روايات

رواية العواطف تقهر العواصف الفصل الثالث 3 بقلم نورا محمد علي

موقع كتابك في سطور

رواية العواطف تقهر العواصف الفصل الثالث 3 بقلم نورا محمد علي

رواية العواطف تقهر العواصف الجزء الثالث

رواية العواطف تقهر العواصف البارت الثالث

العواطف تقهر العواصف
العواطف تقهر العواصف

رواية العواطف تقهر العواصف الحلقة الثالثة

خرج رامي وهو يأن من الألم لدرجة انه لم يستطيع ان يتكلم او يعترض علي قرار دكتور ذياد المسلماني
وأسرع الي سيارته التي كان يقودها بصعوبة لأقرب مستشفي
ام ذياد نظر لها واتجه الي مكانها واكمل شرح كانه لم يحدث شئ
وهي الاخري كانت تدون ما يقول كأنها لم تفعل شئ غير عادي
انتهت المحاضرة وهم الجميع بالانصراف
كان ذياد يجمع متعلقاته كما تفعل هي
كادت ان تتحرك فاوقفها
ذياد استني
احتضنت الاجلسيه خصتها كأنها تحتمي به
ووقفت تنتظر أن يتكلم ولكنه انتظر حتي خرج كل من في المكان
نهال افندم
ذياد ايه اللي حصل دا ازاي تعملي كده
نهال اللي هو ايه
ذياد انت كسرتي ايده
نهال يستاهل هو أتجرأ و
ذياد انت عندك عقل ولا مش فاهمة قصدي ازاي قدرتي تكسري ايده
نظر في عينها واكمل من الواضح انك كنتي عارفة انت داخلة فين وقت التمرين
نهال فعلا
ذياد كنت عاوزة ايه
نهال ادرب
ذياد نعم
نظر لها مقيما جسد نحيف لا يحمل عضل شكلها انثوي
ولكن هل يخطئ مثل رامي لقد قالتها منذ لحظات بلاش تحكم بالمظاهر
نهال قولت حاجة غلط سيادتك
رفع حاجبه وهم ان يتكلم
نهال اولا انا ما كنتش عارفة ان الاسطورة هو المدرب وأي حد مكاني هيتمني ان حضرتك تدربه
ذياد ممم
نهال مش فاهمة تقصد ايه
ذياد نظرتك وقتها غير دلوقتي
نهال حضرتك اهنتني
ذياد في شوية حاجات كده لازم تفهميها
نهال ايه
ذياد مفيش بنت بتدرب معايا من كل الجامعة دي انت اول واحدة تدخل عليا قاعة التمرين
نظرت لها ولم تدري ماذا يعني قوله
اهو لا يدرب البنات
ام لم تفكر بنت في التمرين علي بده
ام ماذا ربما لو كان آخر لردت عليه وتحدته
ولكنها تأمن بالقول المأثور رحم الله امرأ عرف قدر نفسه من هي أمامه
ذياد وكمان اللي بيدربوا معايا مجموعة من سنين
نهال مش فاهمة
ذياد عارفين طبعي واسلوبي وايه الممنوع
لقد بدأت افهم هو يقولها صراحة لا مكان لها اولا لنوع فهي انثي
ثانيا السن فهي صغيرة ثالثا لانها لا علم لها بنظامه
هزت رأسها وقالت تمام فهمت شكرا لحضرتك علي التوضيح
وهمت بالانصراف وهي تقول عن إذن حضرتك
ذياد فهمتي ايه
نهال اني مليش مكان في التيم بتاعك بس علي الاقل كان ممكن تديني فرصة يمكن اعجبك
نظر في عينها ببسمه خفيفة
نهال بارتباك اقصد في التمرين
ذياد ابتسم لها يوم الثلاثاء الجاي اول محاضرة
نهال حضرتك الساعة ١٠ ونص
ذياد الساعة ٨ تكوني في قاعة التمرين هعمل ليكي تست لأني مش بحكم بالمظاهر
نهال ايه
ذياد لو اتاخرتي دقيقة اعتبري العرض لاغي
نهال هكون موجودة قبلها
تركها ليضع نظارته الشمسية التي تحمل نفس ماركة ساعته من أرماني وخرج
ولكنها وقفت مكانها تنظر في اثره
وهي تقول يوم الثلاثاء هو قال هيعمل تست الاسطورة بطل العالم المصنف عالميا
ثم ابتسمت وهي تخرج من قاعة المحاضرات
خرجت لتقابلها نظرات الخوف بدل السخرية ربما لا يعلمون ان بداخلها قلب ابيض لا تفكر في ان تأذي احد ولكن ما فعلته في رامي كان رسالة للكل انها لا تسمح لأحد بتجاوز معها
كانت تتجه الي حيث السكن الجامعي خصتها
دخلت الغرفة التي ستشاركها مع اثنين أخريات إحداهن من الفيوم وتدعي عفاف وهي من احد قري المنصورة وثالثة من البحيرة وتدعي حنان
نهال سلام عليكم
حنان عليكم السلام
عفاف عليكم السلام تعالي واقفة علي الباب ليه
حنان احنا لسه بتختار السراير وبما انك معانا شوفي تحبي تنامي فين
عفاف انا بقول خليكي جنب الباب عشان لو حد قرب تكسري رقبته
نهال هههههه ليه حد قالك اني هولاكو
عفاف لا يا وحش شوفت بنفسي دا انت كسرتي ايده من غير ما يأثر فيكي
حنان بس جدعه ب١٠٠ راجل ارجعتها الكلمة الي الماضي
وقت ان اخذت بطولة علي المركز وبعدها المحافظة وقفت إمام جدتها وقد بدأ شعرها يطول
الجدة مش هتقصيه
الام نظرت لابنتها بدموع في عينها وهنا تذكرت نهال وقت رجوعه مع والدها الي البيت كيف قبل يد جدتها التي أدعت الحزن من كلام زوجته
فصعد الي الشقة ونظر لها بغضب وقال ازي سمحتي لنفسك تكلمي الحجة كدة يا عالية
ربما لأول مرة تنفجر امها في ابوها الذي تعشقه
عالية لا يا فتحي مش انا اللي سمحت هي اللي سمحت انت راضي باللي امك بتعمل روح يا فتحي اسمع كلامها اتجوز عشان ترضيها وارتاح
فتحي عالية انت بتقولي ايه
عالية امك كل ما تشوفني تقولي يا قليل الذكري يا ابني هو انا اللي قتلت ابني هو انا راضية بشكل بنتي اللي بتحاول ترضيك حتي بالشكل
ما هذه الصدمة علي وجهه
عالية شوف شكل نهال يا فتحي دي نهال مش نجم ولا انت مصدق انها بتقص شعرها عشان مش يديقها وهي بتتمرن
اقترب منها ليضمها لتهدأ
فتحي اهدي يا حبيبتي اهدي وانت يا نوشة بلاش تقصي شعرك عشان ماما متزعلش
عالية عشان خاطري يا نوشة
هزت رأسها وبعد أن ذاد طوله بعض الشئ سألت الجدة بسخرية ايه مش هتقصيه
نهال لا يا تيتة مش هيقصة انا بنت يا تيتة بنت بس ب ١٠٠ راجل
رجعت بذاكرتها الي حنان
حنان رحتي فين
نهال معكم
عفاف لا دا انت حكاية
نهال ولا حكاية ولا حاجة شوفوا انتو تحبوا تناموا فين وانا مش هيعرف معايا
حنان طيب انا ممكن انام انا هنا
نهال برحتك
عفاف طيب اختاري انتي
نهال اربتت علي كتفها وقالت مش هتفرق صدقيني
مرت الايام وعلاقاتهم ذادا متانة
كانت تخرج من الحمام بعد أن بدلت ملابسها أدت فرضها وجلست علي سجادتها لتذكر الله قبل الشروق
استيقظت عفاف
عفاف صباح الخير يا نوشة
نهال صباح الغل يا فوفة بسرعة عشان تلحقي الصبح حاضر
عفاف ابتسمت لها واسرعت
نهال حنان
حنان مش هصلي
نهال ليه مش عويدك
حنان صاحب العقل يميز
نهال اه فهمت
حنان نبيه من يومك
نهال خلاص ارتاحي واحنا تنتقل ليكي المحاضرة
حنان انا بقول كده بردوا حبيبتي والله
ام نهال أمسكت التلفون
اتصلت بأمها لتطمئن علي امها وأخوها الصغير ناجي و اختها ندا
اجل فبعد كل هذه المعاناة حملت امها بعد فترة من كلام جدتها السام ولكن الله ارسل لهم توأم ندا واجي
ام اليوم هو الثلاثاء استيقظت مبكرة كالعادة بعد نوم متقطع
كانت ترتدي بنطلون وقميص اسود وتحمل الاجلسية خصتها
عفاف استني افطري
نهال مليش نفس
حنان وهي تضع أمامها كوب شاي لا طبعا
عفاف بقي ليكي كام يوم بتحلمي بالمواحهة دي و النهاردة متوترة اهدي كده عشان تعرفيه انك بنت بس ب ١٠٠ راجل
حنان المهم ياخد باله انك بنت
عفاف هههه انت كارسة
ابتسمت نهال واخذت رشفة من الشاي وقطعة من السندويش وقالت كفاية كده ونزلت مسرعة
عفاف نيجي معاكي
نهال حبيبتي لا بلاش تتعبوا نفسكم لسه كثييير علي المحاضرة
كانت تقف أمام القاعة منذ أكثر من ساعة كانت تجلس تارة وتقف تارة اخري
سرحت بأفكارها فلم تنتبه له اوقف سيارته ونظر في الساعة انها السابعة ونصف
ابتسم من حماسها اقترب ولكنها لم تشعر به
وقف أمامها يرتدي بنطلون ثلجي عليه قميص ازرق ويضع علي كتفه بروفة من الموهير الثلجي
ذياد حمحم وقال صباح الخير
نهال ما ان انتبهت حتي وقفت صباح الخير يا دكتور
ذياد جاهزة
نهال هزت رأسها
أشار لها الي القاعة الي تلك المملكة خاصته كان يسير بثقة وهي تتبعه ببعض الرهبه
ذياد خايفة
نهال رفعت عينها له

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العواطف تقهر العواصف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى