روايات

رواية اللغز الفصل الثامن عشر 18 بقلم سالي محمد

رواية اللغز الفصل الثامن عشر 18 بقلم سالي محمد

رواية اللغز الجزء الثامن عشر

رواية اللغز البارت الثامن عشر

اللغز
اللغز

رواية اللغز الحلقة الثامنة عشر

كنت قاعده انا وامجد والاولاد بعد ما خلصوا مذاكره وحفظ القرآن قعدنا نشوف فيلم زي عادتنا ونضحك وناكل فشار حسيت بعتب ف دماغي وف لقطات بتيجي ف دماغي كأني عقدت نفس القعده ونتفرج عاي نفس الفيلم لكن الاولاد صغيرين عن كدا ولبسنا متغير أمجد لاحظ تعبي لما حطيت ايدي ع دماغي قالي حبيبتي مالك قولتله حاسه اني قعدت القعده دي قبل كدا بس الاولاد كانوا صغيرين ضحك وقالي حاسه اي احنا شوفنا الفيلم دا 100مره قبل كدا الظاهر ذاكرتك بترجع مع تكرار الأحداث قولتله وخو دا كويس ولا وحش قالي اكيد كويس وانا كمان حاسس اني بقيت كويس قولتله بفرحه بجد ياحبيبي قالي ايوة ياحبيبتي انا كمان فكرت ف فكره حلوة قولتله فكره اي قالي عايز اخلي بابا الملك يوافق ع زواجنا او يبعد ماهينار عننا قولتله ازاي يعني هتعمل اي قالي هروح اتكلم معاه قولتله لا يا أمجد لا بلاش قالي متخافيش قولتله وافرض عمل فيك زي المره اللي فاتت لا مش هيحصل بابا يبان قاسي وقت العقاب لكن برضو هو والدي متخافيش انا هحاول أقنعه قولتله خلاص اجي معاك قال لا لا انتي بالذات لا بس هاخد الولاد قولتله لا لا الولاد لا قال خلاص هروح انا قولتله اوعدني يا أمجد انك ترجع قالي بصي هجبلك حاجه سحريه تشوفيني بيها وتشوفي كل حوارنا وانتي هنا اي رأيك عشان تطمني قولتله ماشي اهو كدا قلقي يخف قالي بس لازم الولاد يروحوا معايا انا عامل تخطيط ف دماغي والاولاد لازم يكونوا موجودين ادعيلي بس ربنا يوفقنا قولتله حاضر هصلي وادعي كتير انكم ترجعوا ليا مش هستحمل غيابكم قالي ماتقلقيش حتي لو بموت هجيلك حضنته من غير ما اتكلم وحضنت الولاد وبعدين قولتله هتروحوا امتي قالي دلوقتي حضنتهم تاني وانا بعيط أمجد دخل اوضته اللي المقفوله دايما وقالي تعالي يا امنيه كنت خايفه ادخل ودخلت قالي متخافيش مافيش حاجه تأذي اقعدي قعدني ع المكتب وطلع بتاعه كدا زي الكوره عمل بايده بقت مربعه زي التابلت كدا وقالي اول ما اختفي هتلاقيني ظهرت هنا تمام وباسني من دماغي وقالي ادعيلنا قولتله اكيد ياخلي بالك من نفسك والاولاد اختفي أمجد والولاد مافيش ثانيه ظهروا ف التابلت واقفين قدام والده وحواليه حراس كتير كانوا ف اشبه بقصر كبير بس مرعب وفيه تماثيل مرعبه لوحوش بقرن ووالده شكله مخيف جدا قاله جيت ليه انت منفي من هنا قاله أمجد اصرف الحراس الاول محتاج نتكلم ع انفراد عمل حركه بايده كانوا الحراس اللي أشكالهم
كلهم مخيف قاله اتكلم قاله يا والدي لسا مش كمل قاله اوعي تنطق كلمه والدي دي تاني انت جن حقير انحرفف عنا واتبع الانسيه الحقيره فضلها ع اهله وعشيرته ودلوقتي بقيت منبوذ وامجد وشه بقي احمر واتحول لشكل مرعب قاله انت معترض ليه ع الانسيه دي انضف من اي حد هنا انا جيت ليك عشان نعقد هدنه بدل ما ااذي كل اللي تبعتهم وانت عارف انا اقدر اعمل اي واي هي قوتي ولمعلوماتك قوتي بقت أضعاف بحبها ودعمها ليا والده قاله قول اللي عندها بسرعه قاله عايز هدنه محدش منكم اشوفه تاني يحاول ياذي امنيه او الولاد هي كدا كدا كام سنه وهتموت واظن انت عارف الانسيين اعمارهم قصيره سيبني اعيش معاها الكام سنه دول ولما تموت هجيب الاولاد ونيجي نعيش هنا واتزوج ماهينار كمان بس عايز وعد منك ومنها محدش يدخل ف حياتنا والده قاله واي اللي هيخليني أوافق ع كلامك يا عجمار رد أمجد قاله اني هبقي تحت طوعك وقتها بس بشرط أن امنيه تموت بامر ربنا مش انك تبعت حد يقتلها ها اي رأيك هتوافق ع الهدنه ولا خليها حرربب وبرضو محدش هيعرف يأذيها وانت عارف كدا لان ربنا حاميها قبل ما انا ادافع عنها واظن جربوا كتير قولت ف بالي يعني أمجد عايز يرجع للي كان فيه بعد موتي ويتزوج ماهينار ولا دي خطه منه لا لا اكيد خطه هو عارف اني بشوفهم وكمان عجمار اي دا الاسم المعفن دا رد قال سامعك وضحك ضحكت انا كمان والده قاله فكر وارد عليك أمجد قاله انت ماضميتش ولاد ابنك ولا مره مش عايز تتعرف عليهم وغمز للولاد جريوا ع جدهم وماخافوش من شكله وحضنوه هو كان رافض ف الاول يحضنهم لكنه حضنهم والخطه كانت تمام ووالده وافق والحمدلله بس جت ماهينار قالت عمي اوعي تسمع الكلامه دا بيضحك عليك بابا قالها بصوت عالي ماهينار هو انا طفل عشات يلعب عليا انا عارف انه صادق دا ابني وانا عقدت الاتفاق خلاص ولو قربتي من الانسيه ولا ولادها عقابك هيكون كبير وانتي عارفه لما بغفضضب بعمل اي ردت ماهينار وقالت امرك يا ومولاي كانت متغاظه وقالها عجمار هيتزوجك بعد موت الانسيه واظن دا كفيل انك تنتظري قالت بجد يا عجمار أمجد رد قالها ايوة لكن بشرط بعد موت امنيه مش قبل كدا ولو ادخلتي بينا مره وحده حتي اعتبري الزواج ملغي قالت بفرح حاضر هستني احد ماتموت ممكن تموت قريب الانسيين اعمارهم قصيره مش كدا رد والده قال بالظبط أمجد قاله كدا تمام انا اخدت منكم وحد واي اخلال بيه منكم انا مش مسؤل والده قاله انت اخدت وعد الملك مافيش رجوع قالهم تمام استأذنك يلا يا اولاد زمان ماما قلقانه ف لحظه كان ظهر قدامي قولتله ليلتك طين مخطط تزوج الحربااييه دي بعد موتي حضني وهمس بصوت واطي جدا قالي مستحيل انا بعدك هموت ميقدرش قلبي ينبض وانتي مش موجوده ف الدنيا وقولتلك دي خطه ونجحت نحمد ربنا بقي قولتله الحمدلله قالي عندي ليكي مفاجأه قولتله اي قال لما ندخل اوضه النوم انا هاخد الاولاد انيمهم يلا يا اولاد قالوا حاضر يابابا همس تاني ف ودني ادخلي اوضه النوم شويه وجاي قولت ف بالي ياتري اي الهديه دخلت الاوضه وامجد شويه ورجع قولتله اي الهديه قول بقي قالي هاخدك الساحل نعيش هناك اشتريت فيلا ع البحر قولتله لا بتهزر قالي لا مش بهزر وقرب مني وحضتنه جامد قولتله ياحبيبي يا أمجد ماكنتش متخيله نسيب البيت دا بس الحمدلله اننا هنعيش ع البحر امنيه حياتي من وانا صغيره انا بحبك قوي وهو بيبوسني ف وشي وانا بتكلم وبدأ يزود قولتله بتعمل قالي تعالي بس هقولك قضينا الليله حب وسعاده ومطمنين لأول مره ان مافيش خططر وهنعيش حياتنا طبيعي والصبح صحيت اخدت دوش وعملت الفطار وامجد نايم مصحيش الا لما روحت اصحيه قالي اي دا الساعه كام انتي قومتي من جمبي ليه تعالي شدني قولتله أمجد مش كفاك اللي عملته طول اليل يلا نفطر انا جهزت الفطار قالي طيب هسيبك دلوقتي عشان تعبانه من امبارح وكمان انا جعانك ضحكت وهو دخل ياخد دوش وانا والاولاد مستنينه عشان نفطر مع بعض واخيرا حصلنا ع السلام اللي استنيناه بقالنا اكتر من عشر سنين وذاكرتي بترجعلي شويه بشويه وعشنا بحب وسعاده ف بيتنا الجديد ع البحر ودي احلي ايام حياتي ..الخلاصه لو بتحب حد بجد لازم تتمسك بيه لآخر نفس ف حياتك حتي لو هتموت عشانه لان انك تلاقي حد يحبك بإخلاص دي حاجه نادره اللي بيتخلي ويبعد عنك عمره ماحبك ابدا الي مايحارربش عشان حبيبه يبقي مايستاهلش حبه …..

تمممت ع خير النهايه

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اللغز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى