روايات

رواية اللغز الفصل الثاني عشر 12 بقلم سالي محمد

رواية اللغز الفصل الثاني عشر 12 بقلم سالي محمد

رواية اللغز الجزء الثاني عشر

رواية اللغز البارت الثاني عشر

اللغز
اللغز

رواية اللغز الحلقة الثانية عشر

لما مشيت عين حسيت بتعب رهيب ومن التعب نمت شوفت أمجد تاني وولادي بس المره دي كان غغضباان جدا وشكله كأنه وححشش وولادي بيعيطوا وبيقولوا بابا بابا مفهمتش ف اي لقيت دموعي بتنزل وبخوف قولت أمجد يا ولاد محدش منهم رد أمجد كان بيصرررخ بصوت غليظ يخوف انا خوفت منه قولتله مالك يا أمجد اي جري ليك بصلي بنظره كلها غضضب وقالي مين قالي تشوفينا بالشكل دا لسا عين حسابها معايا بس لما اخرج انتي ماتستاهليش كل التعب دا ليه عاصيتي اوامري انطقي من أسلوب كلامه وشكله طنت متوتره وخايفه دا واحد تاني خالص غير أمجد الطيب الحنين رديت بتوتر ماهو اصل اص لسا كنت هكمل كلام لقيته شخط فيا وقالي امنيه بلاش تحوري موقفك كان يبقي اي لو الملك شافك انا مش قولتلك تبعدي انا بتواصل معاكي وقت غفلتهم انتي انسيه غبيه فعلا زي ما بيقولوا وعقاااببك مش هتشوفيني ولا الاولاد تاني الا لو حبيت انا ودلوقتي روحي واياكي اشوفك هنا تاني كنت بعيط ومش عارفه ارد عليه لكن قولتله دي حقيقتك فعلا دلوقتي شوفت وشك الحقيقي كنت بقول الكلام وانا بتعلثم وبعيط وبشهق من العياط قالي دموعك دي مش هتأثر ف قراري يلا غوري من وشي اصحي حالا يلا قالها بصوت تخين اكتر وطلع معاه هوا طيرني من مكاني صحيت لقيتني وقعت من السرير وعين قاعده جمبي بتعيط قولتلها انا اسفه ياعين جبتلك المشاكل قالتلي مش قولتلك أمجد غضبه وحشش بس متزعليش منه دا مش طبعه اكيد خايف عليكي قولتله خايف عليه اي بس كنت بقول وانا بنهج وجسمي كله عرقان قالتلي قومي خدي دوش وصلي قيام اليل هترتاحي يلا واهدي انا عارفه اللي شوفتيه كان صعب وحضنتني وانا صعبت عليا نفسي عيطت قالت خلاص يلا ادخلي استحمي قولتلها ماشي انتي هتفضلي ولا هتمشي قالت لا انا همشي اول ماتخرجي ماينفعش افضل الفجر قرب يأذن قولتلها ماشي شويه وجايه اخدت هدوم ودخلت اخدت دوش كنت بعيط وخايفه ف نفس الوقت لما خرجت لقيت كوبايه لبن جمب السرير ورساله من عين بتقولي انا بعتذر لكن اضطريت امشي هجيلك تاني مرضتش اشرب اللبن صليت واستنيت الفجر لما اذن صليته وحاولت انام معرفتش من الخوف مقدرتش انام والآخر ع ٩ الصبح غلبني النوم والمره دي محلمتش با أمجد ولا الاولاد صحيت قبل المغرب لقيت الظهر فاتني والعصر كمان قرب يخلص اتوضيت وصليت وقررت اشغل نفسي بشغل البيت مسكت البيت كله اعدل واظبط فيه واتفرج ع الصور اللي اتصورتها انا وامجد ف العشر سنين اللي مش فكراها اصلا حسيت بصداع جامد وإرهاق انا ما اكلتش بقالي يوم كامل دخلت اشوف التلاجه ملقتش حاجه حتي الفريزر ماكنش فيه غير الكبده اللي اكلتها امبارح والميه كمان قربت تخلص قولت اخد دوش وانزل اجيب اي اكل وميه بعد ما طلعت من الشاور فضلت ادور ع فلوس ملقتش غير قليل مش يشتروا حاجه قولت احاول افتح اوضه أمجد المقفوله يمكن فيها خزنه ولا اي فلوس جبت سسسككيين وفضلت احاول مع القفل فجأه ظهرت عين اتخضيت صرخت قالت اي ايه اهدي دا انا جبتلك كل لوازمك ف المطبخ والاكل جاهز قولتلها عملتي دا كله امتي قالت وانتي ف الحمام ياستي وبعدين هو دا شغل دا أقل حاجه عندي قولتلها متشكره جدا ياعين البيت مفهوش فلوس خالص وكمان مافيش اكل قالت عارفه شوفت امبارح ان التلاجه كانت فاضيه فجبتلك كل اللي لازم يكفيكي اسبوع واكتر ان شاء مش هيخلص قبل رجوع أمجد قولتلها انا هسيب البيت اصلا خلي أمجد مع أهله وانا هرجع لاهلي يمكن يبقي مرتاح اكتر معاهم بدل ما يعيش ف انسيه غبيه زيي لقيتها اتعصببت وقالتلي امنيه بلاش تختبري صبري انا كمان واختفت من قدامي ف لحظه قولت لنفسي الصح فعلا اني اسيب أمجد لمصلحته وكمان انا بقيت اخاف منه بعد اللي شوفته دخلت المطبخ اعمل اكل ودماغي فيها ألف سؤال ليه أمجد اتعصب اني شوفته وايه اهله كدا وليه اتحداهم عشاني وليه ولادي هناك مع انهم مش عملوا حاجه وليه انا مش مع اهلي وازاي وافقت اتزوج أمجد وازاي عشر سنين ضاعوا مني كدا وازاي وازاي اسأله كتير ملهاش اجابه ومش عارفه اعمل اي حسيت اني اهاااررت ويأسست من الحياه دي ليه حياتي مش طبيعيه زي باقي الناس انا تعبانه نفسيتي بقت تحت الصفر حاسه اني ضايعه بجد وسط كل الافكار دي خلصت تجهيز الاكل لكن اكلت قليل مع اني جعانه وتعبانه لكن ماليش نفس حطيت الباقي ف التلاجه وغسلت الصحون وروقت المطبخ وكملت شغل البيت كله كان الوقت اتأخر باليل وانا كنت خلاص من التعب مش قادره اتحرك نمت ع الكنبه وفتحت التلفزيون ونمت قدامه وبرضو أمجد المره دي ماشوفتوش كأنه فعلا بيعاققبني اني خالفت الأوامر رجعت اسأل نفسي تاني أمجد اتعصب ياتري عشان خاف والده يشوفني هناك وياخدني بعيد عنه او يموووتتني صحيت ع الساعه ١٠ قولت اقوم اخرج اروح لاهلي حاسه هموت من خننققت البيت الكئيب دا لبست ولسا هفتح الباب لقيت ف حد بيخبط ع الباب خوفت معرفش ليه بس قولت مين لقيت وحده وراجل معاها الراجل مصاب ف دراعه والست راسها بتنززفف قالوا لو سمحتي ممكن ندخل عملنا حادث قريب من بيتك ومافيش غير البيت دا ومش عارفين نعمل اي ممكن ندخل ونتصل ع حد من أهلنا ياخدنا معرفش ليه مش ارتحت بس كنت مضطره ادخلهم وحطيت ايدي ع السلسله اتأكد اني لبساها قولتلهم اتفضلوا عملت ليهم شاي وجبت ليهم شاش وقطن ومطهر ولزق طبي قولتلهم دا كل اللي عندي انا اسفه الست اتكلمت قالت دا اكتر من اللي محتاجينه كمان شكرا قولتلها الشكر لله هجهز فطار بقي قالت لا مش عايزين نتعبك قولتلها مافيش تعب ولا حاجه دا واجب ……..تفتكروا مين دول وهل دول بشر ولا لا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اللغز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى