رواية العمارة الفصل الثالث 3 بقلم إيمان الخيال
رواية العمارة الجزء الثالث
رواية العمارة البارت الثالث
رواية العمارة الحلقة الثالثة
علي : أكيد خير كنت عاوز بس اخد رقم الحاج
أسيل : مين الحاج ؟!
علي : أبوكي
أسيل : علي فكرة انا ماعملتش حاجة عشان تتصل بابويا يعني دي هي فازة اللي كسر*تها اي نعم غالية شوية بس طنط ام ندي هتسامحني عادي
علي : فازة ايه يا بنتي انتي ليه محسساني اننا واقفين ف دار رعاية اطفال
أسيل : اومال عاوز ايه
علي بغضب : هتني*ل واطلب ايدك
أسيل : علطول كدا ،انت لسه شايفني
علي : والله بقا انا حر انتي مالك انتي
اسيل : انت ازاي و*قح كدا
علي : عيب تشت*مي زوجك المستقبلي ع فكره
أسيل : لا ومصدق نفسه
علي : الرقم
أسيل : خد يا أخي
علي : بقولك هتجوزك تقولي لي أخي !
أسيل بخجل : ممكن تمشي
هنا تدخل خالد بكل غيرة ليعرف ما يدور بين اسيل وصديقه علي
خالد : خير يا لول مضايق اسيل ليه
علي : لا ابدا دا احنا حتي بقينا أصحاب
أسيل : أصحاب !!
خالد : بس أسيل مش بتصاحب ولاد
علي : لا ما هي صداقتنا مؤقتة
خالد : ازاي يعني ؟
علي : ابقا احكيلك بعدين بقا
أسيل : أستأذن انا بقي
أسيل سابتهم ومشيت ولكن سمعت صوت علي بيناديها
علي : أسيل
أسيل : نعم
علي : بشربها مظبوطة
ابتسمت أسيل بخجل وذهبت الي بيتها
خالد : هي ايه اللي مظبوطة يا علي
علي : اكيد قهوة يعني
خالد : واسيل هتعملك قهوة ليه
علي : هتعملها ف جنازت*ي يا خالد ، مالك في ايه ؟!
خالد : ابدا بس بطمن عليك
علي : لا اطمن انا تمام
مر يومان
جاء علي مع والده ووالدته لطلب يد أسيل
سعد ( والد أسيل ) : ايه رأيك يا أسيل
أسيل بخجل : يعني هو انا …
علي : اكيد موافقة ، نقرا الفاتحة بقا
سعد : نسمع رأي العروسة الأول يا كابتن
أسيل : نقرا الفاتحة يا بابا
تم تحديد موعد الخطبة بعد يومين من قرأة الفاتحة
في يوم الخطوبة
رن هاتف اسيل
اسيل : الو ، مين معايا
خالد : انتي مسحتي رقمي يا أسيل
اسيل : عاوز ايه يا خالد
خالد : انتي هتتخطبي ل علي
اسيل : وانت مالك ؟
خالد : وحبنا يا أسيل ؟
اسيل : مين حبنا دا ؟!
خالد : انتي ازاي قاسي*ة كدا
اسيل : هو انت اهب*ل يا خالد
خالد : انا متأكد ان علي مش مناسب ليكي
اسيل : اقفل يا خالد وما تتصلش تاني عشان هروح اقول لتوليب تلم خطيبها وابوظ*لك الصفقة بتاعتك
وعد كانت تجلس مع اسيل في غرفتها تجهزها لحفلتها
وعد : شاطرة ي سو
اسيل : طول عمري
تمت الخطبة وتم تحديد الزفاف بعد شهر
علي : انتي مبسوطة يا أسيل
اسيل : ايه السؤال الغريب دا يا علي
علي : اسيل انا بحبك مش من فترة قصيرة لا من زمان اوي
اسيل : وانت كنت تعرفني زمان منين ؟!
علي : احنا كنا ساكنين في العمارة قصادكوا من ست سنين بس قاعدنا فيها سنة واحدة بس وعزلنا
اسيل : وعرفتني ازاي ؟!
علي بابتسامة : كنت براقبك كل يوم الساعة ١٢ بالليل كنتي كل يوم تطلعي البلكونة وتشغلي فيروز بصوت عالي وكنتي بتشربي حاجة ، بس انا عندي سؤال
اسيل : ايه
علي: كنتي بتشربي ايه
اسيل بابتسامة : قهوة باللبن
علي : بس بقا يا ستي ومن ساعتها وانا كل يوم من ساعة ما عزلنا كنت باجي الساعة ١٢ اقف قصاد بلكونتكو عشان المحك من بعيد
اسيل : يااااه يا علي
علي : رومانسي صح
اسيل : لأ دا انت أوڤر كان ممكن تيجي تتقدملي من زمان برضوا
علي : ماكنتش جاهز واخاف اعلق قلبك بحاجة مش هقدر اعملها
اسيل : بتخاف عليا
علي : بخاف علي نفسي لو اتوجعتي هتوجع لوجعك
اسيل : انت حقيقي عوض ربنا ليا يا علي
علي : يعني انتي مبسوطة معايا
اسيل : اكيد
جاء موعد زفاف علي واسيل وتم بخير وهناك من يستشيط غي*ظاً من سعادة اسيل وهو خالد بالطبع
بعد مرور أسبوع من زواج علي واسيل
علي : اسيل انا عندي رحلة
اسيل : مالك متوتر
علي : انتي عارفه اني طيار حربي. والمهمة اللي رايحها دي صعب*ه شويتين
اسيل بخوف : متروحش
علي : دا واجبي
اسيل : يبقي هستناك. بكره
علي : يمكن اغيب
اسيل : هيبقي كل يوم بالنسبالي بكره
علي : بكره الوداع
اسيل بدموع: بكره وداعك
( هستناك بُكره ولو مجتش فَ كُل يوم هو بُكره ❤)
بعد مرور ستة أشهر
هيام : ي بنتي تعالي اقعدي معانا بدل ما انتي قاعدة لوحدك
اسيل : وعلي لما ييجي م يلاقينيش هعمل ايه
هيام : غيابه طال ومفيش أخبار عنه
اسيل : م تقوليش كدا يا ماما ، علي أكيد بخير وأكيد راجع
في هذه الأثناء رن هاتف أسيل
أسيل : ألو
مُتصل : معايا مدام أسيل حرم كابتن علي
أسيل : ايوا ي افندم ، مين معايا ؟
مُتصل :ً…………….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية العمارة)