روايات

رواية القضية رقم 112 الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية القضية رقم 112 الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية القضية رقم 112 الجزء الثاني

رواية القضية رقم 112 البارت الثاتي

القضية رقم 112
القضية رقم 112

رواية القضية رقم 112 الحلقة الثانية

بدات الجلسة!!
“القضية تتكلم عن حادثة مقـ*تل عمر الجراح والتي اغلقت منذ خمس سنوات بسبب عدم العثور على القا*تل واختفى المحامي المسوؤل عنها والادلة اللي كانت معاه ”
القاضي : فليتقدم طرف الدعوة إلى المنصة
ملك طلعت على المنصة : شكرا سيدي القاضي…سيدي القاضي كان المدعو جاسر عبد السميع بهدد جوزي الضحية اكتر من مره بسبب خلاف بينهم وكان دايما بيهدده بالقتـ*ـل وفي اليوم اللي اتقـ*تل فيه عمر كان مع جاسر يوميتها وفي شاهد على انهم كانوا مع بعض لو تسمح انو يطلع
القاضي : الشاهد يطلع على المنصة
جاسر بيبص على الشاهد بصدمة شديده : ياسر اخويا!!!…..الله يخرب بيتك طول عمري كنت اعرف انك اللي هتوقعني
ياسر بيطلع على المنصة
القاضي : اقسم ان تقول الحقيقة ولا شيء غير الحقيقة ثلاثه مرات
ياسر : اقسم ان اقول الحقيقة ولا شيء غير الحقيقة.. اقسم ان اقول الحقيقة ولا شيء غير الحقيقة…….
القاضي : قول شهادتك
ياسر : في يوم الحا…دثة ٤/٣/٢٠١٨ كان عندنا اجتماع مهم في الشركة حصل فيه خلاف كبير بين عمر و جاسر وكان جاسر بيتوعد لعمر بالقـ*تل وحصل بينهم في اليوم ده كذا مضا*ربات بين الطرفين ده غير انو كان بينهم مشاكل كتيره من زمان اوي وفي اخر الدوام قالي عمر صاحبي الله يرحمه ان جاسر جاله المكتب واعتذر منه وقاله انو عازمه برا كـ اعتذار منه وتصفية حسابات وخرجوا مع بعض من الشركة متاخر بعدها سمعت خبر مقتـ*له وجاسر مرجعش من البيت الا اليوم اللي بعده ولما سالته انكر انه كان معاه من الاساس
القاضي : وليه متكلمتش من زمان
ياسر بندم : وقتها كنت خايف على اخويا بس بعدها ندمت لان عمر كان صاحب عمري
جاسر بخوف : كداب كداب سيدي القاضي ده بيكدب
القاضي : سكوووووووت!!
محامي جاسر : سيدي القاضي ممكن اسال الشاهد شويه اسئلة
القاضي : اتفضل
المحامي : شكرا سيدي…حسب كلامك انت قولت ان في اليوم ده كان جاسر مع عمر صح
ياسر : صح
المحامي : ممكن اعرف خرجوا في الساعة كم كده
ياسر : مش عارف مش هتفكر حاجه زي دي بعد خمسة سنوات بس بشكل عام مش بنخرج قبل الساعة 4 من الشغل
المحامي : شكرا ليك سيدي وفق تقرير المستشفى الضحيه توفي على الساعة 3 فده يدل اما انه اصلا مكانش في الشغل او انه خرج من الشغل بدري وفي الحالتين ده يثبت ان كلام الشاهد كذب
ملك بانفعال : مش بيكدب انت الكداب
الفاضي : المحامية ملك ده اول انذار ليكي ياريت تحترمي زميلك المحامي وتحترمي انك في المحكمة
ملك : اسفة يا سيادة القاضي
المحامي باستفزاز مقصود : طب انتي كمحاميه المفروض انك شاطرة بيقول انهم خرجوا مع بعض اخر الدوام متاخر مش زي العادة ومكتوب في التقرير انو توفي على الساعة 3 كلام الشاهد واضح انو غلط وكدب
ملك : يعني ايه انك كمحاميه شاطره انت بتهيني
المحامي : انا مقولتش كده
ملك : لا انت..
القاضي : سكووووووووووت محامية ملك ده تاني انذار ليكي اتمنى تركني العواطف وانه ده جوزك وتحترمي المكان اللي انتي فيه والا هتنسحب منك القضية
ملك بتنزل راسها : اسفة يا سيادتك
الفاضي : عندك حاجه في شهادتك عايز تغيرها او توضحها او حاجه عايز تقولها
ياسر بيأس : لا سيادتك انا قولت كل اللي عندي
القاضي : في حد عنده حاجه يقولها او حابب يقدمها
ملك بيأس : لا
المحامي بنصر : ابدا سيادتك
القاضي : حكمت المحكمة ان
: استنى سعادتك انا عندي لو تسمحلي ادلي بشهادتي
ملك والمحامي والكل بيلتف عليها
جاسر باستغراب : مين دي
المحامي : معرفش
القاضي : ايوه اتفضلي اطلعي على المنصة
بتطلع على المنصة : انا راوية عز الدين اخت المحامي مالك عز الدين اللي كان ماسك قضية مقـ*تل عمر الجراح سيادتك اخويا كانت بتوصله تهديدات من جاسر واتعرضولوا اكتر من مره عشان ينسحب من القضية وكانت بتوصلنا احنا برضو بس اخويا كان مصمم على انه ميسيبهاش لحد اخر مره جاله فيها تهديد انه لو راح للجلسه هيتقـ*تل وخرج من البيت على اساس انو رايح للجلسه بس هوا موصلش للمحكمة ولا رجع البيت من يومها ولا اتلاقى… وبتكمل بانهيار… ولا اتلاقى ميـ*ـت حتى عشان على الاقل نقول ما*ت احنا بقينا عايشين زي الميـ*ـتين بسبب اننا مش عارفين اخونا ده حي ولا ميـ*ـت حتى انا بطلب من المحكمة بس ترجعلنا اخونا او حتى تعرفنا حصل فيه اييييييييييه حي ولا ميـ*ت وهاخد لنا حقنا من الظالم جاسر ده
جاسر بيحط ايديه في راسه من تعقد الموضوع
المحامي : معندكيش اثبات على كلامك ده يبقـ…
راوية بمقاطعة وانفعال : عندي اثبات امال هطلع ليه
ملك بأمل : ممكن تعرضي دليلك او اثباتك
المحامي : اعتراض يا سيادة القاضي
القاضي : اعتراضك مرفوض اثباتك ايه
راوية : عندي تسجيلات صوت
المحامي : تسجيلات الصوت مرفوضة اعتراض يا سيادة القاضي
القاضي : اعتراضك مرفوض في حالات تؤخذ التسجيلات
بعد عرض التسجيلات الصوتية وبعد الاستماع للشهادة قررت المحكمة التحفظ على جاسر عبد السميع محمود حتى تجري التحقيقات في التهم المتوجهة اليه رفعت الجلسة الأولى والجلسه الثانيه تنعقد بعد اسبوعين من الان
بص جاسر على ملك وراويه بغضب وهي بصتله بتوعد ونظرات ثابته
يعقوب وهو بيجري وراء جاسر وهما واخدينه : متقلقش هنحاول نخرجك
جاسر بغضب : اتصرف بسرعة
احمد بفرحة : طب كويس اهو اتسجن لحد ما تتثبت عليه التهم
ملك بعصبية : انا اخدت شهاده ياسر اللي معايا كنت فاكره انها هتكون كفايه بس قدروا انهم ينكروها ولولا اخت المحامي والتسجيلات اكدت انه بيهدد بقضيه عمر كان هياخد براءة وبرضو ده مكفاش غير انه يتحبس لحد التحقيقات
احمد : بس انا مستغرب اذا عمر اتوفى الساعة ثلاثه وده كلنا عارفينو والدوام اصلا بينتهي على 4 وياسر قال انهم خرجوا من الشركة زياده في وقت متاخر مش زي العاده ازاي ده؟؟؟
ملك بتركيز : في حاجه فيها غلط فعلاً ازاي ده؟؟؟…. في حاجه هما لاعبين فيها دماغي هتنفجر بجد ازاي ده؟؟؟
احمد : متزعليش نفسك يا ملك معاكي اسبوعين اهو لحد الجلسة الجاية يعني مدة كويسه
ملك بيأس : وانا ابدأ اجمع من فين تاني دي قضيه ليها 5 سنين؟؟؟…… واتعقدت اكتر ما هي معقدة
احمد : ولو خلي ثقتك بربنا كبيرة وبدل ما تقعدي زعلانه روحي دوري اتعبي لحد ما تلاقي حاجه واكيد ربنا مش هيضيع تعبك
ملك بتشجع : عندك حق فعلا
يعقوب بغضب : يعني ايه مش ممكن يطلع بكفالة
الضابط : زي ما سمعت مش ممكن يطلع بكفالة التهمة اللي عليه كبيرة والاثباتات كلها ضده
يعقوب بهمس : طب ولو اديتلك مبلغ حلو بيني وبينك تخرجه بكفالة
الضابط بغضب : نعم انت بتحاول ترشيني!!
يعقوب بخوف : انت فهمتني غلط يا سعادتك انا مكنـ. ننن.
الضابط بعصبيه ومقاطعة : اخفي من وشي قبل ما اقعدك جنب المحروس التاني!!
يعقوب بيقوم بسرعة من قدامه جري وبيطلع
يعقوب بخوف : انا اعمل ايه دلوقتى في المصيبة اللي لبستني دي حتى المحامي رفض وانسحب مفيش طريقة اخرجه بيها ولو مخرجتهوش ممكن يعترف عليا اني كنت معاه انا اعمل ايه دلوقتى؟؟
ملك : ايوة الو يا حماتي…. الحمدلله….. ايوة انا ورامي واحمد كلنا كويسين اوي والله
صباح : الحمدلله يا بنتي اسمعي كلامي واسحبي القضية الناس دول مش بيجي من وراهم غير الاذى!!!
ملك : مستحيل اتنازل عن القضية!! ْ
صوت من وراها : مش مستحيل على فكره!!
ملك بتلتفت وبتبص وراها وبتصرخ بصوت عالي : ااااااااااااه الحقوني
صباح بخوف وهي لسه على الخط : ملك ملك في ايه ردي عليا يا بنتي متقلقينيش
وبتسمع صوت خبطة جامدة وحاجه اتكسرت بعدها بيتقفل الخط
صباح بخوف وهي بتصرخ : ملك ملك حد يلحق ملك!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القضية رقم 112)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى