رواية العنيد والمجنونه الفصل التاسع 9 بقلم مارينا عبود
رواية العنيد والمجنونه الجزء التاسع
رواية العنيد والمجنونه البارت التاسع
رواية العنيد والمجنونه الحلقة التاسعة
زين بحيرة” فى ايه؟ أنتَ ازاى تسيب عروستكَ وتنزل كده
مراد بحده ” انا عاوز اعرف حاجه وحده ريتال اتخطبت لما كنت مسافر ولا لا
وخبر الخطوبه إللى أنتَ قولتلى عليه كان صح ولا كان كدبه منكم انطق يا زين
زين بتوتر وخوف ظاهر ” احم بصراحه موضوع الخطوبه كان خطة بين ريتال وجدى
مراد بصدمه” خطة؟
زين بسرعة” ولله انا كُنت هقولك بس …
وقبل ما يكمل مراد ضر*بة بالبو*كس وقعه فى الارض
مراد بغضب” انتوا دمرتونى وتقولى خطه وكُنت هقولك
مراد سابه وطلع اوضته
زين بوجع وهو واقع على الارض ” اااه وانا مالى بس، مِنكِ لله يا ريتال أنتِ وجنانكِ
تاليا شافته وجريت عليه ” زين مالك ايه عمل فيك كده
زين بوجع” اخوكِ ايده تقيلة اووى
تاليا بضحك ” أنتَ عملتِله ايه وبعدين ازاى يسيب عروسته وينزل يقابلكَ
زين بغيظ” يخرب بيته هو وعروسته انا مال اهلى بجنانهم
تاليا بضحك” طب تعال معايا ندخل دلوقتى وبعدين قولى ايه إللى حصل علشان عندى فضول اووى اعرف
زين بغيظ” ياعم اوعى بقااا انتوا عيله كلها مجانين
تاليا فضلت تضحك عليه
زين بغيظ” أنتِ بتضحكِ على ايه يابت
تاليا وهى تحاول كتم ضحكتها ولكنها لم تستطيع” شكلكَ يضحكَ اووى وفضلت تِضحك لكن وقفت ضحك لما لقت شاهى جريت على زين وهى بتبصله بقلق
شاهى بخوف” ايه ده زين ايه حصلك
زين كان هيتكلم بس تاليا سبقته” لا مفيش ياختى خليكِ بس فى حالكِ
زين بصلها بضحكه مكتومة
شاهى بغيظ” انا بكلم زين ياريت أنتِ متدخليش
تاليا بغضب وغيرة ” لا دنتِ شكلك مش ناويه على خير وعاوزه تربية من جديد
وثوانى وكانت تاليا بتشدها من شعرها وتضر*ب فيها وزين قاعد على الارض و واقع على نفسه من الضحك
_______________
ريتال طلعت من الحمام لقت مراد نايم على السرير وعارى الصدر
ريتال بغضب ” أنتَ يا بنادم
مراد ببرود ” يا نعم
ريتال بغيظ من بروده” قوم الِبس حاجه
مراد باستفزاز” لا انا بحب انام كده
ريتال بغضب ” ده لما كنت متنيل قاعد فى الاوضة لوحدك لكن دلوقتى فى ز*فته عايشة معاك فى نفس الاوضة ولازم تحترم ده
مراد ببرود اكبر” لا مهو الز*فتة ديه بقت مراتى ولازم تتعود على كده
ريتال بغيظ ” متقولش عليا ز*فته
مراد بحيرة” الاه أنتِ إللى قولتى على نفسكِ كده انا جبت حاجه من عندى
ريتال بغضب” أنتَ واحد مستفز وقوم من على السرير عاوزه انام
مراد بضحكة سخرية” لا حضرتكِ ده سريرى عاوزه تنامى جنبى اتفضلى مش عاوزه نامى على الاريكة إللى قدامكِ ديه
ريتال بغضب” لا هتقوم يا مراد وأنتَ إللى هتنام على الاريكة انا مبعرفش انام عليها
مراد بعند” ميخصنيش أنتِ حابه تنامى جنبى تعالى مش عاوزه نامى على الاريكة من غير شوشرة علشان عاوز انام
ريتال بهمس” عنيد ومغرور وقليل ذوق
مراد باستفزاز ” بطلى برطمة واقفلى النور
ريتال بصتله بغيظ واخدت فرشة وقفلت النور ونامت على الاريكة
مراد لنفسه ” بقااا انا مجنونة زيكِ تعمل فيا خطة زى ديه، طيب مبقاش مراد مهران لو معلمتكيش الادب يا ريتال بس الصبر
________________
زين وقف ضحك وقام شال تاليا من فوق شاهى إللى كانت هتمو*ت فى ايدها
زين بغضب متصنع” تاليا كفايه بقااا
تاليا بغضب ” سبنى عليها يا زين انا هربيها من اول وجديد
زين بصلها بصة ارعبتها وخلتها تُسكت والتفت لقه شاهى وشها مجروح وشعرها منكوش حاول يكتم ضحكته ومدله ايده
شاهى بغضب ” زين هو كل بنات عيلتكم مجا*نين ؟
تاليا بغضب ” انا هوريكِ مين المجانين يا بنت **
زين بضحكه مكتومة” تاليا قولتلك بس
زين بأسف” انا اسف يا شاهى على إللى حصل
شاهى بوجع ” لا محصلش حاجه بعد اذنكم وسأبتهم ودخلت
زين بضحك” أنتِ اتجننتى يا تاليا ديه ضيفة تقول علينا ايه
تاليا بغيرة” أنتَ مش شايف كانت بتبصلك ازاى
زين بخبث” اممم والجميل غيران
تاليا بتوتر ” لا طبعنا انا اغير من السلعوة ديه اكيد لا وسأبته ودخلت وهو فضل يضحك عليها
زين بضحك ” شاهى مغلطتش بنات العيله كلهم مجانين
زين افتكر كلام جده عن عريس تاليا ودخل بسرعه يلحق جده قبل ما ينام
دخل اوضة المكتب لقه جده قاعد وبيقراء
زين لنفسه ” بالله ما حد عاقل فى العيله ديه غير جدى
جده شافه وابتسم ” تعال يا زين
زين ضحك ودخل قعد قصاده ” احم كنت جاى وعاوز اتكلم مع حضرتك فى موضوع
منصور بخبث” تاليا مش كده
زين بهدوء ” صح
منصور ” قولى وافقة على العريس
زين بغضب مكتوم ” لا يا جدى ت أنا جاى وطالب ايد تاليا مِنك
منصور بابتسامه ” أممم وهى موافقه
زين بابتسامه ” هى تطول تتجوزنى اكيد موافقة
منصور بحب” خلاص الصبح هعلن عن خُطوبتك أنتَ وتأليا
زين ابتسم وقام حضنه ” والعريس؟
منصور بضحك ” عريس! انا جبت سيرة عريس
زين ضحك وعرف انه ديه خطة من جده علشان يطلب ايد تاليا
زين بضحك ” ماشى يا جدى طلعت مش ساهل برضوا
الجد ضحك وضر*به بخفة على كتفه” طيب يلاه على أوضتك
زين ضحك وطلع على اوضته
______________
بعد وقت مراد اِتأكد انه ريتال نامت قام وحطها على السرير واخدها فى حضنه ورجع نااام
وفى صباااح يوم جديد
مراد قام على صوت صراخ ريتال
_ عاااااااااااااااا يا متمحر*ش
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العنيد والمجنونه)
تم
Tmm