روايات

رواية القرين الفصل الثاني 2 بقلم إسراء

رواية القرين الفصل الثاني 2 بقلم إسراء

رواية القرين البارت الثاني

رواية القرين الجزء الثاني

رواية القرين
رواية القرين

رواية القرين الحلقة الثانية

لقينا الاوضه مقلوبه وبدأت الاصوات تزيد اكتر وسمعنا صوت حد بيقول كلام مش مفهوم..
امل:اقروا ايه الكرسي يعيال بسرعه
•اول ما قلنا أعوذ بالله من الشيطان الرجيم الحاجات فضلت تخبط ف بعضها خلصنا الايه كل حاجه رجعت مكانها ولقيت كلام مكتوب ع الجدران كلام زي الطلاسم وفجأه الكلام دا اختفي لما مصطفي دخل ،بدأت شيماء بالكلام وحكت اللي حصل
مصطفي: يمنتي شكل الكلام دا بجد اعمليلنا شاي عشان نعرف نفكر بمنطق ونشوف هتنصرف ازاي
يمني:حاضر
مصطفي لشيماء وامل بصوت خافت :بقولكوا اييييه يمني كدا من ساعت ممات ابننا وانتوا عارفين دا وانا بكرا الصبح هوديها المصحه
امل :بس..!!
مصطفي:مبسش انتوا هب..ل ولا اي انتوا هتصدقوا كلامها كلنا عارفين انها مجنونه
شيماء :لا مش مجنونه انا وامل شوفنا احنا كمان ومصدقينها
مصطفي:بالله عاوزيني اصدق؟! وبما انكوا مصدقينها يبقي تروحوا معاها ولا متتكلموش !
شيماء وأمل بصو لبعض وقالوا : تمام مش هنتكلم
مصطفي:طب يلا غورو من هنا بقي بس بعد ما تشربوا الشاي عشان متحسش بحاجه واسكتوا بقي عشان جايه
•شربوا الشاي ومشو و يمني وصلتهم لحد الباب
شيماء قالتلها بصوت خافت :يمني ابقي كلميني بعد م مصطفي يمشي عشان نشوف حل و متروحيش معاه اي مكان
يمني:ليه؟؟
امل :هنقولك بعدين…..سلام
•في الصباح
مصطفي:يمنتي حبيبتي تعالي نغير جو
يمني وهي بتفكر ف كلام شيماء وامل :لا يمصطفي مش رايحه معاك ف مكان
مصطفي ف سره :اكيد صحابها الشوؤم دول هما اللي قالولها…طيب
مصطفي بحزن مزيف : يعني مش هتيجي معايا طيب انا ماشي لوحدي
يمني بحزن:استني ي مصطفي هاجي معاك ثواني
•في المصحه
يمني:مصطفي اي اللي جابنا هنا ؟؟
مصطفي بخبث:رايح ازور واحد صحبي تعالي معايا
•مصطفي دخل للدكتور (كان متصل بيه مفهمه عل اللي حصل)الدكتور بص للمساعدين المساعدين راحوا خدو يمني طلعوها من اوضه الدكتور
يمني:مصطفااااااااااااا الحقناااااااااااااي يمصطفااااااااا ،حرام عليكو يناس فكوني….حد يلحقني
•مصطفي روح البيت ياخد راحه من نواح يمني وزعيقها ،بليل وهو قاعد ف الشقه لوحده سمع صوت بينادي مصطفي يمصطفي قرب عشان يسمع اكتر لقي الصوت جاي من اوضه النوم قرب اكتر وبص ملقاش حاجه وهو راجع لقي الصالون فيه كركبه…رن ع صاحبه محمد
مصطفي:الو يمحمد تعالي بسرعه
محمد:اي يبني ف اي؟؟
مصطفي:تعالي وهحكيلك
• محمد جه بس ربع ساعه ومصطفي فتحله وقعده وراح حكاله ع كل حاجه
محمد:دا اكيد حد من الجن يمصطفي وانا اعرف شيخ يعرف اي اللي بيحصل
مصطفي:بكرا الصبح اكون عندك توديني ليه
محمد:تمام وانصرف
•بعد خمس دقايق شيماء وأمل جم يسألو ع يمني
شيماء:معلش يمصطفي فين يمني ؟
مصطفي:نايمه
امل بغيظ وعصبيه:كدااااب عمو البواب قالي انك خدتها ودتها فيييييين انطق
مصطفي ببرود :المصحه
•شيماء زعقتله وبلا تردد ضربته بالقلم ومشيت وراح الباب مقفول لوحده ومصطفي قام مسحوب ع الجدار و الكيان دا جاله
قاله :رجعلي يمني ولا قتلتك فاهمم
مصطفي بخوف:ح…ح…حاضر
•جه الصبح وهو نايم مكانه خايف يتحرك في الشقه،لبس ونزل لمحمد وراحو للشيخ
محمد بمدح وفخر:اقدملك الشيخ ادريس دا كل الناس بتقول عنده كرامات
الشيخ:انتوا جايين عشان ف كيان شرير ف الشقه عندك يمصطفي صح؟
مصطفي قاعد مذهول و محمد قال:مدد يشيخ مدد
الشيخ :تعالوا بوضوء بعد صلاه الظهر
وخد الورقه دي يمصطفي هات الحاجات اللي فيها وانت جاي
مصطفي:اي دول يشيخ ؟؟
الشيخ :هتعرف بعدين
———————————–
•يمني صاحبها راحولها ف المصحه بس معرفوا ان مفيش غيرها ف اسكندريه
شيماء وأمل في صوت واحد:يمني وحشتينا
يمني :وانتو كمان ،الا بقولكوا اي يعيال انا لقيت ناس كتيره شبهي
شيماء وأمل: احنا عاوزين نخرجك من هنا بس ازاي
يمني :هو هيخرجني
شيماء:مين ييمني
يمني :هتعرفوا بعدين
•الزياره انتهت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القرين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى