روايات

رواية العهد القديم الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الجزء الثالث والعشرون

رواية العهد القديم البارت الثالث والعشرون

رواية العهد القديم الحلقة الثالثة والعشرون

مي ..محمود الحقني هدي مرميه علي اﻻرض
عادل …هدي
وفلحظه كان عندها لقاها نايمه علي اﻻرض شالها
ونيمها علي السرير محمود اكشف عليها وشوف مالها
محمود…اطلع برا واطمن ان شاءالله خير
محمود كشف عليها وادالها حقنه فاقت
هدي ..محمود حصل ايه
محمود …محصلش حاجه خير ياحبيبتي عايز اعملك تحليل دلوقتي علشان اتأكد من حاجه
هدي ….تحليل تحليل ايه هو انا عندي ايه
محمود …عادل تعالي
عادل ..بلهفه ايوا خير مالها هدي
محمود ..روح هات العﻻج دا من الصيدليه اللي تحت

 

 

البيت وتعالي
هدي ..محمود انا عندي ايه وتحليل ايه دا
محمود …تحليل حمل
هدي ..ايه حمل ازاي حمل انت بتقول ايه
محمود ..يعني ايه ازاي هو انتي ناسيه انك متجوزه
هدي ..ﻻ مش متجوزه دا جواز علي الورق
محمود بصدمه..يعني ايه فهميني ؟
هدي …روح ودي مراتك للكوافير وبعدين نحكي
محمود ..لسه بدري علي ميعاد الكوافير احكي ياهدي
متعصبنيش
هدي ..بص احنا اتفقنا ان جوازنا يكون علي الورق
ونبقي زي الاخوات بس هو خلف بالعهد اللي بينا
مره وبعد كدا حاله اتشقلب وبقي شخص تاني وبقي
بيعرف ستات وبيجيبهم البيت
محمود ..عادل عمره ميعرف ستات انا بعرفه كويس جدا
هو واحد عارف ربنا وميعملش كدا
هدي ..بس انا لقيت حاجات في البيت وغير السكرتيره وبرفانها وروجها
محمود ..ﻻ بردو ميعملش كدا يابنتي لو تشوفيه لما
مي قالت انك واقعه علي اﻻرض وصل عندك قبل
منقوم وشالك بكل حب وحنيه ونيمك وانا بطلعه برا
علشان اكشف عليكي عيونه كانت مدمعه ومكانش عايز
يطلع ياهدي لهفته عليكي دي لهفة واحد عاشق مش
لهفة واحد خاين والحقيقه هتبان بإذن الله
هدي ..خايفه احبه يامحمود ابقي موفيتش بعهدي
مع يوسف
محمود ..ياحبيبتي لما تبقي مبسوطه يوسف هيبقي
مبسوط وكمان دي وصيته هدي حرام عليكي قلبك
بتضيعيه وبتضيعي عادل انتي بتحبي عادل ياهدي
بتحبيه ومش عايزه تعترفي بكدا حرام عليكي عادل
قلبه بيتقطع عليكي وحرام تمنعيه نفسك تعرفي

 

 

حديث الرسول صل الله عليه وسلم
(اذا دعا رجل امرأته الي فراشه فلم تأته فبات غضبان
عليها لعنتها المﻻئكه حتي تصبح )
وحديث (ولو كنت امرا احدا ان يسجد ﻻحد ﻻمرت
المرأة ان تسجد لزوجها)
هدي …صدق رسول الله صل الله عليه وسلم
عادل وهو بينهج ..محمود. العﻻج اهو
محمود …يﻻ ياقمر ادخلي الحمام وبشرينا
عادل ..في ايه وتبشرك بايه؟
محمود ..اصبر وهتعرف
دخلت هدي وعملت التحليل وبعد دقايق طلعت
محمود ..ها خير
هدي طلعت …محمود وابتسمت
محمود. ..مبروك ياعادل الف الف مبروك
عادل ..مبروك علي ايه
محمود …هتبقي اب
عادل ..مين هيبقي اب
محمود ..انت هتبقي اب
عادل ..ازاي يعني
محمود ..يعني ايه ازاي هو كل مقول لحد يقول
ازاي هو انت مش متجوز
عادل …متجوز مين
محمود ..ﻻﻻﻻﻻ انتو شربين ايه علي الصبح
عادل راح لهدي ومسك ايدها …انا ازاي هبقي
اب ياهدي متأكده مش معقول
هدي هزت راسها بنعم
عادل بفرحه شديدة..بجد انا مش مصدق
هبقي اب منك انتي بجد هبقي اب
حست هدي بفرحته اللي نستها كل اللي
حصل وحست انها بتحبه بجد
هدي ..عادل لو سمحت ممكن نقعد مع بعض
عادل خايف لتقوله نطلق زي مقالتها قبل كدا
…خير ياهدي

 

 

هدي ..ممكن تحكيلي ايه اللي حصل وليه تمثيلية
الحاجات اللي لقتها في الشقه
عادل ..كل الحكايه اني بحبك وبعشقك اه بعشقك
ياهدي واعرفي ان ﻻول مره احب وحبيتك بكل
جوارحي عملت كدا علشان تغيري ومفيش واحده
دخلت بيتي وحازم هو اللي حط الحاجات دي وهو
اللي عمل الروج علي الكاسات وهو اللي جاب
البنت وانا مشيتها يوم مشيتي من البيت
والله عمري ما لمست واحده غيرك انا بحبك
بحبك وبموت فيكي كما انتي النفس اللي
بتنفسه انتي روحي اللي حاسس انها اتخلقت ليا انا وبس
هدي عايز اعرف مفيش امل تحبيني ولو
حتي ضعيف بس يبقي اسمه امل
هدي … ﻻ ياعادل
عادل ..خﻻص اللي انتي عايزاها بس اوﻻدي
مش هيبعدو عني هجيب شقه جنبكم اصلي
مش هقدر اعيش معاكي بعد النهارده ﻻزم ابعد عنك علشان انساكي
هدي. ..ليه تنساني؟ انا مقدرش ابعد عنك انتي
بتقول مفيش امل وانا بقول ﻻ علشان انا كمان
بعشقك ياعادل وبموت فيك بس كنت بحاول ابعد
عنك خفت علي عهدي مع يوسف بس دي وصيته
ان احنا نتجوز يبقي ﻻزم اوفي بعهدي معاها وهو
طلب مني ابقي مبسوطه وانا طول الفتره دي
بعمل العكس سامحني ياعادل انا عارفه اني عذبتك
معايا طول الفتره دي ومسكت ايده وباستها سامحني
بالله عليك وهي بتبكي
عادل ..حبيبتي والله مسامحك انتي كنتي بتتعذبي
اكتر مني وحضنها ومسح دموعها وقال يﻻ علشان تروحي مع مي الكوافير عايز اشوف احلي عروسه ف الدنيا
هدي ..ممكن نبتدي حياتنا من النهاردا واكن كتب كتابنا النهاردا
عادل فرح بكلامها وخباها جوا ضلوعه وباسها من راسها
عادل ..وانا موافق بس بشرط ممكن تلبسي فستان
فرح النهاردا نفسي احس باحساس العرسان الجداد
وكمان ممكن نروح شهر عسل

 

 

هدي ..ايه بجد وكريم
عادل ….هنسيبه مع ماما نعمه وﻻ ماما مديحه
هدي ….وانا موافقه يلا اتأخرنا
راحت العروستين الكوافير وكل واحده اجمل من
التانيه واختارت مي فستان بحماﻻت رفيعه ضيق
من فوق واسع من عند الركبتين كانت فيه زى الحوريه
واختارت هدي فستان سمبل فضي حماﻻت عريضه
ضيق من فوق واسع من الوسط ونازل بدون جيبونه
ودخل العريسان كل واحد عند عروسته في غرفه
منفصلة عن التانيه ..عادل ..بسم الله ماشاء الله ايه
الجمال دا ﻻ احنا مش هنروح القاعه اخاف عليكي
من عيون الستات اللي هناك
هدي ..اسكت بقي علشان بتكسف
عادل بتتكسفي يالهوي الكسوف البسي
ملحفتك يﻻ ونقابك علشان منتأخرش
وعند محمود دخل علي مي واول مدخل قال ..
لوسمحتي مشفتيش مي مراتي
مي ..ﻻ والله بقي كدا
محمود …بصراحه اصل انتي قمر ومعرفتكيش
مي …هزر بقي
محمود حضنها ولف بيها في الاوضه …مراتي
حبيبتي ﻻزم تكون قمر هو انا شويه في البلد وﻻ ايه
مي خبطته بايدها علي صدره بدلع ..ﻻوالله
خﻻص هروح عند ماما نعمه
محمود …تروحي هو جايين نهزر وﻻ ايه والله اخطفك واخدك علي بيتنا
مي بطل بقي اخلص زمانها هدي واقفه هي وعادل برا
محمود… يﻻ ربنا يستر
خلصت الحفله وكل واحد خاد عروسته وقضو
شهر عسل وبعد شهور جا ميعاد وﻻدة هدي

 

 

عادل واقف قدام غرفة العمليات هو ونعمه ومديحه
ومحمود ومي اللي هي حامل في الشهر الرابع
وعمالين يدعو ويقرأو قرأن
وطلعت الممرضه …الف الف مبروك ياجماعه جابت ولد زي القمر
دخلو عند هدي واطمنو عليها وجات الممرضه
تطمن علي هدي
الممرضه ..هتسموه ايه ان شاءالله
هدي…. عادل هو اللي سمي اخوه وهو اللي
هيسميه بردو
عادل ..هسميه يوسف ايه رأيك ياماما
مديحه وهي بتبكي ….ربنا يحميك
ومنحرمش منك ياعادل
هدي ..مسكت ايده شكرا ياعادل
عادﻻ اخويا وحبيبي ياهدي ربنا يرحمه ويغفرله هو
وابي وموتي المسلمين
هنا نهاية قصتي #العهد القديم
دمتم في رعاية الله وامنه

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العهد القديم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى