روايات

رواية القلب وما يهوى الفصل الأول 1 بقلم أميرة محمد

رواية القلب وما يهوى الفصل الأول 1 بقلم أميرة محمد

رواية القلب وما يهوى الجزء الأول

رواية القلب وما يهوى البارت الأول

رواية القلب وما يهوى
رواية القلب وما يهوى

رواية القلب وما يهوى الحلقة الأولى

_ متحاوليش تقربي مني عشان انتي عارفه كويس احنا اتجوزنا ليه….!!

_بدموع: انت بتقول اي يا زيد؟

مش مصدقه اني بسمع منك الكلام ده دلوقتي، انا بجد مصدومه فيك

_ بزعيق: انا تعبت من عتابك ليا طول الوقت وكل كلمه اقولها تحسبيها عليا وتخليني اكره نفسي اني نطقتها

_خد شهيق وزفير وكمل كلامه: ياريت ي رقيه متنسيش انتي هنا ليه وواجبك اي؟

عند اذنك

_قعدت مكانها وحطت ايديها علي بوقها ودموعها نازله من صدمتها ف صديق عمرها قبل م يكون جوزها، ظروفها اجبرتها انها تتجوزه بعد م جوزها مات وسابها وحيده هيه وبنتها اللي مكملتش سنتين، وزيد بيكون ابن خالها وبحكم انها ملهاش حد غيرهم ف قعدت عندهم، واتجوزت زيد اللي طلق مراته وعايش مع بنته وف عمر بنت رقيه و امه وابوه واخواته.

_ماما

_مسحت دموعها بسرعه وابتسمتلها: ايوة ي حبيبتي

_عيطت: عايزه بابي

_بحب: بابي خرج وهيرجع دلوقتي واحنا بقي زي الشاطرين كده هنروح نصحي توتا عشان ناكل ماشي ي حبيبي

_باستها من خدها: ماشي

بقلمي اميره محمد محمود

_____________________

_يوووه انا تعبت من العيشه دي

_ كور ايديه بعصبيه وجز علي سنانه: احنا كل يوم هنتكلم ف الموضوع ده يا مريم؟

_ بغضب: متجاوش علي سؤالي بسؤال يا عمر…. انا مراتك ومن حقي اعرف انت ليه متجوزني وليه معاملتك جافه معايا؟

_ اتنهد وقعد جمبها: مريم انا لما اتقدمتلك كنت شايف فيكي السند اللي بجد، شايف فيكي ام لاولادي وانا لحد دلوقتي بعاملك بما يرضي الله ومجتش ف مره قصرت ف حقك ولا مديت ايدي عليكي والاحترام متبادل بينا، لاكن الحب وجو الافلام ده انا مليش فيه يمكن لاني مفكرتش احب او حتي اجرب الحب…. بس اوعدك اني هغير من نفسي لاجلك.

_ قامت من جمبه ووقفت وبصتله شويه هوة استغربها: لا يا عمر انا كمان مقبلش انك تغير نفسك عشاني بس انا كمان هقوم بواجباتي مش اكتر طالما شايف ان علاقتنا مش ناقصها حب بما انها مبنيه كلها علي الموده والاحترام

_بعد م مشيت اتنهد وقعد يفكر ف كلامها كتير ولاكنه موصلش لحل نهائي يرضي الطرفين وازاي هيوصل لحل وهيه مش عايزه غير انها تتحب منه هوة وبس؟

_ بقلق: مالك يا مريم مش علي بعضك ليه النهارده؟

_ كانت قاعده مع بنت عمها بعد م استأذنت منه انها تخرج تقابللها

_خدت شهيق وزفير وهيه علي وشك العياط: تعبانه ي هند حاسه ان طاقتي بتخلص

_ مالك بس يا قلب هند احكيلي

_ عيطت: عمر مبيحبنيش ي هند ولا عمره هيحبني وشايف ان الحب مش مهم ومش ضروري

_خدتها ف حضنها ومسحتلها دموعها: ي حبيبي متعمليش ف نفسك كده محدش غيرك هيتعب وبعدين ي رحمه انتي من يوم م اتجوزتي عمر واهملتي ف نفسك ودراستك وناسيه إن دي آخر سنه لينا ف الجامعه

_مريم كانت لسه هتتكلم بس هند قاطعتها بهدوء: انا مبقولكيش كده عشان حاجه بس انتي ناسيه ي هانم اني صحبتك وليا حقوقك عليكي زي سي عمر بتاعك ده ولا ايه؟

_ مريم ابتسمت وحضنتها اكتر: دا انا ملقتش ونس للعمر احسن منك بجد

_ هند بغمزه: وعمر دا ايه كيس جوافه…!!؟

_ ضحكت: شكله كده

_ هند ضحكت قعدوا شويه وبعدين كل واحده مشيت

بقلمي اميره محمد محمود

_____________________

_اول م دخلت البيت لقت اللي بيمسكها من دراعها جامد واتألمت: اااه ي عمر في اييييه بتوجعني؟

_ بغضب: انتي ناسيه تليفونك ليه ي هانم اتصلت بيكي كتير لولا شوفت التليفون صدفه ف الاوضه

_ افتكرت وخبطت بايديها علي دماغها: اه صحيح نسيته لاني كنت مستعجله

_ جز علي سنانه: اتمني متكرريش غلطتك دي تاني ي مريم فاهمه ولا لا؟

_مريم عيونها دمعت عشان زعقلها سحبت دراعها منه ا: فاهمه ياعمر… عن اذنك

_دخلت اوضتها وعيطتت لانها كده شايفه ان عمر مستحيل يحبها وزيه زي اي زوج تقليدي بيتجوز عشان يخلف ويكون ليه ولاد يشيلوا اسمه

_ وف الصاله عمر قاعد متضايق عشانها وعشان كلمها بالاسلوب ده وهيه مغلطتش كان متردد يدخل يصالحها بس حسم امره وساب البيت وخرج

_ مريم حست برزعته للباب لما مشي اتنهدت وقامت غيرت للبسها وخرجت قعدت ف البلكونه فتحت الفيس بوك وكتبت

_” آلم يحين الوقت لقلبي أن يطمئن “

شيرت البوست وقفلت الفون ودمعه منها نزلت لما افتكرت هيه قد ايه بتضحي ف علاقه بزتنزف كل مشاعرها، هيه اللي بتحب عمر، وبتهتم بيه، بيحب اي بيكره اي.. تعمل الاكل اللي بيحبه تكويله كل قمصانه وبتكون حريصه دايما علي اصغر التفاصيل اللي تخصه.

_ دماغها هتتفرتك من التفكير ورايحه جايه ف البيت وبعد اكتر من نص ساعه قررت قرار مينفعش غير مع عمر وهوة “التجاهل” لان اغلب انواع الرجاله تديهم اهتمام زياده يتنططوا عليكي، تتجاهليهم يتمنوا رضاكي.

_ مساء الخير….!!

قالها عمر بعد م دخل لقي مريم قاعده قدام التلفزيون

_ ردت عليه ببرود من غير م تبصله: مساء النور

_ بتوتر: مريم.. انا… يعني

_ قاطعته بإبتسامه سمجه: تحب تتعشا؟؟

_ لا انا كلت برااا مع صحابي

_ بصتله بحزن: وانت متجوز عشان تاكل مع صحابك؟

_ عقد حواجبه: اي…؟؟

_ بسخريه: ولا حاجه تصبح على خير

_ حس بنوع من الضيق بسبب برودها معاه، دخل وراها ولسه هينام جمبها قامت ومشيت بس وقفها صوته

_رايحه فين ي مريم؟

_ هنام ف اي مكان غير هنا ي عمر

_بإستغراب: مش فاهم

_اتنهدت: يعني الاوضه دي بتخنقني ف مش هنام فيها

_قام وقف وعشان فرق الطول رفعت راسها ليه وبص ف عينيها: انا عارف انك زعلانه بسبب نقاشي معاكي الصبح وياستي انا اسف بس متعمليش كدا تاني علشان قلقت عليكي ماشي ي حبيبي؟؟

وطبع بوسه علي خدها ببطيء

_ كانت ف عالم موازي من نظرة عيونه، واعتزاره، وكلمة حبيبي، واخر حاجه قشعريره جسمها لما باسها، فاقت بعد ثانيه اتنين تلاته لما حست بيه بيمسك ايديها وسحبها ف حضنه ونامو، غمض عينيه بس هيه لا قلبها بيدق وضرباته سريعه وانفاسها مش منتظمه

_كتم ضحكته: نامي ي مريم…..نامي وكفايه تفكير هتموتي نفسك

_ضربته ف صدره وابتسمت من غير م ياخد باله واخيرا غمضت عنيها ونامت

_بقلمي أميرة محمد محمود

______________________

_ رقيه مشافتش زيد ولا رجع البيت من امبارح من ساعت م اتخانقو فضلت قلقانه خصوصا ان البنات كل شويه يسالوها عليه

_ خالها دخل وقعد معاها ومع البنات ولسه هيسالها جوزك فين، زيد دخل وقفل الباب وراه، بص شويه ل رقيه وبعدين سلم علي باباه

_ كنت فين ي زيد قالتها رقيه بعد م جابت العصير وقدمته لخالها وليه

_بغضب: وانتي مالك بتدخلي ليه ف اللي ملكيش فيه؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القلب وما يهوى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى