روايات

رواية المخادعه والمدرس الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية المخادعه والمدرس الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية المخادعه والمدرس الجزء الخامس

رواية المخادعه والمدرس البارت الخامس

رواية المخادعه والمدرس الحلقة الخامسة

اتنف*ضت من مكاني وانا بص*رخ في الفون بصدمه وفز*ع
– ا انتي بتتكلمي بجد
– يابنتي والله بجد معاذ كلم الحاج صاحب البيت
رديت بنبره صوت أوشكت علي العياط:
– نهار اسود مكانش يومك يا ايمان مكانش يومك ياطيبه يا*غلب”ااانه
ياخرابي يالهوي هين*تق*م مني هيعمل مني شاورما سوري ياختااااي هو احنا فينا من كده انا قولت أن حوار الانت*قام ده في الروايات وبس متوقعتش يكون في الحقيقه والله !
طب بذمتك ياشهد بذمتك ياشيخه القل*م كان تقيل؟!
بالعكس والله والله انا ضربته قل*م خفيف قد كدهوو
قولت جملتي وانا بشاور بأيدي وكأنها واقفه قدامي

 

 

شهد ببلاهه:
– لا حول ولا قوه الا بالله البت دماغها لسعت من الصدمه الحب بيعمل معجزات برضو
رديت وانا بلطم علي خدي بطريقه عفويه :
– حب ايه حب ايييييه انتي مش فاهمه حاجه ده جاي ي*نت*قم مني
ردت باستغراب :
– نعم!!
اتنهدت وانا بكشر وبلوي بوزي بضيق وتوتر في نفس الوقت :
– انا ضر*بته بالقل*م
– اييييييييه؟!!!
قالتها بفزع وصوت عالي خرملي ودني لدرجه حسيت اني مش هسمع تاني بيها
شيلت الفون من علي ودني وانا بتف عليه وبقول بغيظ :
– منك لله كشفت راسي ودعيت عليكي ولا اكشفها ليه ماهي مكشوفه اصلا روحي ياشيخه ربنا يوعدك بواحد
أقرع وبكرش
وكأن باب السما كان مفتوح في الوقت ده سمعت صوت خالتي وهي بتقول بفرحه
– شهد ذكي ابن جاره خالتك متقدملك
احنا الاتنين في صوت واحد وبصدمه:
– ميييييين !!
وقفت لحظه استوعب جملتها وانا فاتحه بوقي ببلاهه لدرجه الناس اللي في الشارع وقفت تضحك عليا بس انا مركزه معاهم انا كنت مركزه مع شهد اللي كانت بتهمس بصدمه :
– ذكي ؟!
خالتي باستغراب :
– ومالك بتقوليها من غير نفس كده ليه اه ذكي ماله يعني محامي وطول بعرض وشاب زي القمر
– ده بكرش وأقرع قمر من انهي اتجاه بالظبط !!!
خالتي بسخريه:
– هه ما كل الناس بكرش وقرعه ولو مكانش قبل الجواز بيبقي بعد الجواز
– طب ده بكرش وأقرع وقبل الجواز تخيلي انتي بقي هيبقي عامل ازاي بعد الجواز !!
خالتي ببرود :
– يبقي يعمل رجيم ويزرع شعره كل مشكله وليها حل ياحبيبتي طول ما في ماااني ( فلوس) اعملي حسابك العريس جاي يتقدم بكره ولو بت خالتك علي الفون قوليلها تيجي تساعدنا في تنضيف الشقه عشان العريس
رديت برفعه حاجب:
– ماااني ؟!

 

 

لاااا ده امك انح*رفت خالص بقت بتقول ماني وشويه شويه وهتقولك اوكي وهتبهدلنا
شهد بغي*ظ :
– انتي اسكتي خاااااالص اخرسي منك لله يابعيده منك لله انتي السبب
– الله وانا مالي يالمبي بس
– غو*وو*وري من وشي
– يابنتي استني ب…ايه ده هي قفلت في وشي ا احم حصل خير كده كده كرامتي في ذمه الله فهكون شاكره جدا لو حد عرفني الكرامه بتتباع فين عشان اروح اشتري
– لا ميصحش نقولك كده كده هتتبعتر تاني وفلوسك هتروح هدر
قالها شخص بهمس من ورايا وبنبره كلها خبث وتحدي وشماته
بلعت ريقي بتوتر وانا بضغط علي كفوفي وبقول بهمس :
– لا لا مش هو أن شاء الله اكون بحلم
– توء توء انا والله اللي ضرب*تيه بالقلم
بلعت ريقي المره دي بصعوبه وانا بلف ببطئ وبقول بنبره صوت كلها دموع :
– ا ا انا ا انا
رفع حاجبه ببرود :
– انتي ايه يا انسه
وغمزلي :
– مبسوطه انك هتكوني مراتي مش كده امممم حقك بصراحه تتبسطي انا عريس قمر ولقطه ولا ايه ؟!
رفعت راسي والدموع بتلمع في عيني وانا بسأله بصوت مبحوح:
– ا انت عايز مني ايه؟!
بصلي بعمق وهو بيحط أيده الاتنين في جيوبه وبيقرب وشه من وشي بتحدي:
– هعوز منك ايه ؟ اكيد مش هتجوزك عشان سواد عيونك
اخدت نفس طويل وانا برد بهدوء :
– اومال هتتجوزني ليه
ضحك بخبث :
– اممممم زي ما تقولي كده تسليه
– تسليه !!!
هز رأسه ببرود :
– أه اهو الواحد سنجل ملهوش لا قريب ولا حبيب ولا غريب وجاتله فرصه لحد عنده
وبصلي مره تانيه في عيوني بغموض :
– بنت حلوه متعلمه مثقفه بتحب الرسم والقرايه واحيانا بتكتب
والأهم من كل ده بتحبني وهتم*وت علي نظره مني ليه اقول للفرصه دي لا الفرص مش بتيجي مرتين وانا قررت استغل الفرصه دي
رديت بصوت مبحوح:
– ي يعني انت عايز تتجوزني عشان ترضي غر*ورك مش اكتر
ضحك بعلو صوته وهو مازال حاطط أيده في جيبه:
– اومال عشان بحبك مثلا !

 

 

دموعي نزلت علي خدي بدون وعي مني وانا ببصله وبقول بحزن:
– قد ايه حسستني اني رخي*صه وقد ايه ندمت كل ثانيه حبيتك فيها
واخدت نفس طويل وانا بكمل كلامي :
– علي فكره انا مش زعلانه انك عرفت اني بحبك بالعكس أنا فرحانه اوي تعرف ليه ؟!
عشان عرفتك علي حقيقتك
وضحكت بسخريه علي نفسي :
– لا بجد المظاهر خداعه اوي مكنتش معترفه بالجمله دي لحد امبارح تقريبا بس فعلا المظاهر بتخدع واكبر مثال انت
وبلعت ريقي وانا بقول بهمس حزين:
– العيب مش عليك العيب عليا أنا ،انا اللي لسمحت لكل ده يحصل انا اللي سمحت لكرامتي تتهان بالشكل ده
ورفعت راسي بدموع :
– انا اسفه لنفسي اني حبيتك يامعاذ مكانش ينفع احبك ولا اتمادي في حبك وانا مش عارفه نهايتي هتكون ايه
مكانش ينفع اراقبك واراقب تفاصيلك مكانش ينفع اضيع وقتي وانا بفكر فيك وفي مستقبلي الوهمي معاك مكانش ينفع اضيع عمري ببني احلام ورديه مع شخص ميعرفنيش ولا عمره لمحني
مكانش ينفع أتجاوز حدودي وابان قدامك علي امل تلمحني وتحس بيا علي امل تحبني
وحطيت وشي في الأرض وانا بحاول إداري ضعفي وانا بقول كلامي الاخير :
– اوعدك مش هتشوفني تاني هدور علي نفسي وعلي مستقبلي وهسافر السفر اللي كل مره كنت بأجله علي امل اسافر معاك، وانسي انك شوفتني في يوم من الايام عن اذنك
وفي الخلفيه صوت عمرو حسن بيقول :
انا عندي ايمان ان كلامهم صح ومظبوط
واني وانا بعيد عنِك ميّته
واني وانا ف قربك مش مبسوطه
بيني وبينك مسافات أبعد من أي اتنين
كل اختياراتي اللي بدونك أفضل بكتير
لكن من امتى الحب بيبقى عل*اج
من امتى بياخد م الفايض يدي المحتاج
من بين اربعه مليار واحد اخترتك
حبّيتك وكمان قدّرتك

 

 

والكلمه اللي بتخرج منك
اجمل من أي كلام مسموع
اشبع لو شفتك يوم صدفه
وان غبت ليالي بمو*ت م الجوع
قصر الموضوع انك لع*نه
وان انا ملع*ونه
وان وجودك على قد ما طيّب مش مضمون
قولت كلامي ومشيت من قدامه وانا حاطه ايدي علي بوقي بحاول منفجرش في العياط قدامه
أما عنه كان واقف يسمعني بهدوء وهو حاطط أيده في جيبه وبيبصلي بنظرات غامضه كعادته
وصلت البيت ودخلت علي اوضتي علي طول من اغير ما انطق حرف مع حد
قفلت الباب واترميت علي السرير وانا بعيط بح*رق*ه علي كل اللي حصلي وعلي كل اللي وصلتله بسبب الحب
عمري ما كنت اتخيل انه بيوجع اوي كده عمري ما كنت اتخيل انه بيذل بالشكل ده !
بعد فتره هديت وقومت من مكاني وانا بخرج من الأوضه عشان أبلغ اماما بقراري
– انا هسافر بكره كندا
قولتها بجمود لماما اللي كانت قاعده بتشرب شاي وبتتكلم مع خالتو في الفون
ماما ببلاهه:
-نعم !
بصيت لها بجمود وعيون حمراء:
– زي ما سمعتي انا مسافره بكره كندا عند اخويا
ماما بصدمه :
– ده ازاي يعني
– عادي ياماما زي الناس
ماما بغي*ظ :

 

 

– وده من أمتي كمان هو انتي مش كنتي صرفتي نظر عن السفر لكندا عند اخوكي مش قولتيلي انك مش هتسبيني لوحدي !
غمضت عيني بحزن وانا ببلع ريقي وبقرب منها وبقعد علي ركبتي قدامها :
– ماما انتي عارفه اني بحبك صح ؟!
بصيتلي بحزن وعتاب:
– فعشان كده عايزه تسبيني لوحدي مش كده
هزيت راسي بنفي وانا برد بدموع :
– صدقيني لا ب بس
وسكت لحظه وبعدين اتكلمت بدموع:
-ماما أنا تعبانه اوي
قولت جملتي وانا بحط راسي علي رجلها وبعيط بحرقه
اتفزعت وهي بتحط ايديها علي راسي :
– مالك يابنتي في ايه
مردتش عليها إنما فضلت اعيط اكتر وجسمي بيتنفض
– يابنتي ردي عليا في ايه متقلقنيش عليكي ياضنايا
رفعت راسي وانا بمسح دموعي وبقول بهدوء :
– متقلقيش عليا ا انا بس ا انا محتاجه ابعد شويه
– تبعدي ليه في ايه يا ايمان مخبيه عليا ايه
اتنهدت وانا بحاول اكون طبيعيه :
– مفيش حاجه صدقيني ا انا بس ا انا تعبانه شويه ومحتاجه ابعد عن كل حاجه هنا و…
قاطعتني بحزن والدموع بتلمع في عينيها:
– حتي عني عايزه تبعدي عني وانتي عارفه اني مليش غيرك
قومت بلهفه وانا بضمها :
– لا صدقيني ياماما ا انتي مش فاهمه الموضوع وبعدين انتي مش لوحدك انتي معاكي بابا وخالتو وشهد ومريم اختي معاكي ناس كتير
بصيتلي بحزن :
– بس انتي عارفه ان كل دول كوم وانتي كوم تاني خالص
– بس انا ت*عبان*ه ياماما تعب”ا*نه اوي ولو فعلا بتحبيني وافقي اني اسافر

 

 

واتنهدت بحزن :
– و وعد هو شهر واحد بس انسي فيه كل حاجه وارتب حياتي من تاني وهرجع انتي عارفه اني مقدرش استغني عنك
بصيتلي بجمود :
– اعملي اللي يريحك
– ياماما انا …
قاطعتني بنرفزه:
– اعملي اللي يريحك ياايمان خلاص
بصيتلها بحزن وانا ببوس رأسها وبقول بهمس :
– متزعليش مني
قولت جملتي ودخلت الاوضه عشان احضر هدومي وكل حاجه
شويه ولقيت شهد بتكلمني بصيت للفون وانا بتنهد بضيق لاني عارفه انها هتكلمني في الموضوع
– الو
ردت بلهفه:
– صحيح الكلام اللي سمعته ده ؟؟
– كلام ايه ؟!
– انتي مسافره بجد
قعدت علي طرف السرير وانا بحط الهدوم اللي كانت في ايدي:
– ايوه ياشهد انا مسافره
– طب ليه؟؟
رديت بحزن :
– عشان انتي اكتر واحده عارفه ليه
– بس بس هو اتقدملك ياايمان يعني أنتي هترفضيه!
– ايوه هرفضه ياشهد عشان هو مش بيحبني هو عايز يرضي غروره مش اكتر
– ازاي انا مش فاهمه حاجه ؟
حكيتلها كل اللي حصل وبدأت دموعي تنزل علي خدي لدرجه اتحولت لشه*ق*ات مت*تالي*ه وجسمي كله كان بيت*ن*فض وانا بوصفلها احساسي وبحكيلها عن قد ايه كس*ره القلب وح*شه
أما عنها منطقتش حرف وانما كانت قاعده تسمعني بكل هدوء لحد ما خلصت
– يعني انتي هتسافري عشان تهربي ؟!

 

 

– ايوه ياشهد
– طب وهو ده الحل يا ايمان هروبك هو الحل !
– مفيش قدامي غير كده عايزه انسي ياشهد،عايزه ابدء حياتي من اول وجديد طول مانا هنا هفضل عايشه في قوقعه مش هخرج منها ابدا طول مانا لسه بحبه وبفكر فيه
شهد بحزن :
– اعملي اللي يريحك
– شهد انتي مش زعلانه مني صح ؟
ردت بهدوء:
– انتي اكتر واحده عارفه انا بحبك قد ايه وطالما السفر هيريحك هيخليكي تنسي وتبدأي من جديد يبقي اكيد انا مش زعلانه انا عايزه مصلحتك
رديت بدموع :
– ربنا يخليكي ليا
– ويخليكي ليا هتسافري امتي
– علي ٧ هكون في المطار
– تمام انا هاجي اوصلك
– لا متتعبيش نفسك انا….
شهد باصرار:
– استنيني هاجي اوصلك انتي مش عايزه تودعيني ولا ايه !
– هستناكي
– يالا باي
قفلت معاها واتنهدت بحزن وانا بمسح دموعي وبكمل توضيب شنطتي
تاني يوم الساعه ٧ كنت واقفه قدام المطار انا وشهد وانا ببصلها بعصبيه
– يعني ايه مفيش سفر إلا لو كنت متجوزه هو اي العب*ط ده !
شهد وهي بتحاول تكتم ضحكها:
– مش فاهمه بصراحه اي ده طب انا عندي حل
رديت بلهفه :
– ايه هو ؟؟

 

 

شهد بهمس:
– اجوزك الواد ذكي جارك
بصيت لها بغ*يظ وانا بج*ز علي اسناني :
– اخرسي خالص
شهد بخوف :
– ا احم انا اسفه
وبرقت مره واحده وهي بتبص لمكان معين ببلاهه:
– الاااه
– ايه يابت في ايه ؟
– الاه
– بصيت للمكان اللي هي بتبص عليه باستغراب ووقفت انا كمان زيها مبرقه عيني بذهول :
– الااااااه
كان بيقرب مننا ” معاذ ” وهو حاطط أيده في جيبه وعلي وشه نفس الابتسامه المستفزه بتاعته
وصل قدامنا واحنا واقفين مبرقين وفاتحين بوقنا زي الم*تخ*لفين
ج*سم*ي اترعش وقلبي دق بعن*ف لما قرب مني ومال بنص جس*مه وهو بيقول بهمس في ودني :
– الدبان
بعدت خطوه لورا وانا ببلع ريقي وبقول ببلاهه:
– هه
ضحك ضحكه خطفت قلبي وخاصه لما قفل عيونه وهو بيضحك وقال بمشاكسه:
– اقفلي بوقك عشان الدبان
قفلت بوقي وانا بحاول اكون طبيعيه وقولت بهدوء :
– انت ايه اللي جابك هنا
رد بتلقائية:
– انتي
رفعت حاجبي باستغراب :
– افندم ؟؟
اتنهد وهو بيبص لشهد وبعدها بيبصلي وهو بيقول بنفس الهدوء :
– عرفت أنك مسافره قولت امنعك

 

 

رديت بعصبيه وغيظ:
– نعم تمنعني وبصفتك مين بقي عشان تمنعني من السفر
ضحك ضحكه بارده وخبيثه:
– بصفتي جوزك أن شاء الله
– اااااااه ده عند الست الوالده
قولتها بتلقائية وصوت عالي وهو واقف يبصلي بنفس ملامحه البارده الخاليه من اي تعبير
بصيت لشهد وانا بقولها باستعجال :
– يالا يابنتي يالا نمشي مش ناقصين عطله
واتحركت خطوتين بس وقفت مكاني لما سمعته بيقول بجمود:
– محدش هيسمحلك تسافري الا بأمري
لفيت بغيظ وانا بقرب منه مره واحده وبرفع راسي ابص في عيونه :
– وده ليه بقي أن شاء الله مفكر نفسك مين انت عشان تقولي كده صاحب المطار مثلا ولا تكونش ابن وزير عشان تمنعني من السفر
– لا جوزك المستقبلي أن شاء الله
– هه ده عشم ابلي*س في الجنه
قرب مني وهو بيهمس عاشق في ودني بجمله خلتني اترعش وافقد النطق نهائياً:
– متمشيش ياايمان انا بحبك
برقت عيني وقلبي دق بشكل ميتوصفش كان بيدق بسرعه رهيبه وجسمي كله بيترعش والدموع نازله علي خدي من غير ما احس
بصيت في عيونه وانا بقول بهمس :
– ب بتحبني
هز رأسه وهو بيقول بهدوء:
– من سنه
رديت بتوهان :
– ازاي !
اتنهد وهو بيبص في عيوني :
– وانتي فاكره اني مشوفتكيش ولا مره كنتي بتراقيني فيها
انا شوفتك من اول مره يا ايمان مرايه العربيه خلتني اشوفك واقفه من بعيد ،اول ما شوفتك حصلتلي حاجه غريبه لاول مره تحصل لقيت قلبي بيدق بسرعه رهيبه

 

 

استغربت نفسي مكنتش فاهم هو ليه بيدق كده ومكنتش فاهم انتي بتراقبيني ليه !
كنت كل مره اشوفك احس نفس الاحساس كنت مستغرب انتي ليه بتراقبيني من بعيد ليه مش بتظهري طب ليه مش بتحاولي تكلميني من اي اكونت فيك أو رقم مجهول مكنتش فاهم اي حاجه
كنت نفسي افهم عشان كده خليت حد يراقبك ويعرفلي مين انتي
وبلع ريقه وهو بي**جز علي أسنانه بعن*ف :
– خليت شخصيه حقيره اللي تراقبك،وصلتلي انك بتشتغلي مع مدرس منافس ليا و…
قاطعته بلهفه :
– محصلش انا مش بشتغل مع مدرس انا….
قاطعني بهدوء:
– عارف يا ايمان عارف انك بتشتغلي في شركه
بس للاسف البنت اللي كانت بتراقبك عرفت انك بتحبيني
عشان كده قررت تبعدك عني وتقول كلام محصلش
قالتلي انك بتشتغلي مع مدرس وانك بتراقبيني عشان هو ي*سرق شغلي وطريقتي وانا للاسف صدقت عشان كده كنت كل مره اشوفك اتعمد اقف شويه واتكلم عن الشغل عشان تسمعيني وتروحي تبلغيه
مكنتش اعرف ان وانا بلعب عليكي اني هحبك
– تحبيني !!
– للاسف حبيتك ومكنتش قادر اعترف لنفسي مكانش ينفع احب واحده جاث*وث*ه
واتنهد بحزن:
– بس لما اتكلمنا امبارح وانتي اعترفتيلي حسيت في كلامك بالصدق حسيت أن في حاجه غل”ط
مكنتش فاهم اي حاجه فضلت طول اليوم افكر ومش عارف اعمل ايه لحد ما لقيت رقم غريب بيكلمني
وبص لشهد اللي كانت واقفه تفرك ايديها بتوتر :
– كانت شهد بنت خالتك
بصيت لها بصدمه وهي حطت وشها في الأرض بتوتر وخوف
معاذ :
– متبصلهاش هي بتحبك ولولاها مكنتش هعرف الحقيقه
– ازاي !!
– كلمتني وعرفتني كل حاجه عرفت انك بتحبيني بجد وعرفت انك مش شغاله اسيست اصلا انا اسف اني جرحتك ياايمان
واتنهد وهو بيقرب مني وبيبصلي بحب :
– متمشيش يا ايمان انا محتاج وجودك معايا في كل ثانيه
بصيت له بصدمه وانا مش مصدقه اللي بيحصل :
– هه

 

 

مسك ايدي وباسها برقه :
– صدقيني انا حبيتك تعالي ناخد فرصه تانيه نحب بعض من اول وجديد تعالي نحب بعض قدام الناس مش في السر
بصيت له والدموع بتلمع في عيني ودقات قلبي هتوصل للسما من كتر الفرحه
لقيته خرج علبه لونها ازرق من جيب الجاكيت وركع علي ركبته وهو بيفتحها وبيقول بحب :
– تتجوزيني؟
وفجأه سمعت كل الناس اللي في المطار بتسقف وهما بيقولوا بلغات مختلفه
– وافقي
بصيت تاني مره لمعاذ وانا بهز راسي بدموع :
– موافقه
لبسني الخاتم وقام وقف وهو بيمدلي أيده عشان امسكها
شهد بهيام:
– هيييييح اللهم
بصيت لها وانا بقول بضحك:
– ذكي مستنيك ياجميل
صرخت بفزع:
– ياساتر يارب ليه يابنتي كده الواحد بيقول اللهم عريس قمر وطول بعرض و وسيم شبه بتوع الروايات تقولي ذكي
معاذ بضحك :
– هههههههه عندي ليكي عريس انما ايه قمر
شهد بلهفه:
– طب والله يا استاذ معاذ والله طول عمري اقول عليك ابن حلال وجوز اختي اوي
– ياجدع !!
– ا احم بصراحه يعني هو مش علي طول ا احم ا انا بصراحه كنت بدعي عليك وبشت*مك بس المسامح كريم بقي واحنا داخلين علي رمضان وكل سنه وانت طيب
ضحك وهو بيبصلي :
– بنت خالتك مجن*ونه زيك
بصيت له بغيظ :
– قصدك ايه يعني قصدك اني مج”نو*نه و…

 

 

– م*جنو*نه بس قمر وسكر وبحبك
– ا احم ثبتني وانا اصلا بايعه كرامتي في سوق الكرامه المأذون يااااااا
لما توافقي
هيبيع جواهرجي ف يوم خاتم
هيجيب مأذون عشا لولاده
هيزيد مشروب وهيبقي اتنين
ونضيف للدنيا اتنين عشاق
وإن موافقتيش
فيه رزق هيبقي انتهي مقط*وع
وانتي مترضيش تقط*عي أرزاق ❤️
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المخادعه والمدرس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى