روايات

رواية القاسي والبريئة الفصل الثالث 3 بقلم ألاء أبوالعز

رواية القاسي والبريئة الفصل الثالث 3 بقلم ألاء أبوالعز

رواية القاسي والبريئة الجزء الثالث

رواية القاسي والبريئة البارت الثالث

القاسي والبريئة
القاسي والبريئة

رواية القاسي والبريئة الحلقة الثالثة

اروي:نعم كتب كتابي علي مين
حسن:انا مش باخد رايك
قاطعته منه:لا اسمع يا راجل انت احنا سكتنا كتير علي قرفك وبنقول معلش اهو عمنا اخو ابونا لكن توصل لكدا والله نفضحك وانت عارف ان اقدر اعملها
حسن:والله وطلعلك صوت يا منه
منه:ولسه هتسمعه اكتر لما اصوت والم عليك الخلق
حسن:بصي يا اروي قدامك ليوم الاربع لو مجتيش قولتي انا موافقه و برضاكي كدا كدا هتتجوزيه بس غصب عنك وهتخسري كتير اوي وقتها
انهي كلامه ومشي وهي فضلت مكانها مش بتتحرك
راحت منه وقفلة الباب بعنف بعد ما خرج
منه:في ستين داهيه وانت مالك قاعده كدا لي طب يبقي حد فيهم يقرب منك وانا كنت قتلته
اروي:هنعمل اي الوقتي يادي المصيبه
منه:انت خايفه من ايه مش هيقدر يعملها
اروي:منه مش هينفع نزعق المره دي وهو شكله بيقول ان دي مش تهديد
منه:طب يوريني هياخدك ازاي يبنتي يخاف يعملها صدقيني
اروي:انا هروح اصلي وانت حضري فطار
منه:حاضر بس انت متخافيش كدا واجمدي
وقفت اروي ودخلت اوضتها وبدات تعيط بهدوء
…………………………….
خرج ياسين من الحمام ودخل اوضة اللبس وبداء يجهز وهو بيفكر فيها وبعد مخلص لبس بص في المرايه وقال
-انت حطيتها في دماغك وعجبتك يبقا مش هتسبها غير لما تدوقها
ابتسم ياسين لنفسه وهندم ملابسه ونزل من الاوضه
دخل غرفة الصالون مش شايف فيها جدته طلع علي غرفتها شافها فاضيه
ياسين بحده:زينب ياا زينب
(زينب المساعده بتاعة جدته)
زينب:ايوا يا ياسين بيه
ياسين:ناهد هانم فين

 

 

 

زينب:كانت في الجنينه يا فندم
ياسين:طيب روحي انت
نزل ياسين السلم وخرج بسرعه الجنينه شافها قاعده بتقراء كتاب
ياسين:كدا تخليني اقلق عليكي
ناهد:لي بس يا حبيبي
ياسين:متعود اشوفك في الصالون مش هنا
ناهد:قولت اغير جو كدا بدل انت حابسني في القصر ليل ونهار
ياسين:انت عارفه ان بخاف عليكي مش اكتر
ناهد:كبرة عليا انت و بقيت انا اللي بسمع كلامك
ياسين:انت الاساس بردو يلا نفطر
ناهد:يلا
اتحرك ياسين وناهد لداخل القصر
…………………………..
الساعه6
منه:يلا يا اروي عشان نلحق نشتري ونرجع بدري
اروي:خلاص خلاص بطلي زن خلصت اهو
منه:ساعه بتلبسي دا احنا نزلين عشانك اصلا
اروي:انا اصلا مليش نفس انزل
منه:بت هضربك هننزل ونشتري ونخرج كمان نحتفل هو انت بتتوظفي كل يوم
اروي:والله انت فايقه
منه:يلا بس
نزلة اروي و منه من البيت وراحوا السوق عشان يشتروا حاجة اروي
…………………………..
كان ياسين و رمزي قاعدين في كافيه مع بعض

 

 

 

رمزي:يا عم تعاله اسهر سهرايه حلوه علي مزاجك الشغل مش هيطير يعني
ياسين:نفسي اعرف مين حمار بيقول انك ظابط
رمزي:ظابط ما افرفش نفسي يعني دا انا حتي بحاول اتنقل الاداب
ياسين:اها اصلك ناقص عشان بعد كدا تجيلي بالملايه
رمزي:وهو بيضحك:علي فكره هتكون مصلحه ليك انت كمان هجبلك شوية مزز
ياسين:لي هو انا رمرام زيك انا مش باخد غير الغالي
رمزي:ماشي يا عم انا رمرام هنسهر فين بقا
ياسين:يبني الساعه لسه 10
رمزي:منا خايف يرنوا عليا من القسم السهره هتضرب عايز الحق
ياسين: و هو بيضحك:يارب يرنوا علشان اترحم من زنك
رمزي:طب قوم نروح نايت كلاب ولا اي حاجه بدل الملل دا
ياسين:يلا يا حضرة الظابط يلا والله انت المفروض تشتغل قواد مش ظابط
رمزي بصوت انوثي:ما دي شغلتي بعد الظهر يا بيبي
ياسين:اخرس الله يحرقك هتفضحنا قدامي علي العربيه
خرج ياسين و رمزي من الكافيه وركب ياسين العربيه وبيبص شاف رمزي متجه لاربع اشخاص واقفين في الشارع قدامه ونزل راح وراه
…………………………….
كان اروي و منه بيتمشوا في الشارع هما في طريقهم شافوا عمهم وابنو
حسن:كنت فين انشاء الله من غير ما تعرفوني
منه:وانت مالك
جمال:بت ردي علي ابويا عدل بدل ما اعدلك
(جمال ابن عم اروي 27 سنه معروف بسمعته السيئه وان هو بلطجي)
اروي:انت مش تتكلم معاها ولا ابوك يتكلم معانا اصلا
حسن:لا بقا دا انتم محتاجين تتربوا من اول وجديد
كان حسن بيقولها وهو رافع ايده يضرب اروي بس حد مسك ايده من ورا
رمزي:لا اهدي كدا وصلي علي النبي عيب تضرب واحده كدا

 

 

 

جمال:وانت مالك يا جدع انت
منه:ايوا حضرتك دول بيتهجموا علينا وكانوا عايزين يضربونا زي ما حضرتك شوفت
حسن:بس يا بنت ال…..
رمزي:مسك ايد حسن جامد جرا اي يا عم هو انا مش قولت عيب ولا عايزني افهمك بطارقتي
جمال وهو بيجهز عشان يضرب رمزي:لا انا اللي هعرفك ازاي ما تدخلش
لسه جمال هيضرب رمزي اضرب هو من ضهره وقع علي الارض
اروي:ياسين بيه
حسن:انتم مين وعايزين ايه مننااي دي بنت اخويا
منه:لا احنا مش ولاد اخوك ولا نعرفك ابعد عننا بقا
ياسين بحده:انت بتعملي ايه هنا ومين دا
اروي بخوف:ا…اانا كنت بشتري حاجات ودا عمي بيتهجم عليا انا واختي
حسن:اها قولي كدا هو دا حبيب القلب اللي انت مش راضيه توافقي علي ابني عشانه يا ….انا هوريكي
ياسين مسكه من رقابته وكان هايموته
ياسين بغضب:انت بشتم مين طب اي رايك مش هيطلع عليك صبح لا انت ولا ابنك
رمزي:سيب الراجل يا ياسين هيموت سيبه يا اخي
ساب ياسين حسن وكان جمال بدا يوقف تاني
ياسين بحده وغضب:شوف انت وابنك اروي ملكي انا ومحدش يفكر يقرب من حاجه ملك ل ياسين الصادق

 

 

 

جمال برعب:هو انت ياسين الصادق رجل الاعمال
ياسين:كويس انك عارفني
حسن:انا مستحيل اسيبهم وامشي ملكك ازاي لاتكوني متجوزاه في السر
منه بانفعال:اخرس بقا انت ايه
اروي ببكاء:اا…ن..ااا
منه:بس يا حبيبتي اهدي متتكلميش
ياسين بحده:انت لو قربت منها تاني انت ولا ابنك انا هقت*لك انت سامع
حسن:لا مش هيحصل
جمال بجشع:موافقين بس بشرط
حسن بصدمه:انت اتهبلت ياض
جمال:اسمع بس يابا هناخد نص ارنب ووقتي هسيبهم في حالهم غير كدا انا اصلا كتب كتابي علي رورو القمر دي يوم الخميس الجاي
منه بانفعال:بتبعنا يا واطي حسبي الله ونعم الوكيل والله لكون فضح*اكم
قاطعها ياسين:انا موافق بس لو عرفة انك بصيت ليهم هقت*لك
جمال:عيب كلام رجاله دا مش اي كلام
ياسين:رمزي كلم جلال يجيب الفلوس ويجي حالا ومن غير نقاش
رمزي رغم استغرابه الا ان نفذ كلام ياسين
وبعد حوالي نص ساعه كان حسن وجمال اخدين الفلوس وكل دا و اروي بتعيط و منه اخداها في حضنها
جمال:ابقي خلي بالك منها بقا اصل رورو غاليه علينا اوي
ياسين بغضب:مش اخدة الفلوس غور في داهيه
حسن:مقبوله منك يا ابن الاصول يلا يا جمال
مشي جمال وحسن وقف رمزي يبص لياسين
رمزي:انت مقتنع بالانت عملته دا
ياسين: هفهمك كل حاجه بعدين
بص ياسين ورمزي ل اروي ومنه القاعدين علي الارض من انهيار اروي

 

 

 

ياسين بغضب:ممكن تبطلي عياط شويه خلاص بقا
منه بحده:لو سمحت متتكلمش معاها كدا هي لما بتخاف بتعيط كدا
رمزي:اهدي يا ياسين وانت يا انسه اهدي وقومي نوديها مستشفي
منه:لا احنا هنروح شكرا
بصت منه لياسين :انت تعرف اروي منين
ياسين:الانسه المفروض هتتوظف عندي من بكرا
منه:انا اسفه يا فندم علي كل اللي حصل وانشاء الله ربنا يقدرنا ونسد المبلغ الجمال اخده دا
ياسين:انا هاخد المبلغ من اروي بس لما تبطل عياط وتفوق كدا
بدات اروي تهدا من العياط وتقف علي رجليها
اروي بضعف:ممكن حضرتك تخصم نص المرتب لحد ما اسدد كل الفلوس
ياسين باستهزاء: علي كدا هتسدي المبلغ علي 30 سنه
منه:انا هنزل اشتغل وهسد معاها
اروي:منه اسكتي خالص الوقتي
اروي وهي بتبص لياسين:طب هسدو ازاي
ياسين:بكرا تعالي علي الشركه بس من غير الزي واسالي علي مكتبي وانا هقولك كل حاجه

 

 

 

اروي:حاضر يا فندم بعد ازنك
رمزي :استني هنوصلك الساعه بقت 11 :30
اروي:لا شكرا هنروح لواحدنا
لفت اروي ومشت هي ومنه بص رمزي ل ياسين
رمزي: هتفهمني في ايه ولي عملت كدا ومين دي ولا لا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية القاسي والبريئة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى