناك طول ايام الاسبوع وارجع البيت في الاجازه
خليل: وماله روحي بس الاول قومي هاتي طبق مخلل
زينب اخدت الطبق ودخلت المطبخ
اسامه دخل وراها وسألها بستفسار: ايه الي تقصديه بجليسه اطفال كدا ظهر فجأه
زينب: زي ما سمعت
اسامه: هو محدش اتصل بيكي من المستشفي
زينب: لاء والولد الي هقعد بيه قابلته بشكل مفاجئ
اسامه: ازاي
زينب: يله عشان ناكل ونروح الشقه
اسامه اخدها في تاكسي ووصلوا شقتهم ودخلوا وهو ولع النور وهي دخلت تلم حاجاتها واسامه بقي يشد الورق الي كان محطوط ع كل قطعه للبيع
زينب طلعت ومعاها شنطه: لايمكن تاخد اي حاجه بدون اذن الحكومه ده مخالف القانون
اسامه: انا سديت خلاص الدين كله وقررت ابيع الشقه واشتري غيرها في مكان جديد ايه مش مبسوطه هنقدر نبيعها ونسدد باقي ديونا
زينب نظراتها قدام بجمود وملتزمه الصمت بس فرت دمعه من عيونها
اسامه مسك ايدها: زينب تعالي اقعدي انا اسف جدا ومعنديش اي اعذار كل الي حصل كان غلطي من البدايه انا بجد اسف جدا ارجوكي سامحيني
زينب نزلت دموعها بقهر : انا حاولت انسي كل حاجه حصلت هناك واخدته ع انه مجرد حلم مخيف زي ما قلت لكن لايمكن انسي انه كابوس بشع جوزي قاعد مع حبيبته القديمه حاول تحط نفسك مكاني هتلاقيه احساس صعب وبشع اوي
اسامه: انتي عرفتي منين ان بسمله حبيبتي القديمه
زينب بصوت مخنوق بالدموع : شوفت صورها معاك ايام الكليه وعارفه انت ايه بتحبها وده بيخليني اغضب اكتر وانا متخيله انكم نمتوا سوي وبرجع اصبر نفسي واقول لا اسامه ميعملش فيا كده بس لسه بشك فيك
اسامه : محصلش اي حاجه من دي صدقيني
زينب : لو سمحت خلينا نبعد ع الاقل شويه انا محتاجه مساحه لحد ما اغفر ارجوك
……………………….قصص منه محمد كاتب…………………….
اتصلوا بيها من ادراه الفندق ان اختها عامله دوشه بالمزيكا والنزلاء اشتكت سابت شغلها وراحت تشوف المشاغبه الي مجنناهم حرفيا ودخلت لقتها ممدده ع بطنها وبتهز رجليها وبتتكلم في الموبيل
كادي بتلعب في خصلات شعرها وبتضحك : يابنتي انا في الفندق بتاعنا قاعده قدام البحر
بسمله لخدمه الغرف: شيلوه الاكياس دي من هنا
كادي لفت وقامت تصرخ: ايه ه الي بتعملوه( راحت تضمها) اختي حياتي
بسمله زقتها خفيف: ابعدي وانا لغيت الحجز اخرجي فورا
كادي: دبدبت عالارض برجليها : انا اختك متعمليش فيا كده سمعت انك سافرتي اليونان في اجازه رجعتي امتي
بسمله مبتسمه: ملكيش دعوه وانتي يله امشي ارجعي البيت
كادي باست خدها وقالت: رجعتي من يومين
بسمله: لاء من تلاته كده ويله ارجعي
كادي: انتي عارفه تحكمات ابوكي عامل زي الشوكه في الزور
بسمله: انتي الي عامله زي الشوكه في الزور لمي كراكيبك وانزلي ورايا في العربيه بعد خمس دقايق
كادي: اختي حبيبتي هو ممكن اشتري لوحه الجميله والسمكه من المعرض
بسمله: لو عايزه لوحه اتجوزي ولا شوفيلك شغلانه مثلا
كادي: مفيش رجاله عدله للجواز والشغل فلوسه قليله وانتي وابوكي ع قلبكم قد كده
بسمله بصت في الساعه وقالت: فاضل 4 دقايق لو منزلتيش هرمي كياس الشوبنج في الزباله
كادي رجعت البيت ودخلت وقعدت مكشره
ابوها: اخيرا رجعتي يا مقصوفه الرقبه
كادي ضمته من رقبته: بابتي حبيبي عايزه لوحه الجميله والسمكه من المعرض مش عايزه الكبيره انا راضيه بالصغيره
ابوها: والله ما عندي كلام اقوله اسألي اختك
كادي قلدمت: اختي صعبه جدا مش موافقه يا بابتي اشتريها عشاني ارجوك
ابوها مسك دماغه: الله يوجع دماغك انا كنت مرتاح ماكنتي سبتيها يا بسمله عايشه في الفندق
بسمله: لا يمكن انت عارف المشاكل الي بتعملها
كادي زمت شفايفها : هو انا وانتي اخوات ولا اعداء نفسي بجد افهم
ابوها: انا الي نفسي افهم عملت ايه في دنيتي غلط عشان اخلف بنت مشاغبه وشقيه زيك ده انا اتحسد ع حظي الدكر واحده عايزه تفضل سنجل باقي حياتها والتانيه هتفضل طفله مجنونه بتخرب كل حاجه في المكان وانتي يا ست بسمله مين الراجل الي كان معاكي في غرفه الفندق
كادي برقت عيونها بشهقه وقالت نهاري انتي بتقابلي راجل شئ لا يصدقه عقل
بسمله اتوترت : ده كان الهوم سيرفيس
ابوها :هو انتي عايزني اعين عليكي حراسه واشوف هل غرفه الفندق الي كانوا بيتكلموا وانا معاكي ع الموبيل
بسمله: اعمل الي يحلالك بس راي نجوز كادي احسن لانك بتطلع طاقتك عليا
كادي قامت قعدت ع رجل كرسي ابوها وضمته وقالت: انا عايزه اتجوز راجل زيك يا باباتي
ابوها: حاولي مش هتلاقي
كادي: طبعا عشان انت احسن راجل في العالم ده كله يا بابتي اشتريلي اللوحه بقي
ابوها قرصها من خدها وقال: بتلف تلف وترجع لنفس الموضوع واضح ان انا دلعتك زياده يا مفعوصه
…………………………
مؤمن اختفي من البيت بحجه انه مسافر في شغل لكن هو بيصور رجال الاعمال مع صاحبه شيكا ويرجع يبتزهم وللاسف كان الهدف هو خالد ووقفوا بالميكروباص قدام بيته لكن اتفاجئوا ان زينب طلعت ووقفت شويه مع خالد ومؤمن دمه اتحرق وبسرعه اتصل بيها يعرف هي بتعمل ايه عنده لانه مشهور انه زير نساء
مؤمن: زينب هو انتي فين؟في البيت
زينب: لاء انا بشتغل
مؤمن بنفعال : انتي رجعتي المستشفي
زينب: انت ايه الي جرالك النهارده
مؤمن: ردي عليا هو انتي قصيتي شعرك
زينب بدهشه: وانت عرفت منين انت مش كنت مسافر بقالك يومين
مؤمن: انتي في انهي مستشفي عرفيني
زينب: مش في مستشفي انا اشتغلت جليسه اطفال
مؤمن: انتي في التجمع
زينب بدهشه اكبر: وانت عرفت ازاي
مؤمن قفل السكه و لسه بيشغل الميكروباص دخلت فيه عربيه دمرت الفانوس وهو فتح الباب وشتم و نزل بعصبيه وطلع الموبيل يصور رقم العربيه
كادي اتغاظت وشخطت فيه: ده بدل ما تعتزر لما خبطني واقف تصور
مؤمن بعصبيه عليها : هو مين الي دخل في مين
كادي بصتله بغيظ: لاء متاخدنيش بالصوت الحركات دي بقالها سبع سنين بتعدي عليا انا سواقه ماهره
مؤمن بسخريه : ماهره ايه انتي حوله ومش بتعرفي تسوقي وانا مشغول مش فاضيلك بس خدي الكارت بتاعي ونتحاسب بعدين ومش هتعرفي تهربي انا اخدت نمر العربيه
كادي بزعيق: هو مين الي بيحاول يهرب بجد قليل الادب
مؤمن بصلها بقرف وركب الميكروباص وهي بصت في الكارت وشهقت: ايه دكتور ازاي
…………………..قصص منه محمد كاتب……………..
قدام فيلا خالد مؤمن خبط ع الباب وفضل واقف بره
زينب بستفهام : انا عايزه اعرف انت ازاي عرفت المكان هنا
مؤمن بغضب: مش لازم اشرح خشي لمي حاجاتك ويله نمشي من هنا
زينب بشخط: مؤمن فهمني مالك وليه متعصب عليا
مؤمن: بجد مش عارفه ده ابن مين
زينب: لاء بس الي اعرفه انه ولد مسكين وطيب ويتيم امه وهو بيعتمد عليا وبيسمع كلامي وانا مرتاحه وانا معاه
مؤمن: يبقي لازم تعرفي اخلاق ابوه
زينب عقدت حواجبها : ماله
مؤمن: بتاع نسوان وحقير وبيلف بأي واحده ست وبيحاول يشتريهم بالفلوس ومراته عينت رجاله يراقبوه
زينب: مؤمن مترحش لبعيد انا هنا عشان الطفل بلاش كلامك الفارغ
مؤمن : وافرض حاول القذر ده يلعب بيكي عن طريقه هتعملي ايه وقتها ترجعي تعيطي
زينب بغضب شديد : انت بتشك فيا وواقف تديني محاضره مؤمن بجد مش عايزه اتخانق معاك
مؤمن: يله نمشي من هنا يا زينب جوزك هيقولي ايه لما يكتشف انك بتطعنيه من دهره
زينب : مؤمن متحاولش تعمل ناصح انت الي بتراقب بيت الناس الاغنياء عشان ترجع تبتزهم بالفلوس فملكش الحق تتكلم معايا كده فاهم
مؤمن بصلها بغيظ وحط موبيله ع ودنه وقال: شيكا اسمع انا سيبت الشغل القذر معاك حلال عليك كل مليم يجي خده لنفسك (قفل وبصلها) شوفتي استقلت حالا
زينب صقفت بتريقه: برافوا انا مكنتش مرتاحه لشغلك ابدا لازم ارجع لهادي قاعد لوحده
مؤمن بضيق : يعني مصره تبقي هنا
زينب : اطمن اسامه عارف عن شغلي وعطيته العنوان هنا كمان تحسبا لو حصلت اي حاجه
مؤمن: انتي مصممه
زينب :ضيع وقتك الثمين تلاقي شغلانه كويسه بدل مراقبه الناس وبدل ما تقلق عليا كفايه معيله
مؤمن: انتي الي بتتصرفي بطريقه غريبه اليومين ول
زينب مسكت شعرها بمرح: يمكن عشان انت لسه متعودتش ع قصه شعري الجديدة
مؤمن بضحكه: مش مصدق اخدتي فلوسي عشان تقصي شعرك
زينب ضربته في كتفه وقالت: بتزلني طيب انا بقي مش هدفعلك فلوس لللانترت لو لعبت معايا اتفاقنا
مؤمن هو بيشد قصتها بمرح: اتفاقنا وفكريني لما نروح اجرب فيكي كل انواع التعذيب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اللقاء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى