روايات

رواية القسوة والعشق الفصل التاسع 9 بقلم سما الحملاوي

رواية القسوة والعشق الفصل التاسع 9 بقلم سما الحملاوي

رواية القسوة والعشق البارت التاسع

رواية القسوة والعشق الجزء التاسع

رواية القسوة والعشق
رواية القسوة والعشق

رواية القسوة والعشق الحلقة التاسعة

#الخاتمة🖤
بيمر ٤سنين كمان بتتخرج ملاك وتصور حفل تخرجها لأهلها شركتها كبرت بئا ليها اسم في الوسط لاكن ملاك اسمها في السوق الغول للأستيراد والتصدير محدش يعرف هي مين ولا اهلها عرفوا هي بتعمل ايه دلوقتي ولا يعرفوا انها عندها شركة كبيرة وبتجهز الشركه التانيه……
لما اتخرجت من سنه اشتغلت هي فيها وعملت صفقات كتيرة بقت قوية اتعلمت الدفاع عن النفس درست لغات كثيرة وزودت خبرتها اثناء التعليم….
رودينا ومالك جابو اميره عمرها ٣سنين ونص….
اسر وليلى جابوا تيم ونزلوا مصر ٣مرات من غير ملاك كانت بتقعد معاها مرات اخ ليلى…
عاصي بئا قاسي اوي وبئا عنده شركتين كمان غير التانين وبئا عنده ٤شركات….
اهلهم لسه مش معرفين عاصي اي حاجه زي ما وعدوها واصلا هما لحد دلوقتي ميعرفوش انها في فرنسا مع اسر….
في شركة ملاك….
ملاك قاعده على كرسي اسود جلد عالي وقدامها موظفها المخلص مصري اسمه كامل….
ملاك بجديه….العقد الي عاصي جاي يمضي عليه انت هتقعد معاه
كامل….تمام حضرتك
خرج ودخل بعده اسر….
اسر….ها ايه الاخبار
ملاك بقسوة….هو انهاردة هيوصل يمضي على العقد وبعدها نبدأ نطعـ ـن الطعـ ـنه بتاعتنا
اسر….انتي هتوقعي الشركات كلها

 

 

ملاك….تؤتؤ مش كلها اول شركتين بس لأنهم اقوى شركتين وهو لما يمضي معانا هيقوى اكتر وبعدها لما نعمل كدا هنبعتله مسدج فيها ايه نأسف لعدم اكمال التعاقد لقد فقدت قوتك ولا نقبل ان يضرنا ما ضرك
وضحكت بسخريه….
اسر بصدمه….لا بقيتي قوية اوي ياملاك
ملاك بغموض….اسمي مش اسم بس لا هتشوف ايه هيحصل بعد كل دا هتعرف اني متغيرتش
قامت ملاك من على الكرسي ووقفت تبص على الشارع من الازاز وقالت….انا برد كرامتي واهلي رديت كرامتي ببعدي عنهم انما عاصي رديت عليه بفعل نتيجة لأفعاله
مشيت من قدام الازاز وفضلت تتمشى في المكتب وهي حاطه ايدها ورا ضهرها وقالت….ممكن حد يقولي عقابك صعب لاكن بالعكس دا اقل حاجه من عاشقه مكسورة القلب
بصت لأسر وراحت ناحية المكتب….انت فاهمني ولا لا
اسر….بحاول افهمك
ملاك بصتله لثواني وبعدين بصت من الازاز تاني وقالت….عارف النسر لما جناحه ينكسر ويعافر عشان يطير
اسر بأنتباه….اه
ملاك….هو دا العاشق المكسور بيعافر عشان يرجع كرامته ويبئا جواه انتقام لاكن بعد ما ينتقم بيرجع تاني لعشقه ويبئا هو صندوق اسود في حياته
ملاك مشيت ناحيه المكتب وقعدت على الكرسي وحطت رجل على رجل….دوامه بتلف بينا ولازم حد ينتصر
اسر بفهم….فهمتك دلوقتي
ملاك….المهم عاصي هيجي الساعه ٥ وهيمضي العقد ٨ ف هنقعد في المطعم الي هيمضوا في بس من فوق وكامل هيبئا حاطتت كاميرا في جاكيت البدله عشان نشوف من الفون
اسر….تمام يلا عشان نرجع
ملاك….يلا
خرج اسر ووراه ملاك…
خرجت ملاك فعلا من المكتب لابسه بنطلون جلد اسود عليه بلوفر برقبه اسود قصير وجاكت لحد اخر الرجل اسود وطرحه حمرا ولابسه بوط كعب وماشيه بكل ثفه وهيبه….
خرجت ركبت عربيتها بكل ثقه فيها واتحركت واسر اتحرك وراها….
༺༺༺༺༻༻༻༻

 

 

عاصي نزل من الطياره بكل غرور وراح للفندق….
يمر الوقت ويجي ميعاد امضاء العقد…
في مطعم راقي في الفندق….
كامل….اهلا بحضرتك مستر عاصي
عاصي بكبرياء…..اهلا بيك انت مصري
كامل….اه مصري بس معايا اللغه الفرنسيه
عاصي….اه تمام فين الي هي الغول دي
كامل…..للأسف هي مش بتروح تمضي هي مضت على الورق وبعتته معايا عشان حضرتك تمضي عليه
عاصي بغرور….وان شاء الله هي مش بتيجي ليه
كامل….هي بترفض انها تظهر في السوق او كدا
عاصي….تمام هات العقد
خد العقد منه وبدأ يقرأ في ومضى….
عند ملاك واسر….
ملاك وهي بتبص للفون….شكله اتغير اوي
اسر….اه فعلا
ملاك….كبر عضلاته ونظراته كلها برود وغرور وانتقام
اسر بضحك…..كل دا عرفتي من شاشة الفون اومال لو قابلتي
ملاك….هعرف اكتر
عند عاصي وكامل….
عاصي….كدا تمام هتسافروا امتى مصر
كامل….قريب اول ما تحدد الميعاد هكلم حضرتك
عاصي ببرود….تمام
كامل….والف مبروك
عاصي….الله يبارك فيك انا همشي انا بئا
كامل….مش نتعشى احتفالاً بالصفقه
عاصي….مره تانيه عشان ورايا طياره الصبح
كامل….تمام ماشي
خرج عاصي ووراه الجارد وبعدين خرج كامل….
نزلت ملاك من فوق وبصت على عاصي من بعيد واتحركت بكل غرور ل بره تركب عربيتها ووراها اسر….
༺༺༺༺༻༻༻༻༻

 

 

في فيلا عمران المنشاوي….
عمران قاعد يلعب مع اميره حفيدته وجمبه جميله….
وحامد وصفا قاعدين جمبهم ومالك ورودينا….
رودينا….يعني عاصي سافر فرنسا
مالك….اه وراجع بكره
جميله….ان شاء الله بيقول هيعمل صفقة مع غول الأستيراد والتصدير في فرنسا
صفا….ودا مين دا
عمران….معرفوس بس ديما بيذكروا اسمه وانا معرفش مين دا مش بيظهر
حامد…..انا سمعت من عاصي انه بنت اصلا
مالك…..مش عارف بس اكيد عاصي مضى معاه العقد وهنعرف منه
رودينا بأعجاب….بس اسمه حلو اوي او اسمها
صفا بتخيل….اه فعلا غول الأستيراد والتصدير
جميله بضحك….طب يلا منك ليها نقوم نتغدا
عمران بضحك….على رأيك يلا يااميرتي
مالك بمرح…..ياجح دي بنتي
عمران بهزار….وحفيدتي
حامد بضحك….بس يالا يامالك سيب اميرتنا كلنا
وراحوا يتغدوا كلهم….
༺༻༻༺༺༺༻༻༻
في فرنسا….
في بيت اسر….
ليلى وهيا بتلاعب تيم….يعني هننزل مصر امتى
اسر….اول ما ست ملاك تحدد
ملاك….كمان شهر كدا انتو هتستقروا هناك
ليلى….انا يحيى نازل وهيستقر هناك الاسبوع دا ما نروح احنا كمان نستقر هناك
اسر….انا عن نفسي موافق
ملاك….خلاص جهزوا نفسكم هنسافر كمان شهر بالظبط وانا هصفي شركتي الاولى هنا وهنزل مصر انقلها والجديدة هي خلاص جاهزه وبدأت هسبها
اسر….ليه كدا
ليلى….مش قولتي هتنزلي مصر
ملاك بأنتباه….ايوه بس لازم يكون ليا فرع هنا عشان ليا اسمي
اسر….صح فعلا
ليلى….تمام
تيم لملاك….ملاااكي تعالي نلعب
ملاك بحنيه….عيون ملاكك انت يلا
༺༺༺༺༻༻༻༻༻

 

 

مر شهر شركتين عاصي وقعوا فعلا وهو
ادمـ ـر نفسياً ملاك سابت الشراكه معاه وانهاردة هي نازله مصر بعد ما صفت الشركة الاولى ونقلتها مصر والشركه التانيه كانت عليت في اقل من اسبوعين وسابت فيها كامل الي حب يفضل ماسك شغلها لحد ما ترجع….
ملاك نزلت مصر وبصت على الاماكن بتذكر بقالها ٤سنين منزلتش بلدها….
قبل ما تركب الطياره كلمت رودينا وقالت لها اتجمعوا كلكم في بيت عمي هكلمكم واقول لكم حاجه مهمه وراحوا فعلا….
وقفت عربيتها وعربية اسر قدام بيت عمها….
بصت عليه بقالها كتيييير مشفتهوش خبطت وفتحت لها الخادمه وحضنتها فجأه وقالت….ملاااااك هاااانم جت
خرجوا كلهم على صوتها وشافوا ملاك فعلا ملاك في الجمال كلها انوثة لابسه فستان اسود طويل وعليه طرحه نبيتي ولابسه كعب نبيتي وواقفه قدامهم وراها اسر وليلى وتيم….
حامد بدموع وقرب منها….ملاااك بنتي
وحضنها فضلت ملاك حضناها وقت طويل…
جت صفا وقالت….نور عيوني وحشتيني
وحضنتها وبعدها كلهم حضنوها وهما دموعهم نازله وسلموا على اسر وهما مستغربين انهم سوا….
رودينا قاعده حاضنه ملاك واميره قاعده في حضن ملاك هي عرفاها كانت بتكلمها فيديو….
ملاك بهدوء….طبعا كلكم مستغربين انا ليه مع اسر بس انا هحكي لكم
حكت لهم كل حاجه هي مكنتش قايله لهم اي حاجه اصلا….
عمران بصدمه….يعني كنتي في فرنسا طول ال٥سنين دول
جميله….يعني انتي كنتي مع اسر
صفا بدموع….كدا يا اسر متقوليش ولا انت ولا ليلى
اسر راح حضنها….ياحبيبتي كان لازم اقف جنب اختي
ليلى وهي بتحضنها هي كمان….حقك عليا اهي رجعتلك اهي وتيم كمان جه معانا اهو
حامد….المهم انك كويسه
مالك….هتعملي ايه مع عاصي
ملاك قامت وقفت….انا هروح له
رودينا بخوف….لاااا متروحيش

 

 

ملاك بهدوء….متقلقيش انا هعرف اتكلم معاه كويس
عمران….فعلا سيبوا ملاك تروح
اسر….هاجي معاكي
ملاك….لا خليك انا لازم اكون بتكلم معاه لوحدي
صفا….خدي بالك على نفسي
حامد….اجي معاكي يابنتي
ملاك بحب وابتسامه….لا ياحبيبي خليكم كلكم انا هروح
جميله….ربنا معاكي ياقلبي
ملاك….يارب ياجميلتي
خرجت ملاك بكل غرور وركبت عربيتها وطلعت على فيلا عاصي….
الامن عرفها وفرح بروجوعها وهي قالت ميقولوش حاجه لعاصي….
ملاك دخلت الفيلا وعرفت مكان عاصي كان في المكتب…
دخلت عليه وهو قال بغضب وهو حاطت راسه على المكتب….قولت مش عاااوز اشوف حد
ملاك بهدوء….. حتى انا
رفع راسه بسرعه وبصدمه….ملاااااك
اتصدم من كتلة الجمال الي قدامه…
ملاك بهدوء….ايوه ملاك
عاصي بغضب وقام راح لها….وجيتيييي ليييه هاااااا
ملاك ببرود….جيت عشان خدت حقي
بصلها عاصي بأستغراب ف قالت….تعالى معايا وانت هتفهم
مشي معاها عاصي عشان عاوز يفهم واستغرب من شكلها وعربيتها…
راحت على بيت عمها….
ودخلت وهما استغربوا ليه جابت عاصي بس هي قعدت وحكت كل حاجه….
ملاك….وانا الغول للأستيراد والتصدير انا الي عملت كل دا
عاصي بصدمه….انتييي وانتو كنتوا عارفييين
كانو هيتكلموا ملاك قاطعتهم….لا انا واسر بس الي كنا عاارفين
عاصي بكسره وغضب….عملتي فياااا كدااااا لييييييه لييييييه ياملااااااااك دمر*تيييينيييي ليييييه
جه مالك واسر يهدوا زقهم وخرج بكل غضب….
ملاك خرجت وراه والعيله كلها…
ملاك وهي واقفه وراااه….عاااااصي
عاصي وقف وهو لسه مديها ضهروا…
ملاك بهدوء….اسمعني ولو ل مره وااااحده
عاصي بغضب ولف لها….عاوزه ايه تاني

 

 

ملاك وهي خلاص خرجت عن جدار الهدوء واتحولت لأسد جريح وقااالت….عااااوزه اقووووول اني خدت حقيييي من الظلم ظلمتني وعملتنييي اكني خادمههه عندك ابويا صدقكككك وكدبنيييي كسررررت قلبييي ضر*بتنييي اهانتنييي وانا انهاردة حققت انتصاااري وانت ضعيييف ومش قادر تقف قدامي وتدافع عن نفسسسسك
العيله كلها واقفه ساكته هي عندها حق في كل حاجه….
ملاك بمحاولة الهدوء….خلااااص انتـ ـقمت وخلااص وانهاردة جيت وبمدلك ايدي تاني ياعاصي
ومدت ايدها وقالت….بمد ايدي بالسلام ولو رفضتها همشي وهرجع فرنسا وانسى اني رجعت بمدلك ايدي وانا بقولك نبدأ من جديد
عاصي بص على ايدها شوية وهي بصت على ايدها ونزلتها وكانت خارجه لاكن قال لها عاصي بصوت عال وهو مبتسم….وانا مش وحش ياملااااك وبقبل اني احط ايدي في ايدك ونبدأ من جديد
لفت ليه وسلموا على بعض وقالت ملاك بأبتسامه….موافق تتعالج ياعاااصي
عاصي بأبتسامه….موافق ياملاك مواااافق
ملاك….وانا على استعداد اني اساعدك ترجع شركتك ونعمل سوا شراكه ونكبر سوا وتبدأ على نضافة وهدوء وسلام
عاصي….وانا مواافق
رودينا ادخلت بفرحه….واخييررررا
مالك بسعاده…..كنتوا فييين من زماااان
اسر بضحك….سامحني ياصحبي كان لازم اقف جنب اختي
عاصي بأبتسامه….مسامحك يا صديقي
جميله….ربنا يديمها بنا
صفا….ربنا يسعدنا كلنا
عمران بفرحه….برافو ياملاك انت كسبتي
حامد….صح انت فعلا كسبتي
روديناا….يلاااا صورة جماااعيه
وقفوا كلهم والخادمه جت صورتهم….
༺༺༺༺༺༻༻༻༻
بيمر شهرين عاصي اتعالج وملاك بتساعده يقف من تاني وهي جانبه وانهاردة عاصي اخر مره هيروح للدكتور وراح لبيت عمه وشاف ملاك قاعده تقرأ كتاب في الجنينه…
عاصي بفرحه….ملااااااك انا خفييييت
ملاك بفرحه….بجد كوووويس اوييي مبروووك
قعدوا سوا وهما فرحانين وعاصي قال لملاك….ليه بتساعديني برغم كل دا
ملاك سكتت شوية وبعدين قالت….عشان بحبك وعمري ما حبيت زيك
عاصي بصدمه….انتي بتتكلمي جد
ملاك…..اه والله بحبك وعمري ما هحب قدك وعشقي ليك اتحول لأنتقام وبعدها نضفت قلبي من كل حاجه ورجعت
عاصي….وانا بـ
ملاك بمقاطعه….لا ياعاصي متخدعش نفسك انت مش بتحبني لما كنت سادي كنت فاكرني ملكك عشان بنت عمك وبتشوفني ديما حسيت اني من ممتلكات عاصي المنشاوي انما انت مش بتحبني ولا عمرك حبتني اسأل قلبك دلوقتي هيقولك لا مش بحبها
عاصي….وانتي عرفتي منين وازاي لسه بتحبيني
ملاك بعشق ودموع….عاصي انا مش هحب في عمري زيك ولا هنسى حبك وحبك هيفضل في قلبي بس هتعايش وانت عيش وحب واتجوز انسى اني قولتلك حاجه انا بخير
عاصي حضنها بحب اخوي….انا مستهلش حبك بس صدقيني هتلاقي الي يحبك حب مش هتعرفي هو حب وعشق انا مقدرتش احبك عشان كنت شخص مغرور
ملاك بضحك….وانت حب وانا صديقتك وهفضل صديقتك وبنت عمك يلاااااا عييييش اجري وحبب واعشق واتجوز
عاصي ضحك وخرج بسرعه….

 

 

ملاك وقفت وهي عيونها بدمع مسحت دموعها وطلعت الروف….
حامد كان واقف وشايف كل دا وسامع كلامهم….يارب يصبرك يابنتي وتحبي حد تاني
༺༺༻༻༻༻༻༻༻
ملاك قاعده تغني فوق على الروف بكل حزن….
دبلت فى قلبى اى لحظة فرح من يوم الرحيل
بقى مستحيل
انام فى ليل مافيهوش عيونك ياحبيبى
بصحى وبافوق على شوق
وذكرى وعذاب وويل وجراح وهم
بقى مش مهم
ادوق الم مالهوش نهاية ياحبيبى
لكن الاكيد ان انا لو عشت ميت مليون سنه
عمرى ماهنسى ان الهنا عرفت طعمه معاك.
نفسى فى لحظه تضمنا تجمعنا من تانى سوى
ياللى هواك ليا دوا وروحى فداك.
مستنيااك..روحى.حبيبى.قلبى معاك
مستنيااك.بحلم فى يوم يرجع هواك
مستنيااك…مستنيااك… مستنيااك
دايما بخبى فى قلبى اى جرح عن عيون الناس
وقلبى خلاص مالوش خلاص
غير حضنك انت ياحبيبى.
مبتنطفيش نارى ولهفة قلبى ليك مبتنطفيش
.صحيح بعيش.
لكن مافيش لحياتى معنى ياحبيبى.
انت بعيد وانا هنا…بعيش فى ذكرى حبنا
من قلبى بدعى ربنا..يقرب لقاك
ياللى ماليش عنك غنا.. ارجع وفرح قلبى انا
ثانيه بثانيه بعيشها انا…فى بعدك هلاك
ملاك بهدوء….ربنا يسعدك في حياتك ياعاصي
༺༺༺༺༻༻༻༻༻

 

 

بيمر شهرين عاصي اتعرف على بنت وحبها وخطبها وملاك بتضحك وتهزر لاكن قلبها موجوع….
رجع عاصي شركته وديما ملاك واقفه جمبه وبتساعده….
انهاردة فرح عاصي وتقى حبيبته….
كلهم جهزوا وملاك كانت بتجهز معاهم كل حاجه وتقى بتحبها اوييي….
واقفه ملاك ترقص معاهم وفرحانه اوي….
عاصي قرب منها وقال…هتلاقي الي يحبك حب كبييير عشان قلبك الابيض بس
ملاك ابتسمتله وقالت….ربنا يسعدك مع عروستك
وراحت حضنت تقى….خدي بالك منه ربنا يخليكم لبعض
تقى بحب….حبيبتي يارب ويخليكي لينا
عند مالك ورودينا…
مالك بحب….شبه فرحنا فاكره
رودينا بحب….طبعا فاكره
مالك….بحبك يارودينة قلبي
رودينا بحب….بحبك يامالك حياتي
عند ليلى واسر….
اسر بحب….بحبك يا ليلتي
ليلى بحب….بحب يا اسر قلبي
عند عاصي وتقى…
عاصي بحب….بحبك ياتقى قلبي
تقى بحب….بحبك ياحبيب قلبي
عند صفا وحامد….
حامد….صفصف قلبي
صفا بدلع وحب….حبيب قلبي
حامد….بحبك
صفا بحب….انا كمان بحبك
عند عمران وجميله….
عمران….بحبك ياجميلتي
جميلة….بحبك يا عمراني
ملاك راحت لهم وسلمت عليهم كلهم وراحت لأسر….شكرا على كل حاجه يا صديقي شكرا لأنك وقفت جمبي شكرا على كل حاجه جميله عملتها ليا
اسر بحب….العفو ياملاكي انتي تستاهلي اكتر من كدا بكتير ربنا يسعدك
راحت ل ليلى….شكرا يا ليلى على كل حاجه حبيبتي
ليلى حضنتها….حبيبتي انتي اختي
راحت لرودينا وحضنتها…..شكرا يارودينتي على كل حاجه ولأنك حافظتي على وعدك ليا
رودينا….العفو ياقلبي انتي ربنا يخليكي ليا
راحت لمالك….خد بالك منها يا احسن اخ
مالك….في عيوني يا احسن اخت

 

 

راحت لعمها وجميله وحامد وصفا وحضنتهم واحد واحد….شكرا لأنكم في حياتي كلكم
هما….شكرا لأنك سامحتينا يا حبيبتي
ملاك….بحبكم
كلهم….واحنا كمان
راحت لعاصي وتقى….خد بالكم من بعض وربنا يخليكم لبعض بحبكم اوي
عاصي وتقى….ربنا يخليكي لينا واحنا بنحبك بردو
خرجت ملاك من الفرح بفرحه وحزن بنفس الوقت وخرج وراها عاصي….ملاااك
ملاك بصتله….ايوه
عاصي راح لها….انتي كويسه
ملاك بأبتسامه….انا تمام
عاصي بأبتسامه….خدي بالك من نفسك كويس عشان خاطري
ملاك بحب….حاضر وانت كمان
عاصي….انسي حبي
ملاك بهدوء….حبك بئا صندوق واتقفل جوايا وخلاص متقلقش عليا يلا ادخل
ملاك راحت ناحيه العربيه وعاصي دخل وكلهم شافوا ملاك وهي خارجه زعلوا عشانها….
تقى بحب….هتبئا بخير
عاصي….ياااارب
ملاك في العربيه شغلت اغنيه على اعلى صوت وبصت بأبتسامه على الطريق وقالت….الصندوق قفلته وخلاص حبك هيفضل مرافقني بس هبدأ من جديد هعيش حياتي زيك هعلى في شغلي وهقف على رجلي هفضل جمبك وجمبكوا كلكم لاكن هعيش حياتي وهيفضل حبك اول حب ليا
واتحركت بالعربيه على اعلى سرعهه…..
༺༺༺༺༻༻༻༻༻
بعد ٥سنين….
قاعدين كلهم وملاك جمبها زين زوجها وجابت حور وعاصي وتقى جابوا مليكه..
ملاك….بحبك يازين
زين بحب….بحبك ياملاك قلبي
عاصي….يلاااا ناااخد صورة جماعيه
كلهم وقفوا جمب حبيبته وحبيبه وولادهم قدامهم وخدوا اجمل صورة ممكن ياخدوها…
༺༺༺༺༻༻༻༻༻
ملاك بهدوء…..انا لسه بحب عاصي عشان هو حبي الاول لاكن نسيت وبحب بردو زين عشان هو زوجي وابو بنتي واكتر حد بيشجعني ويستاهل حب كبير ليه بس عاصي صندوق مقفول مش بفتكره عشان انا لقيت الي اداني الاهتمام والتقدير والحب وكل حاجه بحبك يازين
النهــــــايــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة……

 

 

༺༺༺༺༻༻༻༻༻
خدوا حقكم من الي يظلمكوا في كتير من دا بيحصل في الحقيقه الشخص لما بيعشق بجد ويتظلم بيتحول عشقه للأنتقام لاكن ملاك انتقمت وفضلت تحب عاصي لاكن هي قالت انها خلاص مبقتش تفكر في وهو بئا صندوق مقفول في قلبها وبتحب زين زوجها الروايه في زيها كتير في الحقيقه….
يارب تكون روايتي خفيفه على قلوبكم وتكونوا حبتوها عاوزه تفاعل عليها عشان انزل زيها لو حبتوها وهرد على الكومنتات حابه اسمع رأيكم فيها بحبكم كلكم♥….
تمت بحمد الله♥

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القسوة والعشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى