رواية العقيد الفصل الثاني 2 بقلم سنسن ضاحي
رواية العقيد الجزء الثاني
رواية العقيد البارت الثاني
رواية العقيد الحلقة الثانية
حفصه…يوسف؟!!
يوسف بقلق دخل وهو ينظر هنا وهناك
الهام بحيره….تعالى يايوسف فى حاجه ياحبيبى؟
يوسف بلهفه….امال امى فين ياخالتى؟
الهام…هيام هتكون فين لا مجتش هنا!
يوسف بقلق…لا انا كده قلقت عليها اكتر
الهام…بص يابنى هى ممكن تكون فى اكتر مكان
بتحبه اكيد بتزور ابوك!
يوسف….نعم بتزور ابويا فى وقت زى ده
اوك خلاص انا ريحلها
سيف نازل من السلم وكانه لم يمسه شئ
امينه….رايح فين كده يا سيف؟
سيف….ايه ياماما رايح الجيم طبعا
امينه بنبره يشوبها القلق ولكنها تعرف رأس
ابنها كما الحديد ان صمم على شئ لا يتركه
بنبره مهتمه اردفت….طيب استنا انا جايه معاك
سيف بزهق….ابوس ايدك ياأمى انا مش طفل
هضيع ايوه انا اعمى بس متنسيش انى قبل اى
شئ عقيد شرطه يعنى كانت كل تحركاتى
مدروسه
امينه بضيق….براحتك يابنى!
فعلا كان جه حد من أصحابه خده الجيم وفعلا
هلك نفسه بالالعاب الرياضيه الضخمه واتمرن
تمرينات شاقه وكان بيسمع الهمز والمز
إللى يقول معقول واحد اعمى يلعب تمارين صعبه
كده؟ واللى يقول يعم ده وحش الداخليه
واهو بقى وحش الداخليه بس وحش اعمى
ولأن الأعمى حاسة سمعه اقوى كان الكلام بياثر
فيه جامد زعل قوى على نفسه لكنه حب يديهم
درس يعرفهم مين هو العاجز الحقيقى
سيف……امممم كنت بتقول ايه ياحلتها انت وهو
الشخص بضحك….لا يابا مش لما تكون شيفنا
الاول يا حرام المنصب مبيدمش!
شخص٢….فعلا ازميلى بقولك ايه ياحاج احنا
مش هتهمنا عضلاتك إللى مقويه قلبك دى
لانك اعمى يعنى عاجز صح ازميلى ثم اطلق
ضحكات متتاليه هو ومن معه
سيف ببرود…..اعمى هاه …وعاجز اممم
وعضلاتى مقويه قلبى ….هاه وايه كمان؟!
شخص١….انت متسواش تلاته تعريفه!
وفى لمح البصر بل واقل من لمح البصر كان الاثنان
مطروحين على الأرض والدماء تسيل منهم بشده
اقترب منهم سيف ببرو ويظهر على وجهه الغضب
…..العقيد سيف منذر ميقفش فوشه الاالموت
انا هفضل سيف منذر وحش الداخليه ثم بصق
عليهم وتركهم وغادر وسط اندهاش كل من كان
بصالة الالعاب الرياضيه من يراه لا يظن أنه فاقد
لبصره اما هو فبداخله نار اصبح قاسى من يمسه
بكلمه يدمره لا يتهاون بمن يخطئ فى حقه العقول
اصبحت مريضه معظم الناس بقت تتصيد الاخطاء
ماذنبه هو أن كان فقد بصره وهو يدافع عنهم
خ
اصة انه لم يجرحهم باى كلمه
فى الصباح بعيادة يوسف
حفصه….خالتى عامله ايه يايوسف؟
يوسف….تعبانه ياحفصه مش قادره تنسى بابا
فات على فراقه ٣سنين وهيا عايشه لزكراه
بس
حفصه…منت عارف كانوا بيحبوا بعض قد ايه
يوسف….عارف عارف!
فى الداخليه
اللواء رضا…..بس سيادة العقيد ايه حابك الدور
صح
عادل بضحك…..طول عمره وحش الداخليه
بس انا مستغرب من حاجه
اللواء عادل….ايه هيا
عادل….يعنى مش ممثل قوى وبيمشى عادى
خالص مش بيحسس وكده عاوز
الفت نظره للحته دى!!
اللواء رضا بغضب….لا طبعا ده كده هيتصدق
اكتر الناس كلها عارفه ثقة العقيد سيف
بنفسه فلو حسس أو كده
هيبان انه بيمثل
عادل….بس يارب يستحمل الوضع ده
وميحنش ويقول لولدته أو والده
انه مش اعمى ومش مصاب!
اللواء رضا….لا متخفش العقيد سيف
العواطف بره حساباته هو شغله وبلده
الاهم وانت عارف ان العمليه إللى احنا
دخلينها دى لو ظبطت يبقى هنخلص
على بؤر الفساد وهو برضه الضباط إللى
بيدربهم بياخدو منه المعلومات بالشفره
عادل ….ربنا يوفقنا!
&&&&&
بداخل منزل الحرابيق
علا…..ماما انا سيف وحشنى قوى انا بحبه
بس صراحه متردده ارحله ومحتاره!
هناء….براحتك محدش هيغصبك مبقاش
فيه حاجه من سيف بتاع زمان
مركزه وضاع….وسامته وملهاش لزمه من غير عيون
تقدرى تقوليلى هتلبسى فستان حلو هيفرق
معاه هتحطى ميك اب هيشوف جمالك لا يا
روحى فكرى حلو وحلو قوى كمان
فى مكان ما قصر ضخم جدا بخارج مصر
ديفيد…..يظهر ياسيدى ان العقيد سيف اعاقته
ستسبب له الكره لعمله ولوطنه!
قالها بتشفى
اما ماركس الرجل الاربعينى الذى يتميز
بأن لديه سلطه وشان كبير جدا فى العالم
رجل ينظم ويخطط ويعمل فى كل أنواع التجاره
المحرمه ولك ان تتخيل
ماركس وهو ينفث دخان السيجار….اوووووه
من الصعب جدا ياديفيد ان ينسى عمله ووطنه سريعا
لكن مراقبته جيدا ستفيدنا حينما يصل
إلى منتهى الكره حسنا سنستفيد منه كثيرا
ديفيد…..أجل سيدى وانا اتمنى ذالك ان غابت
عيناه فلن يغيب عقله الداهيه ابدا
وحتما سنستفيد منه ونضمه الينا
ماركوس….اتمنى ذالك ديفيد
فى فيلا سيف
منذر….ازيك ياحبيبى عامل ايه متشيك كده
ورايح على فين؟
سيف وهو يقبل يد والده….حبيبى اصحابى تحت وجيين يخدونى أسهر معاهم فى شقة الزمالك!
منذر بقلق….طيب يابنى انت كويس خد بالك من
نفسك ياسيف!
سيف بحب ….حبيبى مش معنى انى فقدت نور عنيا
انى فقدت عقلى أو رجليا الحمد لله انا تمام
وفعلا صحابه اخدوه وراحوا شقة الزمالك
واول ما دخل كان فيها أصحابه أو بمعنى
أصح ظباطه إللى بيدربهم رجالته يعنى
دخل عادى خالص وشال النضاره وكان وسيم
جدا جدا جدا بدرجه رهيبه وعليه هيبه ووقار
أول ماشافه محمد ضحك وتحسس خده
محمد…..يااخى انت ايدك ايه مرزبه!
طارق….أشحال مكنش تمثيل كنت موتنا؟!
سيف ببرود….فضونا من الكلام الفارغ ده
انا عوذكم تشغلوا زكائكم شويه هاه مش عاوز
غلطه الفتره الجايه المسكات متتشلش من على
وشكم العمليه إللى دخلينها تعتبر عملية تطهير
انتم طبعا محسبتوش الاخطاء وتهورتوا
المره إللى عدت وده مش هسمح بيه ابدا
انتم عرفنى وعارفين شغلى اضرب ضربتى
إللى تجيب الأجل بس طبعا التسرع مش هيفيد
انا عاوز الراس الكبيره بتاع الخراب كله!!
عادل…انت عارف الراس الكبيره مستحيل تكون
فى مصر
سيف ببرود….طبعا وهما اكيد هيحاولوا يوقعونى
لما يلقوا انى يئست من اصابتى وكده
وصدقونى يوم المنى لما ادخل برجلى عندهم
وقتها هتكون نهيتهم ونهاية شرهم
محمد….بما انك علمتنا منسبش كبيره ولا صغيره
فى حاجه كده انا مستغربلها!
سيف ببرود….الغى؟
محمد….في الشقه إللى قبالنا دكتور جه من اسبوعين بس وتخصص عيون حاجه غريبه جدا
مش ممكن يكون حد مسلطه عشان يعرف اخبارك
سيف…..ايه الذكاء ده هو انا كنت جيت هنا قبل
كده عشان يفتحوا عياده انا اول مره اجى
الشقه هنا بقولك ايه غباء مش عاوز لما تحب
تستنتج ابقا اتذاكى شويه!
طيب انا هطر انى اشرب لانى لازم اخرج من هنا سكران
حاولوا تشغلوا اغانى وترفعوا الصوت يلا
عادل….والله انت كل حاجه عندك مدروسه ادق التفاصيل
سيف ….فعلا
فى عيادة يوسف
دخل آخر كشف وخرج فدخلت حفصه
حفصه….ولا يايوسف سامع إللى انا سمعاه!
يوسف…..خير!!
حفصه….شفت صوت الاغانى يلا
يوسف….ناس مبسوطه ربنا يبسطهم
كمان وكمان!
حفصه…لا بقا انا الفضول هيموتنى اكيد دى
خطوبه ولا فرح
يوسف….نفسى تخليكى فى حالك يامجنونه!
حفصه….تصدق انا غلطانه وانت عيل نكدى انا بره
عن ازنك
فعلا حفصه عندها فضول كان هيموتها كانت عاوزه
تعرف صوت الهيصه والمهرجانات دى فراحت
عند باب شقتهم تتصنت
الشباب كانوا اندمجوا فى الرقص و سيف
كان قاعد بيشرب وبيكلم عادل بس مره وحده قلهم
سيف….شششش
ثم قام بهدوء ووضع النظاره وفتح الباب
بتروى وهووووووبا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العقيد)