روايات

رواية القدر الفصل الثاني عشر 12 بقلم ملك ياسر

رواية القدر الفصل الثاني عشر 12 بقلم ملك ياسر

رواية القدر الجزء الثاني عشر

رواية القدر البارت الثاني عشر

القدر
القدر

رواية القدر الحلقة الثانية عشر

صلوا على الحبيب المصطفى محمد صل الله عليه وسلم تسليما كثيرا 🌺
ملاك بتفكير: انا عندي الحل خليكوا هنا جايه اهو.
ملاك دخلت تدور على علي بس مالقتهوش.
ملاك بتفكير: خلاص أشوف آسر بس ممكن ميرضاش يدخلها و يقول انا مالي فضلت تفكر كتير بس لقت آسر جاي عليها.
آسر: عامله ايه ي بشمهندسه ملاك.
ملاك: الحمدلله وانت.
آسر بإستغراب: تمام بس فين صحابكم.
ملاك بتوتر و هي بتفرك في اديها: اصل… بصراحه يعني…
آسر بخوف: سلمى جرالها حاجه اقصد… بشمهندسه سلمى حصلها حاجه.
ملاك: لا بس هي بره و شمس معاها و الحارس مش راضي يدخلها علشان نست الكارت بتاع الحفله.
آسر: اهااا تمام تعالي انا هدخلها.
ملاك بإستغراب: يعني انت مش هتقول انا مالي ما تروح تجيبوا و تيجي.
آسر: لا بس ايه خلاكي تقولي كده.
ملاك: أصل معاملتك معاها حاده اووي ف قولت اكيد هترفض و بذاااات بعد ما خطبت.
آسر ببرود: لا بس احنا اصدقاء شغل بس مش اكتر و ده واجبي يلا تعالى علشان منتأخرش عليهم اكتر من كده.
مشوا طلعوا بره للبنات.
آسر للحراس: تقدر تدخلها هي تبعي.
سلمى اتصدمت لما قال كده بس بعدها بعدم اهتمام قالت: شكرا و قامت داخله.
آسر بغيظ: خيرا تعمل شرا تلقى.
قبل ما يدخل سمع علي بينده عليه.
علي: آسر.
آسر سلم عليه.
علي بغمزه: بس ايه الشياكه دي.
آسر بغمزه هو كمان: وانت كمان 😂 الجو بتاعتك جوه ي عم روحلها.
علي بضحكه: لا أتقل بقا كده علشان ملاك هبه منها و ممكن تلم عليا الحفله لو رقبتلها ده قالتلي رجاله عايزه الحرق و اولهم انت.
آسر ضحك هو كمان: طب تعالا يلا ندخل شكلهم هيتعبونا اووي.
علي: اومال فين مايا.
آسر بزفير: لسه ماجتش.
علي: اوباااا هتعمل ايه لو ماجتش كده الخطه هتبوظ.
آسر بضحكه: مايااا ماتجيش ده في بعدك و بعدين….. لم يكمل كلماته بص لقا مايا نازله من العربيه.
علي: جبنا في سيره القط جه ينط البس ي معلم.
مايا بدلع: اهلا ي علي عامل ايه؟
علي: الحمدلله وانتي.
مايا: تمام أزيك ي أسوره.
علي كتم ضحكاته و قال: عن أذنك ي أسوره قصدي ي آسر اطير انا 😂
آسر بضيق: مش انا قولتلك ميت مره انا مش بحب حد يدلعني.
مايا بضحكه مايصه: خلاص ي حبيبي متزعلش نفسك يلا ندخل.
دخلوا و مايا كانت ماسكه أيد آسر و الكل كان بيبصلهم.
شمس ل سلمى: اوبااا شوفي مين داخله.
سلمى بصت و بعدم اهتمام قالت: يشبعوا ببعض.
و بعد كده سمعوا بنات و هما بيقولوا…..
البنت: مايا بصراحه مش قد كده لكن آسر سووو كيوت بجدد ي بختها بيه.
(العين فلقت الحجر ي عنيا هينفصلوا قريب إن شاء الله و على ايدي 😂)
ملاك: إما انا نفسي اجيبها من شعرها اللي فرحانه بيه ده و بعدين ده قصير خالص مافيش فرق بين شعرها و شعر آسر غير اللون و طريقه التسريحه.
كلهم قعدوا يضحكوا و بعد كده بصوا لبعض بمكر جه وقت الخطه
A
ملاك: سلمى انتي عارفه هتعملي ايه صح.
سلمى بمكر: طبعا.
ملاك اخدت شمس و مشوا.
ملاك كانت ماسكه عصير و ماشيه بتضحك مع شمس و خبطت في……
مايا بزعيق: لأ بقا انتوا مصتقصدني.
ملاك بتمثيل: اوبس سوري ماخدتش بالي.
مايا بزعيق: ابقى خدي بالك ي عاميه.
شمس بزعيق: من حلاوه أم*ك هنصتقصدك ي حببتي اوعي تكوني مفكره نفسك أنجلينا جوليوا.
ملاك أخدت شمس و مشوا و بقت مايا واقفه متغاظه جداا و قالت: انا هعرفكم قيمتكوا قريب اووي و راحت الحمام تنضف فستانها اللي كان عباره عن قطعه قماشه قصيره جداا و لونه دهبي و مفتوح من فوق و ضهرها كان باين منوا.
كل ده كانت متبعاهم موده سكرتيره آسر و هي عماله تضحك و مبسووطه جداا للي حصل لمايا.
موده: جولك اللي يربوكي و انتي مشحطتاني وراكي كده في المكتب كل شويه زعيق من بشمهندس آسر على الفاضي والله حلال فيكي.
عند سلمى راحت وقفت جنب تربيزه مايا و حطت في كبايتها حبايه هلوسه و جه عليها آسر…
آسر: بتعملي ايه هنا ي سلمى.
سلمى بخوف و توتر: م… مابعملش حاجه و لسه هتمشي مسكها من دراعها و بقا قريب منها خالص.
سلمى بصتلوا و تاهت في عيونه
الخضرا التي تشبه الجنه في نعيمها و هو كمان تاه في عيونها العسلي التي تشبه العسل الابيض التي تجلبه النحله و هي هذه النحله الجميله التي سحرتني بعيونها العسلي.
آسر و هو سرحان في عيونها: انتي بتاعتي انا و بس فاهمه.
سلمى من الصدمه ماعرفتش تقول ايه و……
صحابها كانوا واقفين بيدورا عليها.
شمس: بت ي ملاك الحقي بسرعه.
ملاك بصدمه: ي نهار ابيض و الز*فته مايا جايه عليهم.
شمس: طب تعالى نلحقها بسرعه.
ملاك و شمس مالحقوهاش كانت مايا شافتهم و جايه عليهم.
مايا زقت سلمى و بزعيق: انتي بتعملي ايه مع حبيبي ي خطافه الرجاله.
ملاك و شمس مسكوا سلمى قبل ما تقع.
ملاك بغيظ: انتي اللي خطافه الرجاله انتي خدتيه منها و فرقتيهم عن بعض.
مايا بإستغراب: انتي بتخرفي تقولي ايه؟!!
شمس: أسألي اللي بتقولي عنه حبيبك يلا ي بنات و خدوا سلمى و راحوا مكانهم.
مايا بزعيق لآسر: انتوا كنتوا بتعملوا ايه و ايه الكلام اللي بيقولوه ده.
آسر بتوتر و مش عايزها تعرف حاجه: هي كانت هتقع وانا مسكتها بس مش اكتر و بعدين ماتدخليش في اللي مالكيش فيه.
مايا بزعيق و إستغراب: ازاى يعني مادخلش انت خطيبي و ليا إني ادخل في اللي انا عايزاه.
آسر بغيظ مسكها من دراعها جامد : صوووتك مايعلاش و بدأ الكل يبصلهم.
علي جه على صوتهم: إيه ي جماعه مش كده اهدوا.
مايا: آسر لو سمحت سيب إيدي وجعتني.
علي: سيبها ي آسر حرام عليك.
آسر سابها و طلع بره.
عند سلمى
سلمى بعياط: ممكن تسيبوني لوحدي.
شمس: لأ هتدخلي معانا.
ملاك:مينفعش نسيبك لوحدك ي لومه.
سلمى بنرفزه: لو سمحتوا سيبوني محتاجه أقعد لوحدي.
شمس لسه هتنطق ملاك مسكتها و قالت: تمام ي سلمى احنا داخلين بس انتي ماتتأخريش.
ملاك و شمس كانوا داخلين لقوا آسر طالع هو كمان و كان باين عليه العصبيه.
ملاك وقفتوا و بتحذير: ياااريت مضايقهاش.
آسر مشى و سابها.
ملاك دخلت مع شمس
آسر راح وقف جنب سلمى.
سلمى مسحت دموعها بعنف و قالت: إيه اللي رجعك تاني.
آسر ببرود: شغل.
سلمى ضحكت بسخريه: اهااا شغل و الشغل ده لسه ظاهر دلوقتي و هو بقالوا سنين منتهي.
آسر: مش فاهم؟!
سلمى: لأ انت فاهم قصدي كويس ي بشمهندس…….
عند ملاك سمعت إنهم هيبدئوا يعلنوا عن الفايزين.
ملاك طلعت بره و لقتهم واقفين بيتكلموا و لسه هتروحلهم.
مسكها علي.
ملاك بصتلوا ببرود: نزل إيدك لو سمحت.
علي بحرج و قام منزل ايدوا: سبيهم يطلعوا كل اللي جواهم لبعض خليهم يحلوا مشاكلهم بنفسهم ماتدخليش بينهم.
ملاك بعصبيه: انا مش هقف اتفرج زي ما وقفت اتفرج قبل كده هي أكتر واحده تعبت من العلاقه دي و فضلنا سنين نرجعها زي ما كانت سلمى اللي مش بتخاف من حد سلمى اللي مش بتدي أي اهتمام لمشكله لأن آسر كان بيحلهالها سلمى اللي مابتضعفش قدام حد سلمى اللي مبينه قوتها و مش بتحب تبين ضعفها لحد سلمى اللي عمرها ما عيطت قدام حد غيري انا و بسسس لأنها عارفه إني هقويها و هشجعها على الصح مش هكسرها زي ما هو ما عمل انهارده و دي مش اول مره خلص الكلام احسنلك تخلي صاحبك يحل عن سلمى لأن اللي هيفكر يإذيها تاني هكلوا بسناني مهما إن كان مين انا تعبت و مامتها تعبت و هي اكترررر واحده تعبت علشان تنسى آسر و ترجع لحياتها تاني من غير آسر مايكون بيحميها او بيحافظ عليها و هو دلوقتي اللي بيضيعها من إيدوا لتاني مره كان ممكن يحسن من نفسوا قدامها الفتره دي يمكن تقبل ترجعلوا و يبقوا كويسين مع بعض و ماحدش كان هيقدر يقف قدام حبهم مهما إن كان مين. و سابتوا و مشت.
ملاك: يلا ي سلمى هيبدئوا يعلنوا عن الفايزين و بصت لآسر أحنا جايين هنا علشان مستقبلنا و شغلنا مش هنسمح لحد يضعوا مننا و خدتها و دخلت.
عند شمس كانت بتدور عليهم و فجأه خبطت في….
شمس: انا أسفه و رفعت راسها لقت شاب حليوه كده و عيونه زرقا و سرحت فيهم.
الشاب بإبتسامة هادئة: حصل خير ي أنسه.
و مشى و سابها.
ملاك و سلمى دخلوا و لقوا شمس واقفه سرحانه في مكانها.
سلمى بصت لملاك: مالها دي.
ملاك بإستغراب: مش عارفه ياختي.
سلمى بنداء: شمس شمس.
شمس بخضه: ايه؟! خليكوا قاطعين عليا الملذات كده على طول.
ملاك: ي سلام ياختي.
سلمى: و ايه هي الملزات بقاااا؟!
شمس بضحكه: هقولكم في الطريق بس دلوقتي يلا علشان هيعلنوا عن الفايزين.
محمود طلع على المنصه و قال: أتمنى تكون الحفله عجبتكم ي شباب و دلوقتي هنعلن عن الفايزين و زي ما قولنالكم قبل كده أحنا هنخلي جزء منكم في فرع و الجزء التاني في الفرع التاني.
ملاك و سلمى بصوا لبعض و قالوا ي رب نكون مع بعض في نفس الفرع.
محمود كمل و قال: دلوقتي بشمهندس آسر هينده على أسامي اللي هيكملوا معاه و كذلك بشمهندس علي.
آسر طلع و بدأ ينادي على الاسامي و جه عند أسم و ابتسم بمكر و قال: سلمى محمد فرغل.
سلمى اتصدمت لما عرفت إنها هتكون في الشركه عنده و بصت لصحابها و قالت: كده كتير عليا انا هرفض الشغل.
ملاك بتحذير: إياكي تعمليها و بكده هنعرف ندخل على الخطه
B
و كلهم في صوت واحد قالوا:
لسه الجايات كتيرر ي آسر و هنعلمك الادب من جديد.
و علي طلع هو كمان ينده على الاسامي اللي هتكون عنده في الشركه و ابتسم بمكر و قال: ملاك عبدالرحمن.
ملاك اتصدمت في الاول بس ابتسمت بمكر هي كمان.
سلمى و شمس بصولها بإستغراب: في في دماغك حاجه ي بت انتي مش سهله.
ملاك بضحكه: هتفهموا كل حاجه ماتقلقوش قريب اووي و هنعرفهم قيمتهم.
حسن طلع و اتكلم شويه و قال: اتمنى لكم حفله سعيده و الطلاب اللي مفازوش برضوا قريب جداا هتلاقوا فرص شغل كتيره و احسن من شركاتنا كمان بالتوفيق ي شباب.
ملاك و سلمى بصوا لشمس بإستغراب: بس انتي فكرتك حلوه ي شمس ازاى اسمك ماتندهش.
شمس بإبتسامة: انا قولت للعميد إني مش هقدر اكمل شغل في الشركه لو التصميم بتاعي فاز اديه لأي حد محتاج الشغل ده.
مايا و هي بتتمشى بين الموجودين: آسر ليا انا و بسسس….. و ماحدش هياخدك مني حتى البت الجربوعه دي مش هسيبها في حالها و كانت هتقع آسر لحقها.
المجودين كلهم عمالين يضحكوا عليها حتى ملاك و سلمى و شمس و السكرتيره هي كمان
موده: والله جدعين ي بنات 😂 احسن تستاهل.
سلمى بتوتر: يعني مش هتقولي لحد إن احنا عملنا كده.
موده: لا طبعا ده انا معاكم ي بنات بعد كده في أي خطه.
ملاك بضحكه: ماشي ي قمر اسمك ايه بقاا؟
موده: موده و اتعرفوا على بعض و موده بقت من ضمن الفريق بتاعهم.
آسر بضيق: كفايه كده فضحتينا.
نادر جه اخدها و مشى و هي ماشيه عماله تكمل كلامها و بتقول: آسوره ليااا انا و بسسس صح ي بابا ماحدش هيقدر ياخدوا مني.
آسر بزعيق: مش انا قولت مافيش خم*ره تدخل الحفله.
حد من الشغالين: والله يا فندم ماحدش جاب خم*ره هنا زي ماحضرتك أمرت.
آسر بزعيق: اومال مين اللي هيكون جابها هنااا.
البنات كانوا معدين من قدامه.
و سلمى بإستفزاز: تشااو ي بشمهندس أسوره.
آسر عرف إن هي اللي عملت كده و ضرب بإيدو على التربيزه.
الحفله خلصت و الكل روح.
البنات في العربيه عمالين يضحكوا و يهزروا.
سلمى: اه صحيح ي ملاك انتي كنتي بتقولي إيه ل علي.
ملاك: ولا حاجه ي لومه كنت بسلم عليه بطريقتي الخاصه أه صحيح ي شمس مين بقا اللي اموا داعيه عليه و كنتي سرحانه فيه😂
شمس بضحك: ده واحد كده خبت فيه بس كان مز ي بت وانتوا فصلتوتي بس شكلوا كده دكتور جديد عندنا في الجامعه لأن باين عليه اكبر مننا.
و بعد وقت قصير.
شمس: يلا ي سلمى على بيتك مش عايزينك انهارده 😂
سلمى نزلت و شمس كملت طريقها لبيت ملاك.
سلمى خبطت بأديها على راسها: ياااختااي عليا نسيت شنطتي في العربيه اعمل إي…. و لم تكمل كلماتها لقت حد حاطت قماشه على وشها و اغم عليها معدتش حاسه بحاجه.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
شمس: يلا ي ملاك انتي كمان مش عايزين منك حاجه 😂
ملاك: ولا انا عايزه منك حاجه ياختشي يلا باي.
شمس مشت كملت طريقها.
ملاك طلعت.
عبدالرحمن: نورتي ي لوكااا.
ملاك بإستغراب: بنورك ي بابا في حاجه ولا ايه؟!
عبدالرحمن: اه تعالى اقعدي جنبي عايزك.
ملاك راحت وقعدت و بصت لمامتها بإستغراب مامتها ابتسمت لها.
ملاك: خير إن شاء الله.
عبدالرحمن بإبتسامة: جالك عريس راجل و سمعه و إحترام و أدب و أخلاق و علم و….
ملاك: ايه حيلك حيلك ي بابا ايه كل ده و بعدين مين اللي اموا داعيه عليه و هياخدني😂
عبدالرحمن بضحك: اسموا أدهم و معاكي في الجامعه و صاحب شركات الأدهم.
ملاك بصدمه: ميييين؟!!!
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى